Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 18:06   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Raar dat ze dan zeggen : jamaar jij bent tegen samenwerking. Helamaal NIET dus. Maar samenwerking is totaal een ander woord, heeft totaal een andere betekenis dan er samen één natie mee te vormen. DAAR zijn we VIERKANT tegen.
Waarom : Wij zijn VLAMINGEN en houden van onze eigenheid die ANDERS is dan die van de hollanders. Wij hebben RECHT op die eigenheid, en de hollanders hebben NIET het recht ONS recht in vraag te stellen.
En weet je wat? Eigenlijk zijn die groot-nederlanders gewoon vermomde imperialisten, want kom maar eens af met de term "groot-Vlaanderen" waar ZIJ zich kunnen aan toevoegen... DAN gaat de samenwerking plots niet meer...
Bah en nog eens Bah! Wij hebben recht op onze eigen mening, en wij hjoeven die van de groot-nederlanders echt niet te delen. Goede buren, DAT is ons streefdoel. Vlaanderen ONafhankelijk.
Politieke eenwording staat los van onze taal- en cultuureenheid. Oostenrijkers behoren ook tot de Duitse taal- en cultuurwereld zonder dat daar onmiddellijk politieke consequenties aan worden verbonden. Natuurlijk mogen mensen voor een confederele of eenheidsstaat zijn tussen Nederland en Vlaanderen en ook tegenstanders mogen hun stellingen uiten, maar kom niet af met onzin als zouden de Nederlanders hier op dit forum "aanvallend" zijn of het doel hebben ons "te onderwerpen". Dan bent u echt te slechter trouw!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 18:08   #162
Waalse_Rattachist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Het tij is aan het keren.
Krijgt Nederland interesse voor Vlaanderen? Kunt u dat bewijzen?
Waalse_Rattachist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 18:20   #163
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waalse_Rattachist Bekijk bericht
Krijgt Nederland interesse voor Vlaanderen? Kunt u dat bewijzen?
Belgie/Vlaanderen komt vaker voor in het nieuws, actualiteiten en praatprogramma's dan enkele jaren geleden. Daarin wordt o.a. over de verschillen tussen de Belgische taalgemenschappen ingegaan en wordt openlijk over een mogelijke Vlaamse afscheiding gediscussieerd. Dat is toch wel wat anders dan de geschrokken en begriploze reactie van die domme wicht Maartje van Weegen op het incident met separatistische demonstranten tijdens het bezoek van Trix aan Belgie.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 18 augustus 2007 om 18:21.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 18:28   #164
Waalse_Rattachist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Belgie/Vlaanderen komt vaker voor in het nieuws, actualiteiten en praatprogramma's dan enkele jaren geleden. Daarin wordt o.a. over de verschillen tussen de Belgische taalgemenschappen ingegaan en wordt openlijk over een mogelijke Vlaamse afscheiding gediscussieerd. Dat is toch wel wat anders dan de geschrokken en begriploze reactie van die domme wicht Maartje van Weegen op het incident met separatistische demonstranten tijdens het bezoek van Trix aan Belgie.
Dus als ze over Vlaanderen/Belgie praten op Nederlandse actualiteit/nieuws/praatprogramma's hebben ze het over mogelijke einde van belgie. Dus ze hebben al over een kans van een vlaams land gepraat, maar ook al over "Nationalisme thiois?" (=Groter Nederland met Vlaanderen?) of niet. Wat zijn reacties van Nederlanders wanneer ze over einde van belgie op tv spreken, hoe reageren ze?

Laatst gewijzigd door Waalse_Rattachist : 18 augustus 2007 om 18:29.
Oud 18 augustus 2007, 18:34   #165
Waalse_Rattachist
Banneling

Standaard

Meneer Cunning Linguist, als er nog een keer over eventueel einde van Belgie gesproken worden op nederlandse tv, wilt u dat een keer aankondigen hier op dit forum door een forumtopic svp.
Oud 18 augustus 2007, 18:40   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus als ze over Vlaanderen/Belgie praten op Nederlandse actualiteit/nieuws/praatprogramma's hebben ze het over mogelijke einde van belgie. Dus ze hebben al over een kans van een vlaams land gepraat, maar ook al over "Nationalisme thiois?" (=Groter Nederland met Vlaanderen?) of niet. Wat zijn reacties van Nederlanders wanneer ze over einde van belgie op tv spreken, hoe reageren ze?
De lijnen tussen Nederland en Vlaanderen zijn weldegelijk breder geworden en overstijgen het loutere politieke nieuws. Op cultureel gebied is er flink wat uitwisseling.
Oud 18 augustus 2007, 18:56   #167
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De uitzending van de talkshow Pauw en Witteman van 15 december vorig jaar is nog steeds te bekijken: http://www.uitzendinggemist.nl/index...af3fc1bb42aeae

