Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2007, 14:26   #61
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Waar baseer je je op? Persoonlijke voorkeuren en glazen bollen tellen niet mee.
Een simpele blik op de kaart kan al veel doen ...
Brussel ligt netjes in Vlaams-Brabant , en wat voor statuten ze er ook al hebben aangekleefd , die tellen niet bij de vorming van nieuwe staten, het gaat over Vlaanderen en wallonië , niet over de vorming van misbakken stadsstaten of zo ...Enige punt van discussie , (en ééntje waar iedereen over zwijgt) zijn de duitstaligen ... Daar zal meer praten aan te pas komen .
En persoonlijke voorkeur ... Dan kijk ik even naar Zeeuws-Vlaanderen , maar da's een andere discussie
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 14:38   #62
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Een simpele blik op de kaart kan al veel doen ...
Brussel ligt netjes in Vlaams-Brabant ,
Ook Lesotho ligt omgeven door Zuid-Afrika, net zoals het Vaticaan en San Marino door Italie. Geen van d enet opgenomede kleine landen maakt echter deel uit door hun grote buurland, net zoals Brussel geen deel uitmaakt van het Vlaamse Gewest.
Citaat:
en wat voor statuten ze er ook al hebben aangekleefd , die tellen niet bij de vorming van nieuwe staten, het gaat over Vlaanderen en wallonië , niet over de vorming van misbakken stadsstaten of zo ...
Dat bepaal jij niet, maar de wetten en de normen van het internationale recht. Of ga je soms een veroveringsoorlog ontketenen in Brussel?
Citaat:
En persoonlijke voorkeur ... Dan kijk ik even naar Zeeuws-Vlaanderen , maar da's een andere discussie
Welnee, de status van Zeeuws-Vlaanderen staat helemaal niet ter discussie. You wish...
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 14:48   #63
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ook Lesotho ligt omgeven door Zuid-Afrika, net zoals het Vaticaan en San Marino door Italie. Geen van d enet opgenomede kleine landen maakt echter deel uit door hun grote buurland, net zoals Brussel geen deel uitmaakt van het Vlaamse Gewest
Weer dat gedoe over gewesten ... daar draait het niet meer om hoor ...
.
Citaat:
Dat bepaal jij niet, maar de wetten en de normen van het internationale recht. Of ga je soms een veroveringsoorlog ontketenen in Brussel?
Is helemaal niet nodig ... Brussel is kunstmatig appart gemaakt ... Maar is en blijft Vlaams ..
Citaat:
Welnee, de status van Zeeuws-Vlaanderen staat helemaal niet ter discussie. You wish
Het ging over MIJN persoonlijke voorkeur hé ... Ipv. deel uit te maken van Nederland kan Vlaanderen het best zelfstandig af , met steun van Nederland , maar niet ALS een deel van Nederland ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 16:28   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Brussel Vlaams: onrealistisch gezien het dominante Frans, ondermeer door internationale instellingen
Bij mijn weten zijn er in Europa maar twee ééntalige landen: IJsland en Portugal. Net zoals quasi alle Europese landen, zal ook Vlaanderen een taalkundige minderheid kennen: de Franstaligen. Wie maakt daar nu een probleem van?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 16:31   #65
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Weer dat gedoe over gewesten ... daar draait het niet meer om hoor ...
Jij kunt het vervelend vinden, maar daar draait het wel degelijk om.
Citaat:
Is helemaal niet nodig ...
Hoe krijg je dan anders voor mekaar dat Brussel deel gaat uitmaken van Vlaanderen?
Citaat:
Brussel is kunstmatig appart gemaakt ... Maar is en blijft Vlaams ..
In tegenstelling tot wat je beweert, maakt Brussel geen deel uit van het Vlaamse Gewest. Je kunt "Brussel Vlaams" als een mantra herhalen, maar de werkelijkhied laat een heel ander beeld zien.
Citaat:
Het ging over MIJN persoonlijke voorkeur hé
Maar die doet er helemaal niet toe, want er is geen manier om deze te verwezenlijken.
Citaat:
Ipv. deel uit te maken van Nederland kan Vlaanderen het best zelfstandig af , met steun van Nederland , maar niet ALS een deel van Nederland ...
Waarom verwacht je steun van Nederland Vlaanderen bij gebrek aan tegenbeweging? Dat lijkt me nogal op de Waalse houding t.o.v. Vlaanderen.
Oud 31 augustus 2007, 16:32   #66
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom Brussel nog een gewest zou moeten vormen binnen Vlaanderen? Dat zou toch gewoon contraproductief zijn? Het ligt volledig in het Vlaamse grondgebied, is volledig vergroeid met de Vlaamse economie... Enkel op vlak van cultuur en taal is er een groot verschil maar daarvor het gewest voor behouden lijkt me nutteloos.
Het lijkt mij het evidentste om in Brussel een "Vlaamse Franstalige Gemeenschap" op te richten, bevoegd voor Franstalig onderwijs, cutuur, enz...
Het Brussels Gewest kan dan volledig opgedoekt worden, en terug aansluiten bij de rest van Vlaanderen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 31 augustus 2007, 16:35   #67
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik ga voor the real stuff. Champagne verdomme, en ik kijk niet op een flesje. Je woont in mijn buurt, je bent bij deze geïnviteerd!
Moeten wij niet aan onze Catalaanse broeders denken?

