Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2007, 20:12   #301
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is gewoon uw standpunt. Ik ga er dan ook vanuit dat u geen enkele verbondenheid voelt met bepaalde Limburgse steden, gemeenten of dorpen waar u geen mensen kent... Daar blijkbaar er al dan niet mensen kennen voor u een verbondenheid kan scheppen.
Ja in Limburg voel ik deze verbondenheid. Dat is ook mijn vaderland. Het land van mijn vader. Daarom is dit gevoelen ook uniek denk ik. Maar verbondenheid 'met het Utrechtse' zoals u stelt. Kom nu, ernstig blijven.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 20:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 20:17   #302
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U hebt toch ook een gevoel van 'Vlaming zijn'. Ik heb een gevoel van 'Limburger zijn'. Is het nu alweer zo dat alleen het gevoel van 'Vlaming zijn' kan maar het gevoel van 'Limburger zijn' kan weer niet. Voor de Vlaams-nationalisten kan een Limburg-gevoel misschien niet, maar voor een echte Limburger wel. En uitleggen wat nu een Limburg-gevoel is, kan ik niet. Men moet dat gewoon aanvoelen. Ik voel me hier thuis en ik wil nergens anders zijn. Zo goed?
Daar wringt het schoentje dus! Mijn Vlaams-nationalisme zit jou in de weg! Een Limburger is volgens jou pas een Limburger als hij zich nergens anders thuis voelt dan in Limburg. Maar al die Turken en Marokkanen die de benen onder hun kont uitlopen om uit Limburg wég te geraken onder de vakantie, d�*t zijn wél échte Limburgers!
Ik vertoef nog elke maand een weekend in Limburg maar ik ben geen Limburger en ken geen Limburggevoel want ik ben Vlaams-nationalist.

Jij bent verdorie ook een racist die uitsluit op basis van politieke gezindheid!
Oud 22 september 2007, 20:19   #303
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja in Limburg voel ik deze verbondenheid. Dat is ook mijn vaderland. Het land van mijn vader. Daarom is dit gevoelen ook uniek denk ik. Maar verbondenheid 'met het Utrechtse' zoals u stelt. Kom nu, ernstig blijven.
Kan JIJ wel Nederlands lezen?
Jan zegt immers nergens wat jij uitkraamt.
Oud 22 september 2007, 20:38   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merkwaardige kronkelredenering. Eerst had u het over "steden", plotseling verandert dat in "land" (lees: provincie).

Citaat:
Ik voel me helemaal niet specifiek verbonden met mensen uit Gent of Oostende. Ik voel me evenmin verbonden met mensen uit Charleroi of Namur. En zeker niet met mensen uit het Utrechtse. Waarom zou ik wel? Dat is allemaal prietpraat. Praat voor de vaak. Als ik toevallig iemand ken in die steden, dan voel ik daar een zekere band mee. Dat is zo. Dat lijkt me ook logisch en emotioneel gerechtvaardigd.
Ofwel mogen we redelijkerwijze aannemen dat u niemand kent buiten Limburg...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 20:40   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo. Wanneer men in Limburg geboren is krijgt men dat gevoelen so wie so met de paplepel binnen. Wanneer men een zeer geruime tijd in Limburg woont dat krijgt men dat gevoelen ook natuurlijk. Daar is niet de minste contradictie in. Vlamingen die geruime tijd in de VSA wonen, worden na een tijd Amerikanen en gaan ook op in de American way of life en denken zelfs 'Amerikaans'. Dat is evident. Die kunnen nog nauwelijks Nederlands praten wanneer ze terug naar hier komen na een lang verblijf in de VS.
En zo stilaan wordt het echt meelijwekkend. Kronkel, kronkel, kronkel... Gekronkel op z'n best. Eerst kan men echte Limburger worden als men er lang genoeg woont, dan weer alleen als men er geboren is, en, na confrontatie met uw eigen tegenspraken, gooit men de twee te samen.

Citaat:
Om een echte Limburger te zijn (die natuurlijk dan ook dat Limburger-gevoel begrijpt) moet men in Limburg geboren zijn...
Oud 22 september 2007, 20:42   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Daar wringt het schoentje dus! Mijn Vlaams-nationalisme zit jou in de weg! Een Limburger is volgens jou pas een Limburger als hij zich nergens anders thuis voelt dan in Limburg. Maar al die Turken en Marokkanen die de benen onder hun kont uitlopen om uit Limburg wég te geraken onder de vakantie, d�*t zijn wél échte Limburgers!
Ik vertoef nog elke maand een weekend in Limburg maar ik ben geen Limburger en ken geen Limburggevoel want ik ben Vlaams-nationalist.

Jij bent verdorie ook een racist die uitsluit op basis van politieke gezindheid!
System begint gewoon een spelletje te spelen: voortdurend legt hij mensen woorden in de mond die ze nooit uitgesproken hebben om dan daar wat polemisch over te doen. Enige vorm van nuancering is hem vreemd, dus verbaast het me niet dat hij bijvoorbeeld niet kan begrijpen dat er zoiets als een gelaagde identiteit kan zijn.
Oud 22 september 2007, 20:46   #307
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
System begint gewoon een spelletje te spelen: voortdurend legt hij mensen woorden in de mond die ze nooit uitgesproken hebben om dan daar wat polemisch over te doen. Enige vorm van nuancering is hem vreemd, dus verbaast het me niet dat hij bijvoorbeeld niet kan begrijpen dat er zoiets als een gelaagde identiteit kan zijn.
Gelukkig is Jan er nog om ons op het rechte pad te houden.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 20:52   #308
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom eigenlijk nog aandacht besteden aan zo'n gewauwel? We weten nu waar het schoentje wringt. Je mag in Limburg geboren zijn, er meer dan een halve eeuw gewoond hebben, er nog minstens 12 weekends per jaar doorbrengen, één van de bekendste Limburgse dialecten spreken, alle bekende en minder bekende Limburgse liedjes kennen, ben je Vlaams-nationalist dan ben je een onechte Limburger die zijn 'vaderland' niet erkent en het niet te beschrijven Limburggevoel ontkent.
Oud 22 september 2007, 20:52   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een woordje over die uniciteit. Daar de meeste mensen andere vaders hebben dan de uwe, zal hun gevoel ook anders zijn. 't Is immers uniek. Bijgevolg laat u blijkbaar uw identitair gevoel samenvallen met een bloedband. Nu heeft u hoogstwaarschijnlijk niet met alle Limburgers een bloedband, dus ook geen verbondenheid.

