Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2007, 22:38   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Iemand die het volk niet heeft gekozen (niet door het volk niet door zijn vertegenwoordigers) en ook niet kan afzetten...
Aha. Dus, een Belgische gouverneur is een dicator; een ambassadeur is een dictator; een burgemeester is een dictator (hij wordt immers niet verkozen maar door de winnende partij aangeduid); enz.

Trouwens, bij mijn weten heeft het parlement in Nederland de macht de monarchie te beëindigen, en ook dus ook een vorst af te zetten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 22:39   #22
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Jij bent niet goed snik... Ik heb nooit gezegd dat wij dezelfde cultuur hebben, geef het bericht en ik geef je tien euro... Ik heb gezegd dat wij en de nederlanders evenveel verschillen als met de fransen en dat ik nog liever met de walen zou willen doorgaan dan met de nederlanders (maar dat is wel al wat langer geleden). Gestoord door de haat kan je niet eens meer de juiste dingen lezen.
Jij beweerde zelf in de draad over de leeftijden dat je geen verschillen zag tussen de Vlamingen en de Fransen. Overigens heb ik geen reden om je te haten. Wel wil ik er even bij aantekenen dat je argumenten geen samenhang vertonen, je lijkt ze nogal willekeurig op te pikken, naargelang wat je op dat moment beter uitkomt en dat wil bij een logisch denkende mens wel eens irritatie oproepen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 22:42   #23
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Jij beweerde zelf in de draad over de leeftijden dat je geen verschillen zag tussen de Vlamingen en de Fransen. Overigens heb ik geen reden om je te haten. Wel wil ik er even bij aantekenen dat je argumenten geen samenhang vertonen, je lijkt ze nogal willekeurig op te pikken, naargelang wat je op dat moment beter uitkomt en dat wil bij een logisch denkende mens wel eens irritatie oproepen.
Ik zei dat in een air van alle europeanen zijn gelijk. Nergens ga je grote verschillen vinden daarom...

Achter mijn soms plotse uitvallen zit veel meer dan je denkt, ik alleen nog jong en kan mij nog niet zo goed verwoorden waarom het voor jullie soms een beetje meer denken is dan bij andere waardoor het vaak fout loopt.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 16 augustus 2007 om 22:42.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 22:47   #24
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zei dat in een air van alle europeanen zijn gelijk. Nergens ga je grote verschillen vinden daarom...
Behalve met de Nederlanders zeker?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 22:49   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Achter mijn soms plotse uitvallen zit veel meer dan je denkt, ...
Wat moge er dan wel achter uw "soms plotse uitvallen" zitten? Zagemeel of zo?
Oud 16 augustus 2007, 22:51   #26
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Behalve met de Nederlanders zeker?
Verschillen wel net zoals met Fransen en dus genoeg om geen land te vormen maar uiteindelijk hebben we allemaal het zelfde uiterlijk en kijken we allemaal naar eurosong dus...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 16 augustus 2007, 22:52   #27
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat moge er dan wel achter uw "soms plotse uitvallen" zitten? Zagemeel of zo?
Jammer genoeg niet. Het leven zou stukken makkelijker zijn.

Oud 16 augustus 2007, 23:04   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verschillen wel net zoals met Fransen en dus genoeg om geen land te vormen maar uiteindelijk hebben we allemaal het zelfde uiterlijk en kijken we allemaal naar eurosong dus...
Heeft u ooit eens in Frankrijk of Duitsland geweest, twee landen die heel wat interne verschillen kennen; veel grotere verschillen dan tussen Nederland en Vlaanderen bijvoorbeeld. Volgens u moeten Frankrijk en Duitsland dus ontmanteld worden...
Oud 16 augustus 2007, 23:06   #29
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Heeft u ooit eens in Frankrijk of Duitsland geweest, twee landen die heel wat interne verschillen kennen; veel grotere verschillen dan tussen Nederland en Vlaanderen bijvoorbeeld. Volgens u moeten Frankrijk en Duitsland dus ontmanteld worden...
Noem eens interne verschillen?

