Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2007, 13:15   #61
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Beste everytime, ik kan zeer goed begrijpen dat je je in Frankrijk thuis voelt dan in vlaanderen. en echt abnormaal is dat ook niet.
Proficiat dat je (als grote uitzondering) als franstalige in vlaanderen nl spreekt. Wij spreken steeds Fr in Wallonië omdat we beleefd zijn in het gastland.
Vlamigen hebben geen probleem met anderstaligen die op bezoek komen, en ontvangen die meestal in eigen taal. Maar wie hier definitief wil wonen moet aanvaarden dat de officiële taal Nederlands is. Wat de mensen privé onder mekaar spreken daar heeft niemand zaken mee;
Maar als vreemdelingen die hier definitief willen wonen dan is het beter dat ze ook onder mekaar de landstaal spreken. Zeer veel allochtonen kennen onvoldoende Nederlands en hebben daardoor blijvende schoolachterstand, verlaten school zonder diploma en belanden zo in de werkloosheid of erger.
Dat ondergraaft de sociale zekerheid.
Dus beter helemaal overschakelen naar de taal van het land dat men zelf gekozen heeft.
Ik heb nog nooit gehoord dat Franstaligen dom zijn.
Maar ik weet wel dat ze (meestal) weigeren om Nederlands te spreken in de vlaamse rand.
Leterme heeft de vraag gesteld: willen ze niet of kunnen ze niet?
Hij heeft niet gezegd dat Franstaligen dom zijn.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zullen er al toeristische gevolgen zijn. Franstaligen zullen niet meer naar de Vlaamse Kust gaan maar op de Franse kusten. Dat lijkt misschien onbeduidend maar vergeet niet dat de Vlaamse Kust vooral van zijn toerisme leeft en dat hun eerste klanten de Franstaligen zijn. De contacten tussen Vlamingen en Franstaligen zullen nog slechter zijn. Het doet me denken aan de hypocrisie op de Ijzerbedevaart : "Waalse vrienden, laat ons scheiden". Waarvan komt die "vrienden"?

Laatst gewijzigd door Everytime : 28 augustus 2007 om 13:15.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:16   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zullen er al toeristische gevolgen zijn. Franstaligen zullen niet meer naar de Vlaamse Kust gaan maar op de Franse kusten. Dat lijkt misschien onbeduidend maar vergeet niet de Vlaamse Kust vooral van zijn toerisme leeft en dat hun eerste klanten de Franstaligen zijn. De contacten tussen Vlamingen en Franstaligen zullen nog slechter zijn. Het doet me denken aan de hypocrisie op de Ijzerbedevaart : "Waalse vrienden, laat ons scheiden". Waarvan komt die "vrienden"?
en waarom zouden de Franstaligen opeens niet meer naar hun appartement of studio aan de Vlaamse kust komen? Dus een Waal rijdt liever honderden km's verder dan naar de Vlaamse kust te gaan? bizarre redenering....
en waarom zouden opeens de Duitsers, Nederlanders of Britten niet meer komen?
Oud 28 augustus 2007, 13:20   #63
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Waarom zouden ze wel nog gaan?
En dat is trouwens al aan de gang, meer en meer vrienden zetten hun appartement te koop of hebben het al verkocht en kijken uit richting Calais. Er heeft niemand gezegd dat de andere zouden wegblijven.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:28   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en waarom zouden de Franstaligen opeens niet meer naar hun appartement of studio aan de Vlaamse kust komen? Dus een Waal rijdt liever honderden km's verder dan naar de Vlaamse kust te gaan? bizarre redenering....
en waarom zouden opeens de Duitsers, Nederlanders of Britten niet meer komen?
Meer en meer Walen of Franstaligen gaan al nu liever naar de Franse kusten dan naar de Vlaamse Kust. Pas op, ik zeg niet dat het een meerderheid is maar meer en meer Walen reageren zo. De communautaire problemen zijn de redenen van zo'n reactie.

