Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2007, 14:54   #41
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wie is er eigenlijk koppig? Is men koppig als men zijn land wil behouden? Die "koppigheid" is trouwens het resultaat van het federalisme. Als je aan De Wever en co toegeeft, is er geen België meer.

Dus vooral NIET toegeven, is de boodschap.

De flaminganten kunnen hun republiekje op de Noordpool gaan oprichten.
Koppig in, bijvoorbeeld, hun weigering mbt de spitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 14:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 14:55   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je zou dus zélf beter éérst naar de bieb gaan voor je hier weer iets post dat je niet kan bewijzen, Santos.
Oud 20 september 2007, 15:11   #43
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je zou dus zélf beter éérst naar de bieb gaan voor je hier weer iets post dat je niet kan bewijzen, Santos.
GIj zou beter op en ander forum gaan ijlen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 15:30   #44
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Toch wel. En dat willen bepaalde vrijheidslievende Limburgers zo houden.
Ik zie dus echt niet in hoe Limburg wél Belgisch zou zijn, maar niet Vlaams?

Vlaanderen is het Nederlandstalig deel van België dus..., en als er nu 1 provincie is in Vlaanderen waar het Nederlands dialect bijna weggeveegd heeft, dan is het toch wel Limburg.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 20 september 2007 om 15:31.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 15:34   #45
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht

Vlaanderen is het Nederlandstalig deel van België dus..., en als er nu 1 provincie is in Vlaanderen waar het Nederlands dialect bijna weggeveegd heeft, dan is het toch wel Limburg.
Ik heb toch al gehoord dat als een west of oost vlaming sprak dat ie zei, vlaanderen en Limburg. Bon waarom dat heb ik nooit geweten en ik heb er eigenlijk ook nooit wakker van gelegen.
Waarom denk je dat er bijna geen dialect meer is in Limburg?
Oud 20 september 2007, 15:37   #46
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ik heb toch al gehoord dat als een west of oost vlaming sprak dat ie zei, vlaanderen en Limburg. Bon waarom dat heb ik nooit geweten en ik heb er eigenlijk ook nooit wakker van gelegen.
Wasda voor zever ?

De gemiddelde mens spreekt nog zeer graag dialect. Het is nu eenmaal zo dat veel jongeren opgevoed worden in het algemeen nederlands, en terecht. Maar een beetje dialect kan geen kwaad
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 15:38   #47
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wasda voor zever ?

De gemiddelde mens spreekt nog zeer graag dialect. Het is nu eenmaal zo dat veel jongeren opgevoed worden in het algemeen nederlands, en terecht. Maar een beetje dialect kan geen kwaad
Wat is zever ?
Ge kunt moeilijk ontkennen dat Limburg een geval apart is/was binnen vlaanderen he.
Oud 20 september 2007, 15:41   #48
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Omdat het bij de generatie '68 ingepompt geweest is dat er Nederlands moést gesproken worden tegen hun kinderen en dat dialect ouderwets was. Er zijn streken (zoals aan de Maas, kanten van Lommel-Overpelt, de kanten van Sint-Truiden,...) waar er nog wat jeugd is dat dialect spreekt, maar dat is een minderheid.

Ik spreek thuis nog alle dagen plat Sintruins (het dialect van Sint-Truiden), maar onder mijn kameraden (en dan spreek ik over kameraden die wonen over héél Limburg), zijn er maar 3 meer die nog dialect kunnen.

Zeker bij de vrouwen is het triestig gesteld, ik ken eerlijk gezegd géén enkele jonge vrouw van onder de 25 die nog dialect kan. Zelfs mijn jongere zus kan het niet, raar eigenlijk, tegen haar sprak men altijd zoveel mogelijk Nederlands itt mezelf.

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 20 september 2007 om 15:43.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 15:52   #49
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Omdat het bij de generatie '68 ingepompt geweest is dat er Nederlands moést gesproken worden tegen hun kinderen en dat dialect ouderwets was. Er zijn streken (zoals aan de Maas, kanten van Lommel-Overpelt, de kanten van Sint-Truiden,...) waar er nog wat jeugd is dat dialect spreekt, maar dat is een minderheid.

Ik spreek thuis nog alle dagen plat Sintruins (het dialect van Sint-Truiden), maar onder mijn kameraden (en dan spreek ik over kameraden die wonen over héél Limburg), zijn er maar 3 meer die nog dialect kunnen.

Zeker bij de vrouwen is het triestig gesteld, ik ken eerlijk gezegd géén enkele jonge vrouw van onder de 25 die nog dialect kan. Zelfs mijn jongere zus kan het niet, raar eigenlijk, tegen haar sprak men altijd zoveel mogelijk Nederlands itt mezelf.
Inderdaad de jongere zijn er wat minder mee bezig misschien. Ik heb zelfs nog Hasselts gesproken met vrienden. Maar zou het nu niet meer kunnen denk ik.
Heb altijd gedacht dat dit fenomeen ook in andere provincies was.
Oud 20 september 2007, 16:09   #50
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge kunt moeilijk ontkennen dat Limburg een geval apart is/was binnen vlaanderen he.
Niemand zal dat ontkennen, denk ik.

Maar ik loop toch al een tijdje rond in Vlaanderen en heb de kans gehad om heel wat te leren over land, geschiedenis, mensen, politiek etc. Toch heb ik hier vandaag twee voor mij totaal nieuwe dingen gehoord ivm Limburg:
- het Limburgse verzet zou na WO2 geprobeerd hebben Limburg los te maken van België en aan te sluiten bij Nederland
- in Limburg zou een tendens leven naar integratie met Luik

Deze punten zijn zo ongelooflijk dat ze toch wel enige ondersteuning met feiten behoeven.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 16:14   #51
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Niemand zal dat ontkennen, denk ik.

