![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ik dit lees vraag ik me af wat er eigenlijk met de protestanten is gebeurd in Belgie. Hoe werden de mensen behandeld? Was er een gedoogbeleid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Minister
|
![]() Uhm, in het noorden werden Katholieken meestal wel gedoogd, onder voorwaarde dat ze zichzelf natuurlijk compleet wegcijferden. Dit is goed te zien aan de grote hoeveelheid katholieken die is overgebleven in het noorden, dit in tegenstelling tot het nagenoeg compleet verdwijnen van het protestantisme in het zuiden.
![]() |
![]() |
#444 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden bleef men de protestanten echter vervolgen. Zij konden in de Vlaamse Ardennen enkel overleven doordat het gebied moeilijk toegankelijk was. Laatst gewijzigd door Dimitri : 30 juli 2007 om 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Katholieken werden in het noorden inderdaad GEDOOGD. Dat wil zeggen dat ze katholiek mochten blijven zolang ze hun overtuiging niet openbaar maakten. Populair waren ze in elk geval niet. In de loop van de 17de eeuw kregen protestanten in de Zuidelijke Nederlanden een behandeling die in de praktijk niet veel verschilde van die Hollandse katholieken. Men had immers begrepen dat protestanten vervolgen in het zuiden alleen maar narigheid kon betekenen voor het katholicisme in het noorden. En neen, protestanten overleefden niet alleen in afgelegen gebieden, cfr de "Olijftak" in Antwerpen. Bekendste lid van deze gemeenschap: Jacob Jordaens en zijn familie. Erediensten werden trouwens in zijn huis gehouden. Toen Jordaens eens teveel "tam-tam" gemaakt had over zijn geloof, heeft de overheid hem gewoon een geldboete gegeven. Hij is niet op de brandstapel gezet, het heeft zijn carrière niet geschaad. Ik ga niet beweren dat de persoonlijke vrijheid in het zuiden even groot was als in het noorden, maar jij gaat met je stelling wel erg kort door de bocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |||
|
![]() Citaat:
Niet populair? Waar komen die 38% katholieken dan vandaan? Vergelijk het eens met het aandeel protestanten dat in de Zuidelijke Nederlanden over was: waarschijnlijk nog niet eens 1%. Citaat:
Je moet gewoon maar eens de geschiedenis van het dorpje Korsele lezen om te weten dat het de protestanten, tot het Edict van Tolerantie aan de vooravond van de Franse Revolutie, zo moeilijk mogelijk werd gemaakt: mensen die zonder reden werden opgepakt en zelfs verdwenen, kinderen die ontvoerd werden naar kloosters, totale rechteloosheid. Nog altijd valt op dat er rond Korsele bijzonder veel kapelletjes en wegkruisen staan, alsof het katholieke geloof er verdedigd moet worden tegen de duivelse ketters. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
en niet in huiskamers. Deze schuilkerken waren voor iedereen bekend en werden gedoogd zoals nu de coffee-shops. Hier en daar zijn ze nu nog te bezichtigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Dat komt omdat men dacht: het zijn onze buren, we accepteren hun afscheiding en erkennen het bestaan van het Belgische Volk. Dat is logisch, anders had men tot na WO II geen contact met elkaar kunnen hebben, totdat de Vlamingen rechten kregen. De erkenning van dit Belgicisme sloot niet alleen uit dat Belgen 'Nederlanders' waren, maar sloot ook uit dat Belgen 'Fransen' waren. Ik merk het vaak als ik de Hollandse geschiedschrijving lees, dat er nauwelijks aandacht wordt besteed aan het feit dat door Frankrijk de Belgische Revolutie is geslaagd. Meestal nemen ze klakkeloos over wat Belgicistische geschiedschrijvers zeggen: het was een opstand van 'alle Belgen'. Gelukkig kan men tegenwoordig objectiever kijken. Als is dit niet helemaal objectief, raad ik je toch aan Het Belgische Ongeluk van Werner Somers te lezen. Deze vertelt hoe de Omwenteling werkelijk ging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Burgemeester
|
![]() Ik merk dat de discussie weer is stilgevallen (jullie ongetwijfeld ook). Laten we teruggaan naar het onderwerp van deze draad: Moet Nederland (of zou moeten), na de onafhankelijkheid van Vlaanderen, Zeeuws-Vlaanderen cadeau doen aan Vlaanderen?
Ik denk van niet, tenzij de Zeeuws-Vlamingen dat zelf graag willen. Het zal de verhoudingen tussen Noord en Zuid wel verbeteren. Als Vlaanderen dan zo genereus is om de Voerstreek af te staan aan Nederlands Limburg (wat mij bovendien handig lijkt), zou dat een goede band brengen tussen Noord- en Zuid-Nederlanders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het enige nadeel is dat het kantongerecht daar corrupt is. In die zin kunnen we het beter aan Vlaanderen geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#453 | |
|
![]() Citaat:
En je weet hoe gevoelig Voeren is, het is al controversieel dat het binnen België in Vlaanderen ligt. Al heb je natuurlijk gelijk dat het met die provincie eigenlijk wel meer te maken heeft.... Zijn die mensen in Zeeuws-Vlaanderen eigenlijk wel georiënteerd op Vlaanderen? Komen ze er vaak (en dan reken ik "erdoor rijden" niet tot "er komen")? Kennen ze meer Vlamingen dan de gemiddelde Nederlander? Komen ze vaak in Gent? Studeren ze vaker in Vlaanderen?
![]() |
![]() |
#454 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit is natuurlijk ook gekomen door het relatieve isolement van de Schelde. (voordat er een tunnel was) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
|
![]() Dat is allang de reden niet meer dat Nederlanders in Vlaanderen komen wonen. Tien, vijftien jaar geleden was dat zo, toen waren het nog grotendeels de rijke Nederlanders die emigreerden. Tegenwoordig zijn het gewone Nederlanders, die gaan voor lagere huizenprijzen en grotere kavels in een mooie omgeving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Inderdaad. Ze zoeken hun vertier in Vlaanderen, deels door het isolement van de rest van nederland, deels doordat ze er zich meer thuis voelen dan "over de wateren"
![]() |
![]() |
#457 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#458 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ze zijn altijd al op Vlaanderen georienteerd geweest. Daarom was het een aardig compromis (tussen mij en mijn vrouw)om daar vakanties door te brengen.Toch in Vlaanderen en toch in Nederland. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar tegenwoordig zijn contacten over en weer bijzonder goed. Zeeland, en in het bijzonder Zeeuws-Vlaanderen is een broeinest van Groot-Nederlandse organisaties (de Dietse kameraden, voorheen Zeeuwse kameraden). PS: nog even die annexatieplannen voor de niet-begrijpende lezer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
|
![]() C'est pour les néerlandophones la même chose? ![]() ![]()