Oud 16 augustus 2007, 23:18   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noem eens interne verschillen?
Omgangstaal en -vormen zijn tamelijk verschillend tussen het noorden en zuiden van Frankrijk en Duitsland. Het opene, badinerende en lustige dat zo eigen is aan de Fransen uit het zuiden, is onbekend in het noorden van Frankrijk. De "nordistes" staan in Frankrijk bekend voor hun geslotenheid en koppigheid. Ook de keuken is natuurlijk sterk anders. Ook in Duitsland zijn er merkelijke verschillen: de taal is vooreerst anders. Omgangstaal is in het noorden het Platduits of Standaardduits met harde tongval, in het zuiden is dat Opperduits of Standaardduits met het muzikale accent en heel veel plaatselijke woordenschat. De gemoedelijke Beier is anders dan de stiptere, recht-door-zeeë Duitser uit het noorden.
Oud 16 augustus 2007, 23:22   #31
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Omgangstaal en -vormen zijn tamelijk verschillend tussen het noorden en zuiden van Frankrijk en Duitsland. Het opene, badinerende en lustige dat zo eigen is aan de Fransen uit het zuiden, is onbekend in het noorden van Frankrijk. De "nordistes" staan in Frankrijk bekend voor hun geslotenheid en koppigheid. Ook de keuken is natuurlijk sterk anders. Ook in Duitsland zijn er merkelijke verschillen: de taal is vooreerst anders. Omgangstaal is in het noorden het Platduits of Standaardduits met harde tongval, in het zuiden is dat Opperduits of Standaardduits met het muzikale accent en heel veel plaatselijke woordenschat. De gemoedelijke Beier is anders dan de stiptere, recht-door-zeeë Duitser uit het noorden.
Gaan we eens aan een buitenlander vragen of ze een verschil horen aan de taal van een Nederlander en een Vlaming? Wees maar zeker dat mss niet zozeer de taal maar dat horen buitenlanders niet zo goed maar vooral de toon en karakter enorm verschilt.

Btw een immens verschil tussen een Nederlander en een Vlaming, de eerste wil regeren over andere, de tweede laat anderen regeren over zich.

Oud 16 augustus 2007, 23:26   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaan we eens aan een buitenlander vragen of ze een verschil horen aan de taal van een Nederlander en een Vlaming? Wees maar zeker dat mss niet zozeer de taal maar dat horen buitenlanders niet zo goed maar vooral de toon en karakter enorm verschilt.

Btw een immens verschil tussen een Nederlander en een Vlaming, de eerste wil regeren over andere, de tweede laat anderen regeren over zich.
"Immens verschil"... Laat me niet lachen! Sedert m'n studententijd heb ik Nederlandse vrienden en ga zeker iedere maand naar Nederland. Ik merk helemaal geen "immense verschillen". Er zijn best wel verschillen, maar die zijn voor het grootste deel geen tegenstelling Nederlander-Vlaming maar vaak Hollander-Antwerpenaar, Hollander-Brabander, Hollander-West-Vlaming, Groninger-Oost-Vlaming, enz. Binnen Nederland zijn er immers ook wat verschillen, waarbij de zuidelijke provincies heel wat dichter staan bij de gemiddelde Vlaming dan u blijkbaar nog maar kunt vermoeden.

Wat moet ik me trouwens voorstellen bij "toon en karakter" als iemand spreekt? Dat hangt mijn inziens totaal niet af bij welk volk men hoort, maar in de eerste plaats bij je karakter en tijdelijke gemoedsgesteltenis.

En de laatste alinea, ach, geloof maar uw eigen geblaat. Goed voor sprookjes, maar wel heel ver van de werkelijkheid.
Oud 16 augustus 2007, 23:27   #33
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Aha. Dus, een Belgische gouverneur is een dicator; een ambassadeur is een dictator; een burgemeester is een dictator (hij wordt immers niet verkozen maar door de winnende partij aangeduid); enz.

Trouwens, bij mijn weten heeft het parlement in Nederland de macht de monarchie te beëindigen, en ook dus ook een vorst af te zetten.
nuance op baseball:
Het is niet dictatoriaal, wel ondemocratisch.
Bovendien gaat uw vergelijking niet op, want de vorst wordt niet gekozen door de winnende partijen. Zij en zij alleen blijft aan het hoofd staan. Deze macht, verkregen enkel en alleen door blauw bloed, is totaal voorbijgestreefd en hoort niet meer in een postmoderne Europese staat. Ze werkt misschien eenheidsvormend onder het Nederlandse volk; goed, maar niet bij ons. Dus daar missen de Grootnederlanders hun punt.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 16 augustus 2007 om 23:27.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2007, 23:28   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
nuance op baseball:
Bovendien gaat uw vergelijking niet op, want de vorst wordt niet gekozen door de winnende partijen. Zij en zij alleen blijft aan het hoofd staan. Deze macht, verkregen enkel en alleen door blauw bloed, is totaal voorbijgestreefd en hoort niet meer in een postmoderne Europese staat. Ze werkt misschien eenheidsvormend onder het Nederlandse volk; goed, maar niet bij ons. Dus daar missen de Grootnederlanders hun punt.
Dit gaat helemaal niet over dit element, maar slechts over de vraag hoe een constitutionele monarch dan wel als een "dictator" kan omschreven worden. Mijns inziens begrijpt onze discussiepartner net al te goed Nederlands en zijn de nuances in onze Nederlandse woordenschat hem onbekend.
Oud 16 augustus 2007, 23:30   #35
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
"Immens verschil"... Laat me niet lachen! Sedert m'n studententijd heb ik Nederlandse vrienden en ga zeker iedere maand naar Nederland. Ik merk helemaal geen "immense verschillen". Er zijn best wel verschillen, maar die zijn voor het grootste deel geen tegenstelling Nederlander-Vlaming maar vaak Hollander-Antwerpenaar, Hollander-Brabander, Hollander-West-Vlaming, Groninger-Oost-Vlaming, enz. Binnen Nederland zijn er immers ook wat verschillen, waarbij de zuidelijke provincies heel wat dichter staan bij de gemiddelde Vlaming dan u blijkbaar nog maar kunt vermoeden.

