Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 augustus 2007, 05:58   #421
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
In dat geval moeten ook een hele reeks Nero-verhalen uit de jaren vijftig verboden worden, want hoe de Kongolezen daarin worden afgeschilderd is dan toch ook racistisch.

Marc Sleen, hou je vast maat!

Inderdaad ik heb het hier al een paar keer gezegd. Zongo in Kongo heb ik thuis liggen en valt goed mee. Er zijn er een aantal die veel verder gaan.

Negers die worden voorgesteld als oerdom of kannibaal. Geldt ook voor Arabieren, zeer agressief, kromzwaard in de hand, niet vies van slavenhandel. Maar het waren andere tijden toen, dit moet in een historische context bekeken worden. Trouwens, zo beledigend zijn die dingen niet. Er zijn veel ergere dingen in de wereld, dat men die boekjes gewoon met rust laat.

Anders kan men zo goed alles van voor 1970 serieus gaan censureren. Ze zullen werk hebben.

Absurd gewoon, waar zijn we in godsnaam mee bezig?
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 06:57   #422
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wat een onnozel bizar gedoe! Is dat zn dankbaarheid?? Die Bienvenu mag blij zijn dat hij hier de kans krijgt een opleiding te volgen. Lastpak.
gisteren een foto gezien in het Laatste Nieuws van die student... ziet er minstens 30 uit. Een late roeping ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 07:01   #423
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Ik denk het niet. Kuifje in Kongo is volgens het Britse Ministerie van Liefde racistisch, maar ander racisme wordt juist gepromoot.

http://www.dailymail.co.uk/pages/liv...70&expand=true

Rosemary, England "Absolutely disgraceful, we English are now 2nd class citizens in our own country."

dit commentaar zegt mij iets
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 10 augustus 2007, 08:02   #424
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Inderdaad ik heb het hier al een paar keer gezegd. Zongo in Kongo heb ik thuis liggen en valt goed mee. Er zijn er een aantal die veel verder gaan.

Negers die worden voorgesteld als oerdom of kannibaal. Geldt ook voor Arabieren, zeer agressief, kromzwaard in de hand, niet vies van slavenhandel. Maar het waren andere tijden toen, dit moet in een historische context bekeken worden. Trouwens, zo beledigend zijn die dingen niet. Er zijn veel ergere dingen in de wereld, dat men die boekjes gewoon met rust laat.

Anders kan men zo goed alles van voor 1970 serieus gaan censureren. Ze zullen werk hebben.

'Zongo in Congo' lijkt me echt een titel voor een strip van Marc Sleen. Het is in de zin van 'De Kleppende Klipper' van Vandersteen.

U hebt gelijk. Als we daarmee moeten beginnen. Niet censureren dus.

Blijft nochtans het feit dat jonge kinderen, die het nu lezen, wél een specifiek en minder gunstig beeld krijgen van de 'negertjes' en de Congolezen in het algemeen. Dat kunnen we niet ontkennen. Meer nog, in feite geven we door zulke strips een stereotypisch negatief beeld van de zwarte mee aan onze kinderen.

Laatst gewijzigd door system : 10 augustus 2007 om 08:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 08:06   #425
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
gisteren een foto gezien in het Laatste Nieuws van die student... ziet er minstens 30 uit. Een late roeping ?
De klager is naar verluidt 38 jaar.
http://blog4.manuelmartin.com/index....di-8-aout-2007
Oud 10 augustus 2007, 08:16   #426
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Zongo in Congo' lijkt me echt een titel voor een strip van Marc Sleen. Het is in de zin van 'De Kleppende Klipper' van Vandersteen.

U hebt gelijk. Als we daarmee moeten beginnen. Niet censureren dus.

Blijft nochtans het feit dat jonge kinderen, die het nu lezen, wél een specifiek en minder gunstig beeld krijgen van de 'negertjes' en de Congolezen in het algemeen. Dat kunnen we niet ontkennen. Meer nog, in feite geven we door zulke strips een stereotypisch negatief beeld van de zwarte mee aan onze kinderen.
Het is eigen aan het leven dat men al opgroeiende van sommige zaken een relatief gunstig beeld krijgt, en van een andere een relatief ongunstig beeld. Dat is onvermijdelijk en evenmin rampzalig. Het is absurd om te denken dat er zoiets bestaat als een ideaal & correct pact kinderindrukken, dat dan aan ieder kind moet opgesolferd worden. Stereotiepen, vooroordelen, verkeerde opvattingen enz. bestaan altijd, en censuur en vervolging bewerken alleen maar, dat sommige stereotypen en vooroordelen vervangen worden door andere, die meestal veel erger zijn (omdat de spontane corrigerende mechanismen worden uitgeschakeld). Mensen moeten gewoon kunnen opgroeien in een wereld waarin alle mogelijke treffelijke en verkeerde inzichten met elkaar in concurrentie kunnen gaan, dan vinden ze daarin zelf hun weg wel, voor zover hun aanleg en initiatief dit mogelijk maakt. Men kan noch moet dit van buitenaf regelen. Vooral zou men het denkbeeld moeten opgeven, dat er iets verkeerds is met beledigen of door woorden 'kwetsen'. Dat hoort gewoon bij de 'condition humaine', en wie dat beledigingen of kwetsen wil verbieden veroorzaakt alleen nog maar veel erger beledigingen, en veel diepere kwetsuren.

Het vrije woord kan niet worden verbeterd.
Oud 10 augustus 2007, 08:30   #427
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de gevolgen van hyperpolitieke correctheid.
Oud 10 augustus 2007, 08:31   #428
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is eigen aan het leven dat men al opgroeiende van sommige zaken een relatief gunstig beeld krijgt, en van een andere een relatief ongunstig beeld. Dat is onvermijdelijk en evenmin rampzalig. Het is absurd om te denken dat er zoiets bestaat als een ideaal & correct pact kinderindrukken, dat dan aan ieder kind moet opgesolferd worden. Stereotiepen, vooroordelen, verkeerde opvattingen enz. bestaan altijd, en censuur en vervolging bewerken alleen maar, dat sommige stereotypen en vooroordelen vervangen worden door andere, die meestal veel erger zijn (omdat de spontane corrigerende mechanismen worden uitgeschakeld). Mensen moeten gewoon kunnen opgroeien in een wereld waarin alle mogelijke treffelijke en verkeerde inzichten met elkaar in concurrentie kunnen gaan, dan vinden ze daarin zelf hun weg wel, voor zover hun aanleg en initiatief dit mogelijk maakt. Men kan noch moet dit van buitenaf regelen. Vooral zou men het denkbeeld moeten opgeven, dat er iets verkeerds is met beledigen of door woorden 'kwetsen'. Dat hoort gewoon bij de 'condition humaine', en wie dat beledigingen of kwetsen wil verbieden veroorzaakt alleen nog maar veel erger beledigingen, en veel diepere kwetsuren.

Het vrije woord kan niet worden verbeterd.
Ik ben het daar mee eens.

Toch kan ik me indenken dat mensen met een zwarte huidskleur niet gelukkig zijn met zo'n strip.

Laatst gewijzigd door system : 10 augustus 2007 om 08:35.
Oud 10 augustus 2007, 08:32   #429
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
De werkelijkheid is natuurlijk helemaal anders. Het CGKR had al lang voor deze zaak door dat ze een beetje gas moesten terugnemen. Wat dan ook al gebeurd is.

Je doet niets anders dan paniek zaaien over een bagatel. Kuifje in Afrika zal niet uit de rekken genomen worden. Nu niet en later niet (tenzij dan als niemand hem nog zou willen kopen).
Ze nemen wat gas terug omdat Kuifje een nogal gekende strip is en men vreest voor belachelijkheid. In Groot-Brittanië heeft het plaatselijke Ministerie van Liefde zich trouwens wel achter een analoge klacht geschaard. De strip is in de winkel Borders, waar ie door de klager (een advocaat met een Afrikaanse vrouw) werd opgemerkt, uit de kinderafdeling verwijderd. Smith verkoopt het boek nog enkel voor +16-jarigen. Het loutere feit van die klacht werkt dus al, en dat weet de belgische klager ook. Blijkbaar heeft het Britse MvL ook wel problemen, want door hun ingreep kwam de strip in de top tien van Amazon. Maar in elk geval zie je dat de klacht effect heeft: de boekhandels krabbelen snel terug. 't Is zoals de rel met de Deense cartoons: sindsdien zie je ook niet veel Mohammed-karikaturen meer. 't Is te kwetsend, namelijk. En na nog eens tien of twintig jaar kan dan de consecratie komen van het officieel verbod, dat volledig logisch in het verlengde zal liggen van wat nu reeds verboden is.
Oud 10 augustus 2007, 08:33   #430
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hier als 'student'?????
Oud 10 augustus 2007, 08:42   #431
Bert Bubber
Provinciaal Statenlid

Bert Bubber's schermafbeelding

Standaard

Dat geeft een juist beeld aan de kinderen, een "zwarte" collega van 38 jaar ...
Oud 10 augustus 2007, 08:45   #432
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bubber Bekijk bericht
Dat geeft een juist beeld aan de kinderen, een "zwarte" collega van 38 jaar ...
Het gaat hier wel in deze discussie over de strip, niet over de persoon die de klacht heeft ingediend.
Oud 10 augustus 2007, 08:56   #433
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen ik nog in Limburg woonde heb ik eens een nogal....ahum....vreemde ervaring gehad met een wat oude zwarte 'student' die het blaadje kwam slijten van een organisatie waarvan ik de naam vergat. Het blaadje was gratis maar hij liet toch verstaan dat ik zedelijk verplicht was om de arme student die hij was te betalen voor zijn 'sociaal werk'. (het was een organisatie die zich tot doel stelde goede relaties te bewerkstellingen tussen zwarte studenten en de plaatselijke bevolking) Ik aanvaardde dus zijn blaadje en gaf hem de 50 frank die hij vroeg.... waarna hij me gelijk een huwelijksaanzoek deed. Ons vriendelijke gesprek was daardoor meteen afgelopen natuurlijk, maar onze 'student' gaf niet op want toen ik een half uur later naar de supermarkt vertrok klampte hij mij op straat opnieuw aan.

Ik heb toen op het internet gezocht naar de organisatie die op het blaadje vermeld stond. Ze bestond idd maar er was nooit iemand bereikbaar op het vermelde 02 telefoon. In Brussel dus.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 augustus 2007 om 09:00.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 08:56   #434
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier wel in deze discussie over de strip, niet over de persoon die de klacht heeft ingediend.

LOL!
Oud 10 augustus 2007, 09:45   #435
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Men kan noch moet dit van buitenaf regelen. Vooral zou men het denkbeeld moeten opgeven, dat er iets verkeerds is met beledigen of door woorden 'kwetsen'. Dat hoort gewoon bij de 'condition humaine', en wie dat beledigingen of kwetsen wil verbieden veroorzaakt alleen nog maar veel erger beledigingen, en veel diepere kwetsuren. Het vrije woord kan niet worden verbeterd.
Onzin, de bestraffing van laster en smaad zijn al lang bij wet geregeld. Of wilde dat ook allemaal afschaffen? Het enige wat jij ook graag zou hebben dat is dat het belasteren en beledigen van mensen van andere origine of religie ook wettelijk moet toegelaten worden (cfr negationisme- en antiracismewet). Wanneer iemand of een groep schade lijdt door de schuld van iemand die lastert (leugens vertelt bv) met dat bestraft kunnen worden.

