![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Vrijzinnigen bepleiten verbod op religieuze tekenen in scholen
Een groep van Nederlandstalige en Franstalige vrijzinnigen heeft een petitie gelanceerd voor 'actieve vrijzinnigheid' op school. Daarin bepleiten ze onder meer "een algemeen verbod op alle ostentatieve tekenen van filosofische of religieuze overtuiging" in alle scholen die overheidsgeld ontvangen. De petitie werd inmiddels ondertekend door 3.000 sympathisanten. Het debat over religieuze kledij op school, vaak verengd tot het dragen van een hoofddoek door moslimmeisjes, laait weer op bij het begin van het schooljaar. Volgens een groep spraakmakende vrijzinnigen kan de eindbeslissing "niet uitsluitend aan de verantwoordelijkheid van schooldirecteurs overgelaten worden". Daarom vragen ze een algemeen geldend verbod voor religieuze tekenen in het gesubsidieerd onderwijs, "voor leerlingen en a fortiori voor leerkrachten". Ze beperken hun pleidooi niet tot de scholen van de gemeenschapsnetten, maar vinden dat het verbod ook moet gelden in het vrije onderwijs, aangezien dat ook werkt met overheidsgeld. "Het verbod op ostentatieve tekenen van filosofische of religieuze overtuiging op school ontzegt de jongeren geenszins het recht op filosofische overtuigingen", stellen de ondertekenaars, "maar moedigt ze ertoe aan deze te verinnerlijken en te overstijgen ten einde zich voor het universele karakter van kennis en wetenschap open te stellen." Daarnaast vragen ze ook "om de school te beschermen tegen pogingen tot religieuze inmenging bij beslissingen die betrekking hebben op de inhoud van de lessen en op de schoolorganisatie". Daarmee wordt zowel de invloed van het creationisme bedoeld als de vraag om bijvoorbeeld halal voeding te voorzien of gescheiden lessen voor jongens en meisjes te organiseren. http://ecoleetreligion.canalblog.com De Morgen 3.9.07 Uitstekend initiatief. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat; akkoord gaan met zo'n linkiewinkie krant?
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Doorzichtige poging om het katholiek onderwijs aan te pakken. Niets nieuws. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ouders moeten beslissen, niet een of andere schimmige ondergrondse. Geef ouders een schoolcheque per kind, die ze dan jaarlijks aan de school van hun keuze kunnen geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() En als 'religieuzen' door zo'n verboden hun eigen scholen opstarten, is bijna iedereen daar dan tegen.
'T is het één of het ander, hé... ![]() Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 3 september 2007 om 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Als "religieuze en fylosophische symbolen" verboden worden, dan kan je net zo goed alle uitingen door middel van kleding verbieden, gothic kleding, stickers op rugzakken etc, allemaal aan het schooluniform dus. En dan ook meteen allemaal dezelfde pruik op voor het geval de langharigen en de kaalkopjes nog aanstoot aan elkaar nemen. Ik vind het belachelijk dat religie altijd een reden is om voor jou andere regels te laten gelden dan voor anderen, maar ook als het voor de verandering eens de andere kant op werkt ben ik tegen. En dat noemt zich vrijzinnig...
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Deze actieve vrijzinnigheid zou moeten kunnen. En moeten kunnen ingaan vanaf je twaalfde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Die opdringerigheid van vrijzinnigen is hypocriet.
Laatst gewijzigd door Bhairav : 3 september 2007 om 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
wat veel zou voorkomen.
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() dien bruinen hond is de vrijzinnige ongetwijfeld !
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 3 september 2007 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Ze betalen er voor, zoals iedereen, en zéér veel.
Het is een schande dat de staat eerst het schoolgeld van ouders via de belastingen afperst, en dan voorwaarden gaat opleggen om het terug te geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() De staat bekostigt (idealiter) gratis onderwijs voor iedereen. Wie een eigen keuze wil maken en een eigen net oprichten en onderhouden moet die eigen keuze maar zelf betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, de staat rooft eerst het geld van de burgers en gaat dan (ideologische) voorwaarden opleggen voor het gebruik ervan. Dat belastingsgeld voor scholen hoort ons toe, niet de staat. Daarom pleit ik voor een systeem dat de macht teruglegt waar ze hoort: bij de ouders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |