Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2007, 09:57   #281
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nou ja, In Bangladesh (denk ik) is het geloof ik ook al eens fout gegaan. Eerst was iedereen heel blij dat er geen overstromingen meer waren, maar het vruchtbare rivierslib bleek ook de voedingsbodem voor de landbouwgrond te zijn. Het eind van het verhaal is dat ze de dijken doorstaken. Maar zoals ik al neerpende, er zijn gewoon grote openingen, binnenzee is ook zee.
Als de Nederlanse dijkenbouwers in de toekomst gaan samenwerken met onze Vlaamse baggeraars komt alles in orde: The sky is the limit!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 10:10   #282
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Het grote doel is voor ons duidelijk, en daar gaan we op af.
Maar we moeten ook de 'mannen aan den toog' meekrijgen!
We moeten het dus handig aan boord leggen en behoedzaam te werk gaan. Vergeet niet 'resistance to change'. Dus stap voor stap!
Mij goed hoor. Elk zijn taak dan.

Ik was wel verontrust door de toon van het VB-communiqué van gisteren, waarin uitdrukkelijk gesteld werd dat Vlaanderen een aparte staat moet blijven, en dat met Nederland enkel "maximale samenwerking" wordt nagestreefd.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 10:12   #283
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht

Ik was wel verontrust door de toon van het VB-communiqué van gisteren, waarin uitdrukkelijk gesteld werd dat Vlaanderen een aparte staat moet blijven, en dat met Nederland enkel "maximale samenwerking" wordt nagestreefd.
Dat lijkt me ook wel het hoogst haalbare de komende 10 jaren.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 10:21   #284
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Waar komt dit vandaan?
En wat is dan verder het plan? Een dijk die de eilanden verbindt? Ik denk Nederland inderdaad deze evolutie zou aankunnen, maar het zal geen lachertje zijn : je moet nog steeds het water uit de rivieren ergens zien te dumpen en scheepsvaart ook mogelijk houden.
http://www.vpro.nl/programma/buitenh...ngen/31353135/
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 10:25   #285
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
De Vlamingen hebben jaren moeilijk gedaan over enkele windmolens KILOMETERS ver in zee, je denkt toch niet dat ze eilanden op vijf kilometer of zelfs minder wel gaan dulden...
Volgens mij wil men in Vlaanderen een windmolenpark neerzetten pal aan de Nederlandse grens. Lekker asociaal om je rotzooi dan maar bij de buren over de schutting te gooien. Veel van jullie kerncentrales staan ook al langs onze grens.
Oud 23 augustus 2007, 10:25   #286
luc broes

Standaard

Citaat:

'enkel maximaal' vind ik een gekke combinatie
dat klinkt zoals 'ik wil enkel alles'
Ik maakt je onnodig zorgen.

Zoals meestal is ook dit pers-communiqué zeer verstandig en bedacht opgesteld. Rekening houdend met alle gevoeligheden om het maximaal haalbare te bereiken.

Het volk moet rijp zijn voor een verandering anders krijgen we de tegenovergestelde reactie.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 10:34   #287
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het volk moet rijp zijn voor een verandering anders krijgen we de tegenovergestelde reactie.
Kortaf is al rijp en denkt aan zichzelf de wereld te kennen.

Een baby leer je echter ook alleen maar lepeltje per lepeltje van de papfles afgeraken.
Oud 23 augustus 2007, 10:40   #288
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Kortaf is al rijp en denkt aan zichzelf de wereld te kennen.

Een baby leer je echter ook alleen maar lepeltje per lepeltje van de papfles afgeraken.
Er zijn er toch altijd geweest die in duistere achterkamertjes de volslagen irrealistische denkbeelden uitwerkten die twee decennia later gemeengoed werden? Wel, zo zie ik de Baarle-werkgroep: net zoals de federalisten in de jaren '50, de confederalisten in de jaren '70 en de separatisten in de jaren '80-'90.

Ik vind het alleen niet te vroeg om toe te kijken dat er tijdens het realiseren van een tussenstap (de Vlaamse staat) geen dingen gebeuren die het einddoel kunnen hypotheceren. En ja, op dat vlak maak ik me wat zorgen over de pogingen om een rigide Vlaamse identiteit te smeden die enkel genoegen kan nemen met een aparte Vlaamse staat.
Oud 23 augustus 2007, 10:55   #289
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn er toch altijd geweest die in duistere achterkamertjes de volslagen irrealistische denkbeelden uitwerkten die twee decennia later gemeengoed werden? Wel, zo zie ik de Baarle-werkgroep: net zoals de federalisten in de jaren '50, de confederalisten in de jaren '70 en de separatisten in de jaren '80-'90.
Er zijn al anderen met die denkbeelden bezig lang voor de Baarlewerkgroep bestond. Ik zou het alleen geen achterkamertjes willen noemen want iedereen die dat wilde mocht er bijzijn. J�*ren is men daar al mee bezig. De tijd was er echter niet rijp voor. Vlaanderen moest eerst zicht krijgen op zijn onafhankelijkheid.

Citaat:
Ik vind het alleen niet te vroeg om toe te kijken dat er tijdens het realiseren van een tussenstap (de Vlaamse staat) geen dingen gebeuren die het einddoel kunnen hypotheceren. En ja, op dat vlak maak ik me wat zorgen over de pogingen om een rigide Vlaamse identiteit te smeden die enkel genoegen kan nemen met een aparte Vlaamse staat.
Ik begrijp je maar toch zul je de dingen hun tijd moeten geven. Luc heeft gelijk. Mensen bruskeren heeft het omgekeerde effect. Vele van de op die manier verbelziekte Vlamingen zijn niet eens klaar voor de onafhankelijkheid en jij duwt er al een volle soeplepel bij.
Je ziet toch dat ook de Belgische achterkamertjespolitiek er zelfs na 177 jaar niet in slaagde van iedereen 'goede' Belgen te maken? Jij wil toch niet dezelfde fout maken?
Oud 23 augustus 2007, 11:03   #290
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zijn al anderen met die denkbeelden bezig lang voor de Baarlewerkgroep bestond. Ik zou het alleen geen achterkamertjes willen noemen want iedereen die dat wilde mocht er bijzijn. J�*ren is men daar al mee bezig. De tijd was er echter niet rijp voor. Vlaanderen moest eerst zicht krijgen op zijn onafhankelijkheid.
Beste Knuppel, ik heb in de jaren '70 de brochuurtjes en tijdschriften van bepaalde groupuscules gelezen. Wat we in 2007 als het ideaal van een Nederlandse Confederatie voorop stellen, heeft daar mijns inziens weinig mee te zien, en dat wil ik liefst zo houden. De huidige interesse in Nederland en Vlaanderen in een confederatie is een zeer breed-maatschappelijke aangelegenheid: van links over groen en liberaal tot nationalistisch en rechts. Dat lijkt me totaal nieuw.

Ik weet ook wel dat er respectabele mensen, ook in de 19de eeuw en het interbellum, op zeer verdienstelijke wijze met de Groot-Nederlandse idee bezig geweest zijn. Ik heb geenszins de pretentie om me met hen te meten. Maar kijk het eens na: zijn ook zij niet gestoten op het Vlaams-particularisme?
Oud 23 augustus 2007, 11:15   #291
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Van zodra de Hollanders in staat zijn om de absurditeit van de Belgitude ook maar halvelings te benaderen, zijn ze welkom.

Inspiratie kunnen ze misschien halen uit 'Den draad':
http://www.youtube.com/watch?v=6AQFuQG6bJk
sorry, maar wat betreft absurde humor heeft nederland echt niks meer van ons te leren.
arjan ederveen in 'borreltijd'.
schitterend...

http://nl.youtube.com/watch?v=aiHDRkytoi0

http://nl.youtube.com/watch?v=lR5_xHEHAfo
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 11:16   #292
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
"Meerderheid Vlamingen"... wat een foute titel.

