Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2007, 08:43   #21
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Mijn en uw schuld is dat niet maar zij hebben een keuze.
Mensen die willen emigreren doen dat uit eigen beweging, wat ook de beweegreden mag zijn, je beslist zelf of je naar een ander land trekt of niet, mocht dat zo niet zijn dan noemt men dat, een ontvoering, dit is het geval niet, dus eigen keuze en ga je gewoon mee in de nieuwe maatschappij waar je in terecht komt, dat is integreren.
Religie heeft niets met integratie te maken.

Laatst gewijzigd door Edina : 17 september 2007 om 08:44.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 08:46   #22
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Wat is dat voor zever. Alsof er hier niet 101 zaken worden georganiseerd om andere culturen te leren kennen. Maar enkel wanneer het over moslims gaat, wordt er geprotesteerd. Ik heb nog nooit iemand horen klagen over Europalia om maar één voorbeeld te noemen.
In Europalia kan je kijken naar de cultuur die er in de landen van Europa is, bij mijn weten wil geen enkel van die landen hun cultuur hier opdringen, dat kan je niet zeggen van vooral de Turken en de Marokkanen, die dringen hun cultuur en geloof hier op.
Dat is het verschil en hoeft dus niet voor mij.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 08:47   #23
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
nou nee Laya. OK ze zijn er, maar we vragen al net zo lang dat ze zich aub zouden willen integreren.
Op kosten van de stad de kaaba nabouwen en een turks feestje houden is NIET integreren (alvast niet van hun kant): dit is op kosten van de autochtone bevolking diezelfde bevolking de islam door de strot duwen. (sinds wanneer is het einde van de ramadan en de ka'aba een TURKS gebeuren?)

Wie Turks wil eten doet dat al j�*ren: niet enkel gaan we massaal naar ginder op verlof, doch de hier bestaande turkse restaurantjes leven nu niet bepaald enkel op turkse klanten zou ik denken.

Waarom het stadbestuur het einde van de ramadan moet vieren is me een raadsel. Zeker als het op kosten van Jan modaal moet gebeuren.
Het zou me sterk verwonderen mocht het einde van ramadan, suikerfeest dus, tijdens dat festival gevierd worden want dat is vorige donderdag, de 13 pas begonnen, hebben ze het gehalveerd mss?
Dat het feest gedeeltelijk op kosten van de stad doorgaat moet je de bevoegde instanties kwalijk nemen. Ze rammen niets door je strot, je bent vrij om te gaan of niet te gaan, om te eten of niets te eten, je moet niet zo angstig reageren.
Wat dat Turks eten betreft, tijdens ramadan worden maaltijden geserveerd die enkel tijdens ramadan gemaakt worden, je kan dus hoogstwaarschijnlijk nog iets nieuw leren kennen.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 08:52   #24
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ik begrijp je redenering wel... maar ze zijn er nu. Dat is niet mijn schuld, niet de jouwe maar ook niet die van hun. Naar mijn bescheiden mening is het voor iedereen aangenamer om er het beste van te maken met diegenen die dat ook willen. Onze frustraties bewaren we beter voor de rest.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik snap ook het probleem niet. Als het doel is om de Antwerpenaar kennis te laten maken met de moslim-cultuur en moslim-gebuur, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Dat is iets anders dan de islam door onze strot rammen (Wat overigens wel aan het gebeuren is): naar die buurtmaaltijd ben je NIET verplicht te gaan.
Ik ben ook niet de "grote islam-vriend", maar dit is toch een initiatief ter bevordering van de SAMENleving. Als er wat meer wederzijds (jaja, van TWEE kanten) begrip uit voortkomt, is dat toch alleen maar positief?

Laatst gewijzigd door sn00py : 17 september 2007 om 08:53.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 08:57   #25
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Europalia kan je kijken naar de cultuur die er in de landen van Europa is, bij mijn weten wil geen enkel van die landen hun cultuur hier opdringen, dat kan je niet zeggen van vooral de Turken en de Marokkanen, die dringen hun cultuur en geloof hier op.
Dat is het verschil en hoeft dus niet voor mij.
Ook al slecht geïnformeerd dus. Europalia heeft ook al niet-Europese landen als gastland gehad. En het was maar één voorbeeld uit de tientallen.

Hoe Turken en Marokkanen "hun cultuur" hier opdringen ontgaat me volkomen (die culturen zijn trouwens heel verschillend, maar dat ontgaat de islamofoben jammer genoeg). En je snapt blijkbaar het verschil niet tussen een cultuur behouden en een cultuur opdringen.

Laatst gewijzigd door Edina : 17 september 2007 om 08:58.
Oud 17 september 2007, 08:58   #26
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
in het geval van de islam toch wel (in West-Europa toch, in Arabië moet de islamniet integreren):de positie van de vrouw, om maar één zaak te noemen, is toch net niet dat wat de feministen hier na 100 jaar vrouwenstrijd bereikt hebben. En de vraag is of er van integratie sprake kan zijn. De verworvenheden van de vrouw in het westen staat toch haaks op wat de koran voorschrijft.
Oud 17 september 2007, 09:00   #27
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Mijn en uw schuld is dat niet maar zij hebben een keuze.
Mensen die willen emigreren doen dat uit eigen beweging, wat ook de beweegreden mag zijn, je beslist zelf of je naar een ander land trekt of niet, mocht dat zo niet zijn dan noemt men dat, een ontvoering, dit is het geval niet, dus eigen keuze en ga je gewoon mee in de nieuwe maatschappij waar je in terecht komt, dat is integreren.
Dat is waar, ze hebben de keuze gemaakt om hier een leven op te bouwen en ze hebben daar van onze regering alle kansen toe gekregen. Als dat je niet aanstaat moet je bij hen gaan klagen, niet bij diegene die de kans grijpen.
Of wil je zeggen dat ze geheel onze cultuur moeten overnemen? Ook onze religie? (euh... religie?) En welke cultuur dan? Hier zijn ook veel verschillende mensen met verschillende leefgewoontes, met sommigen wil ik ook niks te maken hebben, laat staan ermee vergeleken worden.
Is het niet genoeg als ze zich houden aan de wet, zelf voor hun levensonderhoud zorgen en onze gewoonten niet proberen te veranderen?
Oud 17 september 2007, 09:01   #28
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je voortduren met je godsdienst aan het schermen bent om je goesting te krijgen om dat voor jou je godsdienst belangrijk is, terwijl dat hier in vlaanderen niet de gewoonte is dan ben hier niet aan het integreren.

Laatst gewijzigd door alberto : 17 september 2007 om 09:02.
Oud 17 september 2007, 09:03   #29
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Als je voortduren met je godsdient aan het schermen bent om je goesting te krijgen om dat voor jou je godsdienst belangrijk is, terwijl dat hier in vlaanderen niet de gewoonte is dan ben hier niet aan het integreren.
Het is maar een minderheid die dat doet. En ze kunnen maar proberen he, het is aan onze leiders om daar niet aan toe te geven.
Oud 17 september 2007, 09:07   #30
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is maar een minderheid die dat doet. En ze kunnen maar proberen he, het is aan onze leiders om daar niet aan toe te geven.
Nu zeg je alles, ik heb de indruk dat ze het er moeilijk mee hebben om er niet aan toe te geven doen, ook al is het maar een minderheid.
Oud 17 september 2007, 09:15   #31
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
in het geval van de islam toch wel (in West-Europa toch, in Arabië moet de islamniet integreren):de positie van de vrouw, om maar één zaak te noemen, is toch net niet dat wat de feministen hier na 100 jaar vrouwenstrijd bereikt hebben. En de vraag is of er van integratie sprake kan zijn. De verworvenheden van de vrouw in het westen staat toch haaks op wat de koran voorschrijft.
Nogmaals, religie heeft met integratie geen bal te maken. Vrijheid van godsdienst is immers een elementair onderdeel van onze samenleving.

