Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2007, 21:50   #341
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat werd niet gezegd. Voor Knuppel is Vlaanderen én Limburg vaderland, daar Limburg is deel is van het geliefde Vlaanderen. Maar blijkbaar is die nuancering u vreemd.

U probeert immers een soort rare tegenstelling te scheppen tussen Vlaanderen en Limburg, een soort vrucht van zinsbegoocheling. Maar goed, ik kan het begrijpen dat u op dit uur en na die vele discussies niet meer al te helder denkt.
Neen dat zegt hij niet. Hij zegt letterlijk: Vlaanderen is altijd mij vaderland geweest. D�*t zegt hij. U moet de dingen niet verdaaien. Een slechte gewoonte van u.

Dat zegt hij:

Citaat:
Mijn vaderland was nooit anders dan Vlaanderen, waar Limburg een provincie van is.
Vlaanderen als entiteit is zijn vaderland. Dat primeert. Limburg is maar een onderdeel. Bij rasechte Limburger primeert Limburg is bekleedt Vlaanderen secundaire plaats;

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 21:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:50   #342
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als hij kiest voor Vlaanderen dan kiest hij toch niet voor Limburg. Men kan niet uit twee ruiven eten.
Jij zelf eet toch ook uit verschillende ruiven?

Vlaams Limburg
Nederlands Limburg
België

Normaal zou ik daar nog Vlaanderen bijschrijven, maar je wenst de omschrijving die iedereen je geven zal, niet te hebben, dus laten we dat even terzijde.

Jij bent toch niet geboren overal in Limburg, niet? Je geboortegrond, de grond waar je opgroeit, dat zijn vaste herkenningspunten, en hoe ouder je wordt, hoe meer herkenningspunten je verzamelt in je leven, hoe breder je wereld wordt. Ik vind het raar dat je enerzijds vasthangt aan je Limburg, maar niet aan de streek die al voor je geboorte Vlaanderen heette, en waar Limburg bijhoort...

Maar ok, jij voelt je zoals jij je voelt, en eigenlijk kan niemand daar iets tegen inbrengen... ik vind het alleen nogal raar.

Kijk, je eigenheid kan niemand je ontzeggen, dat is jouw persoonlijke ervaring, ideeën en gevoel. Punt. Je kan echter die persoonlijke gedachtengang niet opleggen aan anderen. Dan ontzeg jij anderen HUN eigenheid. Stellen dat een andere Limburger niet over Limburg mag spreken, is nogal beperkend, vind je niet?

Misschien rustig alles nog eens overdenken?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:51   #343
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dus zijn vaderland is Vlaanderen. Duidelijker kan het niet. Mijn vaderland is Limburg. Als Vlaanderen zijn vaderland niet meer is, dan heeft hij Limburg in zijn hart verlaten voor Vlaanderen. Is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Of wel? Voor u blijkbaar wel als ik het goed begrijp.
wat een zever
ik voel mij Leuvenaar, Brabander, en Vlaming. (en ook Hagelander)
Verschillende identiteiten dus die elkaar niet tegenspreken maar logisch in elkaar passen. Wat precies is u niet duidelijk hieraan?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:54   #344
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
wat een zever
Verschillende identiteiten dus die elkaar niet tegenspreken maar logisch in elkaar passen. Wat precies is u niet duidelijk hieraan?
Zoals ik Schellenaar, rupelstreker(?), Antwerpenaar en Vlaming ben. Belg is mijn nationaliteit, maar die heeft me nooit echt aangesproken.

.
Oud 22 september 2007, 21:55   #345
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen als entiteit is zijn vaderland. Dat primeert. Limburg is maar een onderdeel. Bij rasechte Limburger primeert Limburg is bekleedt Vlaanderen secundaire plaats;
Kijk eens aan!
'Limburger' is nu ook al een ras.
Oud 22 september 2007, 21:55   #346
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburg is een deel van Vlaanderen. Ja. En dat betekent niet dat Limburg "minder" is, maar gewoon een integraal deel van een geliefd land. Als je het land in z'n geheel liefhebt, hebt je ook de delen ervan lief. Als u uw vrouw graag ziet, dan neem ik aan dat u ook haar lichaam, haar geest, haar karakter... graag ziet. Ziet u plotseling het karakter van uw vrouw slechts "secundair"? Welneen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 21:56   #347
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Jij zelf eet toch ook uit verschillende ruiven?

