Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 19:05   #361
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

Dat mocht bij ons niet: je moest blijven zitten tot een kwartier voor het einde van het examen. De examens zijn nl. voor heel Nederland hetzelfde en men is bang dat er dan via via antwoorden worden doorgegeven. Ook wordt het nogal rumoerig als er steeds mensen vertrekken: stoelen schuiven, lopen, etc.
O ja, wel ook DAT wil ik niet overnemen. Ik vind het onderwijs echt wel prima bij ons, een examen mag niet zo afstandelijk zijn (ik snap ook wel dat je dan de leerkracht controleert maar..)
Hadden jullie dan geen mondelinge examens?
Oud 18 augustus 2007, 19:17   #362
evilbu

Standaard

Citaat:
Dan is de dekking van de schoolverzekering inderdaad een stuk ruimer dan in Nederland. In NL ben je echt alleen verzekerd voor de tijd die je op school of in de les doorbrengt. Onder les vallen dan ook wel excursies en uitstapjes e.d. Daar is de school dus wel verantwoordelijk. En dan was men ook onverbiddelijk als scholieren zich niet aan de regels hielden. Op mijn school gold voor de Romereis de regel - dat werd van tevoren ook ingeprent - dat als je niet stipt om 23.45 uur (eigenlijk middernacht, maar een kwartier eerder voor de zekerheid) in je hotelkamer terug was of als je alcohol op de kamer hield, je de volgende ochtend op de trein terug naar Nederland zou worden gezet. Alléén. Men heeft dat in het jaar vóór mij ook daadwerkelijk met een jongen gedaan, dus ze hadden voor ons een mooi voorbeeld. Die jongen kreeg overigens nog een interview in het Rotterdams Dagblad ook, waarin hij mocht uithuilen hoe zielig het wel niet was zomaar weggestuurd te worden. Naar het schijnt kreeg de school allemaal positieve reacties van ouders op dat artikel, wat ze sterkte om zo streng te blijven (voor Nederlandse begrippen dan).
Bij ons was het ook zo dat je verzekerd was voor de rit naar de school, maar ik heb nooit geweten wat nu eigenlijk juist het aanbevolen parcours was (en aangezien ik er meerdere had... )
Een streng beleid is daarom nog geen goed beleid . In onze LO (lichamelijk opvoeding)-les was er bij het voetballen eens een jongen met een lelijke diepe bloederige wonde in zijn onderbeen, en die heeft hij gewoon nadien om vier uur naar huis laten gaan op zijn eentje, waarop die zijn moeder hem onmiddellijk naar het ziekenhuis heeft gebracht. Een andere keer was er in de les iemand met een wonde aan zijn teen (die ik zelfs moest helpen om thuis te geraken), de leerkracht had het gewoon zo gelaten, terwijl bleek dat zijn teennagel moest doorboord worden om de druk weg te nemen en dat de teen zelf ook gebroken was.

Bij ons werd er vrolijk gepaft, gedronken, gekotst en gesmoord op de reis naar Italië, tot ongenoegen van de leerkrachten die vrijwillig meegingen. Op een vorige reis hadden ze een leerling die helemaal door het lint ging door een combinatie van allemaal brol en agressief werd tegen de ambulanciers omdat hij geen sigaretje kreeg. We hadden wel een richtuur (elf uur 's avonds) maar men maakte een onderscheid tussen een minuutje te laat en een uur te laat.
Oud 18 augustus 2007, 19:22   #363
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
O ja, wel ook DAT wil ik niet overnemen. Ik vind het onderwijs echt wel prima bij ons, een examen mag niet zo afstandelijk zijn (ik snap ook wel dat je dan de leerkracht controleert maar..)
Wat is daar afstandelijk aan? Maakt het wat uit wie het examen gemaakt heeft en wie het allemaal nakijken?

Citaat:
Hadden jullie dan geen mondelinge examens?
Ja, schoolexamens. Het eindcijfer in NL wordt gebaseerd op zowel schoolexamens (examens die de school zelf maakt en nakijkt) als op het centraal schriftelijk eindexamen, dat voor heel Nederland hetzelfde is. 'In mijn tijd' telde het eindexamen voor de helft en de drie schoolexamens samen voor de andere helft. Tegenwoordig is het gewicht van de schoolexamens geloof ik wat groter.

Bij de schoolexamens had je inderdaad telkens één mondeling examen voor de vakken Nederlands, Engels, Duits, Frans, aardrijkskunde en geschiedenis. Bij de talen ging het om boekbesprekingen (mondeling vreemde talen verliep uiteraard in die taal), bij aardrijkskunde en geschiedenis deels om een bespreking van je eindscriptie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 19:32   #364
Dimitri

Standaard

Citaat:
Bij ons was het ook zo dat je verzekerd was voor de rit naar de school, maar ik heb nooit geweten wat nu eigenlijk juist het aanbevolen parcours was (en aangezien ik er meerdere had... )
Een streng beleid is daarom nog geen goed beleid . In onze LO (lichamelijk opvoeding)-les was er bij het voetballen eens een jongen met een lelijke diepe bloederige wonde in zijn onderbeen, en die heeft hij gewoon nadien om vier uur naar huis laten gaan op zijn eentje, waarop die zijn moeder hem onmiddellijk naar het ziekenhuis heeft gebracht. Een andere keer was er in de les iemand met een wonde aan zijn teen (die ik zelfs moest helpen om thuis te geraken), de leerkracht had het gewoon zo gelaten, terwijl bleek dat zijn teennagel moest doorboord worden om de druk weg te nemen en dat de teen zelf ook gebroken was.
In zulke gevallen kan een school wel degelijk aansprakelijk gesteld worden.

Citaat:
Bij ons werd er vrolijk gepaft, gedronken, gekotst en gesmoord op de reis naar Italië, tot ongenoegen van de leerkrachten die vrijwillig meegingen. Op een vorige reis hadden ze een leerling die helemaal door het lint ging door een combinatie van allemaal brol en agressief werd tegen de ambulanciers omdat hij geen sigaretje kreeg. We hadden wel een richtuur (elf uur 's avonds) maar men maakte een onderscheid tussen een minuutje te laat en een uur te laat.
Vrijwillig? Werd er dan geen les gegeven in Rome? Bij ons was er elke dag een programma af te werken hoor. Je gaat toch niet voor niets naar Rome?!

In de vrije tijd mocht iedereen natuurlijk doen wat hij of zij wilde. Bij mijn reis was er een jongen, een beetje een sukkel die met de grote jongens wilde meedoen, zodanig dronken gevoerd dat hij begon te flippen en half bewusteloos raakte. Hij moest toen met een ambulance van de Spaanse trappen weggevoerd en z'n maag leeggepompt. De leiding vond hem daarmee wel genoeg gestraft.
Oud 18 augustus 2007, 19:44   #365
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In zulke gevallen kan een school wel degelijk aansprakelijk gesteld worden.

Vrijwillig? Werd er dan geen les gegeven in Rome? Bij ons was er elke dag een programma af te werken hoor. Je gaat toch niet voor niets naar Rome?!

In de vrije tijd mocht iedereen natuurlijk doen wat hij of zij wilde. Bij mijn reis was er een jongen, een beetje een sukkel die met de grote jongens wilde meedoen, zodanig dronken gevoerd dat hij begon te flippen en half bewusteloos raakte. Hij moest toen met een ambulance van de Spaanse trappen weggevoerd en z'n maag leeggepompt. De leiding vond hem daarmee wel genoeg gestraft.
Haha, die Spaanse trappen zijn toch berucht bij scholen geloof ik. Van mijn school was er tijdens de Italiëreis een gast bij een wedstrijdje van de Spaanse Trappen gedonderd. Gevolg: spoedarts en er moest heel de nacht een leraar naast zijn bed waken voor het geval hij in coma zou raken. Er werd alleszins telkens met strafstudies gesmeten op de
Italiëreizen.

