Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 09:56   #101
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Die fusie is toch niet echt voor morgen. Er is een grotere kloof tussen Vlaanderen en Nederland dan tussen Wallonië en Frankrijk. Ik baseer me op een onderwerp dat ik goed ken : muziek. Hoeveel Nederlandse artiesten kennen de Vlamingen? Niet zo veel eigenlijk : Marco Borsato, Frans Bauer, Jan Smit, Gerard Joling, René Froger. Maar de absolute grote meerderheid ervan is niet in Vlaanderen bekend en dus heeft helemaal geen success. En welke Vlaamse artiesten zijn bekend in Nederland? Belle Perez, K3, Clouseau, Milk Inc. en misschien nog een paar anderen maar nog een keer, de grote meerderheid is helemaal niet bekend op de andere kant.

Op de Franstalige kant is het totaal anders. Als ik een lijst moet maken van de Franse artiesten die in Franstalig België bekend en succesvol zijn, ben ik er nog morgenochtend mee bezig. Fransen kennen ook artiesten van bij ons maar minder, maar daarvoor is er een andere reden : men doet veel meer voor de Vlaamse artiesten in Vlaanderen dan voor de Franstalige artiesten in Franstalig België.
Frankrijk en Wallonië mogen gebruik maken van elkaars omroepen. Nederland en Vlaanderen niet. Dit onterechte onderscheid zorgt dus ook voor het onderscheid tussen de twee voorbeelden die je net noemde.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 09:57   #102
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die fusie is toch niet echt voor morgen. Er is een grotere kloof tussen Vlaanderen en Nederland dan tussen Wallonië en Frankrijk. Ik baseer me op een onderwerp dat ik goed ken : muziek. Hoeveel Nederlandse artiesten kennen de Vlamingen? Niet zo veel eigenlijk : Marco Borsato, Frans Bauer, Jan Smit, Gerard Joling, René Froger. Maar de absolute grote meerderheid ervan is niet in Vlaanderen bekend en dus heeft helemaal geen success. En welke Vlaamse artiesten zijn bekend in Nederland? Belle Perez, K3, Clouseau, Milk Inc. en misschien nog een paar anderen maar nog een keer, de grote meerderheid is helemaal niet bekend op de andere kant.

Op de Franstalige kant is het totaal anders. Als ik een lijst moet maken van de Franse artiesten die in Franstalig België bekend en succesvol zijn, ben ik er nog morgenochtend mee bezig. Fransen kennen ook artiesten van bij ons maar minder, maar daarvoor is er een andere reden : men doet veel meer voor de Vlaamse artiesten in Vlaanderen dan voor de Franstalige artiesten in Franstalig België.
Dit heeft er ook wel mee te maken dat men in Frankrijk heel veel doet voor de muziek, ten eerste is het een groot land, ten tweede word er ook in andere delen van de wereld Frans gesproken en last but not least worden Franse radiostations verplicht om een bepaald deel Franse muziek uit te zenden, dus het word er heel erg gestimuleerd. Nederland is toch een kleiner land waar zowel de luisteraar als de industrie meer op het Engels gericht zijn.
Oud 22 augustus 2007, 10:02   #103
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uhm, misschien luister jij gewoon veel naar Franse muziek? Ik weet in ieder geval dat de Nederlandse jeugd vooral naar buitenlandse muziek luistert. Je hebt de Top40 pubers, en als die wat ouder worden splitsen die zich in verschillende stromingen: metal, hardcore, en alternatief. Metal en alternatief zijn enorm internationaal. Bands uit heel Europa in die genres maken bijna allemaal muziek in het Engels. Uit welk land zij komen doet er dus weinig toe. Nederland heeft gelukkig een bloeiende hardcore-scene, maar voor zover daar al in gezongen wordt gebeurt dat ook in het Engels.
Je zou eerder kunnen stellen dat dit soort muziek-stromingen iets Noordwest Europees zijn. Frankrijk is vanwege z'n onwil om zich aan te passen altijd al anders geweest. Je kunt en bent Frans, of je bent het niet.

Kortom, je argument dat er tussen Nederland en Vlaanderen weinig onderlinge bekendheid bestaat over muziekanten gaat in de discussie niet op. Met discussie bedoel ik dan het grotere plaatje dat Wallonie beter bij Frankrijk past dan Vlaanderen bij Nederland.
Oud 22 augustus 2007, 10:39   #104
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En die is volgens jou wel betrouwbaar, dat je hem hier aanhaalt?
Neen, ik gebruik het maar als voorbeeld dat die poll van HLN ook niet zaligmakend is. Degelijke polls zijn niet betrouwbaar punt. Je ziet hoe makkelijk verschillende resultaten kunnen bereikt worden.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:51   #105
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Frankrijk en Wallonië mogen gebruik maken van elkaars omroepen. Nederland en Vlaanderen niet. Dit onterechte onderscheid zorgt dus ook voor het onderscheid tussen de twee voorbeelden die je net noemde.
Inderdaad. Op TV zijn er meer en meer samenwerkingen tussen Franstalig België en Frankrijk bijvoorbeeld. Neem de radio's : NRJ, Bel-Rtl, Nostalgie om maar die voorbeelden te nemen. Allemaal Franse radios aan de basis (Bel-Rtl is RTL in Frankrijk) maar die hun filialen in Franstalig België hebben en die zeer actief met Frankrijk samenwerken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:55   #106
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dit heeft er ook wel mee te maken dat men in Frankrijk heel veel doet voor de muziek, ten eerste is het een groot land, ten tweede word er ook in andere delen van de wereld Frans gesproken en last but not least worden Franse radiostations verplicht om een bepaald deel Franse muziek uit te zenden, dus het word er heel erg gestimuleerd. Nederland is toch een kleiner land waar zowel de luisteraar als de industrie meer op het Engels gericht zijn.
Die "verplichting" lijkt me logisch. Ik weet niet hoe het in Nederland gebeurt maar in Vlaanderen hebt u veel Vlaamse radio's die Nederlandstalige muziek boycotten, wat ik totaal belachelijk en oneerbiedig. Dat men van Nederlandstalige muziek houdt of niet houdt, ieder zijn standpunt, maar men kan toch geen Nederlandstalige muziek in Vlaanderen boycotten. Het is toch hun taal.
Oud 22 augustus 2007, 11:00   #107
luc broes

Standaard

Citaat:

Everytime, je hebt gelijk, die fusie is nog niet voor morgen. Eerst onafhankelijkheid, dan meer samenwerking met Nederland en dan zien we wel.

Je kennis van muziek toont uiteraard wel iets aan, maar vergeet niet:
De Franse (culturele en) muriekwereld is veel groter en meer egocentrisch dan de Nederlandse die ook Engelstalig gericht is.
Uiteraard zal wat dat betreft Wallonië daardoor een sterkere band hebben met Frankrijk, dan Vlaanderen met Nederland.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 11:02   #108
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Neen, ik gebruik het maar als voorbeeld dat die poll van HLN ook niet zaligmakend is. Degelijke polls zijn niet betrouwbaar punt. Je ziet hoe makkelijk verschillende resultaten kunnen bereikt worden.
En 40 pct Vlamingen voor een fusie met Nederland is géén groot nieuws???
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 11:30   #109
luc broes

Standaard

Citaat:
Die "verplichting" lijkt me logisch. .
Lijken bepaalde "verplichtingen" in de Vlaamse Rand rond Brussel je ook logisch?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 11:49   #110
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Everytime, je hebt gelijk, die fusie is nog niet voor morgen. Eerst onafhankelijkheid, dan meer samenwerking met Nederland en dan zien we wel.

Je kennis van muziek toont uiteraard wel iets aan, maar vergeet niet:
De Franse (culturele en) muriekwereld is veel groter en meer egocentrisch dan de Nederlandse die ook Engelstalig gericht is.
Uiteraard zal wat dat betreft Wallonië daardoor een sterkere band hebben met Frankrijk, dan Vlaanderen met Nederland.
Nooit van Bob Sinclar, David Guetta, Martin Solveig of Aaron horen spreken? Die zijn Fransen en hun producties zijn Engelstalig.
Oud 22 augustus 2007, 11:51   #111
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En 40 pct Vlamingen voor een fusie met Nederland is géén groot nieuws???
Ik vind in ieder geval van wel, maar we zullen over enkele minuten moeten zien op hetJournaal van 13.00 ... kijken jullie ook mee?
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 12:15   #112
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Is er een Jackie Chan film over onze contreien?
Who am I?