(maar als ik geïnviteerd word, ga ik uiteraard niet moeilijk doen )
Oud 31 augustus 2007, 16:36   #68
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Ook Lesotho ligt omgeven door Zuid-Afrika, net zoals het Vaticaan en San Marino door Italie. Geen van d enet opgenomede kleine landen maakt echter deel uit door hun grote buurland, net zoals Brussel geen deel uitmaakt van het Vlaamse Gewest. Dat bepaal jij niet, maar de wetten en de normen van het internationale recht. Of ga je soms een veroveringsoorlog ontketenen in Brussel?
Welnee, de status van Zeeuws-Vlaanderen staat helemaal niet ter discussie. You wish...
Allee, CL, je weet toch wel beter dan af te komen met "thuislanden" zoals lesotho. Die zijn door de blankman gemaakt zodat de zwartman een eigen stukje zou kunnen hebben, en er niet zouden zagen. Ze zijn met een kluitje in het riet gestuurd.
Brussel KAN niet ter diskussie staan : onvervreemdbaar Vlaamse stad.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 16:56   #69
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Allee, CL, je weet toch wel beter dan af te komen met "thuislanden" zoals lesotho. Die zijn door de blankman gemaakt zodat de zwartman een eigen stukje zou kunnen hebben, en er niet zouden zagen. Ze zijn met een kluitje in het riet gestuurd.
Volgens het internationale recht dient ook de soeveriniteit van dit soort landen gerespecteerd te worden.
Citaat:
Brussel KAN niet ter diskussie staan : onvervreemdbaar Vlaamse stad.
Dit it alleszins niet de werkelijkheid die je in Brussel aantreft. Uitgaand van jouw principe kan Nederland net zo goed Belgie claimen. Hoe je het wendt of keert, heeft Vlaanderen geen wettelijke middelen om eenzijdig het Brusselse Gewest af te schaffen. Om dit doel te bereiken, moet het andere middelen proberen toe te passen.
Oud 31 augustus 2007, 17:00   #70
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Volgens het internationale recht dient ook de soeveriniteit van dit soort landen gerespecteerd te worden.
Dit it alleszins niet de werkelijkheid die je in Brussel aantreft. Uitgaand van jouw principe kan Nederland net zo goed Belgie claimen. Hoe je het wendt of keert, heeft Vlaanderen geen wettelijke middelen om eenzijdig het Brusselse Gewest af te schaffen. Om dit doel te bereiken, moet het andere middelen proberen toe te passen.
Voor die paar jaar dat we samen waren???
Béétje realistisch blijven he.
Trouwens: lees de beginpost... voor mij, ALS dit waar is (wat ik betwijfel) is dit zoveel als zeggen: Brussel IS NU van Vlaanderen, maar geef het af, en je kan apart gaan... No thanx dus, brussel zal wel blijven waar het is dan

.
Oud 31 augustus 2007, 17:18   #71
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is op het forum ontegensprekelijk een radicalisering van het taalgebruik aan de gang, wat ik persoonlijk betreur. Indien ik voorstander ben van ruime samenwerking met onze Nederlandse vrienden is het zever volgens jou. Ik noem dat gewoon een afwijkende houding van de jouwe. Ik vraag niet meer dan een beetje wederzijds respect, hetgeen niet inhoudt dat ik harde confrontaties uit de weg ga. Maar wel op een deftige manier.

Niet beginnen pruilen hé.

Trouwens, volgens den dikke heeft zeveren vier betekenissen, waarvan één de volgende is: "flauwe praat verkopen".

Radikaliseren van taalgebruik .... met zo'n tipisch Vlaams woord als "zever" ...

