Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2007, 11:10   #341
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En waarom niet?
Omdat een echte hoofdstad beter een ontmoetingsplaats is van culturen, en niet en moeilijke relatie tussen culturen.
Frankrijk is vooral zeer unitair Frans gericht en stelt zich niet erg open naar vreemde culturen (iets wat 'belgen' verwijten aan meertalige Vlamingen).
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 11:14   #342
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of de Vlamingen zich op hun gemak in een "Frans wereld" zouden voelen. Pas op, misschien vergis ik mij.
Ik heb in lang beroepsleven zeer veel gereisd en meermaals vastgesteld dat Vlamingen in de wereld zich zeer goed voelen en zich ondermeer door hun taalkennis gemakkelijk aanpassen.
Pas op, ik vergis mij niet, dit is een vaststelling.
Oud 6 augustus 2007, 11:16   #343
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
TV Brussel zou ophouden te bestaan? Waarom in godsnaam?

Vertel eens, mijn beste, als België ophoudt te bestaan dan kunnen de Vlaamse Brusselaars maar best opkrassen voor u?
Of Fransen worden met de Fransen, natuurlijk....

Wel vreemd dat Everytime plots wél voor een aanhechting van Wallonië bij Frankrijk lijkt te zijn. In een andere draad is hij er immers vierkant tegen dat Frankrijk het armlastige Wallonië in de liefhebbende armen sluit. Meer nog, Everytime is er zeker van dat de door hem aanbeden Franse president evenmin tuk is op kleine broer Wallonië. Zonder zijn geliefde Broekzele erbij zal het dus zeker niet lukken.

Ik krijg meer en meer de indruk dat Everytime wel graag naar Frankrijk wil niet eerder dan dat Brussel in Frankrijk ligt.

En juist dit imperialistische heerschap wil dat de Vlaamse 'immobiliën' in Brussel worden achtergelaten maar al wat erin gevestigd is moet buiten.
Oud 6 augustus 2007, 11:18   #344
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
De Europese hoofdsteden staan allemaal op oorspronkelijk Germaans gebied, dat aan het verfransen is (Brussel, Luxemburg, Straatsburg). Dat kan niet langer. Er zijn 3 grote Europese families, de Romaanse (Latijnse), de Germaanse en de Slavische. We hebben toevallig ook 3 hoofdsteden. Waarom zetten we ze niet op een puur-Slavische stad (Praag bijv.), een puur-Germaanse stad (Neem Kopenhagen) en een puur Romaanse stad (stel Parijs). Dan hebben we een evenwichtige driehoeksverhouding, en bovendien schuift het Europese 'centrum' op naar het oosten, wat de EU zelf ook doet.

De Franstaligen hebben de Europese hoofdsteden nu lang genoeg beheerst, nu is het tijd voor Europese Europese hoofdsteden!
Dit is een verstandige en correcte analyst
Oud 6 augustus 2007, 11:18   #345
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Omdat een echte hoofdstad beter een ontmoetingsplaats is van culturen, en niet en moeilijke relatie tussen culturen.
Frankrijk is vooral zeer unitair Frans gericht en stelt zich niet erg open naar vreemde culturen (iets wat 'belgen' verwijten aan meertalige Vlamingen).
Precies!

Everytime belichaamt overigens perfect deze stelling.
Oud 6 augustus 2007, 11:28   #346
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Europese hoofdsteden staan allemaal op oorspronkelijk Germaans gebied, dat aan het verfransen is (Brussel, Luxemburg, Straatsburg). Dat kan niet langer. Er zijn 3 grote Europese families, de Romaanse (Latijnse), de Germaanse en de Slavische. We hebben toevallig ook 3 hoofdsteden. Waarom zetten we ze niet op een puur-Slavische stad (Praag bijv.), een puur-Germaanse stad (Neem Kopenhagen) en een puur Romaanse stad (stel Parijs). Dan hebben we een evenwichtige driehoeksverhouding, en bovendien schuift het Europese 'centrum' op naar het oosten, wat de EU zelf ook doet.

