Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederland en Vlaanderen samen voegen tot één land
Ja 77 34,84%
Nee 106 47,96%
Nu nog niet,maar binnen 30 jaar wel 38 17,19%
Aantal stemmers: 221. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2007, 12:46   #1781
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ja, maar NIET als je huneeuwigdurende rechten geeft! NOG altijd niks geleerd van de franstaligen? Geef ze een vinger en je pakken je hele LICHAAM!!
Je blijft steeds maar weer dezelfde fout maken om de hele zaak te bekijken vanuit een Belgisch standpunt. Neem België weg en de hele situatie wordt anders. Na België zal overigens niets meer zijn zoals het nu is.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 12 augustus 2007 om 12:46.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 12:47   #1782
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Eddy ,hier heb je voor 100% gelijk in,maar vergeet vooral niet dat het kalf al verdronken is in Brussel,dat hebben we mee aan de tjeven,en sossen te danken van de jaren 1960-1970
Voor jou is verfransing dus een onomkeerbaar iets?
Oud 12 augustus 2007, 12:47   #1783
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Praag was een Duitstalige en Helsinki een Zweedstalige stad begin 20e eeuw.
En welke tactiek stelt u voor voor Brussel, de Praagse methode of die van Helsinski?
Oud 12 augustus 2007, 12:48   #1784
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Dat lijkt me de beste manier om de bestaande inwoners niet voor de kop te stoten en toch het streven naar een Nederlandstalig Brussel te verwezenlijken.
Inderdaad. Maar géén garanties buiten dat gebied, én duidelijk uitdovend. Steun voor franstalig onderwijs, misschien zelfs voor LLN (zullen het kunnen gebruiken) en de ULB natuurlijk. De aanwezige studenten kunnen we moeilijk ineens van taal laten veranderen. Maar een extra cursus nederlands erbij zal hen wel een grote stap vooruit helpen om in Vlaanderen te kunnen werken en leven.
Voorts kan het lager onderwijs misschien zelfs tweetalig worden, zodat iedereen daar tweetalig kan zijn. Maar dat daar een aantal fasciliteiten moeten voor uitgewerkt worden, staat buiten kijf.

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 12 augustus 2007 om 12:49.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 12:50   #1785
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Belgie is een synoniem voor verfransing, wanneer Belgie wordt opgedoekt en Brussel voor Vlaanderen kiest zal het Nederlands er meer prominent aanwezig worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 12:57   #1786
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je blijft steeds maar weer dezelfde fout maken om de hele zaak te bekijken vanuit een Belgisch standpunt. Neem België weg en de hele situatie wordt anders. Na België zal overigens niets meer zijn zoals het nu is.
DAT hangt volledig af van WELKE politiekers er Vlaanderen zullen kunnen vormgeven, en welke politieke beslissingen zullen genomen worden. Zoalng men de principes van Vrij Vlaanderen NIET implementeert, vrees ik het ergste : Vlaanderen een fotokopie van België , maar dan in het klein : politieke corruptie en postjesjagen een blijvend feit, en deomcratie ver te zoeken.
En denk eraan : de overgangsperiode, die van de onafhankelijkheid, zal zeer lang het uitzicht van Vlaanderen bepalen. Wie gaat bepalen hoe Vlaanderen grondwettelijk zal functioneren? Welke grondwet zullen we krijgen? Als ik andere partijen verzoek om NU al te beginnen debateren, krijg ik nul op request... VV is natuurlijk onbelangrijk nu, en misschien zal dat zo blijven. Maar toch jammer dat er geen interpartij-debatten zijn om een degelijke grondwet op te stellen. (btw: ernstige mensen zijn altijd welkom om op ons forum creatief mee te werken aan zulks) We zien de geschiedenis aan ons oog voorbijgaan, maar doen niks om die positief te sturen. Erg jammer vind ik dat.

.
Oud 12 augustus 2007, 13:07   #1787
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Belgie is een synoniem voor verfransing, wanneer Belgie wordt opgedoekt en Brussel voor Vlaanderen kiest zal het Nederlands er meer prominent aanwezig worden.
Maar wie zegt dat Brussel voor vlaanderen zal kiezen,ik ben daar nog niet zo zeker van hoor

Ik hoop het wel natuurlijk,maar wat is mijn hoop waard?
Oud 12 augustus 2007, 13:09   #1788
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eddy ,hier heb je voor 100% gelijk in,maar vergeet vooral niet dat het kalf al verdronken is in Brussel,dat hebben we mee aan de tjeven,en sossen te danken van de jaren 1960-1970
Zolang er leven is, is er hoop. Hoop maar op onze welvaart en de vele vrteemdelingen in Brussel, die weten dat het sociale systeem van wat van België overblijft, zeker niet hetzelfde zal zijn als nu. Daar hebben ze nu eenmaal de middelen niet voor. Maar ik ben zeer zeker tegen een pamperbeleid, ook al zou Vlaanderen dat makkelijker kunnen betalen. We kunnen onze centen beter inzetten om andere dingen te bereiken, en arbeidsplaatsen zullen zeer zeker komen en zeer zeker ingevuld worden. Diegenen die alles aan zijn neus laat voorbijgaan in de hoop op een eeuwidurende dop te rekenen, moet van een kale reis thuiskomen...

.
Oud 12 augustus 2007, 13:09   #1789
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wie zegt dat Brussel voor vlaanderen zal kiezen,ik ben daar nog niet zo zeker van hoor

Een van de voornaamste doelstellingen van de Vlaamse beweging moet dan ook zijn om Brussel te overtuigen om voor Vlaanderen te kiezen.
Oud 12 augustus 2007, 13:11   #1790
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Niks, maar zoveel zijn we er echt niet aan kwijt, moesten ze daar anders kiezen. De politiekers zijn echter NIET de bevolking. Vlaanderen heeft echter de middelen om van Brussel echt iets te maken. Hopelijk kunnen we dat aan die bevolking duidelijk maken. Desnoods in het Frans
Eigenlijk zouden we daar NU al moeten mee beginnen!