BTW: dit is mijn 1500ste post. Driewerf hoera voor mij
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 23:53   #366
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Een streng beleid is daarom nog geen goed beleid . In onze LO (lichamelijk opvoeding)-les was er bij het voetballen eens een jongen met een lelijke diepe bloederige wonde in zijn onderbeen, en die heeft hij gewoon nadien om vier uur naar huis laten gaan op zijn eentje, waarop die zijn moeder hem onmiddellijk naar het ziekenhuis heeft gebracht.
Ik heb iemand gekend die tijdens LO werd losgelaten terwijl ze op haar hoofd stond. Ze heeft nog wat uren totaal verdwaasd rondgelopen en is toen zonder begeleiding naar huis gestuurd. Op weg naar huis is ze bewusteloos neergestuikt. Voorbijgangers hebben toen de ambulance gebeld. Diagnose... nek gebroken. Gelukkig heeft ze het overleefd en is zelfs redelijk hersteld na heel veel revalidatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 18 augustus 2007 om 23:54.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 07:06   #367
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij ons werd er vrolijk gepaft, gedronken, gekotst en gesmoord op de reis naar Italië, .

stouterik

Laatst gewijzigd door Trajanu$ : 19 augustus 2007 om 07:16.
Trajanu$ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 11:57   #368
evilbu

Standaard

Citaat:
Wat is daar afstandelijk aan? Maakt het wat uit wie het examen gemaakt heeft en wie het allemaal nakijken?
De leerkracht is dan meer baas over wat er gegeven is, en heeft overzicht. Hij kan dan zelf leerstof toevoegen over een excursie die we gedaan hebben of zo, of over actualiteit die besproken is in de les.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trajanu$ Bekijk bericht
stouterik
niet door mij he
Citaat:

Heu, die reis naar Italië was tien dagen in de paasvakantie, de leerlingen hoefden dus ook niet mee te gaan. Die leerkrachten waren meestal ook mensen die geïnteresseerd waren daarin. Ik zat bij "de brave" en dan pikte je wat meer op..
Oud 19 augustus 2007, 12:02   #369
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Ik zat bij "de brave" en dan pikte je wat meer op..
Stouterik!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 12:25   #370
Dimitri

Standaard

Citaat:
De leerkracht is dan meer baas over wat er gegeven is, en heeft overzicht. Hij kan dan zelf leerstof toevoegen over een excursie die we gedaan hebben of zo, of over actualiteit die besproken is in de les.
Daar zijn de schoolexamens dus voor, daar kan de leerkracht zelf de accenten leggen. Het centraal examen is daarnaast bedoeld als objectieve, landelijke graadmeter.

Citaat:
Heu, die reis naar Italië was tien dagen in de paasvakantie, de leerlingen hoefden dus ook niet mee te gaan. Die leerkrachten waren meestal ook mensen die geïnteresseerd waren daarin. Ik zat bij "de brave" en dan pikte je wat meer op..
Ah, okee, bij mijn school was de Romereis in lestijd, vlak voor de herfstvakantie. Er werd daar dus gewoon lesgegeven, althans in excursievorm. Behalve Rome, incl. het Vaticaan, werd ook nog in een daguitstapje Pompeii bezocht en de Vesuvius beklommen.
Oud 19 augustus 2007, 12:28   #371
evilbu

Standaard

Citaat:
Daar zijn de schoolexamens dus voor, daar kan de leerkracht zelf de accenten leggen. Het centraal examen is daarnaast bedoeld als objectieve, landelijke graadmeter.
Wij zouden het niet willen denk ik, alleen al het feit dat de volgorde van examens af zou hangen van factoren buiten de macht van de school.
Wij hebben ook geen "schoolexamens", gewoon voor de kerstvakantie en in juni een examen, de rest zijn gewoon "toetsen" voro het maandelijks rapport.
Oud 19 augustus 2007, 12:46   #372
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Wij zouden het niet willen denk ik, alleen al het feit dat de volgorde van examens af zou hangen van factoren buiten de macht van de school.
Wij hebben ook geen "schoolexamens", gewoon voor de kerstvakantie en in juni een examen, de rest zijn gewoon "toetsen" voro het maandelijks rapport.
Maandelijks?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 12:52   #373
Dimitri

Standaard

Citaat:
Men weet jaren op voorhand al wat de onderwerpen van het centraal schriftelijk eindexamen zullen zijn. Daar kan het lespakket op worden aangepast. Voor veel vakken is die invloed overigens niet zo groot: bij de talen is het eindexamen tekstverklaring en/of een opstel/brief schrijven, bij geschiedenis bijv. gaat het examen over twee specifieke thema's. Dat zijn doorgaans geen onderwerpen waar het lesprogramma op aangepast moet worden. Anderzijds gaan de examens bij exacte vakken gewoon over alles wat je geleerd hebt, dus als het goed is hoeft ook daar het lesprogramma niet op afgestemd te worden.