Voel je in ieder geval niet beledigd, want dat zal nooit mijn bedoeling zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 17:26   #72
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Voor die paar jaar dat we samen waren???
Als je op die toer gaat, heb ik een tegenvraag voor je: hoe lang heeft Brussel deel uitgemaakt van het Vlaams Gewest?
Citaat:
Béétje realistisch blijven he.
Dat is precies mijn oproep aan jou. Als je voet bij stuk houdt dat Brussel Vlaams is, schrik je de de veel Brusselaars juist af.
Citaat:
Trouwens: lees de beginpost... voor mij, ALS dit waar is (wat ik betwijfel) is dit zoveel als zeggen: Brussel IS NU van Vlaanderen, maar geef het af, en je kan apart gaan...
In het beginbericht ging het over het mentaal loslaten van Brussel en niet over het loslaten in de wettelijke zin. Wettelijk heeft Vlaanderen Brussel helaas al losgelaten en dat is juist de bron van het probleem-Brussel.
Citaat:
No thanx dus, brussel zal wel blijven waar het is dan
Spreekt voor zich. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de vraag of Brussel weer Vlaams wordt.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 31 augustus 2007 om 17:28.
Oud 31 augustus 2007, 17:33   #73
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je op die toer gaat, heb ik een tegenvraag voor je: hoe lang heeft Brussel deel uitgemaakt van het Vlaams Gewest?
Dat is precies mijn oproep aan jou. Als je voet bij stuk houdt dat Brussel Vlaams is, schrik je de de veel Brusselaars juist af.
In het beginbericht ging het over het mentaal loslaten van Brussel en niet over het loslaten in de wettelijke zin. Wettelijk heeft Vlaanderen Brussel helaas al losgelaten en dat is juist de bron van het probleem-Brussel.Spreekt voor zich. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de vraag of Brussel weer Vlaams wordt.
Ehh, voor we "ruzie" gaan maken, even dit stellen:
Brussel is een Vlaamse stad en behoort bij Vlaanderen, maar is wél op dit ogenblik sterk franstalig. Een TWEEtaligheid die moet erkend worden. Maar BINNEN vLaanderen zullen de taalwetten wél strikter worden toegepast, en kunnen ze er zich NIET van afmaken door alleen het verschil te kennen tussen ja en neen... Diensten die tweetaligheid vereisen, zullen échte tweetaligen moeten aannemen.
Het mentaal loslaten zie ik anders. Ik vind het juist spijtig dat men hier tegen vlaamse separatisten moet debateren om Brussel mentaal bij Vlaanderen in te delen.

.
Oud 31 augustus 2007, 17:46   #74
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Moeten wij niet aan onze Catalaanse broeders denken?

(maar als ik geïnviteerd word, ga ik uiteraard niet moeilijk doen )
Komt het gebruik van cava uitsluitend Catalonië ten goede? Blijft er niets plakken aan de hebberige vingers van de Spanjolen? Ik weet dat C. een verregaande vorm van autonomie bezit, maar zo verregaand? Allé 't is goed, ik zal eens eens eens een paar flesjes inslaan. B.t.w., zou ik Zuid-Afrikaanse wijnen mogen drinken? Gezien het veranderde regime vermoedelijk wel, maar de economische situatie is meestal verschillend van de politieke. Chileense en Argentijnse zijn vermoedelijk volledig fout. Het correcte wijnverbruik van een Vlaams-nationalist is niet eenvoudig!
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 18:54   #75
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet beginnen pruilen hé.

Trouwens, volgens den dikke heeft zeveren vier betekenissen, waarvan één de volgende is: "flauwe praat verkopen".

Radikaliseren van taalgebruik .... met zo'n tipisch Vlaams woord als "zever" ...

Voel je in ieder geval niet beledigd, want dat zal nooit mijn bedoeling zijn.
Om te pruilen ben ik veel te oud. Mijn kleinkinderen doen het wel eens.

Ik schrok even toe je "den dikke" vermeldde, want er zijn er twee bekende. Ik dacht even dat je de tweede bedoelde.

Voor de rest voel ik me helemaal niet beledigd. Ben ik alleen als ik zwaar persoonlijk aangevallen word, wat hier zeker niet het geval is.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2007, 19:14   #76
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Als het naar de kloten moet, splitsen maar, hoe sneller de "dood" hoe liever...
Oud 31 augustus 2007, 20:55   #77
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
B.t.w., zou ik Zuid-Afrikaanse wijnen mogen drinken? Gezien het veranderde regime vermoedelijk wel, maar de economische situatie is meestal verschillend van de politieke. Chileense en Argentijnse zijn vermoedelijk volledig fout. Het correcte wijnverbruik van een Vlaams-nationalist is niet eenvoudig!
Ik vind het dan weer ecologisch onverantwoord om Zuid-Afrikaanse, Chileense, Californische,... wijnen te laten overkomen. Net zoals ik het onverantwoord vind om water uit Italië te laten aanrukken, of melk uit Finland.
Geloof me, ik krijg wel regelmatig de reactie: "wat moogt ge dan wel nog eten/drinken?".
Oud 31 augustus 2007, 21:50   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Als het naar de kloten moet, splitsen maar, hoe sneller de "dood" hoe liever...
Ik ben gene kaloot, maar in deze geloof ik in de verrijzenis.

Voor degenen die geen kaloten-opleiding gehad hebben, volgende vertaling: na de splitsing Vlaanderen - Wallonië gaan we beter samenwerken, vergelijk een beetje met broers die vaak ruzie maken, maar eens het ouderlijk huis verlaten hebben, de beste vrienden blijken te worden.
Ofte: beiden, zowel Vlaanderen als Walloniê zullen er beter bij varen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2007, 02:11   #79
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Dromen kan geen kwaad.
Oud 1 september 2007, 16:37   #80
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Dromen kan geen kwaad.
"Wij moeten streven naar één wereldrepubliek."
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be