![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Nu we toch over leuke Nederlandse plaatsen bezig waren kan ik mss jullie naar deze draad verwijzen om wat verder over het thema in te gaan, vooral aan de Nederlanders gericht maar ook aan de Vlaamse Nederland kenners.
http://forum.politics.be/showthread....=1#post2862133
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
|
|
|
|
#402 | |
|
|
Citaat:
Zelf hou ik van rustige, kleine stadjes als Brielle, Oudewater, Schoonhoven, Nieuwpoort (de Zuid-Hollandse naamgenoot |
|
|
|
|
|
|
#403 | |
|
|
Citaat:
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
|
|
|
|
|
#404 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#405 |
|
|
Al tegen gekomen het laatste uur op mijn google earth maar vraag me er niets meer over!
|
|
|
|
|
#406 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#407 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#408 | |
|
|
Citaat:
De scherpste kantjes raken er de laatste ca 20 jaar wel wat vanaf; in kluchten en toneelvoorstellingen wordt ook niet meer zo vaak een Limburgs accent tussengezet om achterlijkheid uit te beelden en Brabants zowel als Drents worden overwegend als sympathieke accenten opgevat.
|
|
|
|
#409 | |
|
|
Citaat:
In Zeeland zijn verscheidene dialecten nog wel sterk maar iets afnemend in vergelijking tot Groningen en Limburg. Heerlen schijnt te streven naar ABN-klankvorming maar gaat dan nogal eens de mist in door gebruik van "vertaalde" oer-Limburgse dialectwoorden die in geen woordenboek staan. "Randstad" is niet echt homogeen; alleen al Amsterdam, Den Haag en Rotterdam bevatten elk per stuk 2-4 tongvallen en het Utrechts kan forse misverstanden wekken doordat het op veel taalfouten en verkeerde woord-toepassing is gebaseerd ("kroost" als waterplantjes worden bedoeld dus niet kinderen; "al ga je naar school"= "als je naar school gaat"; erg veel van die rariteiten plus een uitspraak om van te rillen). Centraal-Amsterdams (Jordanees) heeft de Rollende RR evenals Rotterdam-Feijenoords (waar het overigens toch NIET op lijkt), de rest overwegend keel-R (ughrj); Blijdorp-Rotterdams zweemt enigszins naar het Haegs, Schevenings staat overal apart van (overgezwommen Schotten) en er zijn merkwaardige klank/uitspraak-overeenkomsten tussen Rotterdam-Crooswijks, Leids en .... IJmuidens.
|
|
|
|
#410 | |
|
|
Citaat:
Charmant vind ik wel klinken in de meeste Belgische, zowel Vlaamse als Waalse tongvallen: het gebruik van een tamelijk zachte maar weinig benadrukte g met daarnaast juist een ROLLENDE R. De be- of mishandeling van klinkers variëert hier bijna per vierkante kilometer maar datzelfde nam ik in België eveneens waar.
|
|
|
|
#411 |
|
|
Dat WAS ook de oorspronkelijke betekenis van het woord; ongeveer: "Uw Dienaar", klassiek-hoffelijk.
|
|
|
#412 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Leuk voorbeeldje van echt Ossisch (ik heb er ook familie wonen): olliedegullied'nhulliejenok - oliën jullie die van hun ook (bv. de ketting van een fiets) Overigens vind ik het Osse dialect zelf helemaal niet zo snel klinken. En die articulatie is over het algemeen niet beter of slechter dan om het even welk ander Nederlands dialect. Wél heeft het dialect van Oss het samentrekken van meer woorden in één lang woord gemeen met vele andere Noord-Brabantse dialecten. Ook de zogenaamde "Meierijse verkorting" is geen onbekend begrip daar, waardoor bv. 'lepel' als 'lippel' wordt uitgesproken, 'gift' ipv 'geeft' enzovoorts. |
|
|
|
|
|
|
#413 |
|
Banneling
|
Ik heb in de Randstad werk gehad waarbij veel telefonisch gecommuniceerd werd en nimmer is mijn zachte 'g' een probleem geweest. Ik maak uiteraard wel onderscheid in klank tussen wat men op papier als respectievelijk 'g' en 'ch' schrijft. Dus er zijn bij mij in het woord "goochelaar" twee verschillende klanken te horen -zoals het hoort overigens- de eerste stemhebbend, de tweede stemloos.
|
|
|
|
|
|
#414 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#415 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Lofwaardig is het leenwoorden te willen vermijden, maar een groot deel ervan zijn sedert mensenheugenis in onze taal ingeburgerd. Als u nu de spelling nodig heeft om ze van Nederlands taaleigen te onderscheiden, betekent dat dat de aanvaardingsgraad groot en de herkenningsgraad laag is. Bijgevolg kunnen we dan ook besluiten dat dergelijke woorden volledig deel zijn gaan uitmaken van onze taal. Chocolade is zo'n woord. Niets is er op tegen dat woord naar spelling te vernederlandsen, iets wat we trouwens met reeds menig leenwoord hebben gedaan (of schrijft u ook soms nog altijd "croquette", "October", "cigarette"...)?
|
|
|
|
|
|
#416 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#417 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#418 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#419 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#420 | |
|
|
Citaat:
Oct(ober) schrijf ik inderdaad "nog" met c, blijft een twijfelgeval want kwam uit Latijn maar bestaat ook toevallig eender Grieks met k. Trouwens maf genoeg dat october onze 10e maand is en niet (meer) 8e doordat een paar kneiters in de geschiedenis er eigen maanden tussen wilden hebben. Cigaret(te)/sigaret is inderdaad een lastige (voor mij) want "sigaar" was vermoedelijk voor mijn geboorte al geaccepteerd (niet: "geaksepteerd"!); gelukkig heb ik het woord al in vele jaren niet meer hoeven te schrijven maar mijn eerste impuls zou zijn "cigaret", ongetwijfeld uiterst zondig. Geheel ontkomen aan compromissen kan ik niet dus croquette gaat jammer genoeg niet meer, gelukkig wel 2x "k" in kroket dus niet zoiets engs als "elektriciteit" zolang "elektrisiteit, elektriek" (evengoed met lichaamsvreemde onvaderlandse staarten) nog geen voorschrift zijn. Moeilijker ligt het met woorden als "patat" want niet indo-europees en vanaf een oer-importnaam (batata of zoiets) heeft dat al teveel vertalingen/vervormingen ondergaan. Het zogenaamd Nederlandse werkwoord "pierewaaien" is verbasterd Russisch, door zeelieden geïmporteerd; ongeveer "de bloemetjes buiten zetten" of "een feestje bouwen". Ook al weer ouder dan ik en bovendien uit een taal die te ver buiten/boven mijn bereik ligt, niets tegen te beginnen. Goed, ik blijf eigenwijs en houd mijn schrijfwijze zo dicht mogelijk bij de spelling die omstreeks 1950 gangbaar was, met een tamelijk duidelijke herkenbaarheid voor woorden die uit de paar Europese talen zijn betrokken waar veel in de handel werkzame Nederlanders zich mee bezig houden.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 20 augustus 2007 om 16:38. |
|
|
|
|