Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2007, 08:32   #21
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Brussel is overspoeld door franstaligen
Helemaal niet. Laat je niet vangen door die prietpraat. Brussel is de laatste 25 jaar leeggelopen: de helft van de franstaligen waarover Outside het heeft hebben in die periode de stad verlaten om zich in de rand te vestigen. Die mensen werden allemaal vervangen door expats en allochtonen. En nu wilt men ons doen geloven dat al die Marrokanen, Europese ambtenaren en Polen "franstaligen" zijn die als één man achter de barricades zullen staan om Vlaanderen buiten te houden.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:38   #22
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Inderdaad zeer raar. Ik lees in het artikel vooral meningen, veronderstellingen, beweringen, meer niet. Ik stel me gewoon een aantal vragen bij wat er allemaal in die tekst staat. Ik hoop toch dat dit mag? Trouwens opmerkelijk dat ik op de tekst reageer, terwijl u meent op mij te moeten reageren. Kijk eens verder en denk niet meteen dat u vragen of opmerkingen in een bepaalde hoek kunt plaatsen. Wel jammer dat ik vooralsnog geen antwoord heb op mijn vragen overigens...
U hebt geen vragen, u hebt uw mening al vervormd over de originele tekst en zo ook blijkbaar over dit land... Duidelijk als u zegt dat naar uw mening dit verkondigt :"Wat mij betreft, komt dit niet verder dan stemmingmakerij zonder echte wetenschappelijke argumenten." Hetgeen ik vaststel is dat in de andere richting, pro vlaamse staat, men WEL al met veel bombardie en zekerheid kan zeggen hoe goed het leven wel zal zijn, en hoeveel mana er zal vallen op onze hoofden... En dat het opvalt dat het als het pro-belgie is, het onbewezen is, en als het pro-vlaamse staat is, het niet eens moet bewezen worden...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:39   #23
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Zopas op de radio een doorslaggevend argument gehoord om België NIET te splitsen: Een postzegel voor Wallonië (buitenland) wordt dan duurder, en ook het gsm'en.
Had ik daar maar eerder aan gedacht.

De VRT lijkt wel een spreekbuis voor belgicisten: niet één Vlaming aan het woord (koppen).
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:40   #24
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Outside Bekijk bericht
De toekomst van de eenheidsstaat België staat dus ter discussie.
Beste Bruno 4 september 2007,

Bovenstaande vaststelling is inderdaad juist. Scherpzinnig gezien!
De rampencatalogus die je vervolgens presenteert heeft daarentegen zo'n hoog sprookjes- en leugengehalte (is dat echt geschreven door een professor?) dat je er maar weinig reacties zal op oogsten. Is dat niet jammer?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 september 2007 om 08:40.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:44   #25
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
U hebt geen vragen, u hebt uw mening al vervormd over de originele tekst en zo ook blijkbaar over dit land... Duidelijk als u zegt dat naar uw mening dit verkondigt :"Wat mij betreft, komt dit niet verder dan stemmingmakerij zonder echte wetenschappelijke argumenten." Hetgeen ik vaststel is dat in de andere richting, pro vlaamse staat, men WEL al met veel bombardie en zekerheid kan zeggen hoe goed het leven wel zal zijn, en hoeveel mana er zal vallen op onze hoofden... En dat het opvalt dat het als het pro-belgie is, het onbewezen is, en als het pro-vlaamse staat is, het niet eens moet bewezen worden...
Daarom net dat ik zeg dat u niet meteen mensen in een bepaalde hoek moet duwen. Ik ben lang niet overtuigd van de heilsstaat Vlaanderen, maar ik heb wel ernstige vragen bij een blind geloof in Belgie. Extremen zijn mijn ding niet, niet pro maar zeker ook niet contra. En ja, als ik de tekst lees, ben ik niet onder de indruk omdat het mij lijkt te gaan om bangmakerij die nergens op gestoeld is waardoor ik wel met mijn vragen blijf zitten...
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:53   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bij een echtscheiding zijn er NOOIT winnaars, enkel verliezers en de grootste verliezers zijn de kinderen uit dat huwelijk.
Wel, bij de scheiding van België zijn de grote verliezers de inwoners van dit land.
En vele kijken naar de oude oostbloklanden om aan te tonen dat dit niet waar is en dat iedereen er beter van word als België zou splitsen.

