![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Miujn eerste job was bij een Belg met Fr als huistaal (moeder was Walin, 50 j of meer in Vl maar geen Nl) maar sprak wel Nederlands met haar op.
bv Ik zal hem een slag van de telefoon geven (je vais lui donner in coup de téléphone). Hij begreep niet dat ik zoveel belang hechtte aan talen, hij vond dat helemaal niet belangrijk. Ik stelde dan voor Nl te praten, maar dan werd het duidelijk: hij bedoelde taal is niet belangrijk zolang het maar Fr was. Voor de rest geen probleem. God hebbe zijn ziel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Staatssecretaris
|
![]() Gemeenschappelijke vriend vertaalde, het verstaan was voor mij geen groot probleem maar het spreken daar waag ik mij niet aan.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Geen enkel probleem met die Walen ! Soms kan het gebeuren dat ik Frans wil spreken en die Waal Nederlands.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Helemaal niet: er zijn inderdaad Walen die willen Nederlands spreken om het te leren: hun verwijt: we begrijpen het wel als jullie AN spreken, maar meestal spreken de Vlamingen dialect en dat begrijpen we niet.
Dus misschien moeten we zelf iets aan onze spreektaal doen en proberen om ze op een fatsoenlijke manier te gebruiken.Zelfs op de TV wordt tegenwoordig nog zelden correct Nederlands gesproken. Let wel: ik vind dat de dialecten moeten blijven bestaan en een verrijking zijn van een taal, maar enkel in beperkte kring en onder 'gelijken'. Laatst gewijzigd door omaplop : 14 augustus 2007 om 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begrijp het vaak ook niet hoor. De Vlaamse dialecten zijn heel binnensmonds en dat kan ik sowieso niet verstaan, ook al is het een dialect thuis aan Nederland.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
In Wallonië is Nl niet verplichte tweede taal. En hun keuze tweede taal ook niet. Omdat ze geen interesse hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Ik begrijp wel jouw probleem niet hoor, ik ben zelf maar halfwestvlaams en heb er nooit gewoond, maar ik begrijp wel mensen van Oostende, Kortrijk en Veurne. ![]()
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Ja als ik naast hun sta wel maar vanaf dat er een afstand van 5 meter is en ze nog eens niet erg duidelijk spreken kan ik moeilijk raden wat ze willen zeggen wat als ze an spraken wel zou gaan.
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() Ik heb regelmatig contact met anderstaligen (niet-Franstaligen) die goed Nederlands spreken, en die hebben ook veel moeite om dialecten te begrijpen. Het grootste probleem is dat er in de meeste dialecten weinig gearticuleerd wordt en er relatief snel wordt gesproken. Nu, de meeste mensen passen zich (denk ik) wel aan als ze weten dat ze met een anderstalige te doen hebben.
Vergelijk het met als je op reis gaat naar bv. Yorkshire of ergens in Beieren... Daar moet je ook twee keer luisteren voor je doorhebt welke taal ze spreken. Trouwens, mijn contacten met Franstalige collega's zijn OK, maar vooral in het begin was het moeilijk om gewoon te kletsen: mijn Frans is goed genoeg voor zakelijke gesprekken, maar niet voor losse babbels. En het is niet altijd makkelijk om een gespreksonderwerp te vinden... Ik weet bijvoorbeeld niet wat er zoal op de Franstalige tv/radio te doen is, en omgekeerd. Wat wel opvalt is dat het niet de (Belgische) Franstalige collega's zijn die Nederlands leren, maar wel de buitenlanders... Laatst gewijzigd door Johan217 : 14 augustus 2007 om 14:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() We mogen er wel bij zeggen dat die mensen meestal ook redelijk AN kunnen spreken...
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
Nu moet ik zeggen dat ik zonder uitzondering iedereen verstond, zonder moeite zelfs. Misschien komt het omdat iedereen z'n best doet om zo weinig mogelijk "plat" te praten, omdat we nu éenmaal in Brabants Leuven zitten waar alles dan ook naar het Brabants convergeert ![]() btw: het "leuvens" bestaat ook niet meer bij de jeugd.. We spreken feitelijk verkavelingsvlaams, dat de jeugd in grote delen van Vlaanderen praat. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 14 augustus 2007 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]()
![]() |
#60 |
|
![]() Is da nie de bedoeling mss? Een vlaamse eenheidstaal dat is wat we nodig hebben!
![]() |
![]() |