![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben echt al tijden aan het zoeken naar een bewijs van die stelling, maar ik vind niemand die de desbetreffende stelling kan onderbouwen.
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Ach, het katholiek onderwijs ligt beter in de markt én het kost al decennialang stukken minder aan de belastingbetaler. Daar heb je alvast twee pakkende criteria.
Ik meen me te herinneren toen ik zelf nog de klassieke humaniora volgde (jongensschool, internaat, abdij, streng, katholiek en gruwelijk geïndoctrineerd blijkbaar), dat er weldegelijk met statistiekjes werd gegoocheld over de slaagcijfers van eerstejaars aan de unief uit beide netten. Maar dat was uit de tijd dat de dieren nog spraken...
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 4 september 2007 om 22:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nu ja, een degelijk onderzoek zou inderdaad eens klaarheid scheppen. Vanuit mijn persoonlijke ervaring en contact met de werkelijkheid weet ik dat het Katholiek onderwijs beter is. Ook u weet dit. Wat we nodig hebben, is een goede studie die dit bewijst. Zo'n studie moet verder gaan dan enkel de slaagpercentages onderzoeken: ook de slaagpercentages van de volgende 'onderwijsstap' moeten onderzocht worden, evenals de uiteindelijke beroepsprestaties. Bij wijze van voorbeeld: een Katholieke school in Borgerhout kan bijvoorbeeld een lager slaagpercentage hebben dan een Gemeenschapsschool in West-Vlaanderen, maar tegelijkertijd toch 'beter' zijn. Hiervoor dient men de prestaties van de leerlingen op te volgen op hoger universitair/hogeschoolniveau, in hun beroepsleven en ook hun globalere maatschappelijke 'prestaties'. Zo'n degelijk onderzoek gaat over járen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wacht daar idd al een tijdje voor.
Ohja, Desiderius, 'minder kosten' is een illusie. Minder kosten rechtstreeks, dat mss. Maar onrechtstreeks - via de bisschoppen - gaat er ook wel wat geld naar Katholieke scholen.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat het allemaal te maken heeft met een bepaald engagement in een pedagogisch project. In het vrij onderwijs moeten ouders het schoolreglement goedkeuren (tekenen bij inschrijving); het het gemeenschapsonderwijs tekenen ze voor kennisname. Daar zit een belangrijk onderscheid in. Nouja, ik ben al blij dat er keuze is: hoe meer hoe liever zelfs. Mijn kinderen hebben dat verfoeide katholieke onderwijs gevolgd en zijn daar toch niet als kneusjes of platgeïndoctrineerde nonnekes uitgekomen hoor.
![]() |
![]() |
#66 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Maar het is wel goedkoper als je er zit.
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() De overheid moet het onderwijs organiseren in de praktijk. Niet een zuil, katholiek of niet. De overheid betaalt er ook voor. Wat heeft die katholieke zuil nu nog met onderwijs te maken. Dit is voorbijgestreeft. Nu gaan deze 'katholieke' zuil ook nog 'islam' onderwijs aanbieden. De wereld staat op zijn kop. En wij maar betalen.