Maar ze vergeten dat die oostbloklanden een gescheiden verleden hebben en in de vorige eeuwen aards vijanden waren. Dit is niet het geval voor de Belgische bevolking, het is zelfs zo dat een deel van het schiedkundige gebied van de lage landen nu niet eens samen is en dat dit reeds tot grote problemen leid.

Wie echt wil weten welke problemen en nadelen Vlaanderen zou ondervinden bij de scheiding, moet eens naar Zeeuwse Vlaanderen kijken. Dit is een gebied dat van zijn geschiedkundige familie is afgesneden en als een kind uit een groot gezin opgroeit als weeskind in een ander gezin.

Een tweede voorbeeld waar men direct kan zien dat Vlaanderen grote en zware klappen te verwerken zal krijgen bij een splitsing is Brussel "hoofdstedelijk gewest" van België.

Want wij eisen wel van dit gewest dat het zelfbedruipend word, maar vergeten dat dit gewest die zelf helemaal niet kan, omdat het door ons ingesloten is en geen eigen uitvalswegen meer heeft.
Ook heeft het zelf niet voldoende bekwame mensen meer die het nog kunnen redden en terug doen opbloeien.
Langs de andere kant is het dus wel een magneet voor on-geschoolden en allochtonen, omdat er veel rijke mensen in die regio wonen en veel mensen van buiten België het idee hebben dat ze daar zelf ook rijk kunnen worden.

En daar schuilt dus het gevaar voor Vlaanderen, zonder Wallonie zouden wij voor buitenlanders wel eens het aardse paradijs kunnen lijken en een aantrekkingspoel kunnen worden voor veel gelukzoekers. Willen we dit als onafhankelijke staat vermijden, dan moeten we onze grenzen hermetisch afsluiten, maar dan sluiten we ook onze economische mogelijkheden af.
Want wie wil er nog investeren in een land met gesloten grenzen?

Begin nu niet met naar Zwitserland te verwijzen, want dat land heeft een totaal andere economie en een totaal andere rijkdom en een totaal andere geschiedenis en een totaal andere wetgeving dan wij.
Dit land is zelfs rijk geworden dankzij WW2 en heeft zijn weelde te danken aan het feit dat de Nazi's een land moesten hebben waar ze hun gestolen rijkdommen konden verbergen als ze de strijd zouden verliezen.

Vlaanderen heeft een rijke economie omdat het centraal gelegen is en omdat het twee goed bereikbare zeehavens heeft met goede uitvalswegen.
Bij een splitsing van België vallen deze uitvalswegen in handen van een vreemde mogendheid en maken wij ons dus daarvoor afhankelijk van hen.
En zij zouden gewoon onze zeehavens herleiden tot kleine havens zoals de zeehaven van Brussel.
Wie dit betwijfelt moet maar eens kijken naar de vele problemen die Nederland veroorzaakt voor de haven van Antwerpen.
Schelde, Ijzeren-Rijn, Betuwelijn, Zoomse weg, enz... voor elke uitvalsweg die moet onderhouden, verbetert of aangelegt worden zal men ons Vlaanderen een prijs vragen. Nu kunnen we de Nederlanders nog op redelijkheid wijzen omdat we nog een andere mogelijkheid hebben, maar eens we die ook uit handen geven, door België te splitsen doen we dat dus, dan moeten zij enkel zien overeen te komen met de Walen hoe hoog de prijs zal zijn die zij van ons zullen eisen om onze havens en economie nog rendabel te kunnen houden.

