Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 17:29   #381
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik denk dat het dit is dat mijn (en van anderen?) beeld van het Nederlands in Nederland sterk beïnvloedt.
Dat denk ik ook. Het zijn altijd degenen die het hardst roepen, die de meeste aandacht krijgen en het minst correct blijven.

Maar ik krijg hier weleens het idee dat Vlaanderen niet grenst aan Zeeland maar aan Nieuw-Zeeland. Sommige Vlamingen hebben een even nauwkeurig beeld van Nederlanders als van de eerste de beste Indianenstam in de binnenlanden van Brazilië: een en al clichés en afstandelijkheid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 17:53   #382
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik kan het je toch aanraden: Nederland bezoeken - en daarmee bedoel ik wel meer dan Amsterdam, Delft, Gouda... bezoeken - is heerlijk en zorgt ervoor dat je komaf maakt met veel stereotiepen en vooroordelen die, jammer genoeg, toch nog zo welig tieren in Vlaanderen.
Waar moeten wij absoluut eens naar toe om de andere kanten van Nederland eens te zien?

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 18:04   #383
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Waar moeten wij absoluut eens naar toe om de andere kanten van Nederland eens te zien?
Bezoek Maastricht, Den Bosch... Trek door Groningen, Friesland, Zeeland. Praat met de mensen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 18:28   #384
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelderland!

-Uitstekend georganiseerd stukje Nederland
-De natuurprovincie bij uitstek (zoiets als de Veluwe vind je niet in Vlaanderen)
-Interessante cultuursteden als Nijmegen en Arnhem (ook voor uitgaan aangeraden)
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 18:30   #385
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw type forummer is trouwens uitstekend voor een forum als FOK! In Nederland is spammen grotendeels toegestaan en kan je je heerlijk uitleven. Voor het serieuzere werk moet je op dit forum zijn.
Oud 19 augustus 2007, 18:33   #386
JanZonderVrees
Vreemdeling

JanZonderVrees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Dus, als jij tegen mij zou praten, zou ik niet kunnen horen dat je van Nederland bent? Het zou kunnen, maar ik durf er sterk aan te twijfelen. De enige accentloze AN sprekers zijn Vlamingen... of vreemdelingen in het Vlaams geschoold.
Sorry hoor Eddy maar nu jij de wereld toch op zijn kop hoor.
De Nl'ders zijn met zijn 16 miljoen, wij met 6 miljoen. Wie denk je dat de standaand het meest zal beïnvloeden? Straks kom je nog vertellen dat wij Nederlands spreken en de Nederlanders niet. Toch niet gedronken zeker he ? En ik denk niet dat je voor het Nederlands taalgebied kan zeggen dat er iemand accentloos kan spreken. Daarvoor zijn de regionale invloeden wat groot. De Nederlanders zullen zeggen dat zij accentloos NL spreken en de Vlamingen zullen dat van hun verkavelingsvlaams zeggen. En jij vergeet blijkbaar dat Vlaanderen met zijn 6 milj maar het fractie is in het NL taalgebied. Vlaanderen kan misschien trots zijn dat het ooit onafhankelijk zal zijn (een eigen staat dus), maar een eigen taal is te hoog gegrepen hoor. Hier vormen we een klein deel uit een groter geheel. En maar best ook. Nederlands heeft nog wat internationale prestige. Stel je voor dat dit nog eens zou opgesplitst worden ? Dan tellen we helemaal niet meer mee qua taal!
Oud 19 augustus 2007, 18:38   #387
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
De Nl'ders zijn met zijn 16 miljoen, wij met 6 miljoen. Wie denk je dat de standaand het meest zal beïnvloeden? Straks kom je nog vertellen dat wij Nederlands spreken en de Nederlanders niet. Toch niet gedronken zeker he ? En ik denk niet dat je voor het Nederlands taalgebied kan zeggen dat er iemand accentloos kan spreken. Daarvoor zijn de regionale invloeden wat groot. De Nederlanders zullen zeggen dat zij accentloos NL spreken en de Vlamingen zullen dat van hun verkavelingsvlaams zeggen. En jij vergeet blijkbaar dat Vlaanderen met zijn 6 milj maar het fractie is in het NL taalgebied. Vlaanderen kan misschien trots zijn dat het ooit onafhankelijk zal zijn (een eigen staat dus), maar een eigen taal is te hoog gegrepen hoor. Hier vormen we een klein deel uit een groter geheel. En maar best ook. Nederlands heeft nog wat internationale prestige. Stel je voor dat dit nog eens zou opgesplitst worden ? Dan tellen we helemaal niet meer mee qua taal!
Ik ben het er helemaal mee eens. Eén taal voor verschillende landen is helemaal niet zo gek ( denk aan Arabisch, Engels dat over zoveel landen verspreid is, Duitsland en Oostenrijk,....)
Oud 19 augustus 2007, 18:49   #388
JanZonderVrees
Vreemdeling

JanZonderVrees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan het je toch aanraden: Nederland bezoeken - en daarmee bedoel ik wel meer dan Amsterdam, Delft, Gouda... bezoeken - is heerlijk en zorgt ervoor dat je komaf maakt met veel stereotiepen en vooroordelen die, jammer genoeg, toch nog zo welig tieren in Vlaanderen.
Inderdaad Jan, 'k was deze zomer 2 dagen in Overijssel,(Zwolle, Giethoorn, Blokzijl, enz). Echt vriendelijke mensen allemaal. Vooral in horecazaken. Die mensen slaan graag een praatje en daar hou ik ook van.
En op menig pleintje heerst er een gezelligheid om van te snoepen...
En van opdringeringe en lawaaierige Hollanders heb ik helemaal geen last gehad hoor.
Laat je vooroordelen thuis, sta open voor nieuwe dingen, en je zal zien, dat valt supergoed mee.
Oud 19 augustus 2007, 18:55   #389
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Gelderland!

