Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel punten geven jullie Patriot!?
1 6 22,22%
2 0 0%
3 0 0%
4 1 3,70%
5 1 3,70%
6 2 7,41%
7 3 11,11%
7.5 1 3,70%
8 3 11,11%
8.5 1 3,70%
9 5 18,52%
9.5 1 3,70%
10 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2007, 18:02   #21
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Beste Patriot,

Je bent overtuigd Belgicist. Toch zal ook jij hebben gemerkt dat de weerstand tegen (het huidige) België toeneemt en niet alleen door 'flaminganten'. En er zal nu heus wel weer een federale regering gevormd gaan worden maar dat wordt per keer steeds moeilijker. Kortom:

Zonder het gebruikelijke gehakketak, en zonder dat ik nu naar programmapunten van uw partij vraag, graag uw persoonlijke mening:
1. Vindt u dat België hervormd moet worden om het land te redden?
2. Zo nee, waarom niet?
3. Zo ja, hoe?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 18:05   #22
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spliff Bekijk bericht
Ik zal mijn Merksemse medemens wat helpen:

Je doet communicatiewetenschappen, hoe zou je de media gebruiken om Belgie te promoten, zowel naar de eigen bevolking als naar het buitenland toe?
Ik denk niet dat we België moeten promoten, via de media, naar de eigen bevolking toe... alleen mag er wel eens wat meer aandacht zijn voor de prestaties van landgenoten in het buitenland bijvoorbeeld. Zo zijn er muziekgroepen die in Amerika groot zijn, maar waar in België geen kat van gehoord heeft... Belgen mogen gerust wat trotser zijn.

Naar het buitenland toe, das een ander verhaal: maak ons land economisch leefbaar, verlaag de belastingen zoveel mogelijk en prijs België dan bij internationale zakenlui aan als belastingparadijs, dat daarnaast ook nog de natuurpracht van de Ardennen, de kust en vele golfterreinen heeft.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 18:05   #23
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Patriot! is u lievelingsgerecht zoals elke goede Belg, biefstuk met frieten?
Ik lust dat natuurlijk graag, maar mijn lievelingsgerecht zijn scampi's.
Oud 5 september 2007, 18:07   #24
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Patriot, wat is jouw grootste bezwaar tegen een onafhankelijk Vlaanderen?

En ingaand op dat onderwerp, wat is volgens jou de grootste meerwaarde aan het toekomstig voortbestaan van België?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 18:08   #25
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Dag Patriot,

Hoe verklaar jij het disproportionele aantal Vlaams-nationalisten op P.be?
Vlaams-nationalisten zijn altijd sterk georganiseerd geweest, en gebruiken vele manieren om hun overtuiging te laten horen. Flaminganten kunnen organiseren, dat is een feit... Zo is het overigens ook bekend dat Vlaamse verenigingen via mail leden opriepen om op polls te stemmen enz...

Daarnaast hebben vele VB'ers het gevoel dat hun partij in de media genegeerd wordt, waardoor ze via alternatieve media zoals deze hun verontwaardiging kenbaar te maken.

Tot slot is Vlaams-nationalisme ongenoegen, frustratie over een bestaande situatie. Mensen die iets willen veranderen zijn actiever in het verspreiden van hun standpunten dan mensen die alles bij het oude willen laten, denk ik...
Oud 5 september 2007, 18:10   #26
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
De documentaire in mijn handtekening al eens bekeken? Zeitgeist, hoe sta jij hier tegenover?
Nog niet bekeken, nee, ik zal dat eens doen als ik tijd heb.
Oud 5 september 2007, 18:16   #27
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Patriot!, stel dat jij carte blanche krijgt om België naar eigen inzicht te structureren.

1. Wordt België dan unitair of federaal (of iets tussen de twee)?
2. Wordt België een koninkrijk of een republiek?
3. Als je in vraag 2. met republiek antwoordt, kies je dan voor een ceremoniële president (zoals bv in Duitsland) of voor een president met effectieve macht (zoals in Frankrijk of de VS)?

Laatst gewijzigd door Firestone : 5 september 2007 om 18:20.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 18:16   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Verder te gaan op de vraag van Hertog.