Zie daar al enkel grote nadelen die Vlaanderen heeft bij de splitsing van België.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 08:55   #27
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Als Vlaams nationalist heb ik er uiteraard zeer veel voor over om Vlaanderen onafhankelijk te zien worden.
Daartegenover staat dat ik mijn ogen zeer groot open wil houden voor eventuele argumenten en feiten die het een een toekomstige Vlaamse staat moeilijk zouden kunnen maken.
Daarom ook ben ik ook blij om bijvoorbeeld een klassiek linkse VRT te zien die op dit ogenblik alles maar dan ook alles uit de kas haalt om de vlamingen bang te maken, om het vlaams nationalisme zwart te maken en om de Waals imperialistische dromen als gematigd proberen te verkopen.
Het strekt mij daarom tot grote gerustheid dat de VRT die toch bekendstaat als een links belgicistisch bastion, evenals hierboven geplaatste proza, zich enkel en alleen nog kan richten op vage veronderstellingen, emo TV van het grootste suikergehalte en koekendozen romantiek.
A/ Is het nog niemand opgevallen dat élk argument tegen splitsing wegens cijfermatige ongefundeerdheid en hoge glazenbollengehalte net het tegenovergestelde kan als gevolg hebben?
B/Is het niemand opgevallen dat deze splitsing er moet komen omdat de huidige situatie onmogelijk is geworden?

B/ is echter een onomstotelijk en cijfermatig bewezen feit terwijl A/ een afgezaagde mediatieke agenda verraad.
Oud 5 september 2007, 09:04   #28
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
......Bij een echtscheiding zijn er NOOIT winnaars, enkel verliezers en de grootste verliezers zijn de kinderen uit dat huwelijk.....
Ik zou ze de kost niet willen geven die van oordeel zijn dat ze precies omwille van de kinderen veel vroeger uit elkaar hadden moeten gaan.

Belangrijk is ook om even stil te blijven staan bij de vaststelling dat je met jouw ex beter nooit in het bootje was gestapt.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:04   #29
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Bij een echtscheiding zijn er NOOIT winnaars, enkel verliezers en de grootste verliezers zijn de kinderen uit dat huwelijk.
Wel, bij de scheiding van België zijn de grote verliezers de inwoners van dit land.
En vele kijken naar de oude oostbloklanden om aan te tonen dat dit niet waar is en dat iedereen er beter van word als België zou splitsen.

Maar ze vergeten dat die oostbloklanden een gescheiden verleden hebben en in de vorige eeuwen aards vijanden waren. Dit is niet het geval voor de Belgische bevolking, het is zelfs zo dat een deel van het schiedkundige gebied van de lage landen nu niet eens samen is en dat dit reeds tot grote problemen leid.

Wie echt wil weten welke problemen en nadelen Vlaanderen zou ondervinden bij de scheiding, moet eens naar Zeeuwse Vlaanderen kijken. Dit is een gebied dat van zijn geschiedkundige familie is afgesneden en als een kind uit een groot gezin opgroeit als weeskind in een ander gezin.

Een tweede voorbeeld waar men direct kan zien dat Vlaanderen grote en zware klappen te verwerken zal krijgen bij een splitsing is Brussel "hoofdstedelijk gewest" van België.

Want wij eisen wel van dit gewest dat het zelfbedruipend word, maar vergeten dat dit gewest die zelf helemaal niet kan, omdat het door ons ingesloten is en geen eigen uitvalswegen meer heeft.
Ook heeft het zelf niet voldoende bekwame mensen meer die het nog kunnen redden en terug doen opbloeien.
Langs de andere kant is het dus wel een magneet voor on-geschoolden en allochtonen, omdat er veel rijke mensen in die regio wonen en veel mensen van buiten België het idee hebben dat ze daar zelf ook rijk kunnen worden.

En daar schuilt dus het gevaar voor Vlaanderen, zonder Wallonie zouden wij voor buitenlanders wel eens het aardse paradijs kunnen lijken en een aantrekkingspoel kunnen worden voor veel gelukzoekers. Willen we dit als onafhankelijke staat vermijden, dan moeten we onze grenzen hermetisch afsluiten, maar dan sluiten we ook onze economische mogelijkheden af.

Begin nu niet met naar Zwitserland te verwijzen, want dat land heeft een totaal andere economie en een totaal andere rijkdom en een totaal andere geschiedenis en een totaal andere wetgeving dan wij.
Dit land is zelfs rijk geworden dankzij WW2 en heeft zijn weelde te danken aan het feit dat de Nazi's een land moesten hebben waar ze hun gestolen rijkdommen konden verbergen als ze de strijd zouden verliezen.

