Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 21:00   #41
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard twijfels ?

Als ik zo de reacties lees in de fora van le Soir en 7sur7 heb ik niet de indruk dat de Brusseleirs het nog eens met de Vlamingen willen doen. Hun argumenten zijn eenvoudig helder.

- Brussel wordt groter want de Rand zit reeds vol franstaligen en het belgische grondgebied is van iedereen.
- Brussel zal geld genoeg hebben als alle pendelaars hun belastingen in Brussel moeten betalen en als alle hoofdhuizen van de grote bedrijven hun belastingen ter plaatse laten.
- De kosten van de tweetaligheid zijn uit gespaard.
- Europa blijft een perfecte melkkoe.

Als je even doordenkt dan merk je dat deze rekening niet klopt maar in rekenen zijn ze in Brussel nooit sterk geweest. Een zaak is zeker: de Vlamingen kunnen de pot op. Zij hebben het huishouden verlaten.

Daarom zijn er voor mij geen twijfels dat bij een vrije keuze over hun toekomst de Brusseleirs niet voor de 'facistische' Vlamingen zullen kiezen.
Oud 22 augustus 2007, 21:00   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je reageert op een zeer grove, bijna onbeschofte manier op iemand aan wie veel Vlamingen een groot punt kunnen aan zuigen.
Kaal is een van oorsprong Franstalige man die door ratio en redenering Flamingant geworden is, die nergens beweert dat je de eventuele garanties aan de Franstaligen in de grondwet moet inschrijven. Een klein beetje fatsoen voor een medestrijder zou je niet misstaan.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:08   #43
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

de redenering dat de vreemdelingen niet-franstalig zijn is ook bullshit.
De enige landstaal die ze deftig spreken is frans.
Met andere woorden, het zijn inwonders van brussel die frans spreken + nog een vreemde taal.
Dat maakt hun met andere woorden niet minder franstalig dan een andere franstalige..
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:10   #44
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Als ik zo de reacties lees in de fora van le Soir en 7sur7 heb ik niet de indruk dat de Brusseleirs het nog eens met de Vlamingen willen doen. Hun argumenten zijn eenvoudig helder.

- Brussel wordt groter want de Rand zit reeds vol franstaligen en het belgische grondgebied is van iedereen.
- Brussel zal geld genoeg hebben als alle pendelaars hun belastingen in Brussel moeten betalen en als alle hoofdhuizen van de grote bedrijven hun belastingen ter plaatse laten.
- De kosten van de tweetaligheid zijn uit gespaard.

Als je even doordenkt dan merk je dat deze rekening niet klopt maar in rekenen zijn ze in Brussel nooit sterk geweest. Een zaak is zeker: de Vlamingen kunnen de pot op. Zij hebben het huishouden verlaten.

Daarom zijn er voor mij geen twijfels dat bij een vrije keuze over hun toekomst de Brusseleirs niet voor de 'facistische' Vlamingen zullen kiezen.
1 de rand is Vlaams grondgebied... bij een onafhankelijkheid worden de faciliteiten met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid afgeschaft.
2 als Brussel niet voor Vlaanderen kiest verliest het van vandaag op morgen ook alle Vlaamse ambtenaren / de federale worden opgesplitst en verhuizen wsl grotendeels naar de Waalse hoofdstad Namen / er zal geen taxvoordeel meer zijn tov Vlaanderen integendeel, en dat is net wat al die hoofdzetels in Brussel centreert ... maw Brussel wordt een gemiddeld provinciestadje
3 Vlamingen in Brussel krijgen uiteraard de status van minderheid volgens EU richtlijnen ... er wordt dus niet bespaard op tweetaligheid ... die kost komt integendeel ten laste van Brussel zelf ipv ten laste van Vlaanderen
4 EU gaat Brussel nooit die keuze laten maken ... de kans is t grootst dat EU naar Straatsburg trekt in dat geval ... Brussel heeft immers zelfs geen eigen luchthaven ... die ligt in het Vlaamse Zaventem

