Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 11 augustus 2007, 11:10   #41
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Vandaag Louis Michel in De Tijd: "Leterme moet tempo op drijven of de fakkel door te geven aan Didier Reynders. Als formateur Yves Leterme er niet snel uit geraakt, is het aan Didier Reynders om een regering te vormen"
Michel gaat ervan uit dat het probleem enkel en alleen bij Leterme ligt. Verwijcht hij een een overname door Reynders van de fakkel of estaffettestok ineens een opbloeiend vertrouwen tussen vlamingen en franstaligen? Gaat cdH ineens bekeerd worden tot het roomsblauwe idee?

Wie ook de formateur, informateur of bemiddelaar wordt, de situatie die hij aantreft zal dezelfde zijn : wederzijds wantrouwen, onverenigbare eisenpakketten en op de achtergrond dreigende verkiezingen.
Rene Artois is offline  
Oud 11 augustus 2007, 11:12   #42
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik geloof het niet. Maar ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik geloof het niet (ik herhaal mezelf maar tja)
Het vel van de beer niet afkeuren voor dat hij geschoten is. Of de beer geschoten raakt valt te betwijfelen.
Rene Artois is offline  
Oud 11 augustus 2007, 11:16   #43
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Wie ook de formateur, informateur of bemiddelaar wordt, de situatie die hij aantreft zal dezelfde zijn : wederzijds wantrouwen, onverenigbare eisenpakketten en op de achtergrond dreigende verkiezingen.
Maar heel wat minder nood bij de grootste Vlaamse partij om toegevingen te doen als hun boegbeeld geen kandidaat-premier is. Cruciaal.
Kortaf is offline  
Oud 11 augustus 2007, 11:34   #44
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Er zullen wel meer Vlamingen zijn die dat onaanvaardbaar vinden maar dat zal de Franstaligen en de belgicisten worst wezen.
Ik vind een Waalse premier niet onaanvaardbaar, mits hij meer stemmen haalde dan alle Vlaamse kandidaten.
Montalcino is offline  
Oud 11 augustus 2007, 11:39   #45
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Maar heel wat minder nood bij de grootste Vlaamse partij om toegevingen te doen als hun boegbeeld geen kandidaat-premier is. Cruciaal.
Het is het spiegelbeeld van de huidige situatie waar de franstaligen niet geneigd zijn veel toegevingen te doen om een premier te krijgen die ze in het geheel niet zien zitten.
Rene Artois is offline  
Oud 11 augustus 2007, 12:44   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Ik denk dat dit een gevolg is van 1999. Als je sinds de jaren '40 in de regering zit, ondanks een verminderend electoraat, wat je ook doet, beloftes houden of breken, dan waan je jezelf intouchable. Als dat een illusie blijkt te zijn, zoals in 1999, dan ga je jezelf herbronnen.

Het kartel met N-VA zal er wel mee te maken hebben, maar doen alsof de CD&V bezeten is van de N-VA als ware het een duivel, lijkt me iets te kort door de bocht. Eenmaal CD&V terug sterk genoeg is om de grootste te zijn, wordt er ter plekke een exorcisme uitgevoerd op de N-VA.

Dus misschien gaat de paus wel niet huwen met die travestiet, maar hij heeft er wel fantasieën over
Ik schreef "dat de nieuwe tsjeven onder invloed staan van de nva",
en jij vertaalt dat naar "bezeten zijn van de nva als ware het een duivel".
D�*t noem ik kort door de bocht gaan.

En nog iets anders.
Voor mij persoonlijk niet gelaten dat Reinders eerste minister zou worden, als de voorwaarden om een regering te vormen voldaan zijn (bhv zonder kompensaties, een leeuwendeel van de resoluties van het Vlaams parlement in de pokket ...).
Temeer daar bij het verdelen van de posten en het schrijven van het regeerprogramma, er rekening gehouden wordt dat "de premier leveren" nogal zwaar doorweegt.

