Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 01:48   #341
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Genoeg huizen te koop die betaalbaar zijn. Men moet echter wel een keuze maken. Luxe of eigendom.
Woningen die meer dan 4 x het jaarinkomen van de doorsnee Belg kosten, noem ik nu niet direct meer betaalbaar.
En de meeste woningen kosten tegenwoordig meer dan 10 X het jaarinkomen van de doorsnee belg. Tel daar dan nog de intersten die men moet betalen op een hypotheek en je begrijpt al snel wat ik bedoel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 01:50   #342
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb 4 kinderen, dus ik heb minstens 3 slaapkamers nodig. Wat betekend dat ik dus twee van die huisjes moet kopen, enkel en alleen om al aan de Belgische wetten te voldoen. Ik mag dus zelfs in Leuven 400.000€ op tafel leggen. En dan heb ik dus nog een hoop kosten en papierwerk om er 1 woning van te kunnen maken.
Huis te koop n° 951871

Vraagprijs
180.000 €
3 slaapkamers

Ierse Predikherenstraat 35
3000 - Leuven

http://www.immoweb.be/NL/Buy.Estate....llery=&xpage=1
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 02:16   #343
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Huis te koop n° 951871

Vraagprijs
180.000 €
3 slaapkamers

Ierse Predikherenstraat 35
3000 - Leuven

http://www.immoweb.be/NL/Buy.Estate....llery=&xpage=1

betaalbaar, zeker niet voor een alleenstaande ouder met kinderen in het secundair onderwijs.

Hier even de maandelijkse kosten gevonden op de site die je zelf doorgaf.

Dit pand vanaf :
document.write(GetMens(180000))934 € / Maand
4,89 % op 19/08/07
Duurtijd :</B> 20 jaar
Woonlening: 80 %
van 180.000 €

Maar de hypotheeklast is ook hier bijna een volledig netto maandloon.

Dus nee, dit is ook geen betaalbare woning en vraagt dan ook nog eens een pak renovatiekosten.
Het glaswerk is nog niet dubbel aan de ramen te zien, want dit soort ramen gebruikt men niet meer voor dubbel-glas. Wat er tegelijk op wijst dat het vermoedelijk nog zeer oude ramen zijn en dat die vermoedelijk ook nog moeten vervangen worden. Evenals de voordeur, en zonder de foto's verder te kunnen bekijken doet dit vermoeden dat het aan de achterkant hetzelfde zal zijn. minsten 5 ramen en 2 deuren vervangen, +/- 10.000€
Oud 19 augustus 2007, 04:36   #344
born2bewild
Banneling

Standaard

ik zie niet in waarom het ineens een "recht" moet zijn om een huis te kunnen kopen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 07:56   #345
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ik zie niet in waarom het ineens een "recht" moet zijn om een huis te kunnen kopen.
Omdat je van een pensioen al helemaal geen huishuur kunt betalen.

En het gaat niet over het recht op kopen, maar over de plicht tot wonen.

En als iemand een tweede of derde huis koop, dan wil die wel dat de huishuur de hypotheek dekt en er nog een beetje winst op is.

Bovenstaand voorbeeld is dus een woning die verhuurd gaat worden tegen 1000€ per maand. Anders heeft de koper er niets aan word het na een tijdje gewoon terug verkocht voor nog meer.
Oud 19 augustus 2007, 08:45   #346
laurens274
Partijlid

Standaard

Citaat:
Een conditie van de markt en een deel de schuld van de overheid.

Citaat:
En als iemand een tweede of derde huis koop, dan wil die wel dat de huishuur de hypotheek dekt en er nog een beetje winst op is
In het voorbeeld dat ik gegeven heb in de pagina's ervoor bleek dat verhuurder maar rond de 6000 euro per jaar vraagt. Dat betekent dat je na 30 jaar je huis hebt terugbetaald aan je verhuurder. Rekende dat de verhuurder opdraait voor de grote herstellingen zal het nog langer duren. De reden dat een verhuurder een huis zou kopen om winst uit de verhuur te maken is zeer goed mogelijk maar weet dat ie wel maar 6000/180 000 = 3,33% op de volledige investering maakt.

Conclusie huis wordt volgens mij vooral gekocht voor speculatie op de woning.

Citaat:
Bovenstaand voorbeeld is dus een woning die verhuurd gaat worden tegen 1000€ per maand. Anders heeft de koper er niets aan word het na een tijdje gewoon terug verkocht voor nog meer.
Wel heel duur vind je niet? Het duurste in west-vlaanderen voor een middenklasse huis is 500€.

Zoals in Amerika en UK(5 jaar geleden)is hier ook bezig een vastgoed bubble aan het ontstaan met als grootste reden de toename van de geldvoorraad. Die bubble zal wel uiteen spatten. Wie gaan we dan horen klagen? De mensen die hun geld erin hebben gestoken maar ja daar gaat men dan niet van praten...