Hij glijdt van dit gebouw:
Oud 22 augustus 2007, 12:18   #113
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ik vind in ieder geval van wel, maar we zullen over enkele minuten moeten zien op hetJournaal van 13.00 ... kijken jullie ook mee?
Waar?
Oud 22 augustus 2007, 12:21   #114
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waar?
Niet op bij VRT en ook niet bij de NOS!
Oud 22 augustus 2007, 12:29   #115
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Niet op bij VRT en ook niet bij de NOS!
Natuurlijk niet, wat had je nu verwacht? Dat ze bij VRT en NOS opeens gaan speculeren over die dingen? Zeker bij de NOS zullen ze zoiets niet doen in een gewoon journaal, er zijn al voor minder dingen diplomatieke incidenten ontstaan.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 12:31   #116
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Natuurlijk niet, wat had je nu verwacht? Dat ze bij VRT en NOS opeens gaan speculeren over die dingen? Zeker bij de NOS zullen ze zoiets niet doen in een gewoon journaal, er zijn al voor minder dingen diplomatieke incidenten ontstaan.
Bij de VRT had het nog gekund, misschien doet de RTBF wel mee...?
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 12:38   #117
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Bij de VRT had het nog gekund, misschien doet de RTBF wel mee...?
Hahahaha !!! De RTBf! Durven ze niet meer denk ik, maar al zouden ze het wel doen, wie gelooft hen nog?!

Maar we kennen de VRT, censuur wat betreft separatisme... de VVB-meeting laatst wisten ze te negeren, de Mars op Rode kreeg maar 37 seconden ofzo...

En de NOS, ach ja... laatst was er niets, behalve dat de politie teveel boetegelden ontving (typisch zo'n Belgenmop )
De RTBf uitzending herhaalden ze de volgende dag tot +- 15.45, daarna niet meer. Op dat moment was er in de regering ook een crisis, dus kreeg Vlaanderen niet zoveel aandacht.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 12:44   #118
PAJOT
Banneling

Standaard

In het VTM-journaal zelfs geen aandacht voor de communautaire impasse.

De 3 hoofdpunten waren :

- een nieuwe gedragscode voor ambtenaren

- struisvogels die geland zijn in Kinrooi

- een vrouw die na 70 jaar haar buurtwinkeltje sluit

PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 12:49   #119
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hahahaha !!! De RTBf! Durven ze niet meer denk ik, maar al zouden ze het wel doen, wie gelooft hen nog?!

Maar we kennen de VRT, censuur wat betreft separatisme... de VVB-meeting laatst wisten ze te negeren, de Mars op Rode kreeg maar 37 seconden ofzo...

En de NOS, ach ja... laatst was er niets, behalve dat de politie teveel boetegelden ontving (typisch zo'n Belgenmop )
De RTBf uitzending herhaalden ze de volgende dag tot +- 15.45, daarna niet meer. Op dat moment was er in de regering ook een crisis, dus kreeg Vlaanderen niet zoveel aandacht.
De mars op Rode? Het is niet moeilijk : dezelfde dag wisten wij wie de Franse verkiezingen had gewonnen (Sarkozy dus). Ik laat u raden welk nieuws de overhand had en dit zowel op de RTBF als op de VRT. Op de RTBF hadden ze zelf een speciale uitzending over die verkiezingen gemaakt als ik me niet vergis.
Oud 22 augustus 2007, 13:04   #120
evilbu

Standaard

Citaat:

Die mars in Rode, dat was een mooi voorbeeld van sfeerschepping, 800 politieagenten werden ingeschakeld voor een betoging van (jammer genoeg) nog geen 2000 man.
Op de VRT werd er ingezoomd op "mannen met weinig haar"
Pelgrim of Jaani (iemand van Meervoud) schreef hier ook dat de RTBF een journaliste had gestuurd die...amper Nederlands kon. (naar een betoging van vlaamsnationalisten in vlaanderen? )

Gelukkig zijn die media tegenwoordig niet het enige en is er nog internet met youtube en zo :
http://www.youtube.com/watch?v=DsHPK...related&search=

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be