De Franstaligen hebben de Europese hoofdsteden nu lang genoeg beheerst, nu is het tijd voor Europese Europese hoofdsteden!
Daarom is een EU hoofdstad in een klein land ,tussen de grote drie ,als zelfstandige Stadstaat of als onderdeel van Vlaanderen,de enige mogelijke optie.
Als je de EU om zeep wil helpen moet je het anders doen en mensen die dat willen lopen er ook genoeg rond
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 12:18   #347
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Straatsburg was al geheel Frans toen het Europese hoofdstad werd, en Luxemburg, daar spreekt men Letzeburgs. Het Frans en Duits lijkt me er stabiel. Brussel is een verloren zaak, tenzij je er zeer ingrijpende vernederlandingspogingen doet. Maar eigenlijk pleit ik er al langer voor om een Duitse hoofdstad Europese te maken. Duitsland is het belangrijkste Europese land (qua economie), en heeft ook cultureel vaak in het middelpunt gestaan. Het liefst dan wel een stad die vroeger niet tot het Oostblok behoorde, zoals Frankfurt, waar reeds Europese Instellingen (De ECB) zijn gevestigd.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 6 augustus 2007 om 12:18.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 13:08   #348
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Straatsburg was al geheel Frans toen het Europese hoofdstad werd, en Luxemburg, daar spreekt men Letzeburgs. Het Frans en Duits lijkt me er stabiel. Brussel is een verloren zaak, tenzij je er zeer ingrijpende vernederlandingspogingen doet. Maar eigenlijk pleit ik er al langer voor om een Duitse hoofdstad Europese te maken. Duitsland is het belangrijkste Europese land (qua economie), en heeft ook cultureel vaak in het middelpunt gestaan. Het liefst dan wel een stad die vroeger niet tot het Oostblok behoorde, zoals Frankfurt, waar reeds Europese Instellingen (De ECB) zijn gevestigd.
Geef mij Praag maar als hoofstad van de EU.
Een prachtige stad en niet in/of gebonden aan de "grote landen"
Amsterdam zou natuurlijk ook een goede mogelijkheid zijn

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 6 augustus 2007 om 13:09.
Oud 6 augustus 2007, 13:44   #349
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Geef mij Praag maar als hoofstad van de EU.
Een prachtige stad en niet in/of gebonden aan de "grote landen"
Amsterdam zou natuurlijk ook een goede mogelijkheid zijn
Als ergens een hoofdstad moet komen, dan wel in een van de ''founding fathers''. Dus de landen die de EU begonnen. Maar als echte Hollander (rivaliteit met Duitsland) wil je dat natuurlijk niet naar Duitsland zien gaan.
Oud 6 augustus 2007, 14:34   #350
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ergens een hoofdstad moet komen, dan wel in een van de ''founding fathers''. Dus de landen die de EU begonnen. Maar als echte Hollander (rivaliteit met Duitsland) wil je dat natuurlijk niet naar Duitsland zien gaan.
Nee dat is niet mijn probleem.
Een logische keuze is niet altijd een psychologische keuze.
Daarom kan de hoofdstad niet in Duitsland ,Frankrijk of Engeland ,zelfs niet in Italie liggen
Het moet dus een in klein land zijn en eigenlijk ook met een klein taalgebied.
Oud 6 augustus 2007, 14:36   #351
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee dat is niet mijn probleem.
Een logische keuze is niet altijd een psychologische keuze.
Daarom kan de hoofdstad niet in Duitsland ,Frankrijk of Engeland ,zelfs niet in Italie liggen
Het moet dus een in klein land zijn en eigenlijk ook met een klein taalgebied.
Dat vind ik niet, want dan verbrijzel je zo'n land met de hoofdtaal Engels. Europa kan beter in een stabiele factor zichzelf vestigen en in de 21 eeuw is dat Duitsland.
Oud 6 augustus 2007, 14:39   #352
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat vind ik niet, want dan verbrijzel je zo'n land met de hoofdtaal Engels. Europa kan beter in een stabiele factor zichzelf vestigen en in de 21 eeuw is dat Duitsland.
Dat is wel de beste manier om de EU zo snel mogelijk te begraven
Als je de geschiedenis niet kent dan ken je de toekomst niet.
Oud 6 augustus 2007, 14:44   #353
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Of Fransen worden met de Fransen, natuurlijk....

