Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2007, 17:02   #21
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat kan allemaal wel zijn, maar hoe gaat Vlaanderen dat dan doen? De grootte van de bedragen toont ook aan dat er meer geld gaat van eerlijk naar fraude dan van Vlaanderen naar Wallonië. Er wordt dus meer gefraudeerd dan er geld van Vlaanderen naar Wallonië gaat. Trek ze van elkaar af en dan heb je een indicatie dat die 1100€ minder nog altijd voor fraude zal zorgen.
Akkoord, maar het is natuurlijk niet alleen om de centen te doen hé. Jij stelt dat hier zo wel voor!
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 17:41   #22
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Akkoord, maar het is natuurlijk niet alleen om de centen te doen hé. Jij stelt dat hier zo wel voor!
OK, dat is een denkfout van mij, dat geef ik toe.

Maar dan vraag ik mij af welke rancune er steekt achter dat Vlaams-nationalisme dat men 1100€ erg vindt en die 3000€ niet?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 18:01   #23
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Tot voor kort was dat onmogelijk met de PS, maar nu heeft MR hen verdrongen als grootste partij. Ik zie dus mogelijkheden om federaal tot een akkoord te komen.
Didier Reynders staat erom bekend dat hij de voorbije 8 jaar er alles aan gedaan heeft om elk initiatief laat staan elke discussie omtrent fiscale/financiele fraude in de kiem te smoren. Dat is zelfs geen publiek geheim meer. Het is zijn sterkste kant, naast chaos organiseren op het ministerie van financien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 28 september 2007 om 18:01.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 18:15   #24
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit gaat me niet in dank afgenomen worden.

Er wordt door sommige Vlaams-nationalisten gewezen op de transfers tussen Vlaanderen en Wallonië. Ik ga die niet ontkennen, die zijn immers bewezen door een neutrale instantie ABAFIM en worden op 6,6 miljard euro geraamd. Als Vlaanderen onafhankelijk zou worden de de Vlaamse staat speelt geen slokkop, dan zouden we gemiddeld 1100€ per jaar minder moeten betalen via de sociale zekerheid en via onze belastingen.

We gaan niet de grote moraalridder zitten spelen en woorden mijden als groepsegoïsme, dat is veel te goedkoop naar mijn zin. Persoonlijk vind ik ook dat er wat moet gebeuren aan die transfers want excuseer: dat is best wel veel geld voor niets wezenlijks te zien veranderen.

Wat ik niet begrijp is dat men zoveel poeha maakt over die 1100€ terwijl er veel grotere transfers zijn in ons Belgenlandje. En dan bedoel ik niet de transfers binnen Vlaanderen en provinciale verschillen, want helaas tonen die aan dat bv. de werkloosheid in de slechtste delen van Vlaanderen nog altijd lager is dan in de beste delen van Wallonië (al moet ik dat nog eens checken want het gaat om een niet-neutrale bron, met name Doorbraak). Dan bedoel ik de transfers tussen eerlijke belastingbetalers en belastingontduikers.

Dirk Van der Maelen becijferde die op 3000€ per man.

http://www.dirkvandermaelen.be/index...=277&Itemid=19

Dat is bijna 3 keer zoveel als de transfers tussen Vlaanderen en Wallonië maar daar hoor je geen kat over. Nochtans kan ik 250€ netto per maand best gebruiken, u ook?

Dus mijn grote vraag aan de Vlaams-nationalisten: waarom maken jullie zoveel poeha over die Vlaams-Waalse transfers en horen we nooit iets over iets dat 3 keer erger blijkt te zijn?
Ik zou graag wat meer bestrijding zien van de ficale fraude, maar de Franstaligen stemmen graag op deze man:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=95186
Reynders, dus, en hij vindt de ficale fraude niet belangrijk.

Even tellen:
In een onafhankelijk unitair Vlaanderen, waar ficale fraude goed aangepakt wordt:
€1100 (Vl.-Wa. transfers) + €1000 (federalisme) + €3000 (fraude) = €5100!!!
Daar teken ik direct voor.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 21:12   #25
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Didier Reynders staat erom bekend dat hij de voorbije 8 jaar er alles aan gedaan heeft om elk initiatief laat staan elke discussie omtrent fiscale/financiele fraude in de kiem te smoren. Dat is zelfs geen publiek geheim meer. Het is zijn sterkste kant, naast chaos organiseren op het ministerie van financien.
Nu is Reynders de grote boeman nu de PS en zijn Di Rupo op hun retour zijn. Of vergis ik mij?