Vlaanderen heeft een rijke economie omdat het centraal gelegen is en omdat het twee goed bereikbare zeehavens heeft met goede uitvalswegen.
Bij een splitsing van België vallen deze uitvalswegen in handen van een vreemde mogendheid en maken wij ons dus daarvoor afhankelijk van hen.
En zij zouden gewoon onze zeehavens herleiden tot kleine havens zoals de zeehaven van Brussel.
Wie dit betwijfelt moet maar eens kijken naar de vele problemen die Nederland veroorzaakt voor de haven van Antwerpen.
Schelde, Ijzeren-Rijn, Betuwelijn, Zoomse weg, enz... voor elke uitvalsweg die moet onderhouden, verbetert of aangelegt worden zal men ons Vlaanderen een prijs vragen. Nu kunnen we de Nederlanders nog op redelijkheid wijzen omdat we nog een andere mogelijkheid hebben, maar eens we die ook uit handen geven, door België te splitsen doen we dat dus, dan moeten zij enkel zien overeen te komen met de Walen hoe hoog de prijs zal zijn die zij van ons zullen eisen om onze havens en economie nog rendabel te kunnen houden.

Zie daar al enkel grote nadelen die Vlaanderen heeft bij de splitsing van België.
Zeeuws-Vlaanderen. Ik weet niet of u vertrouwd bent met die streek maar het is mij althans nog niet opgevallen dat dit een achtergestelde regio zou zijn in Nederland. Maar ik betwist niet dat zij zichzelf graag als "reserve-Belgen" omschrijven...
Het gevaar voor Vlaanderen en het feit dat wij onze grenzen zouden sluiten... Ik zie niet in waarom dit zou gebeuren. Dit is nu niet het geval en volgens mij bestaat er heel weinig kans dat dit in de toekomst zal gebeuren. Waar meent u de aanwijzingen te vinden waarom die sluiting van de grenzen er wel zou komen?
Onze zeehavens vallen in handen van een vreemde mogendheid? Wat bedoelt u daarmee? Een haven onder Belgisch bestuur, dan wel onder Vlaams bestuur, zou dat echt zoveel verschil uitmaken?
Oud 5 september 2007, 09:09   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja... en wat betekent het verlies van die Grenz met Duitsland? Gaan de Nederlanders ons plots tegenhouden als we over Zuid-Limburg richting Aken rijden of zo?
Eigenaardig dat je dit durft te vragen, want de Nederlanders doen dat idd.
Zij houden ons idd tegen om met ons vrachtverkeer over hun grondgebied te gaan, dit door te verhinderen van en tegen te werken bij het werken van de aanleg van uitvalswegen voor de haven van Antwerpen over hun grondgebied.
En door het tegenwerken en verhinderen van de uitdieping van de Schelde.
Zij hebben er zelfs voor gezorgt, dat er geen schepen met nog grotere diepgang naar Gent kunnen, dit door eenvoudig een voetgangerstunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen te steken.

Vlaanderen kan niets doen tegen die tunnel en kan niet eisen dat deze tunnel diep word gestoken, maar lijd dus wel enorm hinder voor zijn economische groei in de haven van Gent.
Of dacht je nu echt dat de Nederlanders zo'n goede buren zijn, dat ze ons een volledige economische vrijheid gunnen.
Vergeet dat dus maar snel, want elke groei van onze zeehavens is een steek voor hun zeehavens en een verlies voor hun economie.
Dus voor hen is het eenvoudig een godengeschenk als Vlaanderen Wallonie laat vallen en België gesplitst word, dan hebben zij samen met de Walen alles over onze economie te vertellen en kunnen ze samen met hen onze zeehavens vernielen.
En wees gerust, het Europese gedachten goed bestaat niet bij de Nederlanders, zij denken net als de Walen enkel aan hun eigen voordelen.
De Vlaamse zeehavens dicht, betekend voor hen een grote groei van hun zeehavens.
Oud 5 september 2007, 09:13   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Ik zou ze de kost niet willen geven die van oordeel zijn dat ze precies omwille van de kinderen veel vroeger uit elkaar hadden moeten gaan.

