![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#601 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#602 | |
|
Minister
|
Citaat:
Wel Geert van Istendael spreekt correct Nederlands. klik |
|
|
|
|
|
|
#603 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Nederland gaat de weg op van de BBC, waar vroeger "the Queen's English" de norm was, maar die blijkbaar meer en meer vervaagt tot programmas waar men ronduit dialect spreekt... Ik spreek me hier niet uit pro noch contra, ik stel alleen vast.
|
|
|
|
#604 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#605 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#606 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Poeperkesdag is daarentegen wel een Vlaamse uitvinding.
|
|
|
|
|
#607 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#608 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
'Kanseliersverkiezing'?
|
|
|
|
|
#609 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
'k Vraag me eigenlijk af welke Vlaamse tongval dan wel de standaard is, want ik ken 1001 Vlaamse tongvallen, dè Vlaamse tongval bestaat niet. En Eddy, over tongvallen kan je niet discussiëren, dat heeft niets met taalgebruik te maken. Wel over woordgebruik, en daar is in Vlaanderen wel iets loos mee als je het mij vraagt. Verkeerde woordekeuzes, gallicismen, aglicismen, verbuigingen die nergens op lijken (gijlen, zijlen, dweilen, enz), samentrekkingen die onbegrijpbaar worden, enz. En als ik naar de NL tv kijk, hoor ik zo'n dingen veeeel minder hoor.
|
|
|
|
#610 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Waar ik het over heb is de doorsnee burger... En daar is bij de Vlaming wat loos, vind ik. Daar is het dat de taalnonchallence tegenwoordig zegeviert. De Vlaming is heeft wel een goeie passieve kennis van het Nederlands en zijn regels (zie onze talrijke overwinningen in Tien voor Taal), maar eens hij zijn mond open doet, komt hij vaak niet veel verder dan wat "verkavelingsvlaams", een soort opgepoetst Nederlands, zoiets van "ik wil wel maar ik kan of durf niet"... En om goed Nederlands te praten hoef je helemaal geen Hollander uit te hangen hoor, dat kan perfect met een Vlaams accent.
Laatst gewijzigd door JanZonderVrees : 2 september 2007 om 14:29. |
|
|
|
|
|
|
#611 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#612 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#613 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En doordat ik in het onderwijs sta, kan ik u op het hart drukken dat er in onze Vlaamse scholen bitterweinig aandacht wordt besteed aan het correct uitspreken van het AN. In het verleden was dit een aandachtspunt, maar nu is dat sterk verwaterd. Een tongval is geen dialect trouwens. Dit nog even ten overvloede. |
|
|
|
|
|
|
#614 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#615 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
dat is verdraaid toch maar één klank? hoe spreek jij de naam "Jean" (franse Jan) uit?? toch maar één klank?? en steeds begin jij maar over spelling. Ik heb het verdraaid over het SPREKEN!! even bij de zaak blijven he Jan!
|
|
|
|
#616 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat heeft uw voorbeeld van "Jean" hier van doen? Dat is immers geen NEDERLANDSE spelling, maar Franse. Idem dito voor uitspraak. Waardeloos argument dus. |
|
|
|
|
|
|
#617 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En kun je me eigenlijk uitleggen waarom je persé geen verschil mag horen in tongval? |
|
|
|
|
|
|
#618 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Jan, nu doe je me echt hardop lachen... Het ging juist over de verschillende KLANKEN die we in verschillende talen vinden, talen waar men géén tweeklanken gebruikt, maar wat ik noem : klankers : het zijn éénklanken die bij ons met twee letters worden weergegeven... zoals è = +- ij of ei Oopsje zeker? Ach, soms duurt een draad zo lang, dat we wel even het begin uit het oog verliezen he
|
|
|
|
#619 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#620 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En u mag nog honderd keren uw foutieve opinies herhalen over de ui, ei, ij... Dit verandert niets aan de zaak dat het tweeklanken zijn wanneer ze uitgesproken worden zoals het hoort in het AN. Wat de Engels-, Frans- of anderstaligen doen met hun taal wanneer ze die neerschrijven, is natuurlijk hun zaak. |
|
|
|
|