Ik ben politiek iets meer op de hoogte dan de gewone man in de straat, maar dat bekend staan is me toch vreemd. Kun je dat even illustreren?
Oud 29 september 2007, 08:09   #26
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Voor de tweede maal:

Die 10 miljard die het federalisme kost, is dat wetenschappelijk onderbouwd?

Als er nu geen antwoord komt, dan denk ik dat ik het al ken.
Oud 29 september 2007, 08:40   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan bedoel ik de transfers tussen eerlijke belastingbetalers en belastingontduikers.
Menslief, dit is totaal van de put gerukt. Dit zijn immers geen transfers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 08:43   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, dat is een denkfout van mij, dat geef ik toe.

Maar dan vraag ik mij af welke rancune er steekt achter dat Vlaams-nationalisme dat men 1100€ erg vindt en die 3000€ niet?
U maakt een grote denkfout door aan te nemen dat men belastingsontduiking als een normaal gegeven beschouwt en dat u zomaar, veralgemend en foutief, stelt dat "dat" Vlaams-nationalisme die drieduizend euro niet erg vindt.

Waar haalt u dat trouwens vandaan?
Oud 29 september 2007, 08:52   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh jawel. Zwartwerk.
De mogelijkheden tot zwartwerk zijn de laatste jaren flink geslonken. Indertijd kon je zowat in elke horecazaak een duitje uit de zwarte sok halen. Dat is bijna onmogelijk geworden. Er zijn strenge en veelvuldige controles, en wie betrapt wordt weet dat er een gigantische boete opgelegd zal worden. Wie de wet toch nog naar zijn hand probeert te zetten, neemt een bewust maar groot risico.
Oud 29 september 2007, 09:01   #30
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Menslief, dit is totaal van de put gerukt. Dit zijn immers geen transfers.
Waarom niet?
Oud 29 september 2007, 09:03   #31
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U maakt een grote denkfout door aan te nemen dat men belastingsontduiking als een normaal gegeven beschouwt en dat u zomaar, veralgemend en foutief, stelt dat "dat" Vlaams-nationalisme die drieduizend euro niet erg vindt.
Bewijs dan eens dat men dat wel erg vindt.

Citaat:
Waar haalt u dat trouwens vandaan?
De link is gegeven in de openingspost. Klik erop.
Oud 29 september 2007, 09:06   #32
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De mogelijkheden tot zwartwerk zijn de laatste jaren flink geslonken. Indertijd kon je zowat in elke horecazaak een duitje uit de zwarte sok halen. Dat is bijna onmogelijk geworden. Er zijn strenge en veelvuldige controles, en wie betrapt wordt weet dat er een gigantische boete opgelegd zal worden. Wie de wet toch nog naar zijn hand probeert te zetten, neemt een bewust maar groot risico.
De controles in de horeca zijn inderdaad toegenomen, maar dat zwartwerk uit de wereld is in die business, is een mythe. Vooral "grijswerk" is toegenomen, waarbij een aangegeven loon bestaat met een "extraatje" er bovenop.

Net zoals in andere sectoren overigens, zoals de bouw.
Oud 29 september 2007, 09:12   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Omdat het woord "transfer" in de Belgische context een welbepaalde betekenis heeft, nl. een geldstroom die vanuit de overheid wordt gestuurd en binnen een institutioneel geheel gebeuren.
Oud 29 september 2007, 09:14   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De controles in de horeca zijn inderdaad toegenomen, maar dat zwartwerk uit de wereld is in die business, is een mythe. Vooral "grijswerk" is toegenomen, waarbij een aangegeven loon bestaat met een "extraatje" er bovenop.

Net zoals in andere sectoren overigens, zoals de bouw.
Ik heb nergens gezegd dat er geen zwartwerk meer is, maar wel dat het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is als voorheen. Tegenwoordig is er inderdaad wel veel "grijswerk" bijgekomen: je wordt ingeschreven voor bijvoorbeeld vijf uur per dag, maar in de praktijk doe je er acht en krijg je dus de drie bijkomende in het zwart betaalt.