Wat moet ik me trouwens voorstellen bij "toon en karakter" als iemand spreekt? Dat hangt mijn inziens totaal niet af bij welk volk men hoort, maar in de eerste plaats bij je karakter en tijdelijke gemoedsgesteltenis.

En de laatste alinea, ach, geloof maar uw eigen geblaat. Goed voor sprookjes, maar wel heel ver van de werkelijkheid.
Die verschillen tussen regio's gaf u juist als voorbeeld zelf ook aan tussen Duitsland en Frankrijk.

Over dat spreken, heeft weinig tot niets met karakter en gemoedsgesteltenis te maken, gewoon met de andere manier van klanken produceren. Zo een beetje als Chinees, gewoon al die taal geeft de sprekers een bepaald karakter mee. En chinees is kwa uitspraak even moeilijk als hollands voor de Vlamingen!

Oud 16 augustus 2007, 23:33   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die verschillen tussen regio's gaf u juist als voorbeeld zelf ook aan tussen Duitsland en Frankrijk.

Over dat spreken, heeft weinig tot niets met karakter en gemoedsgesteltenis te maken, gewoon met de andere manier van klanken produceren. Zo een beetje als Chinees, gewoon al die taal geeft de sprekers een bepaald karakter mee. En chinees is kwa uitspraak even moeilijk als hollands voor de Vlamingen!
Natuurlijk zijn er verschillen, maar ik ontwaar geen "immens verschillen" waarbij de breuklijn op de staatsgrens zou moeten liggen.

Klanken produceren??? Heeft u al ooit in Nederlands-Brabant of Zeeland rondgelopen? Denkt u werkelijk dat ze daar Nederlands spreken zoals u het Hollands-Nederlands in uw oren hoort klinken? Arme man, u kent duidelijk Nederland niet.
Oud 16 augustus 2007, 23:34   #37
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:

Helemaal fout eh... Alle drie worden ze gekozen door een regering of partij die wij hebben gekozen! Hebben wij voor de personen kunnen kiezen die voor onze koning hebben gekozen? Aah oei, die wordt niet gekozen, die is da! Daar zit het verschil, dictators zijn, worden niet gekozen!

Oud 16 augustus 2007, 23:34   #38
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn er verschillen, maar ik ontwaar geen "immens verschillen" waarbij de breuklijn op de staatsgrens zou moeten liggen.

Klanken produceren??? Heeft u al ooit in Nederlands-Brabant of Zeeland rondgelopen? Denkt u werkelijk dat ze daar Nederlands spreken zoals u het Hollands-Nederlands in uw oren hoort klinken? Arme man, u kent duidelijk Nederland niet.
IK kwam onlangs Nederlanders tegen, ik dacht serieus dat ik tegen Zuid-Afrikanen aan het klappen was, zo onverstaanbaar.

Oud 16 augustus 2007, 23:35   #39
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
nuance op baseball:
Ja idd daar gaat het om, dat gekozen worden!

Oud 16 augustus 2007, 23:38   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
IK kwam onlangs Nederlanders tegen, ik dacht serieus dat ik tegen Zuid-Afrikanen aan het klappen was, zo onverstaanbaar.
Hoe wist u dan dat het Nederlanders waren, want u begrijpt hen toch niet?

Natuurlijk kan ik wel begrijpen dat u sommige Nederlandse tongvallen niet begrijpt, daar u schijnbaar helemaal niet vertrouwd bent met Nederland. Ooit al eens met iemand uit Groningen gesproken? Een Zeeuw? Een Nederlands-Limburger? Ooit al eens afgestemd op TV Limburg (Nederlandse regionale tv)? Ooit al eens goed naar die mensen geluisterd?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be