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 12 augustus 2007 om 13:11.
Oud 12 augustus 2007, 13:12   #1791
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor jou is verfransing dus een onomkeerbaar iets?
Kijk,ja kan het vergelijken met Palistina,ooit was dat ook een land met alle rechten,maar de internationale gemeenschap oordeelde anders,en verworven rechten(of land) kan je nu eenmaal niet zo simpel terug eisen

Deze vergelijking is sprekend
Oud 12 augustus 2007, 13:16   #1792
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk,ja kan het vergelijken met Palistina,ooit was dat ook een land met alle rechten,maar de internationale gemeenschap oordeelde anders,en verworven rechten(of land) kan je nu eenmaal niet zo simpel terug eisen

Heeft de internationale gemeenschap dan bepaald dat Brussel tot het einde der tijden een Franstalige stad zal zijn?
Oud 12 augustus 2007, 13:17   #1793
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Een glazen bol? Nee, maar ik vraag me af of er op dit forum mensen zijn die DAGELIJKS in gesprekken met collegas of anderen, ook echt politieke vragen stellen, meningen vragen enzovoort. Eigenlijk doe ik een constante bevraging van de mensen waarmee ik enige tijd moet spenderen. Zeker zo goed als gelijk welke bevraging door een krant of zender of wat ook. Alle dagen enquete voeren over de gevoeligheden van de mensen (OOK nederlanders). Wie nog? Ik vraag het me af...
Al zou je mensen dagelijks peilen over hun standpunt over dit onderwerp, dan nog kun je de referendumuitlslag terzake niet voorspellen. De argumenten voor en tegen een staatkundig verband met Nderland zijn aan het brede publiek niet voorgesteld. De maatschappelijke discussie hierover is niet gevoerd. Heel wat Vlamingen hebben niet over de kwestie niet eens nagedacht. En desgevragd zullen veel Vlamingen met de bekende cliches en vooroordelen komen. Kortom: het is nu voorbarig om met je voorspellingen over dit onderwerp te komen. De werkelijke uitslag zou je nog kunnen verbazen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 12 augustus 2007 om 13:17.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 13:18   #1794
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

??? PAlestina een land met alle rechten? Leg eens uit? Het was een KOLONIE die dan gedeeltelijk aan de Joden is gegeven. De erkenning als land door de VN kwam erna. De Joden hebben zich echter niet altijd degelijk gedragen tegenover de "oorspronkelijke" bevolking...

.
Oud 12 augustus 2007, 13:20   #1795
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is nog niet te laat voor een Vlaams Brussel. Deze stad is tenslotte met zo veel draden met Vlaanderen verweven. Vlaanderen moet er handig op inspelen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 12 augustus 2007 om 13:20.
Oud 12 augustus 2007, 13:23   #1796
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
En welke tactiek stelt u voor voor Brussel, de Praagse methode of die van Helsinski?
Dat heb ik toegelicht in bericht #1770 van deze draad.
Oud 12 augustus 2007, 13:25   #1797
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft de internationale gemeenschap dan bepaald dat Brussel tot het einde der tijden een Franstalige stad zal zijn?
Het was een vergelijking om aan te tonen dat verworven rechten niet zomaar afgenomen kunnen worden,zoals in mijn vorige posten al aangegeven stond dragen de tjeven en sossen en Volksunnie mannen van de jaren 1970 daar veel schuld aan(weet jij waarom het VB eigenlijk onstaan is egmontpact, te veel toegevingen aan de franstaligen)
En staatshervorming dat op niets trok,waar veel te veel toegingingen werden gedaan aan de Walen,ect.....
En wij zouden dat nu in een vingerknip kunnen recht zetten?
Oud 12 augustus 2007, 13:25   #1798
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Al zou je mensen dagelijks peilen over hun standpunt over dit onderwerp, dan nog kun je de referendumuitlslag terzake niet voorspellen. De argumenten voor en tegen een staatkundig verband met Nderland zijn aan het brede publiek niet voorgesteld. De maatschappelijke discussie hierover is niet gevoerd. Heel wat Vlamingen hebben niet over de kwestie niet eens nagedacht. En desgevragd zullen veel Vlamingen met de bekende cliches en vooroordelen komen. Kortom: het is nu voorbarig om met je voorspellingen over dit onderwerp te komen. De werkelijke uitslag zou je nog kunnen verbazen.
Maar JOUW veronderstellingen zijn gebaseerd op wat?
Méér glazen-bol-werk dan de mijne, nietwaar?

.
Oud 12 augustus 2007, 13:27   #1799
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:

Ik zou niet echt spreken van een "sprekende vergelijking".

Brussel is grotendeels Franstalig omdat er nu eenmaal meer Franstaligen dan Vlamingen wonen. De trend kan je omkeren als er meer jonge Vlamingen en Vlaamse gezinnen in de hoofdstad gaan wonen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 13:28   #1800
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
??? PAlestina een land met alle rechten? Leg eens uit? Het was een KOLONIE die dan gedeeltelijk aan de Joden is gegeven. De erkenning als land door de VN kwam erna. De Joden hebben zich echter niet altijd degelijk gedragen tegenover de "oorspronkelijke" bevolking...

Zeg dat maar niet te hard waar Palestijnen in de buurt zijn,en gelijk hebben ze !!!!

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 12 augustus 2007 om 13:30.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be