Toch zou ik het raar vinden dat Reinders zo handig zijn paringsdans zou kunnen opvoeren, dat hij Milket zou kunnen bewegen tot een Wetstraat-bedsène met vieren (plus de nva en het fdf).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 augustus 2007, 12:55   #47
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is het spiegelbeeld van de huidige situatie waar de franstaligen niet geneigd zijn veel toegevingen te doen om een premier te krijgen die ze in het geheel niet zien zitten.
Voila! Dat moeten we bereiken, niet?
Kortaf is offline  
Oud 11 augustus 2007, 14:47   #48
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik schreef "dat de nieuwe tsjeven onder invloed staan van de nva",
en jij vertaalt dat naar "bezeten zijn van de nva als ware het een duivel".
D�*t noem ik kort door de bocht gaan.
Dus een mentale evolutie grotendeels het gevolg van het electoraal verlies van 1999 vertaal jij vooral als onder invloed staan van de N-VA? In 2001, toen CVP CD&V werd en het confederalisme werd geadopteerd was er nog geen kartel met N-VA. Hoe verklaar je dat dan?

Citaat:
Voor mij persoonlijk niet gelaten dat Reinders eerste minister zou worden, als de voorwaarden om een regering te vormen voldaan zijn (bhv zonder kompensaties, een leeuwendeel van de resoluties van het Vlaams parlement in de pokket ...).
Ik denk niet dat de meeste Vlamingen onder die voorwaarden problemen hebben met Reynders, op de meest radicale na natuurlijk.

Citaat:
Temeer daar bij het verdelen van de posten en het schrijven van het regeerprogramma, er rekening gehouden wordt dat "de premier leveren" nogal zwaar doorweegt.
Daar zou u wel gelijk in kunnen hebben. Dat was te zien aan de VLD die Verhofstadt mocht leveren.
Montalcino is offline  
Oud 11 augustus 2007, 15:20   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus een mentale evolutie grotendeels het gevolg van het electoraal verlies van 1999 vertaal jij vooral als onder invloed staan van de N-VA? In 2001, toen CVP CD&V werd en het confederalisme werd geadopteerd was er nog geen kartel met N-VA. Hoe verklaar je dat dan?

...
Bah neen, ik vertaal dat zo niet.
Ik zeg alleen dat de nieuwe tsjeven onder invloed staan van de nva.
Logisch toch, volgens het Vlaamse spreekwoord: wie bij den hond slaapt, krijgt van zijn vlooien.
Die nieuwe tsjeven zijn immers onbewust in volle bewondering voor de eruditie van hun kartelgenoten. Dat heeft zo zijn gevolgen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 augustus 2007, 15:24   #50
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die nieuwe tsjeven zijn immers onbewust in volle bewondering voor de eruditie van hun kartelgenoten.
Achter zo'n mysterieuze uitspraak zit een hele wereld die voor ordinaire stervelingen verscholen blijft. Licht eens een tip van de sluier, Schoofzak.
Kortaf is offline  
Oud 11 augustus 2007, 15:43   #51
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Bah neen, ik vertaal dat zo niet.
Ik zeg alleen dat de nieuwe tsjeven onder invloed staan van de nva.
Logisch toch, volgens het Vlaamse spreekwoord: wie bij den hond slaapt, krijgt van zijn vlooien.
Die nieuwe tsjeven zijn immers onbewust in volle bewondering voor de eruditie van hun kartelgenoten. Dat heeft zo zijn gevolgen.
Jij bent lid van N-VA, dat kan niet anders...
Montalcino is offline  
Oud 11 augustus 2007, 16:08   #52
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die nieuwe tsjeven zijn immers onbewust in volle bewondering voor de eruditie van hun kartelgenoten.
Tiens, vanuit de wandelgangen bereiken mij andere berichten.
Oud 11 augustus 2007, 18:35   #53
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Voila! Dat moeten we bereiken, niet?
Dat is inderdaad de reden waarom ik pessimistisch, dus eigenlijk optimistisch ben, aangaande de regeringsvorming. Het mooie is dat dit probleem zich met de olijfboomcoalitie waar Milquet voorstander van is evengoed stelt.
Rene Artois is offline  
Oud 11 augustus 2007, 18:39   #54
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Na enkele decennia moeten ook christendemocraten tot het besef komen dat hun partij kapot gaat aan het redden van het land, zoals een hunner het recent uitdrukte.

