Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2007, 18:53   #241
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De oostfronters waren geen lid van de Wehrmacht, zij maakten deeluit van het gewone leger.
Correctie (je slaat missers bij de vleet, teveel om allemaal te beantwoorden):

De Wehrmacht w�*s het gewone [Duitse] leger.

Oostfronters kwamen zowat overal vandaan en dienden bij verschillende eenheden. Aanvankelijk bij het zogeheten Vlaams legioen, later, toen die werd opgeheven en het definitief als vreemedelingelegioen bij de Waffen SS werd ingedeeld (naast Turkse, Finse, zelfs moslimdivisies) moesten Oostfronters zelfs de Führereed afleggen (Mein Ehre Heist Treue enz).

Sommigen weigerden dat, anderen zagen er helemaal geen graten in. Opmerkelijk in dit verband is dat het VNV (dan onder de leiding van Henrik Elias) ook nadien nog Vlamingen bleef ronselen voor het Oostfront, ook al wist hij dat ze nu rechtstreeks onder bevel stonden van de SS van Heinrich Himmler.

Andere die wij ook Oostfronters heten zijn bv de DRK (Duitse Rode Kruiszusters waar veel Vlaamse meiskes in dienden), de NSKK (het N.S. Kraftfährkorps, camionneurs enz), Organisation Todt (die bruggen, bunkers en allerhande versterkingen bouwden), instructeurs bij de SS die Vlaamse vrijwilligers opleidden enz. enz..

Het klopt wel dat ze aan het Oostfront niet of nauwelijks bewakingsopdrachten (in concentratiekampen of andere gevangenkampen) moesten uitvoeren.

Dat deden de collaborende 'achterblijvers' wèl. Bv het bewaken van treintransporten naar Auschwitz (Vlaamse Wacht, Fabriekswacht, Vlaamse SS) of bv in het Kamp van Breendonk en in de Dossinkazerne enz...

Persoonlijk heb ik maar matig interesse in de Oosfrontproblematiek (kan nog komen), ik fixeer mij op de duizenden collaborateurs in eigen land tijdens de bezetting, d�*t waren de grootste schoelies en die zaten niet aan het Oosfront maar HIER, ons eigen volk te vermassacreren!

Tijdens de naoorlogse repressie werden 'maar' tien Oostfronters terechtgesteld, maar wèl 232 anderen! Bewakers van kampen, jodenjagers, mannen die voor de SIPO-SD werkten, politiediensten, bewakingsdiensten van depots en militair materiaal en ga zo maar door....
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 18:54   #242
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek Bekijk bericht
Het Duitse leger heette Wehrmacht.
Zijn bomma kan ook niet alles weten.
Oud 6 augustus 2007, 18:57   #243
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Akkoord, maar de verdienste komt in de eerste plaats zijn legers toe.
Ik vind dit een ongehoorde beschuldiging. Wie geeft je het recht me een rechtsextremist en een negationist te noemen? Ik ben een radicale nationalist én democraat, goed begrepen? Waar heb ik beweerd dat je pro-Stalin zou zijn? Het is niet mijn gewoonte een ander zwart te maken om zelf mijn zwarte ik te verbergen. Ik kijk wel naar het volledig plaatje, niet het stukje dat me best uitkomt, en dat is mijn goed recht.
Welk recht? Hetzelfde recht dat jij anoniem je ding hier kan en mag doen.
Snap je 'm?
Oud 6 augustus 2007, 19:09   #244
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Welk recht? Hetzelfde recht dat jij anoniem je ding hier kan en mag doen.
Snap je 'm?
Met dat verschil dat ik geen leugenaar ben. Snappie?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 19:12   #245
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Met dat verschil dat ik geen leugenaar ben. Snappie?
Dus, ik ben dat wèl?
Oud 6 augustus 2007, 19:22   #246
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus, ik ben dat wèl?
Iemand die me zonder enige reden, zonder enige bewijsvoering een rechts-extremist én negationist noemt, ja die vertelt op zijn zachtst gezegd de waarheid niet.
Oud 6 augustus 2007, 19:25   #247
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Stalin is niet veel beter dan Hitler.
Klopt. Ze waren elkaar waard.
Oud 6 augustus 2007, 20:55   #248
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat deden de collaborende 'achterblijvers' wèl. Bv het bewaken van treintransporten naar Auschwitz (Vlaamse Wacht, Fabriekswacht, Vlaamse SS) of bv in het Kamp van Breendonk en in de Dossinkazerne enz...

Persoonlijk heb ik maar matig interesse in de Oosfrontproblematiek (kan nog komen), ik fixeer mij op de duizenden collaborateurs in eigen land tijdens de bezetting, d�*t waren de grootste schoelies en die zaten niet aan het Oosfront maar HIER, ons eigen volk te vermassacreren!

Tijdens de naoorlogse repressie werden 'maar' tien Oostfronters terechtgesteld, maar wèl 232 anderen! Bewakers van kampen, jodenjagers, mannen die voor de SIPO-SD werkten, politiediensten, bewakingsdiensten van depots en militair materiaal en ga zo maar door....
Dat deze mensen keihard werden aangepakt, daar ga k 100% mee akkoord.

Dat die als verraders worden bestempel en zijn veroordeeld vind ik niet meer dan juist. Evenals zijn die aan het westfront hebben gediend.

Maar wat men de Oostfronters heeft aangedaan is een zuivere schande.
De meeste zijn idd niet ter dood gebracht, maar wel hun hele leven vervolgd geweest door de Belgische regeringen, met de PS op kop.

En de echte reden dat de Vlaamse Oostfronters zo hard werden vervolgd en nog zo hard vals worden beschuldigd is omdat zij de enige waren die een echte ruggegraad konden vormen tegen de Waalse uitbuiting van de Vlamingen. De PS was bang van hen en kon dus niets anders dan hen in een slecht daglicht stellen om zichzelf te beschermen.

Nu 62 jaar later begin alle vuile was van de PS toch buiten te komen en beginnen de Vlamingen toch een ruggegraad te krijgen om het Waalse juk af te gooien.

Want de nieuwe generatie vlamingen heeft geen vals schuldgevoel meer en de PS slaagt er niet meer in om de Vlamingen onder de duim te houden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 20:57   #249
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn bomma kan ook niet alles weten.
Mijn bomma zou nu al 126jaar zijn als ze nog leefde.
Oud 6 augustus 2007, 22:23   #250
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn bomma zou nu al 126jaar zijn als ze nog leefde.
De mijne [vaders kant] precies honderd op 24 augustus a.s [°1897 / +1968; meisjesnaam: Elisabeth]. Ik ga op die dag een roos op haar graf leggen. Een vrouw met een ijzeren wil en een hart van goud. Ik wou dat ik was zoals zij.

Toevallig heet mijn bomma aan moeders kant ook Elisabeth. In die tijd was koningin Elisabeth (vrouw van koning Albert I) blijkbaar nogal populair.
Oud 6 augustus 2007, 22:37   #251
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar wat men de Oostfronters heeft aangedaan is een zuivere schande. De meeste zijn idd niet ter dood gebracht, maar wel hun hele leven vervolgd geweest door de Belgische regeringen, met de PS op kop. En de echte reden dat de Vlaamse Oostfronters zo hard werden vervolgd en nog zo hard vals worden beschuldigd is omdat zij de enige waren die een echte ruggegraad konden vormen tegen de Waalse uitbuiting van de Vlamingen.
Nee, dat is een zoveelste mythe. Ze zijn lang niet zo vervolgd geweest zoals jij dat laat uitschijnen, tenzij ze volhardden in boosheid zoals bijvoorbeeld Tony Van Dijck, SS-Standardführer. Van Dijck, die een paar jaar geleden nog op BRT-TV (thans VRT/een) met verstikte stem (vol emotie) verklaarde: "Meine Ehre Heist Treue" (de SS-eed), "Tot ik sterf!".

Tony was maar kort een Oostfronter (bij de Algemeine SS), die hier nadien ten velde verzetslieden liquideerde en vooral bekend/berucht werd omtrent het drama in Meensel-Kiezegem toen hij tientallen onschuldige burgers liet oppakken als vergeldingsmaatregel als gevolg/represaille van een actie van de Gewapende Partizanen.

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 6 augustus 2007 om 22:39.
Oud 7 augustus 2007, 00:14   #252
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat is een zoveelste mythe. Ze zijn lang niet zo vervolgd geweest zoals jij dat laat uitschijnen, tenzij ze volhardden in boosheid zoals bijvoorbeeld Tony Van Dijck, SS-Standardführer. Van Dijck, die een paar jaar geleden nog op BRT-TV (thans VRT/een) met verstikte stem (vol emotie) verklaarde: "Meine Ehre Heist Treue" (de SS-eed), "Tot ik sterf!".

Tony was maar kort een Oostfronter (bij de Algemeine SS), die hier nadien ten velde verzetslieden liquideerde en vooral bekend/berucht werd omtrent het drama in Meensel-Kiezegem toen hij tientallen onschuldige burgers liet oppakken als vergeldingsmaatregel als gevolg/represaille van een actie van de Gewapende Partizanen.
Ik heb als kind zelfs nog regelmatig de politie thuis weten komen om mijn Vader en mijn nonkel er over te ondervragen.
Mijn vader werd zelfs de aankoop van een woning van kleine landeigendom geweigerd omdat hij aan het Oostfront had gevochten.

En ze werden beide geweigerd voor een job aan de staat om dezelfde reden. En mijn nonkel had dan nog gediend in het Nato leger tijdens de Korea-oorlog.

Eens die oorlog afgelopen was werd hij onmiddelijk ontslagen uit het Belgische leger. En in 59 hebben ze hem gevraagd of hij niet terug in het leger wilde dienen en naar Congo gaan.

Er zijn in de eerste 25 jaar na de oorlog echt wel heel vuile manier gebruikt geweest om de Oostfronters te raken en kraken hoor.
Oud 7 augustus 2007, 09:48   #253
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Op een ander op dit forum al aangehaald, u bent een haatzaaier van de bovenste plank. U haalt bepaalde feiten aan maar roomt deze af naar uw denk en fantasie wijze.

Vele duizenden verzetsstrijders, die met linkse interesse zagen verzet eerst zitten toen 'operatie Barbarossa' van start ging, had dus weinig te maken met hun vaderlandsliefde voor belgië zou men kunnen zeggen. Achter hoeken en kanten laffe moordaanslagen plegen en sabotage daden en andere er laten voor opdraaien want die andere konden gemist worden maar toch niet de heren/dames van het verzet want die achte zich zelf onmisbaar. Wat betreft honger lijden deze heren/dames, moet het boek 'terreur in Limburg' er eens op na lezen om zich tegen de bezetter te verzetten viel het deze personen ook niet moeilijk of zwaar rooftochten op de eigen bevolking te houden om zich te voorzien van proviand.

Bij die duizenden verzetsstrijders, zijn daar de helden van de laatste uren ook bijgerekend die vrouwen kaal scheerden, ontdeden van hun kleren en niet vies waren van verkrachting? (Dit laatste in navolging van hun supervoorbeelden de rode horde).

Moet zeggen, u blijft de viool van haat, leugen en bedrog goed bespelen maar moet er rekening mee houden vroeg of laat gaan er wel een snaren sneuvelen en wat dan, juist dan komt de waarheid!
Dat ze voor de linkse zaak vochten is prijzenswaardiger dan dat ze voor België of Vlaanderen vochten.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 13:30   #254
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker, ongewapende Russen. Van de 3 miljoen krijgsgevangen Russen zal er amper een derde de gevangenschap door de nazi's overleven. Ik moet de cijfers er op nakijken, maar het was wat. Russische krijgsgevangenen waren nog minder waard dan een Joods leven. Hitler zei er ooit over: "Russen moeten geen school volgen, als ze onze verkeersborden maar kunnen lezen zodat ze niet door één van onze tanks worden overreden als ze de straat oversteken , hebben ze al meer dan genoeg scholing gehad." De eerste experimenten met Zyklon-B in Auschwitz hebben ze ook een paar honderd Russen voor gebruikt.
Van de om en bij de 90.000 van het 6de leger die na stalingrad in russische krijgsgevangenschap zijn gegaan, hoeveel zijn er daar van terug gekomen iets van een 8 �* 9OOO. Wat betreft cijfers erop nakijken moet u zeker eens gaan doen. Wat betreft stoppen met fantasie en halve waarheden evenzeer. Wat Hitler ooit zou hebben gezegd of niet gezegd is ook maar van horen zeggen zeker in dit geval bent u één van de zovelen in de rij die hierop hun fantasie de vrije loop laten en waar haat een levensdoel voor is. En wat betreft zyklon-B is helemaal te absurd om daar op te reageren, zijn andere personen dan u mee bezig geweest en die kwamen tot andere vaststellingen wat betreft 'zyklon-B'. Maar juist dat zijn volgens u leugenaars, negationisten hoe kan men zulks nu niet weten.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 13:36   #255
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Van de om en bij de 90.000 van het 6de leger die na stalingrad in russische krijgsgevangenschap zijn gegaan, hoeveel zijn er daar van terug gekomen iets van een 8 �* 9OOO.
Ja dat klopt hoor, de cijfers verschillen wat, maar Stalin was zeker gewaagd aan zijn tegenpool Adolf Hitler. Ik ben geen negationist ook niet als het om Stalin gaat.

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 7 augustus 2007 om 13:37.
Oud 7 augustus 2007, 13:42   #256
ERLICH
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat ze voor de linkse zaak vochten is prijzenswaardiger dan dat ze voor België of Vlaanderen vochten.
Dus zou men kunnen stellen, landsverraders aangezien de bezetting van den belziek hen niet interesseerden wel de aanval op rusland. Moet dan ook niet vergeten dat in Wit Rusland de bevolking de Duitse troepen zagen als bevrijders en deze toejuichden. Maar dat zijn degene waar de heren volkscommisarissen een aantal jaren later hun beestigheden op loslieten in naam van het bevrijdende communisme.

Dat deze terroristen met de voetjes van grond gingen of tegen een paal werden gezet indien ze werden opgepakt, wie zal/zou daar om treuren. Waren er minder die na september '44 zich konden amuseren met moord, plundering, kaal scheren en mishandelen van vrouwen enz.

Oud 7 augustus 2007, 13:57   #257
ERLICH
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja dat klopt hoor, de cijfers verschillen wat, maar Stalin was zeker gewaagd aan zijn tegenpool Adolf Hitler. Ik ben geen negationist ook niet als het om Stalin gaat.
In tegenstelling tot AH had stalin voor W0 2 al om en bij de 3.000.000 van z'n burgers bestaande uit officieren en boeren naar het hiernamaals gestuurd. Wat betreft russiche krijgsgevangenen, zij die na '45 terug kwamen in het linkse paradijs, kregen daar de kogel of mochten hun intrede doen in stalin's kampen want dat waren verraders.

Indien u zo begaan bent met hetgeen er tijdens het Derde Rijk gebeurde, moet u eens afvragen hoe het komt dat een persoon als A.Speer na 25 jaar vrijkomt en z'n verhaaltjes mag vertellen (zeg maar naar de mond praten van de zogezegde bevrijders) en anderen die met werkkampen en zoals men het noemde slavenarbeid niets vandoen hadden werden opgeknoopt of zoals R.Hess levenslang mocht zitten en zoals bij velen de zekerheid bestaat op z'n 93ste levensjaar werd vermoord voor hij in vrijheid kon worden gesteld. Wie weet, wat zou deze persoon de wereld hebben kunnen vertellen en wat zou hij met bewijzen hebben kunnen weerleggen?

Oud 7 augustus 2007, 14:07   #258
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
of zoals R.Hess levenslang mocht zitten en zoals bij velen de zekerheid bestaat op z'n 93ste levensjaar werd vermoord voor hij in vrijheid kon worden gesteld. Wie weet, wat zou deze persoon de wereld hebben kunnen vertellen en wat zou hij met bewijzen hebben kunnen weerleggen?
Dat fabeltje over Hess weer. Andere makkers van je vertellen dan weer wat anders: het was niet Hess die daar zat maar zijn dubbelganger, Hess was zijn geheugen kwijt in Neurenberg... enfin... het stopt ook nooit.

Hess had niks kunnen vertellen. De belangrijkste oorlogsjaren zat hij al achter de tralies. Tegen dat hij naar Engeland was gevlucht, was Göring hem in belangrijkheid bij Hitler al lang voorbij gestoken. Hess was op zijne retour (bij den Dolf), en wilde uitpakken met een stunt om zijn idool AH te behagen en terug te winnen. Als je Hitler en Hess samen zag moet je eens op het gezicht van Hess letten als hij naar zijn idool opkijkt. Die vent was totaly nuts als ge 't mij vraagt.