Wel vreemd dat Everytime plots wél voor een aanhechting van Wallonië bij Frankrijk lijkt te zijn. In een andere draad is hij er immers vierkant tegen dat Frankrijk het armlastige Wallonië in de liefhebbende armen sluit. Meer nog, Everytime is er zeker van dat de door hem aanbeden Franse president evenmin tuk is op kleine broer Wallonië. Zonder zijn geliefde Broekzele erbij zal het dus zeker niet lukken.

Ik krijg meer en meer de indruk dat Everytime wel graag naar Frankrijk wil niet eerder dan dat Brussel in Frankrijk ligt.

En juist dit imperialistische heerschap wil dat de Vlaamse 'immobiliën' in Brussel worden achtergelaten maar al wat erin gevestigd is moet buiten.
Ik ben tegen die aansluiting en tegen de splitsing van het land in het algemeen. Om al separatist in België te zijn, zou ik al genoeg interesse voor dit land hebben. En dat heb ik niet echt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 14:51   #354
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel de beste manier om de EU zo snel mogelijk te begraven
Als je de geschiedenis niet kent dan ken je de toekomst niet.
Ja hoor, gaan we Duitslands geschiedenis oprakelen? Wat de oudjes van nu hebben meegemaakt is geen argument voor de toekomst. Duitsland is meer dan volwaardig lid van de EU en heeft zich, i.t.t. Frankrijk, waardig hoofdstadhouder gemaakt van Europa. Alleen clichés, hé?
Oud 6 augustus 2007, 15:37   #355
luc broes

Standaard

Citaat:
Ja hoor, gaan we Duitslands geschiedenis oprakelen? Wat de oudjes van nu hebben meegemaakt is geen argument voor de toekomst. Duitsland is meer dan volwaardig lid van de EU en heeft zich, i.t.t. Frankrijk, waardig hoofdstadhouder gemaakt van Europa. Alleen clichés, hé?
ik ben niet zo goed in geschiedenis, maar ik dacht dat rond 1870 duitsland in puin gelegd werd door de Fransen. Moeten we dat ook iet opnieuw oprakelen,
Oud 6 augustus 2007, 15:38   #356
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Over het algemeen stelt men zich in Parijs en omstreken zelfs niet eens open voor de eigenheid van menig Franse streek. In meerdere gevallen kijkt men er zelfs minachtend op neer. En zeker op streken met nog een eigen, niet-Franse taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 15:39   #357
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben tegen die aansluiting en tegen de splitsing van het land in het algemeen. Om al separatist in België te zijn, zou ik al genoeg interesse voor dit land hebben. En dat heb ik niet echt.
Merkwaardig toch dat u zich blijkbaar wel goed thuis voelt op een forum waar er hoofdzakelijk over Belgische politiek wordt gediscussieerd. Blijkbaar toch genoeg belangstelling... Of hoe uw woorden uw daden tegenspreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 15:49   #358
luc broes

Standaard

Citaat:
Inderdaad een klein land dat 'Europa' op zijn dak krijgt wordt daardoor verdrukt;
Ook in Brussel is dat een probleem. EU-ambtenaren worden zeer goed betaald en prijzen de localen uit de markt voor woningen en dergelijke.
Oud 6 augustus 2007, 17:42   #359
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maar nee, zeker niet. Ze zouden gewoon deeluitmaken van Frankrijk, zo simpel is het.
Jij denkt dat daarmee meteen de hele Vlaamse Gemeenschap zou verdwijnen? Beetje naïef. Brussel kan zelfs niet eens bij Frankrijk aangesloten worden zolang de Vlamingen dat weigeren. Die hebben in Brussel immers een vetorecht, zoals de Franstaligen dat in België hebben. Het verschil is echter: België kan wel gesplitst worden, Brussel niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 17:55   #360
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee ik bedoel niet alleen Duitsland ,ook Frankrijk en ook Engeland enz
Eigenlijk alle (ex)grote rijken in Europa zullen enige terughoudenheid moeten betrachten.
Het nieuwe verdrag is nog niet gesloten en er kan nog van alles gebeuren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be