Belangrijk is ook om even stil te blijven staan bij de vaststelling dat je met jouw ex beter nooit in het bootje was gestapt.

Even op wijzen dat zonder het huwelijk en je ex, de kinderen er NOOIT hadden geweest.
Oud 5 september 2007, 09:13   #32
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Neen...ik zie alleen winnaars.

Citaat:
neen.

Citaat:
obsoleet...zie vorige

Citaat:
Ik zie geen mensen verweesd staan wenen in Zeeuws vlaanderen...ik vind zelfs dat ze daar zeer goeie mosselen hebben...

Citaat:
ja? leg uit....

Citaat:
en jij gaat dan hun wegen met drakentanden en prikkeldraad afsluiten?
Of kraaienpoten gooien zoals bij de gordel?

Citaat:
aha..je gaat ook een muur bouwen om er niemand meer binnen te laten?

Citaat:
en dat is het nu niet?
Al eens hun werkloosheid bekeken? 22% werklozen....(illegalen niet meegerekend hé)

Citaat:
En nu stel je dan voor om maar lekker arm te worden om door het buitenland als goed inversteringsgebied te worden geconnoteerd?

Citaat:
Zwitserland rijk door de Nazi's...
Je moet niet vragen hoe rijk de sowjets dan niet moeten zijn geweest in '45...

Citaat:
en dat gaat allemaal verdwijnen in een onafhankelijk Vlaanderen...
Gaan ze die havens ook aan Zwitserland geven?

Citaat:
Heb jij een fixatie ivm drakentanden en kraaienpoten?

Citaat:
Schelde, Ijzeren-Rijn, Betuwelijn, Zoomse weg, enz... voor elke uitvalsweg die moet onderhouden, verbetert of aangelegt worden zal men ons Vlaanderen een prijs vragen.
Op dit ogenblik moet Vlaanderen dat zelf betalen...da's uiteraard veel beter...

Citaat:
Nu kunnen we de Nederlanders nog op redelijkheid wijzen omdat we nog een andere mogelijkheid hebben, maar eens we die ook uit handen geven, door België te splitsen doen we dat dus, dan moeten zij enkel zien overeen te komen met de Walen hoe hoog de prijs zal zijn die zij van ons zullen eisen om onze havens en economie nog rendabel te kunnen houden.
Of anders...kraaienpoten en drakentanden...ja ja ik weet het....

Citaat:

Ik denk dat een nog groter probleem voor Vlaanderen het feit is dat er zovele domoren rondlopen...nu gij....
Oud 5 september 2007, 09:15   #33
Outside
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Helemaal niet. Laat je niet vangen door die prietpraat. Brussel is de laatste 25 jaar leeggelopen: de helft van de franstaligen waarover Outside het heeft hebben in die periode de stad verlaten om zich in de rand te vestigen. Die mensen werden allemaal vervangen door expats en allochtonen. En nu wilt men ons doen geloven dat al die Marrokanen, Europese ambtenaren en Polen "franstaligen" zijn die als één man achter de barricades zullen staan om Vlaanderen buiten te houden.
Ben jij Brusselaars ? Ik woon in Brussels sinds 25 jaren en ik telt veel Marrokanen als vrienden en ze zijn franstallig... 90% van de marokanen spreken heel goed frans ! Waarom ? Het frans is geleerd in school in Marokko... en het Nederlands niet !

Als franstalig mijn droom is: Wallonie+waalse brabant (het rijkste regio van het land)+ Brussels samen met Frankrijk !!!!

Volgens een peiling zijn 71% van de fransen gunstig voor een franse Wallonie.

De dingen dat we kopen in Vlaanderen kunnen we ook die in Frankrijk vinden.

Vlaanderen telt meer en meer gepensioneerde mensen Wallonie is veel jonger ? Waarom vragen jullie nooit de regionalisering van de pensioenen ? Rare...

Laatst gewijzigd door Outside : 5 september 2007 om 09:19.
Outside is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:17   #34
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Eigenaardig dat je dit durft te vragen, want de Nederlanders doen dat idd.
Zij houden ons idd tegen om met ons vrachtverkeer over hun grondgebied te gaan, dit door te verhinderen van en tegen te werken bij het werken van de aanleg van uitvalswegen voor de haven van Antwerpen over hun grondgebied.
En door het tegenwerken en verhinderen van de uitdieping van de Schelde.
Zij hebben er zelfs voor gezorgt, dat er geen schepen met nog grotere diepgang naar Gent kunnen, dit door eenvoudig een voetgangerstunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen te steken.

Vlaanderen kan niets doen tegen die tunnel en kan niet eisen dat deze tunnel diep word gestoken, maar lijd dus wel enorm hinder voor zijn economische groei in de haven van Gent.
Of dacht je nu echt dat de Nederlanders zo'n goede buren zijn, dat ze ons een volledige economische vrijheid gunnen.
Vergeet dat dus maar snel, want elke groei van onze zeehavens is een steek voor hun zeehavens en een verlies voor hun economie.
Dus voor hen is het eenvoudig een godengeschenk als Vlaanderen Wallonie laat vallen en België gesplitst word, dan hebben zij samen met de Walen alles over onze economie te vertellen en kunnen ze samen met hen onze zeehavens vernielen.
En wees gerust, het Europese gedachten goed bestaat niet bij de Nederlanders, zij denken net als de Walen enkel aan hun eigen voordelen.
De Vlaamse zeehavens dicht, betekend voor hen een grote groei van hun zeehavens.
Oké, de Nederlanders zijn inderdaad niet echt bekommerd om onze economische "gezondheid". Maar ik zie daarin geen verandering (ten goede of ten kwade) komen als Belgie plots zou ophouden te bestaan. Trouwens, wat belet Vlaanderen om resoluut voor Zeebrugge te kiezen? Waar een wil is, is een weg... Ik geef toe, het zou Vlaanderen niet makkelijk worden gemaakt, maar dat is nu ook al het geval. De IJzeren Rijn is er nu ook nog niet (toch niet volledig operationeel), de uitdieping van de Westerschelde moet ook voortdurend worden "afgesmeekt",... Het zijn uiteraard allemaal hinderpalen, maar toch geen onoverkomelijke? Illustratief voor die Belgische/Vlaamse angsthazerij was trouwens de houding in verband met het snelwegenvignet...
Oud 5 september 2007, 09:33   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeeuws-Vlaanderen. Ik weet niet of u vertrouwd bent met die streek maar het is mij althans nog niet opgevallen dat dit een achtergestelde regio zou zijn in Nederland. Maar ik betwist niet dat zij zichzelf graag als "reserve-Belgen" omschrijven...
Ik heb zelf een tijd in de streek geleeft en geef toe dat die streek economisch idd niet achter gesteld is.
Maar, en dat is iets dat veel mensen vergeten, die streek dankt zijn economie voor een groot deel aan Vlaanderen en niet aan Nederland.

Citaat:

Het gevaar voor Vlaanderen en het feit dat wij onze grenzen zouden sluiten... Ik zie niet in waarom dit zou gebeuren. Dit is nu niet het geval en volgens mij bestaat er heel weinig kans dat dit in de toekomst zal gebeuren. Waar meent u de aanwijzingen te vinden waarom die sluiting van de grenzen er wel zou komen?
Als Vlaanderen onafhankelijk word, zal één bepaalde politieke partij met de eer gaan lopen en deze partij zal om zijn kiezers te kunnen behouden en nieuwe zondebok nodig hebben en een nieuw streefdoel. Die zondebok is nu al gekozen en bekend gemaakt, de allochtone in Vlaanderen.
En ook hun nieuw streefdoel hebben zij hierdoor reeds duidelijk aangegeven, de sluiting van de Vlaamse grenzen.
Daar de onafhankelijkheid van Vlaanderen een enorme politieke aardschok zal geven en de meeste partijen daar helemaal niet op voorbereid zijn of zelfs hun bestaansreden verliezen bij die onafhankelijkheid, zullen veel kiezers idd de pluimen ook aan die partij geven, met alle gevolgen van dien.