Maar ik loop toch al een tijdje rond in Vlaanderen en heb de kans gehad om heel wat te leren over land, geschiedenis, mensen, politiek etc. Toch heb ik hier vandaag twee voor mij totaal nieuwe dingen gehoord ivm Limburg:
- het Limburgse verzet zou na WO2 geprobeerd hebben Limburg los te maken van België en aan te sluiten bij Nederland
- in Limburg zou een tendens leven naar integratie met Luik

Deze punten zijn zo ongelooflijk dat ze toch wel enige ondersteuning met feiten behoeven.
Als ik nog eens in hasselt ben zal ik dat van WO2 met plezier terug gaan opzoeken in de bieb. Maar in Limburg woede in die periode en zker tijdens de oorlog wel een kleine burgeroorlog. Het BVB in Limburg stond onderleiding van een Luikenaar als ik mij niet vergis. In het slechtste geval heb ik mij vergist met Nederlands limburg.

Integratie misschien niet dadelijk, maar stevaert doet charmeert ze graag in Luik. Of zou dat enkel zijn om een TGV station de te krijgen waar Limburg op staat?
Stevaert heeft ook goed begrepen dat heel wat Limburgers nog altijd hun boterham verdienen in Luik en dat daar ook aangewerkt moet worden.
Die integratie is misschien wat de ver, maar hoeveel topics zijn hier er niet over hé? Dat nederland vlaanderen verhaal en Brussel bij vlaanderen en zo dat leeft misschien wel in een deeltje van de bevolking maar laten we eerlijk zijn de dag dat het zo ver komt is niet morgen.
Oud 20 september 2007, 16:14   #52
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wasda voor zever ?

Een beetje? Er wordt nog relatief veel dialect gesproken in Limburg. Ik heb zelfs de indruk dat het wat terugkomt. Dialect is een volkstaal én een vertrouwenstaal. Men zou het moeten promoten! In Maastricht bijvoorbeeld spreekt men nog in de meeste winkels Maastrichts plat. Een charmant Maaslands dialect. Heerlijk is dit.

Men denkt nog altijd dat dialect boers is. Niets is minder waar.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 16:24.
Oud 20 september 2007, 16:16   #53
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een beetje? Dialect is een volkstaal én een vertrouwenstaal. Men zou het moeten promoten! In Maastricht bijvoorbeeld spreekt men nog in de meeste winkels Maastrichts plat. Een charmant Maaslands dialect. Heerlijk is dit.

Men denkt nog altijd dat dialect boers is. Niets is minder waar.
Awel, ik spreek Luxemburgs in Meestreech en zij hun dialect en dat gaat perfect
Wel sappig die hun taaltje, alhoewel ik tongers ook wel grappig vind.
Oud 20 september 2007, 16:17   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Wablieft? Bron?
Citaat:

Daar ben ik nog niet zo zeker van.
Oud 20 september 2007, 16:21   #55
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Awel, ik spreek Luxemburgs in Meestreech en zij hun dialect en dat gaat perfect
Wel sappig die hun taaltje, alhoewel ik tongers ook wel grappig vind.
Tongers is wat platter en men voelt nog altijd de invloed van Luik. Tongeren is een stad die erg geaxeerd blijft op Luik. Maastricht ook. In Maastricht hoort men naast het dialect ook nog vaak Frans praten (Luikenaars). Maastricht was dan ook een tweeherenstad. En één van de heren was de Prinsbisschop. Wij Limburgers hebben historisch meer met Luik te maken gehad dan met Brugge of Gent of met Frans Vlaanderen of met Antwerpen. Dat staat als een historische paal boven water. Echte Luikenaars zijn ook heel vriendelijke mensen.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 16:50.
Oud 20 september 2007, 16:31   #56
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat Bekijk bericht
Ik denk niet dat Nederland zit te wachten op de vlaamse politici. Dit land functioneerd namelijk nu nog.
*Lacht mee met knuppel, wijst om te beginnen eens op het kabinet*
Oud 20 september 2007, 16:34   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kat
Ik denk niet dat Nederland zit te wachten op de vlaamse politici. Dit land functioneerd namelijk nu nog.
Na Pim Fortuin functioneerde het toch niet zo best had ik zo de indruk. En dat is toch niet zo heel lang geleden. En de Nederlandse Spoorwegen functioneren nu nog minder.

Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 16:39.
Oud 20 september 2007, 16:41   #58
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Na Pim Fortuin functioneerde het toch niet zo best had ik zo de indruk. En dat is toch niet zo heel lang geleden. En de Nederlandse Spoorwegen functioneren nu nog minder.
Nederland heeft te lijden onder de polderpolitiek die de afgelopen jaren is gevoerd. Nu hebben we een roomsrood kabinet wiens miljoenennota pas bekend is gemaakt. We zijn terug bij af met de PvdA. Al die jaren hervorming waren dus voor niks!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2007, 16:48   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederland heeft te lijden onder de polderpolitiek die de afgelopen jaren is gevoerd. Nu hebben we een roomsrood kabinet wiens miljoenennota pas bekend is gemaakt. We zijn terug bij af met de PvdA. Al die jaren hervorming waren dus voor niks!
Het poldermodel? Volledig in mekaar gestort.
Oud 20 september 2007, 17:05   #60
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
*Lacht mee met knuppel, wijst om te beginnen eens op het kabinet*
wat is het kabinet?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be