Laatst gewijzigd door laurens274 : 19 augustus 2007 om 08:46.
laurens274 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 08:46   #347
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Persoonlijk zou ik het al heel goed vinden moest een huis dat te koop staat vergezelt wordt van een technische keuring met de gebreken er op, net zoals bij een auto.
Een overzicht van de laatste eigenaars en de vorige prijzen.
Ik vind dat een koper recht heeft op zoveel mogelijk informatie om zijn prijs op af te stemmen en de onkosten te berekenen.
Wanneer een verkoper gebreken achterhoudt zou hij daarvoor moeten aansprakelijk kunnen gesteld worden om de kosten er van voor hem te nemen.
Het zou al wat veranderen denk ik op die manier.
Bij de notaris kan je steeds alle gegevens vinden: vorige eigenaars, verkoopprijzen... Meer zelfs, u kunt van de notaris zelf te weten komen - hij moet u die informatie geven - welke panden er de afgelopen jaren in die buurt zijn verkocht en aan welke prijzen. M.a.w. als u echt geïnteresseerd bent, stapt u naar de notaris en legt u hem dat allemaal voor. Dit alles moet hij trouwens gratis doen.

Gebreken van een huis? Er is altijd verhaalrecht. U kunt dat zelfs uitdrukkelijk in de koopakte laten vermelden. Daarnaast doet iedereen er goed aan een technisch inspecteur op het huis los te laten wanneer u het wenst te kopen. Hij maakt dan een technisch verslag dat u bij de akte kunt laten voegen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 08:50   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb 4 kinderen, dus ik heb minstens 3 slaapkamers nodig. Wat betekend dat ik dus twee van die huisjes moet kopen, enkel en alleen om al aan de Belgische wetten te voldoen. Ik mag dus zelfs in Leuven 400.000€ op tafel leggen. En dan heb ik dus nog een hoop kosten en papierwerk om er 1 woning van te kunnen maken.
Kijk, als u inderdaad vier kinderen heeft dan zou u toch moeten weten dat u in aanmerking kunt komen voor drie belangrijke premies. Er is een uitbreidings-, renovatie- en woonpremie die, voor een gedeelte, berekend wordt op het aantal kinderen ten laste. Indien uw woning niet aan een bepaalde grootte voldoet overeenkomstig het aantal kinderen, krijgt u x-aantal euro per m2 voor iedere uitbreiding. Die premies zijn echt wel heel interessant.
Oud 19 augustus 2007, 08:51   #349
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Woningen die meer dan 4 x het jaarinkomen van de doorsnee Belg kosten, noem ik nu niet direct meer betaalbaar.
En de meeste woningen kosten tegenwoordig meer dan 10 X het jaarinkomen van de doorsnee belg. Tel daar dan nog de intersten die men moet betalen op een hypotheek en je begrijpt al snel wat ik bedoel.
Die woningen zijn misschien niet voor u betaalbaar, maar er zijn heus wel meer mensen die veel meer verdienen dan u.
Oud 19 augustus 2007, 08:52   #350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
betaalbaar, zeker niet voor een alleenstaande ouder met kinderen in het secundair onderwijs.
Toch wel. In uw geval heeft u waarschijnlijk recht op een sociale lening bij het Bouwfonds. En de intresten liggen daar heel wat lager dan bij een lening afgesloten bij een bank.
Oud 19 augustus 2007, 08:54   #351
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus nee, dit is ook geen betaalbare woning en vraagt dan ook nog eens een pak renovatiekosten.
Het glaswerk is nog niet dubbel aan de ramen te zien, want dit soort ramen gebruikt men niet meer voor dubbel-glas. Wat er tegelijk op wijst dat het vermoedelijk nog zeer oude ramen zijn en dat die vermoedelijk ook nog moeten vervangen worden. Evenals de voordeur, en zonder de foto's verder te kunnen bekijken doet dit vermoeden dat het aan de achterkant hetzelfde zal zijn. minsten 5 ramen en 2 deuren vervangen, +/- 10.000€
Mensen toch, weten jullie echt niet dat er voor al dingen heel interessante premies bestaan. Enkele jaren geleden hebben we hier het bestaand enkel glas laten vervangen. Hierdoor hadden we recht op drie premies: een van de gemeente, een van het Vlaams Gewest en een van de elektriciteitsdistributeur. Hierdoor hebben wel slechts 1/3 van de totale kostprijs uit eigen zak moeten betalen.
Oud 19 augustus 2007, 08:54   #352
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kijk, als u inderdaad vier kinderen heeft dan zou u toch moeten weten dat u in aanmerking kunt komen voor drie belangrijke premies. Er is een uitbreidings-, renovatie- en woonpremie die, voor een gedeelte, berekend wordt op het aantal kinderen ten laste. Indien uw woning niet aan een bepaalde grootte voldoet overeenkomstig het aantal kinderen, krijgt u x-aantal euro per m2 voor iedere uitbreiding. Die premies zijn echt wel heel interessant.
Die premies krijg ik niet omdat mijn woning te groot is en mijn inkomen te hoog
Oud 19 augustus 2007, 08:56   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merkwaardig, hoor! Mijn beide grootouders alsook mijn "schoongrootouders" huren. En die zijn toch al een tijdje op pensioen.
Oud 19 augustus 2007, 08:58   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die premies krijg ik niet omdat mijn woning te groot is en mijn inkomen te hoog
???