Maar ik zie nog steeds niet goed in waarom u zomaar stelt dat "het" Vlaams-nationalisme dit goedkeurt. Baseert u zich ergens op? Wat dan wel?
Oud 29 september 2007, 09:18   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bewijs dan eens dat men dat wel erg vindt.
Bewijs u eerst maar uw beschuldiging. Niet de beschuldigde moet zich immers vrijpleiten, maar wel diegene die de beschuldiging uit moet belastend materiaal aanbrengen. Zo gaat dat in uw rechtssysteem. Niet omgekeerd.
Oud 29 september 2007, 09:19   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dirk Van der Maelen becijferde die op 3000€ per man.

http://www.dirkvandermaelen.be/index...=277&Itemid=19
Nergens in deze verwijzing vindt men ook maar enig bewijs dat "het" Vlaams-nationalisme fraude zou goedpraten. M.a.w. de zoveelste loze beschuldiging, goedkope stemmenmakerij en paniekerige reactie van de belgicisten.
Oud 29 september 2007, 09:28   #37
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ik zou graag wat meer bestrijding zien van de ficale fraude, maar de Franstaligen stemmen graag op deze man:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=95186
Reynders, dus, en hij vindt de ficale fraude niet belangrijk.

Even tellen:
In een onafhankelijk unitair Vlaanderen, waar ficale fraude goed aangepakt wordt:
€1100 (Vl.-Wa. transfers) + €1000 (federalisme) + €3000 (fraude) = €5100!!!
Daar teken ik direct voor.
En waarom zou de fiscale fraude goed aangepakt worden in Vlaanderen.

ik heb reeds 2 maal een huis gebouwd in Wallonië met VL en WL aannemers.
Welnu de VL aannemers waren altijd de eersten die zwartwerk voorstelden. De WL mensen waren amateurs op dat vlak en veel terughoudender.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 09:31   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En waarom zou de fiscale fraude goed aangepakt worden in Vlaanderen.

ik heb reeds 2 maal een huis gebouwd in Wallonië met VL en WL aannemers.
Welnu de VL aannemers waren altijd de eersten die zwartwerk voorstelden. De WL mensen waren amateurs op dat vlak en veel terughoudender.
En eens te meer gooit u twee zaken door elkaar: het staatsapparaat dat fraude moet opsporen en aanpakken enerzijds en de burgers die zich aan fraude bezondigen anderzijds.

Vlaanderen wil trouwens reeds lang een eigen financiële politiek voeren, waardoor de hoge lasten die nu door de Belgische overheid worden opgelegd verlicht worden. Bij redelijker belastingen worden mensen soepeler en zijn minder geneigd voor zwart werk te kiezen. Dit heeft in de bouw bijvoorbeeld vastgesteld met werken die aan 6% kunnen worden uitgevoerd (materiaal als manuren): hierdoor wordt het heel interessant voor officieel werk te kiezen in tegenstelling tot materiaalaankoop aan 21% met bijkomend zwartwerk.
Oud 29 september 2007, 09:58   #39
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Omdat het woord "transfer" in de Belgische context een welbepaalde betekenis heeft, nl. een geldstroom die vanuit de overheid wordt gestuurd en binnen een institutioneel geheel gebeuren.
Hoe komt u bij die definitie? Wie heeft die bepaald?

Sorry, maar als je begrippen naar eigen goeddunken gaat invullen, kan je even goed bewijzen dat de aarde plat is.
Oud 29 september 2007, 10:06   #40
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nergens in deze verwijzing vindt men ook maar enig bewijs dat "het" Vlaams-nationalisme fraude zou goedpraten. M.a.w. de zoveelste loze beschuldiging, goedkope stemmenmakerij en paniekerige reactie van de belgicisten.
Stemmingmakerij? Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Waar staat dat ik zou gezegd hebben dat Vlaams-nationalisten dat zouden goedpraten?

Uzelf interpreteert dat blijkbaar zo, want nergens heb ik dat geschreven. Wat ik wel geschreven heb:

Citaat:
Dus mijn grote vraag aan de Vlaams-nationalisten: waarom maken jullie zoveel poeha over die Vlaams-Waalse transfers en horen we nooit iets over iets dat 3 keer erger blijkt te zijn?
Een veel genuanceerdere uitdrukking dan die van de pot gerukte interpretatie van uwentwege.

Kunt u die vraag ook beantwoorden? Waarom die poeha bij Vlaams-Waalse transfers en die onverschilligheid -dus niet zoals u foutievelijk interpreteert (ik vermoed ter kwader trouw bij gebrek aan argumenten)- bij die transfers tussen fraudeurs en eerlijke mensen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be