Brusselaars weten daarentegen wel wat bluf is ... best mogelijk dat zij tot die Vlaamse onafhankelijkheid duidelijk en zeker is dit spelletje blijven spelen ... maar economische masochisten ... neen, dat zijn ze zeer zeker niet
Oud 22 augustus 2007, 21:28   #45
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
1 de rand is Vlaams grondgebied... bij een onafhankelijkheid worden de faciliteiten met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid afgeschaft.
2 als Brussel niet voor Vlaanderen kiest verliest het van vandaag op morgen ook alle Vlaamse ambtenaren / de federale worden opgesplitst en verhuizen wsl grotendeels naar de Waalse hoofdstad Namen / er zal geen taxvoordeel meer zijn tov Vlaanderen integendeel, en dat is net wat al die hoofdzetels in Brussel centreert ... maw Brussel wordt een gemiddeld provinciestadje
3 Vlamingen in Brussel krijgen uiteraard de status van minderheid volgens EU richtlijnen ... er wordt dus niet bespaard op tweetaligheid ... die kost komt integendeel ten laste van Brussel zelf ipv ten laste van Vlaanderen
4 EU gaat Brussel nooit die keuze laten maken ... de kans is t grootst dat EU naar Straatsburg trekt in dat geval ... Brussel heeft immers zelfs geen eigen luchthaven ... die ligt in het Vlaamse Zaventem

Brusselaars weten daarentegen wel wat bluf is ... best mogelijk dat zij tot die Vlaamse onafhankelijkheid duidelijk en zeker is dit spelletje blijven spelen ... maar economische masochisten ... neen, dat zijn ze zeer zeker niet
Ik heb geen behoefte om de houding van de franstalige Brusselaars te verdedigen. Ik schreef reeds dat de rekening niet klopt.

Toch kan je beter je wensen niet voor werkelijkheid nemen.

- de Rand is voor ons vlaams. Voor de franstaligen is de taalgrens geen landsgrens. Overtuig ze maar. Daar waar mijn franstalige woont is mijn thuis.
- De vlaamse ambtenaren en de helft van de federalen zouden moeten verhuizen naar enkele vlaamse steden ? Is dit in de lijn van de vlaamse aanwezigheidspolitiek ?
- met een bonus op de venootschapsbelastingen houden de Brusselaars de multinationals in de stad.
- Europa mag voor de Duitsers en de Britten niet naar Straatsburg. Eerder naar Wenen.
- Een Vlaanderen in Europa heeft ook Schengen-grenzen. De luchthaven is onbelangrijk. De TGV verbindt Schiphol met Charles de Gaulle.

Anderzijds zullen de Brusselaars die in Vlaanderen wonen en in de grote bedrijven in Brussel werken hun personbelasting bij ons laten. Dit zijn de fat cats. De sukkelaars wonen in de stad.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 22 augustus 2007 om 21:30.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 21:39   #46
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen behoefte om de houding van de franstalige Brusselaars te verdedigen. Ik schreef reeds dat de rekening niet klopt.

- de Rand is voor ons vlaams. Voor de franstaligen is de taalgrens geen landsgrens. Overtuig ze maar. Daar waar mijn franstalige woont is mijn thuis.
- De vlaamse ambtenaren en de helft van de federalen zouden moeten verhuizen naar enkele vlaamse steden ? Is dit in de lijn van de vlaamse aanwezigheidspolitiek ?
- met een bonus op de venootschapsbelastingen houden de Brusselaars de multinationals in de stad.
- Europa mag voor de Duitsers en de Britten niet naar Straatsburg. Eerder naar Wenen.
- Een Vlaanderen in Europa heeft ook Schengen-grenzen. De luchthaven is onbelangrijk. De TGV verbindt Schiphol met Charles de Gaulle.

Anderzijds zullen de Brusselaars die in Vlaanderen wonen en in de grote bedrijven in Brussel werken hun personbelasting bij ons laten. Dit zijn de fat cats. De sukkelaars wonen in de stad.
-ze hebben binnen de huidige gewestgrens geen poot om op te staan, en uiteraard wordt die gewestgrens landsgrens bij vlaamse onafhankelijkheid
-als Brussel verkeerd kiest, verliezen ze idd alle Vlaamse ambtenaren
-Brussel kan niet met Vlaanderen concureren ivm vennootschapsbelasting én op inkomsten rekenen tegelijk natuurlijk
-Schengen grenzen gelden voor EU burgers ... de EU hoofdzetel in een enclave in Vlaanderen zorgt vooral voor kopbrekers voor informele en discrete EU diplomatie-contacten met dikwijls dubieuze of obscure niet EU-burgers ... nu wordt in alle discretie Belgie daarover ingelicht en daar blijft het bij ... als daar al twee staten (enclave) van op de hoogte moeten zijn, is de kans op indiscreties te groot ... EU gaat zeker uit Brussel wegtrekken bij een verkeerde Brusselse keuze

