![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#561 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een van die uitzonderingen is de enigheidsregel. Als het eerste deel enig is in een bepaalde context, dan krijgt dat deel geen meervouds-n. "Koninginnedag". Uitleg: in Nederland is er slechts één koningin. Bijgevolg schrijven we dat eerste woord zonder n. "Maneschijn". Bij onze aarde is er slechts één maan. Conclusie: geen n. Maar "koninginnenhapje", "koninginnensoep"... verwijst in haar eerste deel niet naar iets enigs. Bijgevolg met n. De toepassing van de algemene regel dus. |
|
|
|
|
|
|
#562 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of "ideeënloos" dan wel "ideeëloos" mooier is of niet, lijkt me totaal irrelevant bij de spellingsvorm. Dat lijkt me een louter individueel subjectief gegeven te zijn. |
|
|
|
|
|
|
#563 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij mijn weten had de spelling van 1954 ook reeds de tussen -n bij afleidingen met -loos laten vallen (tenzij het ging om een grondwoord dat eindigt op -n). Ik kan me evenwel vergissen, daar ik het jammer genoeg niet kan nakijken (mijn oud exemplaar steekt ergens in een archiefdoos). |
|
|
|
|
|
|
#564 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Met dezelfde redenering kan men ook taalfouten, slechte zinsconstructies... goed praten: "als we elkaar maar begrijpen"... |
|
|
|
|
|
|
#565 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het Afrikaans kent voor dezelfde klank "ei" en "y" (Nederlands: "ei" en "ij"). En "au" en "ow". |
|
|
|
|
|
|
#566 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#567 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Spellingsregels staan daar dan weer naast van. En wat het Nederlands betreft, valt dit, in vergelijking met de grote buurtalen als Engels en Frans, nog heel goed mee. Ok, 't is nog niet ideaal en in die mate gestroomlijnd zoals de uitzonderingsloze Hongaarse of Finse spelling, maar toch valt het best mee als je dit naast de bijna niet te ontwarren Franse of Engelse spelling legt. |
|
|
|
|
|
|
#568 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of de huidige regels nu als bevredigend kunnen worden beschouwd, is natuurlijk nog een andere vraag. Als het van mij afhangt, laat ik in dat verband de spelling van 1954 en 1995 gewoon links liggen en passen we de regels van Kollewijn toe. |
|
|
|
|
|
|
#569 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En Jan, kan jij me de uitvinder aanduiden van de "taalrobot" die mijn dochter (10) op school gebruikt om een schrijfwijze te weten? Ik zou graag een bom in zijn brievenbus deponeren Engelse spelling niet te ontwarren??? Is me duidelijker dan de Nederlandse... Natuurlijk kan het verschil tussen engels engels en amerikaans engels voor verwarring zorgen, maar je maakt best een keuze he, als je problemen ondervind.
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 25 augustus 2007 om 07:40. |
|
|
|
|
|
|
#570 |
|
Europees Commissaris
|
Maar net d�*t wil ik zeggen Jan. We streven er naar om foutloos te schrijven, maar sommige regels zijn zo bij zijn haar getrokken, dat ze in het belachelijke verzanden. Juist omd�*t men er een algemene regel van probeert te maken, die niet reëel is. Als ik die tussen-n regels aan mijn laars lap, en ik schrijf bvb een solicitatiebrief, dan gaat me niemand er op wijzen... En ik kom begrijpbaar over. Vervelender is het met de voorkeurspelling c of k waar men voor één vorm is gegaan. Waarom verdekke niet overal een K in onze taal waar je een K hoort? Het is toch ONZE taal, niet die van een ander?
|
|
|
#571 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Indien u echt denkt dat de Engelse spelling gemakkelijker is dan de Nederlandse, dan moet ik jammer genoeg concluderen dat u niet op de hoogte bent, niet van onze Nederlandse spelling en al evenmin van de Engelse. |
|
|
|
|
|
|
#572 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Natuurlijk deel ik met u het verlangen naar een eenvoudiger en logischer spelling. Daarom ook ben ik al vele jaren voorstander van Kollewijns voorstellen. |
|
|
|
|
|
|
#573 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
In ergens een vorige post had ik trouwens, voor eenvoud, Spaans aangehaald als voorbeeld...
|
|
|
|
#574 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In het jaar 2003 hebben we dit al eens bediscussieerd (verbazend toch hoe bepaalde dingen toch altijd weer terugkomen: die kat kom weer... ): http://forum.politics.be/showthread.php?t=5676 |
|
|
|
|
|
|
#575 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#576 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Spaans is me niet bekend, dus die eer laat ik aan u over. Er zijn inderdaad een aantal talen in Europa (en daarbuiten) die gezegend zijn met een heel regelmatig of zelfs volkomen fonologische spelling. Vaak echter hebben die talen een ingrijpende spellingshervorming achter de rug. |
|
|
|
|
|
|
#577 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Sommige talen hebben dan ook eenvoudiger klanken en kennen geen klankverbuigingen zoals onze au of ou, maar gebruiken alleen de klankers (inventief woord voor klinkers + 1-klankinge dubbelletters zoals eu, ui en ij of ei, ae ...? Maar je laat de vraag open hoe WIJ er iets kunnen aan doen, aan de "modernisering" van onze spelling. Het zou een zegen zijn voor de vreemdelingen die onze taal moeten leren.
|
|
|
|
#578 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De uitspraak van Engelse woorden blijf ik een ramp vinden want geen enkele letter heeft 1 vaste of nagenoeg vaste uitspraak. Heb ik een woord nog nooit gehoord uit de mond van (liefst) een Oxford-spreker, dan is het moeilijk raden hoe het behoort te klinken.
|
|
|
|
#579 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#580 | |
|
|
Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 augustus 2007 om 13:41. |
|
|
|
|