Integratie heeft tijd nodig, maar wat velen vergeten is dat het aanpassingen vergt langs beide kanten. Anders heb je het over assimilatie.
Oud 17 september 2007, 09:17   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je voortduren met je godsdienst aan het schermen bent om je goesting te krijgen om dat voor jou je godsdienst belangrijk is, terwijl dat hier in vlaanderen niet de gewoonte is dan ben hier niet aan het integreren.
Je moet eens leren om niet te veralgemenen. En nogmaals, integratie vergt aanpassingen langs beide kanten. Anders heb je het over assimilatie. En dat laatste is onwenselijk én onrealiseerbaar.
Oud 17 september 2007, 09:19   #33
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Infidel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En je snapt blijkbaar het verschil niet tussen een cultuur behouden en een cultuur opdringen.
Cultuur behouden??? En jij beschuldigt andere mensen ervan dat ze niet weten wat integratie is?
Infidel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 09:20   #34
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Je moet eens leren om niet te veralgemenen. En nogmaals, integratie vergt aanpassingen langs beide kanten. Anders heb je het over assimilatie. En dat laatste is onwenselijk én onrealiseerbaar.
Aanpassen langs beide kanten??? En jij beschuldigt anderen ervan dat ze niet weten wat integratie is?

Waarom zouden wij ons moeten aanpassen???
Oud 17 september 2007, 09:21   #35
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Nogmaals, religie heeft met integratie geen bal te maken. Vrijheid van godsdienst is immers een elementair onderdeel van onze samenleving.

Integratie heeft tijd nodig, maar wat velen vergeten is dat het aanpassingen vergt langs beide kanten. Anders heb je het over assimilatie.
Nogmaals, in het geval van islam staat de religie integratie in de weg. Ik zeg niet dat er geen vrijheid van godsdienst moet zijn.
En inderdaad, integratie moet van twee kanten komen. Ik heb ook de indruk dat er door sommigen van ons gevraagd wordt ons te assimileren.
Oud 17 september 2007, 09:23   #36
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infidel Bekijk bericht
Aanpassen langs beide kanten??? En jij beschuldigt anderen ervan dat ze niet weten wat integratie is?

Waarom zouden wij ons moeten aanpassen???
Meet the world!
Oud 17 september 2007, 09:24   #37
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat jij het begrip integratie niet vat, is jouw probleem.
Leg het me dan eens goed uit Edina. Ik zit namelijk nog steeds vast te houden aan te betekenis: opgaan in het geheel. Blijkbaar is dat nu eerder "het geheel afkalven tot je eigen religie erin verankerd wordt" of iets dergelijks.
Als ik dus naar China emigreer dan "integreer" ik ginder door de stad een replica van de Lievevrouwentoren te laten bouwen! Door lessen Nederlands te promoten (en waarom niet verplichten) op scholen. Door diezelfde chinese stad te laten betalen om mij gratis wat lessen chinees te geven en door ervoor te zorgen dat betogingen tegen de "vervlaamsing" van china verboden worden.

doe ik het goed zo?

Citaat:
Het gaat dan ook helemaal niet om een Turks feestje.
http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Be...ltan%20DEF.pdf

Ik heb niet beweerd dat het een Turks feestje was.
Ik meende dat het een feestje voor het einde van de ramadan was, maar neen: het is één groot ramadan feest zelf!
Vandaar dat er geen (door de stad betaalde) buurtmaaltijd wordt aangeboden voordat de zon onder is.

[quote]Drie dagen lang elke avond een ramadanfestivalmet een gratis buurtmaaltijd, muziek, workshops,een lezing, enz.

Zaterdag 22 september 2007

19 - 19.30 uur
Verwelkoming met Kinderen Mehter Marsi en Nasreddin Hodja.

19.30 uur
Offi ciële opening met schepen

Leen Verbist, schepen Monica de Coninck,Ann Vylders, voorzitter Unie van Turkse Verenigingen de heer Kaya Sedat, coördinator Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad vzw de heer Luc Groffy, en de voorzitter van Moskee Noor Ul Haram de heer Iqbal Ahmed Qureshi.

19.50 - 21 uur
Gratis Buurtmaaltijd.

19.50 - 22 uur
Workshops, infostanden en eetkraampjes met Turks, Pakistaans en Marokkaanseten en drank [tegen betaling] en tentoonstelling over de islam met replica van de Ka’aba van mekka.