-Uitstekend georganiseerd stukje Nederland
-De natuurprovincie bij uitstek (zoiets als de Veluwe vind je niet in Vlaanderen)
-Interessante cultuursteden als Nijmegen en Arnhem (ook voor uitgaan aangeraden)
Je bent de prachtige historische binnenstad van Apeldoorn vergeten.

Zutphen is wel een mooie stad trouwens. Elburg schijnt ook mooi te zijn.
Oud 19 augustus 2007, 18:59   #390
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Je bent de prachtige historische binnenstad van Apeldoorn vergeten.
Apeldoorn is een woonstad. Je hebt niet echt een groot centrum. De wijken zijn wel leuk maar er is niet zoveel te beleven. Het Loo is natuurlijk mooi, en de natuur er omheen ook. Ik fiets wel eens over de Uddelse hei.
Citaat:
Zutphen is wel een mooie stad trouwens. Elburg schijnt ook mooi te zijn.
Zutphen lijkt als twee druppels water op Deventer, maar Deventer vind ik net iets mooier. De Achterhoek is ook wel leuk.
Oud 19 augustus 2007, 19:09   #391
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Jouw type forummer is trouwens uitstekend voor een forum als FOK! In Nederland is spammen grotendeels toegestaan en kan je je heerlijk uitleven. Voor het serieuzere werk moet je op dit forum zijn.
Een mens doet dan eens moeite om in een ander geinteresseerd te zijn en krijgt dat dan terug!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 19 augustus 2007, 19:10   #392
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zutphen lijkt als twee druppels water op Deventer, maar Deventer vind ik net iets mooier. De Achterhoek is ook wel leuk.
Deventer is Overijssel hè.
Oud 19 augustus 2007, 19:12   #393
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een mens doet dan eens moeite om in een ander geinteresseerd te zijn en krijgt dat dan terug!
Wat? Ik doe het ook! Het is echt heel leuk hoor, en je moet het absoluut niet op jezelf betrekken!
Oud 19 augustus 2007, 19:13   #394
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Deventer is Overijssel hè.
En daarom vind ik Zutphen ook niet echt de moeite waard. Ik woon trouwens maar 10 km af van Deventer.
Oud 19 augustus 2007, 19:33   #395
baseballpolitieker

Standaard

Wrm gaan jullie in een grote boog rond holland als ik vraag om leuke plaatsen in Nederland? Dat de innerlijke strubbelingen zo groot waren wist ik niet...

Oud 19 augustus 2007, 19:38   #396
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
jep, inderdaad. geheel akkoord, nederlands in vlaanderen en nederlands in nederlands is dezelfde taal, alleen met ander accent, en andere uitdrukkingen.

kijk nr oostenrijk en duitsland : in oostenrijk zegt men als goeiendag "grus gott" in duitsland kent men die uitdrukking niet, toch één en dezelfde taal.

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 19:49   #397
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
jep, inderdaad. geheel akkoord, nederlands in vlaanderen en nederlands in nederlands is dezelfde taal, alleen met ander accent, en andere uitdrukkingen.

kijk nr oostenrijk en duitsland : in oostenrijk zegt men als goeiendag "grus gott" in duitsland kent men die uitdrukking niet, toch één en dezelfde taal.
Net zoals men in nederland "hoipipeloi" zegt terwijl geen enkele Vlaming die uitdrukking kent.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 19:57   #398
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wrm gaan jullie in een grote boog rond holland als ik vraag om leuke plaatsen in Nederland? Dat de innerlijke strubbelingen zo groot waren wist ik niet...
Menslief... In deze discussie hadden we het over de Randstad. Ik stelde dat er nog wat buiten de Randstad en de lawaaierige Hollanders te zien valt in Nederland. Vervolgens geven mensen u voorbeelden, waar u zelf om gevraagd had:

Citaat:
De "andere kant" van Nederland, eens buiten de Randstad. Wat komt u hier dan ook aanzetten met "strubbelingen"???
Oud 19 augustus 2007, 19:59   #399
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht

In Duitsland is "Grüß Gott" weldegelijk bekend en in gebruik, nl. in Beireren. In Oostenrijk zegt men ook "Servus".
Oud 19 augustus 2007, 20:01   #400
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Duitsland is "Grüß Gott" weldegelijk bekend en in gebruik, nl. in Beireren. In Oostenrijk zegt men ook "Servus".
Ah, "Servus" betekend goeiedag, ik dacht dat ze mij daar voor "slaaf" uit aan het schelden waren...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be