Een voorbeeld: jarenlang en systematisch een bepaalde bevolkingsgroep stigmatiseren en zonder nuance gelijkstellen met criminaliteit, met als gevolg deze groep mensen nauwelijks of met moeite nog aan de bak komt en door die systematische en georganiseerde laster uiteraard schade heeft geleden (en nog lijdt... werkloosheid enz.) moet aangepakt kunnen worden.

Ik verbaas mij nog steeds dat na de uitspraak tegen de 3 vzw's van het VB, vreemdelingenorganisaties geen schadeclaim hebben ingediend toen het kon.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 10:58   #436
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alvast ééntje is er wel door gekwetst: Mbutu Monondo Bienvenu, een Congolees. Hij heeft de klacht ingediend. Maar er zullen wel meer zwarten zijn die zich, op zijn minst, ongemakkelijk voelen bij het lezen van Kuifje in Congo. Hoe zou u zelf zijn als zwarte.
Nu mag zelfs de waarheid niet meer gezegd worden. Erg he!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 10:59   #437
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Onzin, de bestraffing van laster en smaad zijn al lang bij wet geregeld. Of wilde dat ook allemaal afschaffen? Het enige wat jij ook graag zou hebben dat is dat het belasteren en beledigen van mensen van andere origine of religie ook wettelijk moet toegelaten worden (cfr negationisme- en antiracismewet). Wanneer iemand of een groep schade lijdt door de schuld van iemand die lastert (leugens vertelt bv) met dat bestraft kunnen worden.

Een voorbeeld: jarenlang en systematisch een bepaalde bevolkingsgroep stigmatiseren en zonder nuance gelijkstellen met criminaliteit, met als gevolg deze groep mensen nauwelijks of met moeite nog aan de bak komt en door die systematische en georganiseerde laster uiteraard schade heeft geleden (en nog lijdt... werkloosheid enz.) moet aangepakt kunnen worden.

Ik verbaas mij nog steeds dat na de uitspraak tegen de 3 vzw's van het VB, vreemdelingenorganisaties geen schadeclaim hebben ingediend toen het kon.
Omdat ze een beetje bang zijn dat er meer zal uitkomen? Die de 3 VZW gelijk zouden kunnen geven?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 12:29   #438
Banneling

Standaard

Citaat:

Er is dan ook nooit één vreemdeling of vreemdelingenorganisatie geweest die ooit enige hinder van dat vermeend racisme of die vermeende stigmatisering ondervonden heeft. De proces tegen het VB was dan ook één en al een politiek proces. In ruil voor subsidies (voor minder deden ze het zelf niet, er was dan ook helemaal de behoefte niet) liet de interculturele organisatie (lees : mono-islamitische organisatie) Kifkif wat kreetjes in de media, uiteraard nadat de Spa eerst het scenario uitgetekend had.

Verder is het voor de nuchtere burger duidelijk dat de betrokken bevolkingsgroep in de maatschappij niet aan de bak komt omwille van :
- haar integratie-onwil, die van generatie op generatie wordt doorgegeven. (Dat u geen problemen heeft met het eigen moslim volk eerst principe, verbaast me niet)
- haar oververtegenwoordiging in de criminaliteit (gevangenisstatistieken liegen niet).
- onvoldoenden of helemaal geen kwalificaties, belabberde scholingsgraad, etc.

Laat dat links emo-gewauwel maar achterwege. Geen redelijk mens laat zich daar nog aan vangen.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2007, 12:37   #439
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
na het behalen van een diploma van de middelbare studies, mag je naar de universiteit mits toelating na examen of testen... of is dat zoals met die rijbewijzen ?

Het verhaal lijkt mij een beetje raar...
Oud 10 augustus 2007, 12:40   #440
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

zo een beetje zoals de Palestijen behandeld worden in Tel Aviv-Israel... maar daar gaat het 1000 keer erger aan toe dan hier in België ! Wedden ?

In België zijn er amper doden gevallen, op een paar uitzonderingen na...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be