Citaat:
Onze zeehavens vallen in handen van een vreemde mogendheid? Wat bedoelt u daarmee? Een haven onder Belgisch bestuur, dan wel onder Vlaams bestuur, zou dat echt zoveel verschil uitmaken?
Onze havens hun bestuur is in handen van de Vlaamse instelling havenbedrijven, maar al onze uitvalswegen zijn in handen van andere mogendheden.

Zo hebben de Walen en Nederlanders onze spoorlijnen naar deze havens in handen. Zo hebben de Walen en Nederlanders onze wegtransport mogelijkheden in handen, zo hebben de Walen en Nederlanders onze binnenwateren naar deze havens in handen.
We worden nu al enorm gehinderd in de groei van deze economie door de Nederlanders, omdat we slecht een zwakke breekbare stok achter de deur hebben, eens we die stok ook nog kwijt zijn, dan hebben de Nederlanders de handen vrij om Antwerpen, Gent en Zeebrugge helemaal lam te leggen in deze economische sector.

Het gaat er dus niet over wie de havens in handen heeft, maar wie de uitvalswegen en toegangswegen van deze havens in handen heeft.
Oud 5 september 2007, 09:42   #36
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ja... en wat betekent het verlies van die Grenz met Duitsland? Gaan de Nederlanders ons plots tegenhouden als we over Zuid-Limburg richting Aken rijden of zo?

Nee, maar ze houden wel al de ijzeren Rijn tegen!
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:43   #37
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
De wanhoop nabij dat je zo'n onnozele FUD technieken moet gaan toepassen?
Allé kom, niet onnozel doen, hè.

Ik vind de tekst van de heer Capron een goede aanzet tot een debat ook al ben ikzelf wat nuchterder in die zaken. Wel is het een feit dat een splitsing van België - die zeer onwaarschijnlijk is - heel wat nadelen zal opleveren en weinig of geen voordelen. Het belangrijkste nadeel betreft het terugverdieneffect dat wegvalt: Zuid-België is de belangrijkste klant van Noord-België, maar zal haar geld nu in het zuiden gaan besteden en dat is een echte ramp want die terugvloeiing wist bijna alle noord-zuid-transfers uit, iets wat men altijd heeft onderschat.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:43   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oké, de Nederlanders zijn inderdaad niet echt bekommerd om onze economische "gezondheid". Maar ik zie daarin geen verandering (ten goede of ten kwade) komen als Belgie plots zou ophouden te bestaan. Trouwens, wat belet Vlaanderen om resoluut voor Zeebrugge te kiezen? Waar een wil is, is een weg... Ik geef toe, het zou Vlaanderen niet makkelijk worden gemaakt, maar dat is nu ook al het geval. De IJzeren Rijn is er nu ook nog niet (toch niet volledig operationeel), de uitdieping van de Westerschelde moet ook voortdurend worden "afgesmeekt",... Het zijn uiteraard allemaal hinderpalen, maar toch geen onoverkomelijke? Illustratief voor die Belgische/Vlaamse angsthazerij was trouwens de houding in verband met het snelwegenvignet...
Zoals ik reeds schreef, het gaat niet over de haven, maar over de uitvalswegen, zonder uitvalswegen kan een haven niet renderen.
Oud 5 september 2007, 09:48   #39
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Sorry, maar in een liefdeloos huwelijk dat enkel gekenmerkt word door hoogoplopende ruzies tussen beide partners is het voortzetten van dat huwelijk zowel voor de partners als voor de kinderen nog veel slechter dan een scheiding.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 09:49   #40
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Deze morgen zeiden Vic Anciaux (jawel!) en Mark Eyskens zéér goede zaken over België op VRT-radio. Mark Eyskens nam sommige argumenten van Capron over.

Vic Anciaux maakte o.a. korten metten met de naïeve flaminganten die denken dat Brussel voor “Vlaanderen” gaat kiezen. Hij deed ze af als mensen die niets van Brussel kennen en er nog nooit geweest zijn. Goed zo, Vic.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be