Zelfs als (hypothetisch) ze Hess een handje geholpen hebben om wat sneller terug bij zijn idool in de hel te zijn, so what? Overigens vond ik Albert Speer een, veel groter misdadiger dan Hess. Ik begrijp nog steeds niet waarom ze Speer (20 jaar opsluiting) toen niet hebben opgehangen net als de rest van die boeven.

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 7 augustus 2007 om 14:07.
Oud 7 augustus 2007, 14:49   #259
ERLICH
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat fabeltje over Hess weer. Andere makkers van je vertellen dan weer wat anders: het was niet Hess die daar zat maar zijn dubbelganger, Hess was zijn geheugen kwijt in Neurenberg... enfin... het stopt ook nooit.

Hess had niks kunnen vertellen. De belangrijkste oorlogsjaren zat hij al achter de tralies. Tegen dat hij naar Engeland was gevlucht, was Göring hem in belangrijkheid bij Hitler al lang voorbij gestoken. Hess was op zijne retour (bij den Dolf), en wilde uitpakken met een stunt om zijn idool AH te behagen en terug te winnen. Als je Hitler en Hess samen zag moet je eens op het gezicht van Hess letten als hij naar zijn idool opkijkt. Die vent was totaly nuts als ge 't mij vraagt.

Zelfs als (hypothetisch) ze Hess een handje geholpen hebben om wat sneller terug bij zijn idool in de hel te zijn, so what? Overigens vond ik Albert Speer een, veel groter misdadiger dan Hess. Ik begrijp nog steeds niet waarom ze Speer (20 jaar opsluiting) toen niet hebben opgehangen net als de rest van die boeven.
De fabel Hess, is het zo dat men in pc kringen omspringt met wat andere noemen 'moord'. Moet eens logisch nadenken dat doet geen pijn, indien Hess z'n dubbelganger in Spandau zat zouden de geallieerden daar al de moeite voor hebben gedaan om deze persoon daar te houden en bij een mogelijke vrijlating mogelijk te vermoorden. Of wilt u beweren dat ze niet wisten dat ze met een dubbelganger te doen hadden?

Wat betreft Hess had niets te vertellen, indien correct had men hem vrijgelaten maar dat is niet gebeurd dus!
Hetgeen misschien meer correct zou zijn, inplaats van hij had niets te vertellen hij zou misschien veel hebben kunnen vertellen dat niet strookt met uw en de zogezegde pc'ers denkwijze en hoe deze omspringen met feiten en waarheden.

Dat men Speer niet heeft opgehangen, wel die bespeelde na '45 dezelfde viool die u nu bespeelt hij vertelde wat de zogenaamde bevrijders wilden dat hij vertelden. Was een verrader van de persoon en personen waar hij zich met opgewerkt had en die hij zonder blikken of blozen een mes in de rug stak was niets meer en minder dan een volksverrader, lafaard en parasiet. Zulk persoon zou het heden tendage zeer goed doen, hebben voor zulk tuig nu het juiste klimaat.

Klein vb.:Is zoals de privé secretaresse van AH (Trüdl Jünge), werden geen bevelen door AH gegeven of zij moest ze op papier zetten. Van al die jaren dat ze in z'n nabije omgeving was heeft ze van al de verhalen die men nu al 62 jaar rondbazuind geen woord gehoord (haar eigen verklaring) maar na '45 hoort ze de verhalen van de geallieerden en gaat er dan vanuit deze maar voor waarheid te nemen, of hoe de angst er bij sommige inzat en de waarheid voor deze angst plaats moest maken en personen waar men jaren mee op trok moest verraden.

Oud 7 augustus 2007, 20:55   #260
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus zou men kunnen stellen, landsverraders aangezien de bezetting van den belziek hen niet interesseerden wel de aanval op rusland. Moet dan ook niet vergeten dat in Wit Rusland de bevolking de Duitse troepen zagen als bevrijders en deze toejuichden. Maar dat zijn degene waar de heren volkscommisarissen een aantal jaren later hun beestigheden op loslieten in naam van het bevrijdende communisme.

Dat deze terroristen met de voetjes van grond gingen of tegen een paal werden gezet indien ze werden opgepakt, wie zal/zou daar om treuren. Waren er minder die na september '44 zich konden amuseren met moord, plundering, kaal scheren en mishandelen van vrouwen enz.
Jij vind natie belangrijk.
Ik niet.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be