Laatst gewijzigd door system : 5 september 2007 om 07:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
ER zijn dus heel duidelijk NADELEN om kinderen te leren of op te dringen te geloven... Wil er iemand nu de voordelen eens van geven? Als ik mijn kind laat 'dopen' of toetreden en leer geloven, of verplicht te geloven, dan wat? Dan zal het nooit honger hebben, als hij honger heeft valt er mana uit de hemel gezonden door god? Mijn kind leeft ineens 20 jaar langer omdat hij in god geloofd dan? Ik heb de garantie dat het een welopgevoede jongen zal worden? Hij krijgt 3 wensen van 'god'? Ticketje 'hemel'? Hetzelfde met die kruisbeelden en andere gelovige visuale zaken... een kruisbeeld in de klas, daar zegt men van dat dat niets te maken heeft met het indoctrinatie, mag men dan vragen voor wat het dan WEL dient, of goed is? God zal de klas laten instorten als het weg is? De hemel valt op hun hoofd? Subsidies /2? Alle melkjes in de refter voor het middageten miraculeus slecht en onbruikbaar geworden? Laatst gewijzigd door Zyp : 5 september 2007 om 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
God is dus selectief met verstand uitdelen zou dan de conclusie zijn, of wat moet een mens daar anders in begrijpen? Als de slaag kansen op katholieke scholen hoger is, zal dat niet zijn omdat god ieders leerling hun handje vasthoud, me dunkt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Tussen haakjes, de overheid betaalt niet elk onderwijs. Pas wanneer de school voldoet aan de eindtermen, komt het in aanmerking om subsidies te krijgen. De overheid moet niets, en zeker niet het monopolie hebben op iets fundamenteels als onderwijs. Vrijheid van inrichting is essentieel, zeker in een lekenstaat, zodat de ouders zelf kunnen beslissen welk type onderwijs zij geschikt achten voor hun kinderen.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Omdat, als particulieren onderwijs willen organiseren, dat ze dat dan maar zelf moeten bekostigen. Daarom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Burgemeester
|
![]() Molotovcocktail in Nederlandse school
document.write(''); APELDOORN - Een school in het Nederlandse Apeldoorn is dinsdag ontruimd omdat een brandende molotovcocktail naar binnen was gegooid. Het personeel wist het brandje te blussen, meldde de politie woensdag. Het projectiel werd 's middags via een achteringang naar binnen gegooid. In het gebouw van christelijke scholengemeenschap De Heemgaard waren ongeveer vierhonderd leerlingen aanwezig om de opening van het nieuwe schooljaar te vieren. Er vielen geen gewonden. De politie hoopt via getuigen of beelden van beveiligingscamera's de dader te achterhalen. Bron: DS 5/9 Laatst gewijzigd door marjan : 5 september 2007 om 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
De rest van uw betoog is vooral een uiting van uw aversie van "het geloof". Maar vooral is het een kruistocht tegen het geloof, en al zijn facetten. Te vergelijken met de fundamentalisten, wat u dus geen haar beter maakt dan hen.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() als u iets tegen de kostprijs hebt, waarom niet onmiddellijk alle subsidies afschaffen, samen met het gemeenschapsonderwijs? Denkt u dat het onderwijsnivo te lijden heeft aan de diversiteit van de keuzemogelijkheden? Of is het net dankzij dat gegeven dat we aan top van de wereld staan?
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Terwijl u de fundamentele bemerking (die ik in het vet heb aangeduid) toch maakt. Het is uw keuze en recht om die keuze te maken voor uw kind. En van niemand anders. Al de rest is vooral goedkoop gesneer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als er een verschil zou zijn in scholen dat heeft dit niets te maken met netten maar met de ligging van de school en het publiek dat die school bevolkt en de kwaliteit der leerkrachten. Zo kunnen er zeer goede athenea zijn en zeer goede 'christelijke' scholen. Erbarmelijke scholen vinden we tevens over de netten heen. Laatst gewijzigd door system : 5 september 2007 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Tussen haakjes, de eindtermen zijn voor alle gesubsidieerde onderwijsvormen hetzelfde, de manier waarop ze gehaald worden mag de school, en dus de ouders, zelf over beslissen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Concurrentie kan positief maar ook nefast zijn omdat de ene school niet wil onderdoen voor de andere om toch maar leerlingen te lokken. Laatst gewijzigd door system : 5 september 2007 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Minister
|
![]() Dat het katholiek onderwijs beter resultaat levert tegen lagere kostprijs is een van de weinige dingen waar men het inzake onderwijs over eens is. Bij de laatste discussie over verdeling van de middelen over de netten en het bestaan van verschillende netten (begin paarsgroene regering rond 2000) stond dit niet ter discussie maar putte men zich uit in mogelijke verklaringen voor dit verschil. Lees de pers van toen er maar op na wanneer u tijd heeft.
|
![]() |
![]() |