Het lijkt me toch wel belangrijk dat iedereen ongeveer hetzelfde leert, de school met haar lesprogramma aan de landelijke kerndoelen voldoet en er niet gefraudeerd wordt. Hoe kun je dat anders garanderen dan met een landelijk examen, dat ook nog door een vreemde wordt nagekeken?
Citaat:
Mja, dat zijn dus schoolexamens. Ze worden immers op school gemaakt en nagekeken.
Oud 19 augustus 2007, 12:59   #374
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men weet jaren op voorhand al wat de onderwerpen van het centraal schriftelijk eindexamen zullen zijn. Daar kan het lespakket op worden aangepast. Voor veel vakken is die invloed overigens niet zo groot: bij de talen is het eindexamen tekstverklaring en/of een opstel/brief schrijven, bij geschiedenis bijv. gaat het examen over twee specifieke thema's. Dat zijn doorgaans geen onderwerpen waar het lesprogramma op aangepast moet worden. Anderzijds gaan de examens bij exacte vakken gewoon over alles wat je geleerd hebt, dus als het goed is hoeft ook daar het lesprogramma niet op afgestemd te worden.

Het lijkt me toch wel belangrijk dat iedereen ongeveer hetzelfde leert, de school met haar lesprogramma aan de landelijke kerndoelen voldoet en er niet gefraudeerd wordt. Hoe kun je dat anders garanderen dan met een landelijk examen, dat ook nog door een vreemde wordt nagekeken?

Mja, dat zijn dus schoolexamens. Ze worden immers op school gemaakt en nagekeken.
In Vlaanderen werken ze met eindtermen. Ieder school moet ervoor zorgen dat hun leerlingen deze eindtermen hebben gezien en geleerd. Alle scholen in Vlaanderen worden om de x jaar aan inspectie onderworpen op een regelmatige basis en daarenboven is er inspectie op basis van steekproeven. Een school kan zijn accreditatie verliezen indien ze zich niet aan bepaalde regels (zoals de eindtermen) voldoet.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 13:18   #375
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat is toch iets raars, iedereen hetzelfde thema? Dan wordt er massaal samengewerkt. Ik zou echt het gevoel hebben dat de leerkracht de teugels niet genoeg in handen heeft.

Citaat:
Het systeem lijkt redelijk te werken, ik pleit niet tegen het jouwe, wel voor het onze.

Citaat:
Maar bij ons zijn dat wel toetsen hoor, die gewoon in het lesuur van dat vak worden gegeven en je kan er dus ook twee hebben op één dag. Sommige (maar naar het einde toe is dat minder) geven er ook meerdere per maand en doen ook onverwachte (mijn leraar chemie deed heel vaak een onverwachte toets waarbij hij symbolen van chemische elementen gaf en dan moest jij de naam geven en zo)
Oud 19 augustus 2007, 17:36   #376
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
In Vlaanderen werken ze met eindtermen. Ieder school moet ervoor zorgen dat hun leerlingen deze eindtermen hebben gezien en geleerd. Alle scholen in Vlaanderen worden om de x jaar aan inspectie onderworpen op een regelmatige basis en daarenboven is er inspectie op basis van steekproeven. Een school kan zijn accreditatie verliezen indien ze zich niet aan bepaalde regels (zoals de eindtermen) voldoet.
Dat lijkt me ook een goed systeem.
Oud 19 augustus 2007, 17:46   #377
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat is toch iets raars, iedereen hetzelfde thema? Dan wordt er massaal samengewerkt. Ik zou echt het gevoel hebben dat de leerkracht de teugels niet genoeg in handen heeft.
Hoe kun je samenwerken als je de vragen niet kent? Je zou samenvattingen van internet kunnen halen ofzo, maar dan loop je toch het risico dat er iets niet in staat.