Onderschat ook niet wat de koers na 1999 van de cdH en dan in het bijzonder hun medewerking aan het Lambermontakkoord aangericht heeft binnen de CD&V. Dat zijn geen zusterpartijen meer.
Rene Artois is offline  
Oud 11 augustus 2007, 19:11   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Tiens, vanuit de wandelgangen bereiken mij andere berichten.

Ge wandelt ongetwijfeld in de verkeerde gangen.
Let maar goed op dat ze je daar niet eens verkeerd pakken.

(we mogen toch eens overdrijven, als 't is om te lachen hé)

De schoofzak is offline  
Oud 11 augustus 2007, 19:12   #56
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Na enkele decennia moeten ook christendemocraten tot het besef komen dat hun partij kapot gaat aan het redden van het land, zoals een hunner het recent uitdrukte.

Onderschat ook niet wat de koers na 1999 van de cdH en dan in het bijzonder hun medewerking aan het Lambermontakkoord aangericht heeft binnen de CD&V. Dat zijn geen zusterpartijen meer.
Dat lijkt me al iets geloofwaardiger dan dat het enkel en alleen door N-VA zou komen.
Montalcino is offline  
Oud 11 augustus 2007, 19:13   #57
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

nog ff herhalen:

Eigenlijk zou "Yves" al verder kunnen gaan met 1 (één) onmiddelijke toegifte van de franstaligen,namelijk de splitsing in woord en daad van BHV.

De andere communautaire zaken kunnen ,zoals "didier" al aangehaald heeft wachten tot vanaf 2009,zolang het maar vooraf vastgesteld is waarover die zullen gaan....

Zelfs DAT,een zacht en minimaal programma, kan blijkbaar niet.....en ondergetekende kan zich nu niet van de indruk ontdoen dat dit met de PS WEL zou lukken....
kelt is offline  
Oud 11 augustus 2007, 21:06   #58
Sante
Partijlid

Standaard

Wat is eigenlijk het probleem ? Kan Leterme die Franstaligen niet duidelijk maken dat als het "non" is, ze het dan kunnen proberen met het VB ?
Leterme zou in een zetel kunnen zitten als die vlamingen eindelijk eens de koppen bij mekaar staken ipv ... verdomme, ben ik nu toch wel de postjes vergeten... domme ik.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline  
Oud 11 augustus 2007, 21:32   #59
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Eigenlijk zou "Yves" al verder kunnen gaan met 1 (één) onmiddelijke toegifte van de franstaligen,namelijk de splitsing in woord en daad van BHV.
Hij zal dat niet doen, het is namelijk nutteloos. De Franstaligen moeten helemaal niet toegeven inzake BHV, het is zelfs wenselijk dat ze er nieg over praten. Op 5 oktober gaat dan het parlement open en wordt de splitsing met een eenvoudige meerderheid goedgekeurd. Niet komen zeuren over de alarmbel. Als Yves die 60 dagen negeert, is de splitsing gewoon een wettelijk feit.
Kortaf is offline  
Oud 11 augustus 2007, 21:50   #60
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De andere communautaire zaken kunnen ,zoals "didier" al aangehaald heeft wachten tot vanaf 2009,zolang het maar vooraf vastgesteld is waarover die zullen gaan....
Dat lijkt erg op de derde fase of, erger nog, op de costa. In feite zou het kartel niet in een regering mogen stappen zonder schriftelijk akkoord, met wetteksten en een tijdschema waartegen ze door het parlement moeten zijn.
Rene Artois is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be