maw Brussel heeft helemaal geen keuze/toekomst buiten Vlaanderen
Oud 22 augustus 2007, 21:51   #47
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Er is een grote, aan de zekerheid grenzende, kans dat de faciliteiten in Rand in het onafhankelijke Vlaanderen worden afgeschaft.
Citaat:
Welke aanwezigheidspolitiek als Brussel buitenland wordt?
Citaat:
Kan Brussel zich bonussen op belastingen veroorloven met zijn altijd nadelige begroting? Verder heeft Vlaanderen meer en betere troeven om de grote bedrijven te overtuigen dat ze hun filialen waar Vlaanderen onder valt daar ook beter naartoe verhuizen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 22 augustus 2007 om 21:52.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 22:10   #48
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Er is een grote, aan de zekerheid grenzende, kans dat de faciliteiten in Rand in het onafhankelijke Vlaanderen worden afgeschaft.
Welke aanwezigheidspolitiek als Brussel buitenland wordt?
Kan Brussel zich bonussen op belastingen veroorloven met zijn altijd nadelige begroting? Verder heeft Vlaanderen meer en betere troeven om de grote bedrijven te overtuigen dat ze hun filialen waar Vlaanderen onder valt daar ook beter naartoe verhuizen.
Die grote zekerheid heb ik niet. Als Vlaanderen Brussel voorstellen doet om binnen Vlaanderen te blijven dan zal zij een speciaal regime voorzien voor de franstalige minderheid van ongeveer 800.000 + de franstaligen van de Rand. Echte uitdovende maatregelen zie ik de Vlamingen niet afdwingen. (We zijn zo braaf, mijnheer)

Mijnheer Beulemans is alleen gevoelig voor financiële argumenten.
Oud 22 augustus 2007, 22:44   #49
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Die grote zekerheid heb ik niet. Als Vlaanderen Brussel voorstellen doet om binnen Vlaanderen te blijven dan zal zij een speciaal regime voorzien voor de franstalige minderheid van ongeveer 800.000 + de franstaligen van de Rand.
Waarom moeten de eventuele Vlaamse voorstellen aan Brussel gekoppeld worden met de status van de Franstaligen in de Rand?
Citaat:
Echte uitdovende maatregelen zie ik de Vlamingen niet afdwingen. (We zijn zo braaf, mijnheer)

Daar nu iets over voorspellen is koffiedik kijken. We zullen zien hoe de zaken lopen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 23:54   #50
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Openlijke excuses tegenover Kaal zouden Eddy niet misstaan.
2
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 07:41   #51
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

het is nog de vraag of de faciliteitengemeentes met 90% franstaligen niet naar europa zullen stappen om hun rechten te verdedigen.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 07:51   #52
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Een tot Waal(=Francofone Belg)-geassimileerde ex-Vlaming die in de Vlaamse rand woont, zekers.
En zelfs niet eens meer in een faciliteitengemeente want hij zit nu in Tervuren.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 07:53   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een beetje zelfbeschouwing mag dat niet?
Natuurlijk, maar de vraagstelling is op z'n minst bijzonder merkwaardig. Enerzijds zichzelf als "separatist" (wat hoogstwaarschijnlijk ook neerkomt op nationalist) omschrijven, maar anderzijds zich richten tot "de" nationalisten. Mij lijkt het een bijzonder rare vraagstelling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 07:53   #54
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er van uit gaan dat al die organisaties en instellingen ter plaatse blijven... wat een zeer grote IF is...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 07:58   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
In Ierland geldt dan ook niet de taal, maar wel de godsdienst als algemeen bindend criterium(zoals hierboven reeds gezegd).
Een verfranste Brusselse Vlaming die Brussel zou steunen als Hoofdstad van een onafhankelijk Vlaanderen, is zoiets als een Protestantse Noord-Ier die Ulster bij de Ierse republiek wil voegen.
Als je lang genoeg zoekt zal je er misschien wel vinden maar ze blijven een curiosum. En Bijgevolg zijn ze politiek niet echt bruikbaar(om Brussel bij Vlaanderen te voegen).
Neen, hoor. In Ierland is godsdienst niet het criterium. Eigenlijk is het nooit zo geweest trouwens, daar er een aantal figuren in de eerste Ierse beweging protestant waren. Ook de grote voorstander van de opleving van het Iers was een... dominee! Geen katholieke priester dus! Natuurlijk werd door de afscheiding (en ook de migratie erna van heel wat protestanten) de katholieke Kerk zowat de enige religieuze belijdenis in de republiek geworden. Nu, zeker in onze tijd is het gewicht van de godsdienst m.b.t. de Ierse identiteit sterk gedaald. De Ieren zien er nu helemaal geen probleem meer in om ook de protestanten erbij te zien.
Oud 23 augustus 2007, 08:01   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
de redenering dat de vreemdelingen niet-franstalig zijn is ook bullshit.
De enige landstaal die ze deftig spreken is frans.
Met andere woorden, het zijn inwonders van brussel die frans spreken + nog een vreemde taal.
Dat maakt hun met andere woorden niet minder franstalig dan een andere franstalige..
Correctie: het zijn inwoners van Brussel die een vreemde taal spreken en daarnaast ook nog min of meer het Frans beheersen. Niet omgekeerd. Ga maar eens naar de Vlaamse bibliotheek aan de Munt: op zaterdag morgen hoor je aan de verschillende "studie-eilanden" meer Arabisch spreken onder de allochtone jongeren die er komen studeren, dan Frans of Nederlands. In de meeste gevallen is en blijft hun eerste taal de allochtone thuistaal. En dat zie je steeds flaganter in het straatbeeld: ga maar eens in de Louisalaan lopen. Steeds meer winkels met eentalige Arabische opschriften, meestal geleid door jonge allochtonen.
Oud 23 augustus 2007, 08:01   #57
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Die grote zekerheid heb ik niet. Als Vlaanderen Brussel voorstellen doet om binnen Vlaanderen te blijven dan zal zij een speciaal regime voorzien voor de franstalige minderheid van ongeveer 800.000 + de franstaligen van de Rand. Echte uitdovende maatregelen zie ik de Vlamingen niet afdwingen. (We zijn zo braaf, mijnheer)