20.15 - 20.45 uur
Orchestre Hafi d: rai-chaabi muziek.
21 - 22 uur
Draaiende Derwishen uit Turkije

-----------------------------------------------------------------------------

Zondag 23 september 2007
19 - 19.30 uur Verwelkoming.
19.30 uur Opening.
19.48 - 21 uur Gratis Buurtmaaltijd.
19.50 - 22 uur Workshops, infostanden
en eetkraampjes met Turks, Pakistaans en Marokkaans
eten en drank [tegen betaling] en
tentoonstelling over de islam met replica van
de Ka’aba van mekka.
20.15 - 21.15 uur Lezing over de betekenis
van het vasten bij christenen en moslims met
bisschop Paul Van den Berghe en een vertegenwoordiger
van de moslimexecutieve. (*)

21.30 - 22 uur Marokkaanse Gnawa muziekgroep

(*) moslimexecutieve???????

--------------------------
Maandag 24 september 2007
14 - 17 uur Rondleiding ‘Sultan der
Maanden’ met o.a. bezoek aan een replica van
de Ka’aba van Mekka [inschrijvingen zie contactgegevens].
18 - 19 uur Turkse Soefi muziek.
18 - 21.15 uur Workshops en infostanden.
19 - 19.30 uur Verwelkoming.
19.30 uur Opening.
19.46 - 21 uur Gratis buurtmaaltijd.
19.46 - 21.15 uur Eetkraampjes met Turks,
Pakistaans en Marokkaans eten en drank [tegen
betaling].
20.45 - 21.15 uur Turks schaduwpoppenspel.
21.30 - 22 uur Djar: klassiek Arabische
muziek.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 17 september 2007 om 09:36.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 09:24   #38
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is waar, ze hebben de keuze gemaakt om hier een leven op te bouwen en ze hebben daar van onze regering alle kansen toe gekregen. Als dat je niet aanstaat moet je bij hen gaan klagen, niet bij diegene die de kans grijpen.
Maar toch ligt de keuze nog altijd bij jezelf, je weet dat je naar een volledig andere maatschappij gaat en dat alles anders is, in het begin kan je het daar moeilijk mee hebben, maar hoe sneller je meedraait met het gewone dagelijkse leven van de plaatselijke bevolking hoe gemakkelijk het zal gaan en hoe gemakkelijker je geacepteerd wordt.
Citaat:
Of wil je zeggen dat ze geheel onze cultuur moeten overnemen? Ook onze religie? (euh... religie?) En welke cultuur dan?
waarom niet, uiteindelijk is dat de bedoeling van integreren.
religie, zal ik wss nooit begrijpen, ik weet niet wat mensen daar in zien, je gelooft wat je wil maar hou het voor jezelf.
Citaat:
Hier zijn ook veel verschillende mensen met verschillende leefgewoontes, met sommigen wil ik ook niks te maken hebben, laat staan ermee vergeleken worden.
Ik heb dat ook, met sommigen wil ik ook niks te maken hebben, jammer genoeg zijn dat diegene die niet willen integreren en hun eigen willen opdringen.

Blijkbaar willen we allebij met bepaalde leefgewoonten niks te maken hebben, eigenaardig dat mijn idee daarbij als negatief ervaart wordt en als jij dat zegt het precies normaal klinkt.
Oud 17 september 2007, 09:25   #39
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Nogmaals, in het geval van islam staat de religie integratie in de weg.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Alleen heeft het tijd nodig. Maar dat is altijd zo. Ook als er geen religie in het spel is.
Oud 17 september 2007, 09:26   #40
Infidel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Anders heb je het over assimilatie. En dat laatste is onwenselijk én onrealiseerbaar.
Assimilatie is heel wenselijk. Met assimilatie zou er ook geen probleem met godsdienst zijn. Nog nooit problemen gezien met geassimileerde moslims, zoals die op de nieuwsdiensten van VRT of VTM werken, of op vele andere plaatsen.

Ik snap niet wat er zo verkeerd zou zijn aan een Westerse houding in een Westers land? En dat wil niet zeggen dat je daarvoor je roots moet verloochenen of van religie veranderen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be