Vlaams Limburg
Nederlands Limburg
België

Normaal zou ik daar nog Vlaanderen bijschrijven, maar je wenst de omschrijving die iedereen je geven zal, niet te hebben, dus laten we dat even terzijde.

Jij bent toch niet geboren overal in Limburg, niet? Je geboortegrond, de grond waar je opgroeit, dat zijn vaste herkenningspunten, en hoe ouder je wordt, hoe meer herkenningspunten je verzamelt in je leven, hoe breder je wereld wordt. Ik vind het raar dat je enerzijds vasthangt aan je Limburg, maar niet aan de streek die al voor je geboorte Vlaanderen heette, en waar Limburg bijhoort...

Maar ok, jij voelt je zoals jij je voelt, en eigenlijk kan niemand daar iets tegen inbrengen... ik vind het alleen nogal raar.

Kijk, je eigenheid kan niemand je ontzeggen, dat is jouw persoonlijke ervaring, ideeën en gevoel. Punt. Je kan echter die persoonlijke gedachtengang niet opleggen aan anderen. Dan ontzeg jij anderen HUN eigenheid. Stellen dat een andere Limburger niet over Limburg mag spreken, is nogal beperkend, vind je niet?

Misschien rustig alles nog eens overdenken?
Ik eet niet uit twee ruiven. Mijn vaderland is Limburg. Of Limburg (beide Limburgen wel te verstaan) zich nu bevindt in België of Vlaanderen of Duitsland of Nederland maakt me niets uit. Ik herhaal: ik vind het fijn in België te leven, een land met verschillende culturen. Ik vind het ook fijn in Vlaanderen te leven. Maar, en hier gaat het om, mijn Vaderland is Limburg. Ik ontzeg niemand zijn eigenheid. Natuurlijk mag iedereen over Limburg spreken. Ik heb de betrokkene al verschillende keren er op attent gemaakt dat hij dat allemaal niet zo letterlijk moet opvatten. Maar als hij het niet begrijpt dan, vermag ik er niets tegen.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 21:58.
Oud 22 september 2007, 21:57   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
wat een zever
Niets natuurlijk, tenminste voor iemand die een beetje nadenkt en redeneert.
Oud 22 september 2007, 22:00   #349
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburg is een deel van Vlaanderen. Ja. En dat betekent niet dat Limburg "minder" is, maar gewoon een integraal deel van een geliefd land. Als je het land in z'n geheel liefhebt, hebt je ook de delen ervan lief. Als u uw vrouw graag ziet, dan neem ik aan dat u ook haar lichaam, haar geest, haar karakter... graag ziet. Ziet u plotseling het karakter van uw vrouw slechts "secundair"? Welneen.
Limburg is Vlaanderen niet. Vlaanderen is West- en Oost-Vlaanderen. Vandaar de slogan: "Vlaanderen barst!".

Nog een leuk tekstje voor u (Euronews):

Belgium
22/09 18:50 CET
Belgians protest in support of unity

As calls for the break-up of Belgium along its linguistic divide grows ever louder, up to 1,000 people took to the streets of the capital on the anniversary of the country's independence to march in favour of unity. One pro-unity demonstrator said: "In Belgium, for the moment, we are in crisis. It's a pseudo-political crisis organised by lunatics. No more, no less. It's about power and will bring nothing but misery. Hands off Belgium!"

The calls for a split come three months after a general election that failed to deliver a new government. Yves Leterme's Flemish Christian Democrats gained the most seats but failed to cobble together a coalition as the French speakers of Wallonia objected to Flemish calls for more local control of taxes and social security.