ge veronderstelt volgens mij nog altijd abusieflijk dat er met Brussel onderhandeld zal worden over een eventuele vlaamse onafhankelijkheid.

neen. Vlaanderen wordt onafhankelijk. en brussel heeft een paar opties
maar de rand is en blijft uitsluitend Vlaams grondgebied ... daar gaat Vlaanderen met niemand over overleggen.

Brussel kan krijgen : financiële middelen mbt de status van Vlaamse hoofdstad met alle Vlaamse ambtenaren en status quo mbt vennootschapsbelasting (waardoor de bedrijfshoofdzetels blijven) en garanties over volstrekt correct toegepaste tweetaligheid.
met de duidelijke boodschap : als (NA Vlaamse onafhankelijkheid) Brussel niet kiest voor Vlaanderen het die toezeggingen verliest en idd de Brusselse Vlamingen Europa zal inschakelen om hun positie als minderheid veilig te stellen.
Oud 23 augustus 2007, 08:03   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taalgrens is de taalgrens, of de Franstaligen dat nu leuk vinden of niet. Slechts door Vlaamse beradenheid zullen ze ervan overtuigd geraken dat ze hun aanvallende en imperialistische houding moeten laten vallen, omdat die toch op niets uitdraait.

De Rand is volgens de Belgische grondwet in haar artikelen over de taalgebieden Nederlandstalig gebied. Dat gebied valt samen met het Vlaams Gewest. Juridisch geen speld tussen te krijgen. Aan de Franstaligen dus de wetten van dit land te respecteren.
Oud 23 augustus 2007, 08:05   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
-Schengen grenzen gelden voor EU burgers ... de EU hoofdzetel in een enclave in Vlaanderen zorgt vooral voor kopbrekers voor informele en discrete EU diplomatie-contacten met dikwijls dubieuze of obscure niet EU-burgers ... nu wordt in alle discretie Belgie daarover ingelicht en daar blijft het bij ... als daar al twee staten (enclave) van op de hoogte moeten zijn, is de kans op indiscreties te groot ... EU gaat zeker uit Brussel wegtrekken bij een verkeerde Brusselse keuze
Schengen geldt bij mijn weten ook voor een aantal niet-EU-landen (Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein, als ik me niet vergis). Bij mijn weten hebben diplomaten trouwens overal vrijheid te gaan en te staan waar ze willen.
Oud 23 augustus 2007, 08:06   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
het is nog de vraag of de faciliteitengemeentes met 90% franstaligen niet naar europa zullen stappen om hun rechten te verdedigen.
En? De EU houdt zich daar niet mee bezig. Enkel de Raad van Europa houdt zich daar onledig mee, maar die organisatie heeft geen enkele concrete macht.

De verschillende strenge taalbepalingen in de Baltische landen zijn trouwens ook nog steeds van kracht ten aanzien van de Russische minderheid. En toch zijn ze lid van de EU.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 23 augustus 2007 om 08:07.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be