Als de redenering echter is dat iedereen een speciale, unieke verbondenheid heeft met het land, streek, stad, gemeente, dorp... waar zijn of haar vader is geboren, dan delen vele mensen een dergelijk uniek gevoelen. Dan is uw gevoel evenwel niet "uniek", d.i. slechts beperkt tot een bepaalde geografische omschrijving, maar wel uniek voor iedere persoon.
Oud 22 september 2007, 20:54   #310
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Heb je ook nog iets te vertellen?
Oud 22 september 2007, 20:55   #311
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog een woordje over die uniciteit. Daar de meeste mensen andere vaders hebben dan de uwe, zal hun gevoel ook anders zijn. 't Is immers uniek. Bijgevolg laat u blijkbaar uw identitair gevoel samenvallen met een bloedband. Nu heeft u hoogstwaarschijnlijk niet met alle Limburgers een bloedband, dus ook geen verbondenheid.
Wat hebt u het nu over een 'bloedband'? Hoe komt u er nu bij? Het Limburg-gevoel heeft ook te maken met de band met de streek, de mentaliteit van de streek, de taal, het land, het land van mijn vader, mijn Vaderland. Ik stel vast dat die band er is, zowel voor Nederlands Limburg als Belgisch Limburg. Waarom dat nu zo is, weet ik niet, maar het is er. En als ik zo rondvraag, hebben veel Limburgers dat.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 20:59.
Oud 22 september 2007, 20:58   #312
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een zuiver bloed-en bodem-geval dus.
Oud 22 september 2007, 21:01   #313
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarom eigenlijk nog aandacht besteden aan zo'n gewauwel? We weten nu waar het schoentje wringt. Je mag in Limburg geboren zijn, er meer dan een halve eeuw gewoond hebben, er nog minstens 12 weekends per jaar doorbrengen, één van de bekendste Limburgse dialecten spreken, alle bekende en minder bekende Limburgse liedjes kennen, ben je Vlaams-nationalist dan ben je een onechte Limburger die zijn 'vaderland' niet erkent en het niet te beschrijven Limburggevoel ontkent.
U kunt niet meer praten over Limburg. U hebt in uw hart Limburg reeds lang geleden verlaten.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 21:03.
Oud 22 september 2007, 21:01   #314
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat hebt u het nu over een 'bloedband'? Hoe komt u er nu bij? Het Limburg-gevoel heeft ook te maken met de band met de streek, de mentaliteit van de streek, de taal, het land, het land van mijn vader, mijn Vaderland. Ik stel vast dat die band er is, zowel voor Nederlands Limburg als Belgisch Limburg. Waarom dat nu zo is, weet ik niet, maar het is er. En als ik zo rondvraag, hebben veel Limburgers dat.
Maar geen Vlaams-nationalisten. Ook al beantwoorden ze voor de rest aan je bloed en bodemcriteria.
Oud 22 september 2007, 21:04   #315
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kunt niet meer praten over Limburg. U hebt in uw hart Limburg verlaten.
JIJ hebt niet te bepalen waarover ik kan praten en wat ik wel of niet in mijn hart heb verlaten. Wie denk jij wel dat je bent?
Oud 22 september 2007, 21:08   #316
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht

Daar zijn de meningen - inderdaad terecht- op zijn minst over verdeeld.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 21:08.
Oud 22 september 2007, 21:10   #317
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Op de man spelen in plaat van op de bal.

Zwak, zeer, zéér zwak.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 21:11.
Oud 22 september 2007, 21:15   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft het over een bloedband: "mijn vaderland, het land van mijn vader". Ik veronderstel dat de man die u "uw vader" noemt toch uw biologische vader is. En bij mijn weten heeft u daar een bloedband mee.

Nu stel ik evenwel vast dat u nogmaals andere zaken aanhaalt. Nu komen plotseling zaken als "band met de streek", "mentaliteit van de streek"...

Hoe heeft u vastgesteld dat u een band heeft met Nederlands-Limburg? Heeft u vader misschien ook nog kinderen in Nederlands-Limburg? Of meent u dat ze in Nederlands-Limburg allemaal zoals aan de Maaskant spreken (weet u dat ze daar Brabant spreken, in het noorden van de provincie)? En meent u werkelijk dat de mentaliteit overal hetzelfde is? Droom dan maar zacht, beste vriend.
Oud 22 september 2007, 21:16   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kunt niet meer praten over Limburg. U hebt in uw hart Limburg reeds lang geleden verlaten.
Hoe weet u dat, als ik u vragen mag? En wie kan volgens u "over Limburg praten"? Zijn daar objectieve criteria voor zodat de bokken van de schapen kunnen worden gescheiden?
Oud 22 september 2007, 21:17   #320
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
??
Alles nog goed met jou? Je begint er toch een beetje over te geraken hoor...
Misschien kan je de discussie even zo laten, en bekijk het morgen nog eens...
Een frisse geest, nietwaar?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be