Wel, dan verdient u heel veel. Bij die drie premies wordt het hoogste inkomensbedrag immers tamelijk hoog gezet.

Kortom, u moet dan zeker niet klagen.
Oud 19 augustus 2007, 09:00   #355
duncan
Banneling

Standaard

Het valt MIJ op dat er VELE zijn die een hoog loon hebben ; minder krijgen ( zoals ik / arbeider ) en toch niet tevreden zijn ....straf .

Onderzoeken wezen dan ook uit dat de meeste belgen BOVEN hun statuut leven dus die rijken leven zoals' koningen ' .

Het is vrij simpel eigenlijk van het moment datge huurt = arm
Heb je een eigendom = rijk .

Laatst gewijzigd door duncan : 19 augustus 2007 om 09:01.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 09:02   #356
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die woningen zijn misschien niet voor u betaalbaar, maar er zijn heus wel meer mensen die veel meer verdienen dan u.
Er zijn idd mensen die een pak meer verdienen dan mij.,maar het grootste deel verdiend minder hoor.

Mijn jaarlijkste belastingen liggen zelfs hoger dan het jaarlijkse inkomen van de gemiddelde Belg. En ik heb dan nog 4plus 1 persoon ten lasten.

En een woning heeft pas een betaalbare prijs als ze te betalen is met 1/3 van 1 loon van de gemiddelde loontrekkende.

Of ze voor jou en mij betaalbaar zijn, maakt niet uit.
Het gaat over de gemiddelde belg, die in ellende komt te leven enkel en alleen door de woninglast.
Oud 19 augustus 2007, 09:10   #357
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merkwaardig, hoor! Mijn beide grootouders alsook mijn "schoongrootouders" huren. En die zijn toch al een tijdje op pensioen.
Wacht tot jij een huur moet gaan betalen van je pensioen.

Hier zijn huurprijzen van 500€ en 600€ voor een rijwoning heel normaal hoor.
En 400€ voor een studio.

En ja als men heel het land rond kijkt zal men zeker goedkoper vinden, maar ik heb nu net geen zien om 150km van mijn kinderen te gaan wonen en mijn kleinkinderen niet te zien opgroeien en niet voor hen te kunnen zorgen als hun ouders zijn gaan werken.

Ik wil er kunnen zijn voor mijn kids en toekomstige kleinkids als dat nodig is.
Oud 19 augustus 2007, 09:13   #358
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Het valt MIJ op dat er VELE zijn die een hoog loon hebben ; minder krijgen ( zoals ik / arbeider ) en toch niet tevreden zijn ....straf .

Onderzoeken wezen dan ook uit dat de meeste belgen BOVEN hun statuut leven dus die rijken leven zoals' koningen ' .

Het is vrij simpel eigenlijk van het moment datge huurt = arm
Heb je een eigendom = rijk .
Ach, ik klaag helemaal niet hoor.

Maar ik vind dat mijn generatie gewoon moet stoppen met de jongere generaties uit te buiten.

En idd veel mensen leven voor de uiterlijke schijn ver boven hun stand en hun mogelijkheden.
Oud 19 augustus 2007, 09:15   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hier zijn huurprijzen van 500€ en 600€ voor een rijwoning heel normaal hoor.
En 400€ voor een studio.

En ja als men heel het land rond kijkt zal men zeker goedkoper vinden, maar ik heb nu net geen zien om 150km van mijn kinderen te gaan wonen en mijn kleinkinderen niet te zien opgroeien en niet voor hen te kunnen zorgen als hun ouders zijn gaan werken.

Ik wil er kunnen zijn voor mijn kids en toekomstige kleinkids als dat nodig is.
Kijk, ik merk dat u bepaalde zaken absoluut wilt. Welnu, dan moet u ook de financiële consequenties ervan aanvaarden. Zo eenvoudig ligt dat. U moet dan niet beginnen klagen en zagen.
Oud 19 augustus 2007, 09:16   #360
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn gezin heeft een eigen woning... Geen huur dus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be