Het gaat over "ocharme" 127 deelnemers...
Mij moogt ge zeker van die "meerderheid"aftrekken.
Het idee alleen al, krijg der bijna een hart-attac van, mee de hollanders samen.
Dan loop ik naar de Walen over, kga wel in de buurt van Fouront\Voeren wonen.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 11:30   #293
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan
Ik vind die groot-Nederlandse gedachte wel erg pervers. Vooral dan vanuit Vlaams opzicht. Eerst moeilijk doen om de Walen en de Belgen en dan onder de knoet van den Ollander (vrijwillig dan nog!) willen gaan leven. Als Nederland complexen heeft, of angst dat het binnekort onderstroomd geraakt, dat ze dan eens vriendelijk komen vragen of ze bij België mogen worden ingelijfd. Allé toch wat realistisch blijven hé. En durf toch eens van die nederige klein-Vlaamse mentaliteit af te geraken!
Trouwens als je al eens naar de Ardennen gaat, lijkt het er duidelijk op dat de Nederlanders die optie ernstig aan het overwegen zijn.
Bon, wat mij betreft zijn Nederlanders welkom om bij België aangesloten worden, maar er zal hier en daar toch wat aan geschaafd moeten worden denk ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Er zijn 7 miljoen Hollanders, 6 miljoen Vlamingen, en 8 miljoen niet-Hollandse Nederlanders. Zeg mij eens hoe je dan ''onder de knoet van den Ollander leeft''.
Hij leeft niet onder de knoet, maar wil er niet onder leven.
En met den Ollander wordt heel Nederland bedoelt.
Holland is de gebruikelijke naam voor Nederland in ons dagelijks taalgebruik: wij zeggen da we naar Olland gaan..
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 11:51   #294
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij wil men in Vlaanderen een windmolenpark neerzetten pal aan de Nederlandse grens. Lekker asociaal om je rotzooi dan maar bij de buren over de schutting te gooien. Veel van jullie kerncentrales staan ook al langs onze grens.
Dat doet Frankrijk ook, je bent weer in je gebruikelijke doen zie ik.
Oud 23 augustus 2007, 11:58   #295
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Was jij niet een belangrijk mens bij de rijzende nieuwe volkspartij Vrij Vlaanderen?
Op het forum ben ik geen vertegenwoordig van mijn partij, ik kan ze hoogstens ter sprake brengen...
Maar als je heel onze site had gelezen dan wist je dat leden, zelfs als het ooit zo ver komt onze eigen politiekers Vrij Vlaanderen nooit kunnen vertegenwoordigen...
Ze kunnen er een naam aan geven maar spreken in naam van de partij kan maar één iemand, onze gezagvoerder (en dat ben ik niet ). Onze concept is redelijk uniek en nogal anders.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2007, 12:00   #296
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar spreken in naam van de partij kan maar één iemand, onze gezagvoerder
Amaai.....
Oud 23 augustus 2007, 12:01   #297
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
En met den Ollander wordt heel Nederland bedoelt.
Holland is de gebruikelijke naam voor Nederland in ons dagelijks taalgebruik: wij zeggen da we naar Olland gaan..
Als een Belg mij aanduidt als een (H)Ollander, dan ervaar ik dat als een diepe belediging. Bij een niet-Belg doet het me niks. Dat komt door de negatieve connotaties die in Belgie aan dat woord kleven.
Oud 23 augustus 2007, 12:02   #298
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Amaai.....
Wij zijn dan ook tegen de particratie. Dus ons 'partijcocept' is een beetje anders dan bij normale partijen... Anders zou het maar vreemd zijn.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 23 augustus 2007, 12:03   #299
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Amaai.....
Heb ik een verkeerd woord gebruikt? Het moest zoiets zijn als... *dame waar is da woord*

Oud 23 augustus 2007, 12:03   #300
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En wie is die 'gezagvoerder'?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be