Yves Leterme quit and the country's King Albert II declared a crises charging political veteran Herman van Rompuy to explore possible compromises.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 22:00   #350
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik eet niet uit twee ruiven. Mijn vaderland is Limburg. Of Limburg (beide Limburgen wel te verstaan) zich nu bevindt in België of Vlaanderen of Duitsland of Nedeland maakt me niets uit. Ik herhaal: ik vind het fijn in België te leven, een land met verschillende culturen. Ik vind het ook fijn in Vlaanderen te leven. Maar, en hier gaat het om, mijn Vaderland is Limburg. Ik ontzeg niemand zijn eigenheid. Natuurlijk mag iedereen over Limburg spreken. Ik heb de betrokkene al verschillende keren er op attent gemaakt dat hij dat allemaal niet zo letterlijk moet opvatten. Maar als hij het niet begrijpt dan vermag ik er niets tegen.
Mij is nog steeds niet duidelijk waarom Limburg uw vaderland is. Uw redenering is immers dat Limburg het "land" is van uw vader (maar heeft uw vader dan overal in Limburg gewoond), van een zogezegde gelijke mentaliteit (maar weet u dan niet dat Tessenderlo wel wat anders is dan Maaseik), van een zogezegde taal (merkwaardig, in het westen van Limburg spreekt men Brabants en voor het overige is Limburg grotendeels in midden verdeeld naar dialect), enz.

Hoe moeten we uw stelling dan begrijpen wanneer u stelt dat Knuppel een onechte Limburger is die een verrader is en die geen recht van spreken meer heeft? Hoe heeft u dat dan wel bedoeld?
Oud 22 september 2007, 22:00   #351
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We weten intussen wat een rasechte Limburger is: iemand waarvoor de provincie gevoelsmatig boven het gewest staat waarin die provincie ligt.
Oud 22 september 2007, 22:01   #352
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is uw uitleg. Men kan ook zeggen dan in onze wetgeving bigamie strafbaar is. Maar ik ga zover niet.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 22:02.
Oud 22 september 2007, 22:03   #353
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is uw uitleg. Men kan ook zeggen dan in onze wetgeving bigamie strafbaar is. Maar ik ga zover niet.
Ik hou van één vrouw. Die vrouw heeft een lichaam, een karakter, een wil, een geest, een geschiedenis. Ik hou van die vrouw in al die aspecten. Zo ook hou ik van Vlaanderen. Vlaanderen in al zijn aspecten. Met al zijn streken, al zijn provincies, al zijn gemeenten, al zijn mensen.
Oud 22 september 2007, 22:05   #354
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Mij is nog steeds niet duidelijk waarom Limburg uw vaderland is. Uw redenering is immers dat Limburg het "land" is van uw vader (maar heeft uw vader dan overal in Limburg gewoond), van een zogezegde gelijke mentaliteit (maar weet u dan niet dat Tessenderlo wel wat anders is dan Maaseik), van een zogezegde taal (merkwaardig, in het westen van Limburg spreekt men Brabants en voor het overige is Limburg grotendeels in midden verdeeld naar dialect), enz.

Hoe moeten we uw stelling dan begrijpen wanneer u stelt dat Knuppel een onechte Limburger is die een verrader is en die geen recht van spreken meer heeft? Hoe heeft u dat dan wel bedoeld?
Maar wat vertelt u toch. U gaat zelfs tot in Utrecht.
Oud 22 september 2007, 22:06   #355
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hans heeft dankzij een rasechte Limburger een Belgisch gat gevonden om hem in te steken.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 september 2007 om 22:06.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 22:06   #356
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hou van één vrouw. Die vrouw heeft een lichaam, een karakter, een wil, een geest, een geschiedenis. Ik hou van die vrouw in al die aspecten. Zo ook hou ik van Vlaanderen. Vlaanderen in al zijn aspecten. Met al zijn streken, al zijn provincies, al zijn gemeenten, al zijn mensen.
Ja, maar ik hou ook van één vrouw. En van geen ander. Kan men oprecht houden van twee vrouwen? Dat is hier de vraag.
Oud 22 september 2007, 22:07   #357
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom ga niet in op wat er staat, System? Zijn de loze argumenten op?
Oud 22 september 2007, 22:08   #358
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, omdat mijn vaderland niet ophoudt bij uw criteria.
Oud 22 september 2007, 22:08   #359
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar ik hou ook van één vrouw. En van geen ander. Kan men oprecht houden van twee vrouwen? Dat is hier de vraag.
Oud 22 september 2007, 22:10   #360
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Yes you can!

.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be