Citaat:
Het systeem lijkt redelijk te werken, ik pleit niet tegen het jouwe, wel voor het onze.
Het blijkt allebei goed te werken, dus geen probleem: het kan allebei.

Citaat:
Maar bij ons zijn dat wel toetsen hoor, die gewoon in het lesuur van dat vak worden gegeven en je kan er dus ook twee hebben op één dag. Sommige (maar naar het einde toe is dat minder) geven er ook meerdere per maand en doen ook onverwachte (mijn leraar chemie deed heel vaak een onverwachte toets waarbij hij symbolen van chemische elementen gaf en dan moest jij de naam geven en zo)
Heb je het nu over de examens die voor je eindcijfer meetellen of over reguliere overhoringen? Niet alles heet examen: de reguliere overhoringen heten in NL "s.o." (schriftelijke overhoring, kan onverwacht) of "proefwerk" (eindoverhoring van het trimester). Het begrip proefwerk leidt nogal eens tot verwarring. Ik had het daar eens over met iemand uit Zuid-Afrika, die dacht dat ik een stage bedoelde.

Naast s.o.'s heb je natuurlijk ook m.o.'s (mondelinge overhoring), maar die kwamen gelukkig niet zo vaak voor. 't Is erg lullig om voor de hele klas het antwoord op een vraag niet te weten.
Oud 19 augustus 2007, 18:32   #378
evilbu

Standaard

Citaat:
Hoe kun je samenwerken als je de vragen niet kent? Je zou samenvattingen van internet kunnen halen ofzo, maar dan loop je toch het risico dat er iets niet in staat.

Citaat:
Het blijkt allebei goed te werken, dus geen probleem: het kan allebei.
Wat ik vooral wil is dat de goede reputatie van het Vlaamse onderwijs blijft, en dat enkel de slechte dingen veranderen.

Heb je het nu over de examens die voor je eindcijfer meetellen of over reguliere overhoringen? Niet alles heet examen: de reguliere overhoringen heten in NL "s.o." (schriftelijke overhoring, kan onverwacht) of "proefwerk" (eindoverhoring van het trimester). Het begrip proefwerk leidt nogal eens tot verwarring. Ik had het daar eens over met iemand uit Zuid-Afrika, die dacht dat ik een stage bedoelde.
Waneer heb je dan eigenlijk nog proefwerk/schoolexamens? Dat is per trimester?
Citaat:
Naast s.o.'s heb je natuurlijk ook m.o.'s (mondelinge overhoring), maar die kwamen gelukkig niet zo vaak voor. 't Is erg lullig om voor de hele klas het antwoord op een vraag niet te weten.
Bij ons wordt dat ook s.o. genoemd of soms het ietwat bizarre "schriftelijke beurt"
Oud 19 augustus 2007, 18:42   #379
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij ons wordt dat ook s.o. genoemd of soms het ietwat bizarre "schriftelijke beurt"

Ik wil niet weten hoe dan de "niet-schriftelijk beurt" heet

Leerlingen in evilbu's school:
- dedju, makker. Just een mondelinge beurt gehad van die van Frans.
- bedoel je die hete, daar?
- ja, die. Maar ferm gezakt, he maat...

Laatst gewijzigd door DaBlacky : 19 augustus 2007 om 18:43.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 18:46   #380
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waneer heb je dan eigenlijk nog proefwerk/schoolexamens? Dat is per trimester?
Per trimester heb je één proefwerk en een of meerdere s.o.'s/m.o.'s die samen het rapportcijfer voor dat trimester bepalen. Het rapportcijfer voor het hele leerjaar is dan meestal het gemiddelde van alle trimestercijfers.

Schoolexamens zijn er alleen in de hoogste leerjaren en die bepalen - met het centraal schriftelijk eindexamen - het eindcijfer op je diploma.

Citaat:
De term "mondelinge beurt" is wel gesneuveld neem ik aan?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be