![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Als gewetensvol Eperantist ben ik een regelamtig lezer van "Le Monde Diplomatique" in het Esperanto interrete (op het internet).
http://eo.mondediplo.com/article1265.html Dit artikel dat voor enige discussie zorgt is getiteld : Kontraŭ la ĉio-angla (tegen het alles-engels) en gaat specifiek over de toestand van de taalstrijd voor de suprematie van het engels in Frankrijk (het is misschien een nuttige vingerwijzing aan het adres van onze waalse landgenoten ivm toestanden alhier en meer bepaald rond Brussel). 2 treffende voorbeelden : 1. Het ontrollen door de internationale vereniging "Greenpace" van een spandoek op de Eifeltoren "It is not too late"... als affront aan het frans als wereldtaal kan dat al een beetje tellen ! 2. De fusie van alcatel met de USA firma Lucent met als gevolg de aanstelling van een engelstalige PDG (sorry CEO), met als gevolg dat een personeelsfeestje voor de topkaders met familie en kinderen deze kroost als perfectly english werd opgevoerd. ... Het gemor van de franse vakbonden klinkt zeer luid & er schijnen reeds doden te betreuren doordat franse dokters engelstalige informatie over nieuwe geneeswijzen/middelen niet begrijpen ! Voeg daar gerust poolse autobussen aan toe die in Frankrijk neerstorten in ravijnen omdat poolse chauffeurs geen franse teksten op verkeersborden begrijpen & men ziet dan toch waarschijnlijk dat er zoiets als een taalprobleem bestaat in een steeds verkleinende wereld !
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() daarom engels als universele tweede taal.
Waarom ? Praktisch: het is al voor heel veel mensen de tweede taal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() de Fransen hebben een punt, IN frankrijk (en zelfs daar: wantoestanden in Bretagne en Baskenland zijn ons bekend). Daarbuiten moeten de franstaligen hun plaats kennen. Of beter, moet de Franse taal z'n plaats kennen.
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 13 augustus 2007 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarbij hebben die nietszeggende Franstalige achtertuinlandjes in Afrika geen enkele nuttige bijdrage.
Anglisch muss zein. Of zoiets.
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Tja, die zijn ook maar recentelijk gekoloniseerd . Echt indigeen of autochtoon kunt ge dat toch niet echt noemen volgens mij.
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 13 augustus 2007 om 17:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Mag ik de meningen zo ongeveer samenvatten : een kolonisatie door een vreemde taal die als 2de taal opgelegd wordt is wenselijk, op voorwaarde dat het geen frans is en de "lagere klassen" de garantie krijgen dat ze niet 2talig hoeven te zijn.
M.a.w. De inspanningen vooral in het Brusselse om Nederlandstalige scholen te promoten voor anderstaligen is flauwe zever : in Brussel zou men beter engelstalige scholen voor eenieder oprichten ! De BUB zou op die manier zichzelf kunnen vernieuwen : voor één engelstalig België !
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 13 augustus 2007 om 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Geloof me ik kan geen enkele reden bedenken om eender welke staat te gaan redden, zoals ik ook geen enkele reden kan bedenken om aan een reeks nieuwe staten te gaan werken.. Laat ons diverse staten fusioneren zodat er minder zijn.. & laat die staten hun macht inperken ten gunste van het volk op de meest locale wijze.. Dat het individu zo vrij mogelijk weze.. ik ben bang voor een autoritaire arbeidersonvriendelijke etnisch elitaire Vlaamse staat.. geef mij een Europa van volkeren en niet van naties !
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 13 augustus 2007 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]()
![]() |
#14 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]()
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Neen, we waren bezig over gebieden die eigenlijk niet bij Frankrijk zouden mogen horen.
- Frans-Vlaanderen niet - Elzas-Lotharingen niet - Corsica niet (oorspronkelijk dialect is een Italiaanstalig Toscaans dialect, toch is er ook daar een verfransing door Noord-Afrikaanse inwijkelingen) Zijn zeker "harki's" die gevlocht zijn na de Franse-Algerijnse oorlog ![]() - Bretagne niet! - Vergeet voor de rest ook niet dat Catalonië en Baskenland ook voor een deel op Frans grondgebied liggen ![]()
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 13 augustus 2007 om 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het niet zo dat het échte Frans (dat gebruikt werd als voorbeeld voor de centralisering) uit Bourgondië kwam? Of was dat Parijs?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() - Frans-Vlaanderen niet
- Elzas-Lotharingen niet - Corsica niet (oorspronkelijk dialect is een Italiaanstalig Toscaans dialect, toch is er ook daar een verfransing door Noord-Afrikaanse inwijkelingen) Zijn zeker "harki's" die gevlocht zijn na de Franse-Algerijnse oorlog - Bretagne niet! - Vergeet voor de rest ook niet dat Catalonië en Baskenland ook voor een deel op Frans grondgebied liggen En de Savoyarden *-) |
![]() |
![]() |