![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zou dus zélf beter éérst naar de bieb gaan voor je hier weer iets post dat je niet kan bewijzen, Santos.
![]() |
#43 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is het Nederlandstalig deel van België dus..., en als er nu 1 provincie is in Vlaanderen waar het Nederlands dialect bijna weggeveegd heeft, dan is het toch wel Limburg.
Racism is a weapon of mass destruction Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 20 september 2007 om 15:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waarom denk je dat er bijna geen dialect meer is in Limburg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De gemiddelde mens spreekt nog zeer graag dialect. Het is nu eenmaal zo dat veel jongeren opgevoed worden in het algemeen nederlands, en terecht. Maar een beetje dialect kan geen kwaad ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ge kunt moeilijk ontkennen dat Limburg een geval apart is/was binnen vlaanderen he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik spreek thuis nog alle dagen plat Sintruins (het dialect van Sint-Truiden), maar onder mijn kameraden (en dan spreek ik over kameraden die wonen over héél Limburg), zijn er maar 3 meer die nog dialect kunnen. Zeker bij de vrouwen is het triestig gesteld, ik ken eerlijk gezegd géén enkele jonge vrouw van onder de 25 die nog dialect kan. Zelfs mijn jongere zus kan het niet, raar eigenlijk, tegen haar sprak men altijd zoveel mogelijk Nederlands itt mezelf.
Racism is a weapon of mass destruction Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 20 september 2007 om 15:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heb altijd gedacht dat dit fenomeen ook in andere provincies was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik loop toch al een tijdje rond in Vlaanderen en heb de kans gehad om heel wat te leren over land, geschiedenis, mensen, politiek etc. Toch heb ik hier vandaag twee voor mij totaal nieuwe dingen gehoord ivm Limburg: - het Limburgse verzet zou na WO2 geprobeerd hebben Limburg los te maken van België en aan te sluiten bij Nederland - in Limburg zou een tendens leven naar integratie met Luik Deze punten zijn zo ongelooflijk dat ze toch wel enige ondersteuning met feiten behoeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Integratie misschien niet dadelijk, maar stevaert doet charmeert ze graag in Luik. Of zou dat enkel zijn om een TGV station de te krijgen waar Limburg op staat? Stevaert heeft ook goed begrepen dat heel wat Limburgers nog altijd hun boterham verdienen in Luik en dat daar ook aangewerkt moet worden. Die integratie is misschien wat de ver, maar hoeveel topics zijn hier er niet over hé? Dat nederland vlaanderen verhaal en Brussel bij vlaanderen en zo dat leeft misschien wel in een deeltje van de bevolking maar laten we eerlijk zijn de dag dat het zo ver komt is niet morgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men denkt nog altijd dat dialect boers is. Niets is minder waar. Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 16:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Wel sappig die hun taaltje, alhoewel ik tongers ook wel grappig vind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Tongers is wat platter en men voelt nog altijd de invloed van Luik. Tongeren is een stad die erg geaxeerd blijft op Luik. Maastricht ook. In Maastricht hoort men naast het dialect ook nog vaak Frans praten (Luikenaars). Maastricht was dan ook een tweeherenstad. En één van de heren was de Prinsbisschop. Wij Limburgers hebben historisch meer met Luik te maken gehad dan met Brugge of Gent of met Frans Vlaanderen of met Antwerpen. Dat staat als een historische paal boven water. Echte Luikenaars zijn ook heel vriendelijke mensen.
Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 16:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() *Lacht mee met knuppel, wijst om te beginnen eens op het kabinet*
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Na Pim Fortuin functioneerde het toch niet zo best had ik zo de indruk. En dat is toch niet zo heel lang geleden. En de Nederlandse Spoorwegen functioneren nu nog minder.
Laatst gewijzigd door system : 20 september 2007 om 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederland heeft te lijden onder de polderpolitiek die de afgelopen jaren is gevoerd. Nu hebben we een roomsrood kabinet wiens miljoenennota pas bekend is gemaakt. We zijn terug bij af met de PvdA. Al die jaren hervorming waren dus voor niks!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Het poldermodel? Volledig in mekaar gestort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |