Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2007, 06:49   #261
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hier ging het om:

Het Limburggevoel is dus niets unieks.
Hoor wie het zegt. Hij die zijn vaderland in de steek heeft gelaten.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 06:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 06:51   #262
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk niet, het is een uiting van een regionaal gebonden identiteit, iets wat trouwens in de meeste andere landen en bij bijna alle volkeren ook bestaat.
Dat mensen uit Waregem geen Limburggevoel hebben en de uniciteit ervan ontkennen, kan ik me best indenken. Het weze u vergeven.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 06:59.
Oud 22 september 2007, 07:31   #263
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

*

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 22 september 2007 om 07:31.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 07:34   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat mensen uit Waregem geen Limburggevoel hebben en de uniciteit ervan ontkennen, kan ik me best indenken. Het weze u vergeven.
Natuurlijk ontken ik enig Limburger-gevoel te hebben; dat spreekt voor zich. Ik ben immers geen Limburger. Alleen heeft u me nog steeds - en dat heb ik u in andere discussies al voorgelegd - niet kunnen uitleggen wat er zo "uniek" is aan het Limburger-gevoel. Zelfs aan mede-Limburgers, als Knuppel, heeft u het niet kunnen verklaren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 09:51   #265
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk ontken ik enig Limburger-gevoel te hebben; dat spreekt voor zich. Ik ben immers geen Limburger. Alleen heeft u me nog steeds - en dat heb ik u in andere discussies al voorgelegd - niet kunnen uitleggen wat er zo "uniek" is aan het Limburger-gevoel. Zelfs aan mede-Limburgers, als Knuppel, heeft u het niet kunnen verklaren.
Wat is zo uniek aan uw gevoel een Vlaming te zijn?

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 09:51.
Oud 22 september 2007, 11:26   #266
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel klagen en zagen en vanuit een zogenaamde underdogpositie eigenlijk toch wel suggereren dat je beter bent dan je franstalige landgenoten. En als Vlaanderen ooit effectief onafhankelijk zou worden, dan vinden ze natuurlijk wel weer iets anders om over te klagen. Wat had je anders gedacht?

Laatst gewijzigd door Wanne : 22 september 2007 om 11:29.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 12:33   #267
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een groot verschil tussen even ooit eens min of meer korte tijd (enkele jaren) in Limburg gewoond te hebben en zich daarbij nog vooral Vlaming (de NL-talige regio van België) te voelen dan iemand die Limburg vanaf de geboorte of kort daarna door en door beleefd heeft...
Het is iets speciaals dat kan ik u verzekeren. Toen ik een paar jaar geleden een fermetteke erfde van grootoom en tante in mijn geboortedorp Crisnée in Luiks (niet Waals) Haspengouw voelde ik me daar redelijk goed te gaan wonen, maar gelukkig had ik een studio gehouden te Genk en verblijf ik daar vaak in de week, niet altijd. En vanaf Crisnée rijd ik vaak naar de andere Eurregio plaatsen, NL-LImburg (Heerlen-Maastricht), Aken, Düren, Monschau, Luik...) en daar voel ik me goed... noch in Antwerpen, noch Gent, Kortrijk of de Kust kunnen mij bekoren, niet het minste om niet te zeggen helemaal niet...
En ik heb in mijn voorkeur regio heel veel sociale contacten en bij de democraten onder de mensen die ik ontmoet zit dat gevoel ook heel sterk...
Ik heb de wereld afgereist en zowel in de USA, als in de UK als in Frankrijk gewerkt en vertoefd... enkel Keulen en het Rijnland waar ik ook professioneel was konden enigzins bekoren....
Awel, dat gevoel van verbondenheid en goed overweg kunnen met mensen voor wie Limburg en het nabije NL-Limburg, Luiks-Haspengouw, etc... ook een speciaal gevoel opwekt....
dat is het en dat verkoop ik voor hypothetische Vlaams Nationalismen niet aan extremisten van welke slag dan ook.... zeker niet aan mensen die beweren Limburg te kennen en het warme gevoel van het Limburger zijn niet kunnen beschrijven of aanvoelen...
en ergens als "valeureux Liégeois" nvan geboorte in Luiks Haspengouw, voel ik mij met die Maas- en Rijnlanders veel nauwer verbonden dan met de lawaaimakende blokkers uit Antwaarpen en de Vlaanderaars....

en onder de mensen die zich vooral sub-streekgebonden voelen vindt men bijlange geen 1 op 2 voor separatisme van Vlaanderen...
en vele ex-VU'ers in Limburg zijn ook bijlange geen extremistische blokkers of NVA'ers geworden en vonden onderdak bij democratische partijen...
wel niet allemaal even Limburg volend, maar toch....
Oud 22 september 2007, 13:04   #268
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Steenbok66

Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen
Een absoluut mooie streek waar ik me zeker thuis voel.

Zoals in Sjilberg bijvoorbeeld.

Sjilberg (Nederlands: Schilberg) Lokaal: Op-'e Sjilbrig, (Boileau): is 'n buurtsjap van Norbik in de gemeinte Mergraote en 'n buurtsjap van Sjlennich in de gemeinte Gulpe-Wittem. Alletwieë de gemeintes ligke in Nederlands Limburg. Sjilberg is och 'n buurtsjap van De Plaank (Sint-Martens-Voere) in de gemeinte Voere in Belsj Limburg op 't Belsj. De häöf en hoezer ligke in lintbeboewing langs de ouwe waeg Schilberg van Mestreech nao Verviers en rónd de krusing mèt de waeg van Sint-Martens-Voere nao Sjlennich.
De grens tusje de twieë Nederlandse gemeintes en mèt Belsj lupt d'r deurheen. 'n 30 Jaor truuk gonge de keender of nao Norbik of nao Sjlennich of nao de Plaank nao de lieëger sjoeël. In 2003 liegke d'r ca 35 häöf en hoezer.

Het is maar dat het geweten is.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 13:13.
Oud 22 september 2007, 13:42   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik dan beweerd dat dit "uniek" is, in de betekenis van "niet met andere identitaire gevoelens vergelijkbaar"?

Jullie beweren dat wel over dat "Limburger-gevoel"...

Vlaming-zijn is een identitair gevoel net zoals er zovele zijn in Europa. Een van de vele.
Oud 22 september 2007, 13:49   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
en onder de mensen die zich vooral sub-streekgebonden voelen vindt men bijlange geen 1 op 2 voor separatisme van Vlaanderen...
Merkwaardig: ik voel me verbonden met mensen uit Antwerpen, uit het Gentse, uit het Brugse, uit het Hasseltse, uit de Maasstreek, uit de Kempen, uit het Pajottenland, enz. enz. Zelfs met mensen uit het Utrechtse, uit het Eindhovense, enz. enz.

En ik ben weldegelijk een groot voorstander van separatisme.
Oud 22 september 2007, 13:57   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En vanaf Crisnée rijd ik vaak naar de andere Eurregio plaatsen, NL-LImburg (Heerlen-Maastricht), Aken, Düren, Monschau, Luik...) en daar voel ik me goed... noch in Antwerpen, noch Gent, Kortrijk of de Kust kunnen mij bekoren, niet het minste om niet te zeggen helemaal niet...
Nu, dat kan best zijn dat Kortrijk of de Vlaamse kust u niet aanspreekt. Mij spreekt de Vlaamse kust me ook niet aan, maar ik ga aan deze persoonlijke appreciatie geen staatkundige gevolgen knopen zoals u doet.
Oud 22 september 2007, 13:58   #272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en ergens als "valeureux Liégeois" nvan geboorte in Luiks Haspengouw, voel ik mij met die Maas- en Rijnlanders veel nauwer verbonden dan met de lawaaimakende blokkers uit Antwaarpen en de Vlaanderaars....
Van een staaltje pure vooringenomenheid gesproken: Antwerpenaars zijn volgens u sowieso "blokkers" (de Antwerpse groenen zullen het graag horen...) en "Vlaanderaars "lawaaimakend".

Natuurlijk is iedereen in Limburg fel tegen het Vlaams Belang en is het er zo muisstil dat je er altijd een speld hoort vallen...
Oud 22 september 2007, 14:08   #273
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Merkwaardig: ik voel me verbonden met mensen uit Antwerpen, uit het Gentse, uit het Brugse, uit het Hasseltse, uit de Maasstreek, uit de Kempen, uit het Pajottenland, enz. enz. Zelfs met mensen uit het Utrechtse, uit het Eindhovense, enz. enz.

En ik ben weldegelijk een groot voorstander van separatisme.
Nee, jij bent een groot-nederlander. Jij wil aanslujiting bij Nederland. Separatisme is slechts een middel tot je doel!

.
Oud 22 september 2007, 17:22   #274
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Van een staaltje pure vooringenomenheid gesproken: Antwerpenaars zijn volgens u sowieso "blokkers" (de Antwerpse groenen zullen het graag horen...) en "Vlaanderaars "lawaaimakend".

Natuurlijk is iedereen in Limburg fel tegen het Vlaams Belang en is het er zo muisstil dat je er altijd een speld hoort vallen...[/quote]
Er zijn nog vele mooie plekken in Limburg. Of men een speld hoort vallen? Men hoort wel de wind ruisen tussen het bronsgroen eikenhout. En dat is zalig. Maar, ik geef toe, het bronsgroen eikenhout begint te verminderen. Men bouwt, en men bouwt, en men bouwt...

Finaal naar de knoppen gaat onze natuur indien we niet oppassen.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 17:26.
Oud 22 september 2007, 17:31   #275
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Nee, jij bent een groot-nederlander. Jij wil aanslujiting bij Nederland. Separatisme is slechts een middel tot je doel!
Dat maak jij er weer van.
Jan heeft heel wat meer steden genoemd dan de Nederlandse. Allemaal middelen tot het doel dat JIJ veronderstelt dat Jan nastreeft? En wat zou je hem in de schoenen hebben geschoven als Jan ook Duitse steden had genoemd?

Volgens mij bedoelt Jan alleen dat zijn verbondenheid zich niet beperkt tot één stad of provincie. Net evengoed als ik me niet alleen verbonden voel met Limburgers. Ik voel voor sommigen onder hen zelfs minder dan voor Vlamingen of Nederlanders. Het enigste dat jij bewijst met je oordeel is dat jij geen Nederlanders lust.
Oud 22 september 2007, 17:43   #276
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jan heeft heel wat meer steden genoemd dan de Nederlandse. Allemaal middelen tot het doel dat JIJ veronderstelt dat Jan nastreeft? En wat zou je hem in de schoenen hebben geschoven als Jan ook Duitse steden had genoemd?

Volgens mij bedoelt Jan alleen dat zijn verbondenheid zich niet beperkt tot één stad of provincie. Net evengoed als ik me niet alleen verbonden voel met Limburgers. Ik voel voor sommigen onder hen zelfs minder dan voor Vlamingen of Nederlanders. Het enigste dat jij bewijst met je oordeel is dat jij geen Nederlanders lust.
Ik vraag me af of het voor u er nog wel erg geraadzaam is het woord 'Limburg!' in de mond te nemen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 17:48.
Oud 22 september 2007, 17:48   #277
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik lust wél nederlanders. Met de juiste saus zijn ze best te smaken. Met eenheidssaus echter doen ze me braken...

.
Oud 22 september 2007, 17:49   #278
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies!
Je weet toch dat Limburg voor bepaalde Limburgers beter bij Luik aansluit dan bij Vlaanderen? Dan kunnen ze lekker op Milquet en Reynders stemmen inplaats van op het VB.

Citaat:
Natuurlijk is iedereen in Limburg fel tegen het Vlaams Belang en is het er zo muisstil dat je er altijd een speld hoort vallen...
Geen van beide. In Limburg wordt er evengoed VB gestemd als in de rest van Vlaanderen en lawaaierige discoteken, braderijen en Turkse bruiloften zijn er ook. Een paar maanden geleden overstemde het jengelende geluid uit de luidspreker van een nabij gelegen moskee zelfs het kerkhof terwijl mijn nichtje daar begraven werd.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 september 2007 om 17:49.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 17:51   #279
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik lust wél nederlanders. Met de juiste saus zijn ze best te smaken. Met eenheidssaus echter doen ze me braken...

Juist.
Projecteer je eigen afkeer dus maar beter niet op Jan.
Oud 22 september 2007, 17:54   #280
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Knuppel, een Limburger?? Welaan, dat is nieuw. Nooit opgemerkt.
Knuppel kan ik dat ook niet uitleggen. Hij heeft zijn hart verpand aan een andere liefde.Knuppel zou zichzelf eens goed moeten knuppelen. Misschien komt hij dan tot bezinning.

Ik kan u dat niet uitleggen. Het Limburgs-wij-gevoelen is niet uit te leggen. Men moet in Limburg geboren zijn om dit uniek gevoelen te begrijpen. Er zijn ook Limburgers die dat niet zo voelen natuurlijk. Dat heeft men altijd. Maar dat zijn er maar weinigen: de onechten.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 18:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be