Een uitgebreide uitleg over 'jou' België er zou uitzien zou wel welkom zijn. Pariteit, referenda, etc. (Alles wat te maken heeft met de politieke instellingen, dus.)

Verder.
Wat denk je over de privatisering van het onderwijs zoals hier: http://forum.politics.be/showthread.php?t=94324 beargumenteert?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 18:20   #29
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spliff Bekijk bericht
Stel je doet mee aan expeditie Robinson en je krijgt carte blanche om zelf 6 forumsters en 5 forummers aan te duiden. Sterker nog al van bij aanvang bepaal jij wie bij wie op een eiland zit. Welke 3 forumsters en 2 forummers zitten bij jouw op het eiland en waarom. Wie worden je 6 spelers op het andere eiland? En beetje waarom enzo.
Ik zou nooit meedoen aan reality-tv, maar goed, hypothetisch:

Op mijn eiland zitten naast mezelf Kim en Ambiorix, omdat ik die mensen in het echte leven ook ken en dus zeker weet dat ik ermee zal overeenkomen. Om Kim niet te ongelukkig te maken gaat ook Lombas mee. Firestone en Laya komen ook mee: van deze vrouwen verwacht ik immers dat ze in de brousse kunnen overleven.

Op het andere eiland zitten Duveltje, Max4Westland en Chipie samen met Hans1, solidarnosc en Raf. Door hun constante geruzie zal ons eiland zeker winnen
Oud 5 september 2007, 18:21   #30
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Patriot!, als jij bij Bplus bent, dan ken je vast ook Anne-Marie Lizin?
- Klopt het en heeft u er weet van dat zij in de jaren negentig Claude Eerdekens volmondig bijtrad toen die pleitte voor de aanhechting van Franstalig België bij Wallonië?
- Vindt u dat dit te rijmen valt met een lidmaatschap van BPlus?
Daar weet ik niks van.

Als het waar is, zal ze daar zeker op teruggekomen zijn, niewaar - anders zou ze niet bij onze beweging zijn.
Oud 5 september 2007, 18:23   #31
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Van waar komt jouw Belgische overtuiging? Heb je die van huis uit meegekregen of heb je die zelf 'ontwikkeld'?
Nee, mijn beide ouders zijn apolitiek, en voordat ik mijn overtuigingen dagelijks begon mee te delen aan de eettafel waren ze beiden zelfs vlottende kiezers, geloof ik.

Ik ben op mijn vijftiende actief op zoek gegaan naar een belgicistisch engagement en heb dat gevonden in BPlus, en kort daarna in BUB...
Oud 5 september 2007, 18:26   #32
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Beste Patriot,

Je bent overtuigd Belgicist. Toch zal ook jij hebben gemerkt dat de weerstand tegen (het huidige) België toeneemt en niet alleen door 'flaminganten'. En er zal nu heus wel weer een federale regering gevormd gaan worden maar dat wordt per keer steeds moeilijker. Kortom:

Zonder het gebruikelijke gehakketak, en zonder dat ik nu naar programmapunten van uw partij vraag, graag uw persoonlijke mening:
1. Vindt u dat België hervormd moet worden om het land te redden?
2. Zo nee, waarom niet?
3. Zo ja, hoe?
Ik denk niet dat België op barsten staat hoor. Toch denk ik inderdaad dat het goed zou zijn enkele veranderingen door te voeren, vooral om de mentaliteit van de politici weer wat meer op het Belgisch belang te richten ipv op het regionale belang. Zo moet de federale staat verstrekt worden door het inrichten van een federale kieskring: zo worden Waalse (top)politici verplicht om hun standpunten in Vlaanderen te verdedigen, en met beide landsdelen rekeningen te houden, en vice versa. Ook ben ik ervan overtuigd dat het niet gezond is om enkel bevoegdheden te splitsen. Wie écht serieus is, en de staat écht beter wil laten werken (en niet gewoon splitsen), moet ook bepaalde domeinen (zoals bijvoorbeeld buitenlandse handel) terug federaal te maken.
Oud 5 september 2007, 18:30   #33
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Patriot, wat is jouw grootste bezwaar tegen een onafhankelijk Vlaanderen?

En ingaand op dat onderwerp, wat is volgens jou de grootste meerwaarde aan het toekomstig voortbestaan van België?
De mensen die België willen splitsen moeten ons overtuigen met argumenten waarom dat een goede zaak zou zijn.

Die argumenten overtuigen niet. Het is wat mij betreft onzinnig om een staat te splitsen omdat er verschillen zijn onder de bevolking. In elk land zijn er verschillen, een democratie is net het georganiseerd omgaan met verschillen. Dat in België de verschillen tussen de mensen groter zijn dan in pakweg Nederland is geen reden om dit land dan maar op te blazen. Wij zijn een uniek land, maar toch een land om trots op te zijn.
Oud 5 september 2007, 18:33   #34
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Patriot!, stel dat jij carte blanche krijgt om België naar eigen inzicht te structureren.

1. Wordt België dan unitair of federaal (of iets tussen de twee)?
2. Wordt België een koninkrijk of een republiek?
3. Als je in vraag 2. met republiek antwoordt, kies je dan voor een ceremoniële president (zoals bv in Duitsland) of voor een president met effectieve macht (zoals in Frankrijk of de VS)?

Alleszins een koninkrijk. Verder een unitaire staat máár de verschillen onder de Belgen mogen natuurlijk niet ontkend worden: daarom is het nuttig toch enkele regionale instellingen te behouden: de gemeenschappen die dan bevoegd worden voor alles wat met taal, cultuur, onderwijs, media te maken heeft.
Oud 5 september 2007, 18:40   #35
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Alleszins een koninkrijk.
Mag ik dan aannemen dat je een royalist bent?

Zo ja, waarom meen je dat een land ofte beter gezegd België door een koning(in) moet bestuurd worden?
Oud 5 september 2007, 18:41   #36
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat we België moeten promoten, via de media, naar de eigen bevolking toe... alleen mag er wel eens wat meer aandacht zijn voor de prestaties van landgenoten in het buitenland bijvoorbeeld. Zo zijn er muziekgroepen die in Amerika groot zijn, maar waar in België geen kat van gehoord heeft... Belgen mogen gerust wat trotser zijn.
hetvolgende heb ik nooit gesnapt: waarom zouden Belgen trots mogen zijn op wat Belgen in het buitenland presteren, dus op hun Belgische nationaliteit? Terwijl eenzelfde houding van Vlaamsegezinden (voor wat betreft 'vlaanderen' dan) vaak (dat is toch althans de overwegende indruk die ik op dit forum krijg) als negatief wordt bekeken? Met andere woorden waarom is 'Belgisch trots' goed, maar is 'Vlaamse trots' verwerpelijk? of bent u die mening niet toegedaan?

Citaat:
Naar het buitenland toe, das een ander verhaal: maak ons land economisch leefbaar, verlaag de belastingen zoveel mogelijk en prijs België dan bij internationale zakenlui aan als belastingparadijs, dat daarnaast ook nog de natuurpracht van de Ardennen, de kust en vele golfterreinen heeft.
de notionele intrestaftrek wordt in Nederland onbetaalbaar geacht (bron: nederlandse fiscalisten), Belgische fiscale adviseurs wrijven in hun handen (heb er zelf al meerdere horen twijfelen aan de financiële haalbaarheid ervan), de cijfers die verhofstadt heeft gegeven worden betwist, etc.. Bent u van mening dat de notionele interestaftrek een 'lijk' is dat uit de kast zal vallen of bent u overtuigt van de budgettaire neutraliteit van deze maatregel, met zelfs winst op termijn?
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 18:50   #37
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Mag ik dan aannemen dat je een royalist bent?

Zo ja, waarom meen je dat een land ofte beter gezegd België door een koning(in) moet bestuurd worden?
Nee, ik ben geen echte royalist. Ik ben gewoon van mening dat de Koning in België een belangrijke symboolfunctie heeft. Hij wordt trouwens ook gesteund door een grote meerderheid onder de bevolking...
Oud 5 september 2007, 18:54   #38
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Vlaams-nationalisten zijn altijd sterk georganiseerd geweest, en gebruiken vele manieren om hun overtuiging te laten horen. Flaminganten kunnen organiseren, dat is een feit... Zo is het overigens ook bekend dat Vlaamse verenigingen via mail leden opriepen om op polls te stemmen enz...
ik herinner me dat dit (ook) door andere instanties werd gedaan.. was er niet zo eens situatie waar de paarse kabinetten van dergelijke manipulatie werden verdacht?

afijn, zelf heb ik een lidkaart van een 'vlaamse partij' en bij deze bevestig ik dat ik nog nooit werd opgeroepen om mee te doen aan internetpolls... waar ik ten andere overigens zelden aan deelneem.

persoonlijk vind ik zelfs dat bijvoorbeeld de N-VA helemaal niet zo bijzonder goed georganiseerd is.. Het VB lijkt mij daarentegen een goed geoliede (marketing)machine te zijn.

Citaat:
Daarnaast hebben vele VB'ers het gevoel dat hun partij in de media genegeerd wordt, waardoor ze via alternatieve media zoals deze hun verontwaardiging kenbaar te maken.
daar denk ik dat er wel eens iets van aan zou kunnen zijn.

Citaat:
Tot slot is Vlaams-nationalisme ongenoegen, frustratie over een bestaande situatie. Mensen die iets willen veranderen zijn actiever in het verspreiden van hun standpunten dan mensen die alles bij het oude willen laten, denk ik...
Het is denk ik juist dat mensen die willen veranderen zich meer zullen laten horen dan mensen die alles bij het houden willen laten.. (die laatsten worden overigens soms ook wel "conservatieven" genoemd )

Wie heeft er ooit gezegd dat politiek ging over het 'verontwaardigd' zijn? de naam ontsnapt mij nu.. was het De Gucht? afijn, ik weet het niet weer..

In ieder geval, ik denk dat het bovenstaande deels waar is... politiek trekt mensen aan die 'dynamisch' zijn, die dingen willen veranderen.. Of het nu op communautair vlak is, op sociaal, economisch, ecologisch.. Mensen zijn geboeid door redenaars die verontwaardigd durven zijn.. die zich achter iets durven scharen, hun schouders onder iets durven zetten...

Het 'unitaire Belgicisme' is evenwel ook 'progressief-conservatief' (progressief in de zin dat het wel afstappen van de federale structuur, minstens op economisch vlak, conservatief in de zin dat dit een terugkeer is naar de 'oude' structuren, eerder 'retroactief' dus..).. en aldus zou het ook een wervend project moeten zijn..
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 18:55   #39
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
hetvolgende heb ik nooit gesnapt: waarom zouden Belgen trots mogen zijn op wat Belgen in het buitenland presteren, dus op hun Belgische nationaliteit? Terwijl eenzelfde houding van Vlaamsegezinden (voor wat betreft 'vlaanderen' dan) vaak (dat is toch althans de overwegende indruk die ik op dit forum krijg) als negatief wordt bekeken? Met andere woorden waarom is 'Belgisch trots' goed, maar is 'Vlaamse trots' verwerpelijk? of bent u die mening niet toegedaan?
Ik vind dat helemaal niet verwerpelijk.

Citaat:
de notionele intrestaftrek wordt in Nederland onbetaalbaar geacht (bron: nederlandse fiscalisten), Belgische fiscale adviseurs wrijven in hun handen (heb er zelf al meerdere horen twijfelen aan de financiële haalbaarheid ervan), de cijfers die verhofstadt heeft gegeven worden betwist, etc.. Bent u van mening dat de notionele interestaftrek een 'lijk' is dat uit de kast zal vallen of bent u overtuigt van de budgettaire neutraliteit van deze maatregel, met zelfs winst op termijn?
Ik ben daar in principe voorstander van, maar ik moet direct toegeven dat ik te weinig van de materie weet om er een deftige discussie over te beginnen. Sorry.
Oud 5 september 2007, 18:55   #40
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar weet ik niks van.

Als het waar is, zal ze daar zeker op teruggekomen zijn, niewaar - anders zou ze niet bij onze beweging zijn.
Een andere vraag dan:

Als mensen als Lizin bij BPlus wil zijn, wil dat dan ook zeggen dat zij van mening is dat de kieskring BHV moet gesplitst worden, en dat Brussel niet moet uitgebreid worden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be