Hierin wordt Jean-Marie Dedecker geïnterviewd n.a.v. de nepuitzending van de RTBF over Vlaamse onafhankelijkheid. Je zult zien dat Jeroen Pauw, de presentator, zelf begint over Vlaams-Nederlandse samenwerking.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 00:14   #168
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De uitzending van de talkshow Pauw en Witteman van 15 december vorig jaar is nog steeds te bekijken: http://www.uitzendinggemist.nl/index...af3fc1bb42aeae

Hierin wordt Jean-Marie Dedecker geïnterviewd n.a.v. de nepuitzending van de RTBF over Vlaamse onafhankelijkheid. Je zult zien dat Jeroen Pauw, de presentator, zelf begint over Vlaams-Nederlandse samenwerking.
Wat heb ik me toen geërgerd aan Ma Flodder's "argumenten" �* la "maar jullie zijn toch één land!?" aaggrr

Ik hou trouwens niet van deze discussies op de NLse televisie. De Nederlandse onwetendheid is enorm en dan komt het simplistische vingertje: "wat zijn jullie toch asociaal als jullie Wallonie zouden laten vallen"...

Laatst gewijzigd door Zeno! : 19 augustus 2007 om 00:17.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 01:20   #169
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat heb ik me toen geërgerd aan Ma Flodder's "argumenten" �* la "maar jullie zijn toch één land!?" aaggrr

Ik hou trouwens niet van deze discussies op de NLse televisie. De Nederlandse onwetendheid is enorm en dan komt het simplistische vingertje: "wat zijn jullie toch asociaal als jullie Wallonie zouden laten vallen"...
Logisch dat die onwetendheid enorm is. Die onwetendheid is trouwens niet specifiek aan Nederland maar aan het buitenland in het algemeen. Hoe ver in het buitenland je gaat, hoe meer je mensen zal vinden die zelfs niet eens weten waar België ligt. En ik weet waarover ik spreek; ik heb die ervaring in Mexico gehad :

"Where do u come from?"
"From Belgium".
"Where's that?"
"In Europe, between Netherlands and France".
"Oh, yes, now I see where it is".

Ik was met vakantie in Mexico voor een maand, ik laat u raden hoeveel keer ik zo'n reactie heb gekregen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 07:38   #170
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

2x Toch denk ik dat juist deze discussies een kentering mogelijk maken in de houding van de TV-presentatoren en programmadeelnemers. Ooit zal het kwartje moeten vallen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:40   #171
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Kompany bevestigt wat ik al eerder heb gezegd: de politiek verziekt het voetbal.
Alsof we "België" van het voetbal moeten laten afhangen... Who cares?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:52   #172
Dimitri

Standaard

Citaat:

Is zo, maar omgekeerd is de onwetendheid in VL over Nederland niet minder groot. Ik ben in ieder geval blij dat het onderwerp aandacht krijgt: de kijkers krijgen het mee en zijn weer iets minder onwetend gaan slapen, de gasten incl. Nelly Frijda zijn ook weer wat wijzer geworden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 21:49   #173
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Is zo, maar omgekeerd is de onwetendheid in VL over Nederland niet minder groot. Ik ben in ieder geval blij dat het onderwerp aandacht krijgt: de kijkers krijgen het mee en zijn weer iets minder onwetend gaan slapen, de gasten incl. Nelly Frijda zijn ook weer wat wijzer geworden.
Misschien een andere versie van Expeditie Robinson? Een troep Nederlanders moeten twee weken overleven in Brussel, slechts gebruikmaken van het Nederlands en een paar woorden Engels Daarnaast een kudde Vlamingen die op survival trekken naar Rotterdam.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 04:50   #174
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Voor wat de Rode Duivels toch betekenen....... Kompany probeert gewoon een belachelijke en ongegronde reden te vinden door het feit dat Belgisch voetbal op niets trekt. Belgisch voetbal trekt gewoon op niets enkel en alleen omdat de spelers slecht zijn. Hebt u interesse voor voetbal, zijn er genoeg grote voetbalploegen zoals Frankrijk, Nederland, Duitsland of Italië.
verdoezel maar het probleem. Bij een als Anderlecht heb je veel strubbelingen tussen Vlamingen, Walen en Brusselaars. Sommigen willen hun Vlaamse vlag, anderen de belgische onder het mom dat Anderlecht een belgische club is gelegen in Brussel.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 07:12   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
verdoezel maar het probleem. Bij een als Anderlecht heb je veel strubbelingen tussen Vlamingen, Walen en Brusselaars. Sommigen willen hun Vlaamse vlag, anderen de belgische onder het mom dat Anderlecht een belgische club is gelegen in Brussel.
Spreekt u over de spelers dan wel over de supporters? En presteren de spelers minder omdat ze in dat bepaalde kleurtje moeten spelen?
Oud 20 augustus 2007, 07:15   #176
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Logisch dat die onwetendheid enorm is. Die onwetendheid is trouwens niet specifiek aan Nederland maar aan het buitenland in het algemeen. Hoe ver in het buitenland je gaat, hoe meer je mensen zal vinden die zelfs niet eens weten waar België ligt. En ik weet waarover ik spreek; ik heb die ervaring in Mexico gehad :

"Where do u come from?"
"From Belgium".
"Where's that?"
"In Europe, between Netherlands and France".
"Oh, yes, now I see where it is".

Ik was met vakantie in Mexico voor een maand, ik laat u raden hoeveel keer ik zo'n reactie heb gekregen.
klopt. Volgende keer in plaats van "between Netherlands and France" anders antwoorden: in Brussels! Blijkbaar kennen ze die naam int'l wel, alleen weten ze ook niet waar dat ligt of wat het is.

Ook al opgemerkt dat bij gelijkwelke opsomming van Europese landen, Belgie steevast niét vermeld wordt?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 08:31   #177
dunno
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Eens bekeken, leuk. Wist niet dat De Decker een Groot-Nederlandse gedachte had.
dunno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:35   #178
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
klopt. Volgende keer in plaats van "between Netherlands and France" anders antwoorden: in Brussels! Blijkbaar kennen ze die naam int'l wel, alleen weten ze ook niet waar dat ligt of wat het is.

Ook al opgemerkt dat bij gelijkwelke opsomming van Europese landen, Belgie steevast niét vermeld wordt?
Bij Nederland denken mensen ook weleens aan een provincie van Rusland, maar 'wij' zijn inderdaad wel iets bekender. Maar of dat komt door het verschil in grootte tussen beide landen of door de reputatie van Amsterdam...
Oud 20 augustus 2007, 10:07   #179
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Bij Nederland denken mensen ook weleens aan een provincie van Rusland, maar 'wij' zijn inderdaad wel iets bekender. Maar of dat komt door het verschil in grootte tussen beide landen of door de reputatie van Amsterdam...
Het buitenland heeft een zekere imago van Nederland : een tolerant land. Er is ook voetbal. Nederland blijft nog altijd een voetballand, bij elke WK, Euro, enz..... zijn ze daar. Over de Rode Duivels daarentegen zullen we liever zwijgen. Er is ook een culturele aspect : Van Gogh (Vincent, niet Theo), Rembrandt, Mondriaan, enz..... Voor de schilderijliefhebbers is Amsterdam de top volgens mij met al hun musea. Kaas ook : er is ook Belgisch kaas maar Nederlands kaas is toch meer bekend. Wie kent Gouda niet bijvoorbeeld? Het doet me denken aan die Franse reclame : "La Hollande, l'autre pays du fromage". Ik heb daarentegen nog geen Franse reclame over Belgisch kaas gezien.

Die idee van "tolerant land" is veranderd, onder meer in de periode van Pim Fortuyn maar bon, Fortuyn of Wilders weerspiegelen toch Nederland niet in de ogen van de buitenlanders. En over Amsterdam gesproken, dat is toch iets anders dan Brussel en andere Belgische steden. Het is misschien niet het "interessantse" voorbeeld maar neem al de Walletjes van Amsterdam : dat is toch iets anders dan onze Aarschotstraat in Brussel. Neem uw Nederlandse kusten : iets anders dan onze dijken met die afschuwelijke buildings.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 17:13   #180
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Jantje, nu ben je toch de onnozelaar aan het "spelen" he. Je kan verdorie geen draad starten, of ze zijn er met hun groot-nederland; En als je er ook maar iets durft over zeggen, ben je een HollanderHATER. Dat ze dat maar eerst een bewijzen dat we Hollanderhaters zijn. Zijn ALLE volkeren die niet mee in een groot-nederland willen stappen dan hollanderhaters? Ik dacht het niet, dus WIJ ook niet.
Uw partijcollega zag mij liever dood, noemde een vlaming die wel voor een politieke eenheid is 'Vlaamse Volkverrader', (beide scheldkanonnades zijn inmiddels verwijderd), komt af met de termen 'imperialisten, inpalmen, bezetten' en nog meer van dat fraais, vindt dat Vlaams een andere taal moet zijn dan Nederlands omdat Néderlanders Nederlands spreken. Het laatste staaltje van zijn hand is 'een atoombom op Nederland'.

Mág er door sommigen dan stekelig gereageerd worden en de term "Hollanderhaat' in de mond genomen?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be