Laatst gewijzigd door Everytime : 28 augustus 2007 om 13:28.
Oud 28 augustus 2007, 13:31   #65
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer en meer Walen of Franstaligen gaan al nu liever naar de Franse kusten dan naar de Vlaamse Kust. Pas op, ik zeg niet dat het een meerderheid is maar meer en meer Walen reageren zo. De communautaire problemen zijn de redenen van zo'n reactie.
en denk jij nu oprecht dat de impact groot zou zijn? het weer zal een grotere impact hebben hoor.....
Oud 28 augustus 2007, 13:32   #66
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Waarom zouden ze wel nog gaan?
Om de zelfde redenen waarom ze nu gaan. Het is toch niet omdat er iets aan de overheidsinstellingen verandert dat de toeristen niet meer zouden komen
Oud 28 augustus 2007, 13:33   #67
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is trouwens al aan de gang, meer en meer vrienden zetten hun appartement te koop of hebben het al verkocht en kijken uit richting Calais.
Dan wel de autoweg door de Rijselse agglomeratie kiezen, want binnenkort komt er een Vlaams autowegenvignet voor buitenlanders.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:34   #68
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben Vlaming en ga ook liever naar de Nederlandse of de Franse kust. De Vlaamse kust is lelijk.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:35   #69
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat laatste lijkt me onzin. Ik ga al jaren liever naar Wissant, Wimereux, Audresselles etc. dan naar Blankenberge of Oostduinkerke. Ook Cadzand en Breskens behoren tot mijn favoriete badplaatsen. Niets te maken met politiek, de meeste mensen zijn niet zo fanatiek als u.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:37   #70
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en denk jij nu oprecht dat de impact groot zou zijn? het weer zal een grotere impact hebben hoor.....
Het gaat niet over 2 pintjes op een terras. Het gaat over meer geld dan je denkt maar goed de vlaamsche leeuw is sterk zeker.
Ze hadden er beter een vos opgeschilderd die is sluw en opportunist net zo als Leterme, maar op een dag betalen die een grote prijs
Oud 28 augustus 2007, 13:37   #71
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het VB zet de ene gemeenschap tegen de andere en pleit voor racisme, extremisme. Ze zouden zelfs niet met de Franstaligen willen onderhandelen. Als u naar de Ijzerwake wil gaan, is dat uw recht. Middeleeuwse twijfelachtige feesten zijn niet echt aan mijn besteed maar ja, ieder zijn/haar hobby.

bent u werkelijk zo dom of staat het 'in uw kringen' 'dans vos cercles' nu eenmaal beter om te doen alsof je daarover niks weet ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:38   #72
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over 2 pintjes op een terras. Het gaat over meer geld dan je denkt maar goed de vlaamsche leeuw is sterk zeker.
Ze hadden er beter een vos opgeschilderd die is sluw en opportunist net zo als Leterme, maar op een dag betalen die een grote prijs
En als Wallonië onafhankelijk is, dan gaan al de Vlamingen niet meer naar de Ardennen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:38   #73
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het de bedoeling is om een charmeoffensief te voeren hier op Vlaamse fora, dan zou ik u toch aanraden om van taktiek te veranderen.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:44   #74
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het VB zet de ene gemeenschap tegen de andere en pleit voor racisme, extremisme. Ze zouden zelfs niet met de Franstaligen willen onderhandelen. Als u naar de Ijzerwake wil gaan, is dat uw recht. Middeleeuwse twijfelachtige feesten zijn niet echt aan mijn besteed maar ja, ieder zijn/haar hobby.
Jammer, maar dat is holle woordenkramerij.
Wij plegen gaan agressie en eisen geen grondgebied op van Wallonië.
Wij onderhandelen niet over ons eigen grondgebied.
Toch bedankt dat ik naar de IJzerwake 'mag' gaan.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:44   #75
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dan wel de autoweg door de Rijselse agglomeratie kiezen, want binnenkort komt er een Vlaams autowegenvignet voor buitenlanders.
Dank u voor de raadgeving!
Oud 28 augustus 2007, 13:45   #76
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Iedereen neemt verlof waar hij dat verkiest.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2007, 13:45   #77
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Als het de bedoeling is om een charmeoffensief te voeren hier op Vlaamse fora, dan zou ik u toch aanraden om van taktiek te veranderen.
En die van jou gebruiken, NON merci
Oud 28 augustus 2007, 13:47   #78
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
En als Wallonië onafhankelijk is, dan gaan al de Vlamingen niet meer naar de Ardennen.
jep, gedaan met te kayakken.....
Oud 28 augustus 2007, 13:51   #79
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Jammer, maar dat is holle woordenkramerij.
Wij plegen gaan agressie en eisen geen grondgebied op van Wallonië.
Wij onderhandelen niet over ons eigen grondgebied.
Toch bedankt dat ik naar de IJzerwake 'mag' gaan.
Neen, maar wat met de Vlaamse eisen omtrent het Brussel grondgebied dan?
Oud 28 augustus 2007, 13:55   #80
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat laatste lijkt me onzin. Ik ga al jaren liever naar Wissant, Wimereux, Audresselles etc. dan naar Blankenberge of Oostduinkerke. Ook Cadzand en Breskens behoren tot mijn favoriete badplaatsen. Niets te maken met politiek, de meeste mensen zijn niet zo fanatiek als u.
Vraag eens Franstaligen waarom ze niet naar de Vlaamse Kust gaan en u zal zien als dit onzin is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be