Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 17 oktober 2007, 16:14   #461
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
terwijl elke meerderheid in het parlement natuurlijk de grootste gemene deler van de wil van het volk is.

minderheden speciale politieke rechten toekennen is maw tegen de wil van het volk regeren.
Niet juist : het toekennen van culturele rechten zoals het recht op onderwijs in de eigen taal, eigen radio en TV uitzendingen, eigen kranten
en een recht om zich tegen de culturele onderdrukking van de "meerderheid" te verzetten is fundamenteel. De toestand in eu is momenteel zo dat het principe weliswaar aanvaard is, maar dat de praktische toepassing aan de lidstaten subsidiair toekomt. Dit heeft als gevolg dat er nog steeds ongelofelijke wantoestanden bestaan ivm met oa. het onderwijs in het Nederlands, Bretoens e.a. "minderheidstalen" in Frankrijk (ik ga niet de ganse lijst afwaffen.. het is belangrijk genoeg dat men zich hierover principieel eens goed beraad.. iedereen behoort uiteindelijk tot een "minderheid").

Darwinistisch zou men kunnen stellen dat er uiteindelijk één bepaalde cultuur, één bepaalde religie, één bepaalde taal uiteindelijk geroepen zal zijn om alle diversiteit uit te roeien.. maw dat "de meerderheid" de wereld zal overheersen. Dat is niet mijn ideologie & ik veronderstel ook niet die van het gros van de Vlaams- of belgische Nationalisten..
Oud 17 oktober 2007, 16:23   #462
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je hebt gelijk maar mijn buikgevoel zegt dat de CD&V liever nu aan de macht is dan te gokken op een goede score in 2009 wegens standvastigheid. Wat de gevolgen daarvan zouden kunnen op termijn zijn willen ze niet weten.

Hoe dan ook, jouw analyse houdt geen rekening met de franstaligen zelf. Die stellen zich nog altijd even onverzettelijk op als 4 maand geleden. Maingain glimlacht nog steeds.
Ik zou ze een vergiftigd geschenk geven : ipv BHV te splitsen, scheppen we voor de federale verkiezingen één enkel kiesarrondissement nl. gansch den Belgique. Wat is daarvan het gevolg ? Helemaal simpel : elke gekozen volksvertegenwoordiger zal precies hetzelfde aantal stemmen nodig hebben om verkozen te geraken & bovendien zullen alle vlamingen woonachtig in de Wallonie voor de vlaamsche partij van hun keuze kunnen stemmen.

Men berekende dat door BHV te splitsen de vlamingen 2 brusselse kamerzetels zouden verliezen, kan er eens iemand berekenen hoeveel kamerzetels de vlamingen zouden winnen door de geheel belgische federale verkiezingen kieskring in te voeren ?

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 17 oktober 2007 om 16:23.
1handclapping is offline  
Oud 17 oktober 2007, 16:29   #463
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
En inderdaad de gevolgen zullen redelijk groot zijn : vooral op het psychologisch vlak voor de franstaligen ...
Die psychologische ommezwaai is broodnodig, wil men België nog een overlevingskans geven.

Citaat:
Nadeel is dan weer dat ze gedurende 6 maanden alles gaan uitputten om de eindstemming in het voltallige parlement tegen te houden en te vertragen ; en dat Leterme geen premier wordt , maar dat er wellicht een tripartite komt onder leiding van Reynders .
In mijn ogen zijn dat mineure nadelen, vergeleken met de historische kans op het omdraaien van de machtsverhoudingen in België.
Kortaf is offline  
Oud 17 oktober 2007, 16:32   #464
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ik zou ze een vergiftigd geschenk geven : ipv BHV te splitsen, scheppen we voor de federale verkiezingen één enkel kiesarrondissement nl. gansch den Belgique. Wat is daarvan het gevolg ? Helemaal simpel : elke gekozen volksvertegenwoordiger zal precies hetzelfde aantal stemmen nodig hebben om verkozen te geraken & bovendien zullen alle vlamingen woonachtig in de Wallonie voor de vlaamsche partij van hun keuze kunnen stemmen.
Dat zou compleet in tegenstelling zijn met de democratiserende trend om het bestuur dichter bij de burger te brengen. Een soort ver-EU-isering van België, als het ware.
Kortaf is offline  
Oud 17 oktober 2007, 16:56   #465
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wat een onzin...

Zo kan ik er nog wel een paar bedenken. Nazisme gaat niet over rassentheorieën maar over gelijkheidwaardigheid van alle rassen. Communisme gaat niet over iedereen in een keurslijf dwingen, maar over het bevorderen van de individuele vrijheid. Etc.

Fantastische visie.

Wat uw bedenkingen darr mee te maken hebben is mij totaal onduidelijk.

"Het" is bovendien niet mijn visie (oorspronkelijk toch niet), maar die van wellicht de beroemdste prof constitutioneel recht uit de VSA, die momenteel verbonden is aan de Brown University (Ivy league, nog wel iets anders dan pakweg de universiteit van hasselt of waar jij ook uw diploma vandaan moge gehaald hebben )

Laatst gewijzigd door Trajanu$ : 17 oktober 2007 om 16:57.
Trajanu$ is offline  
Oud 17 oktober 2007, 18:45   #466
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trajanu$ Bekijk bericht
Wat uw bedenkingen darr mee te maken hebben is mij totaal onduidelijk.
Draai de evidente feiten gewoon om en bevuil daarmee de taal en het geestelijk landschap van uw medemensen. Beweer bijvoorbeeld out of the blue dat democratie niets te maken heeft met beslissen bij meerderheid, en sleur er iets bij dat er totaal niets mee te maken heeft. Respect voor minderheden bijvoorbeeld. Doe alsof een of andere studie je daarin steunt.

Als je pakweg een prof bent, dan kom je daar in de ogen van nogal wat brave lieden gegarandeerd mee weg.

Citaat:
"Het" is bovendien niet mijn visie (oorspronkelijk toch niet), maar die van wellicht de beroemdste prof constitutioneel recht uit de VSA, die momenteel verbonden is aan de Brown University (Ivy league, nog wel iets anders dan pakweg de universiteit van hasselt of waar jij ook uw diploma vandaan moge gehaald hebben )
Het goede oude gezagsargument. I'm impressed...

Laatst gewijzigd door Kortaf : 17 oktober 2007 om 18:46.
Kortaf is offline  
Oud 17 oktober 2007, 18:49   #467
Trajanu$
Banneling

Standaard

You should.

Nu geen tijd maar ik zal morgen of zo nog wel ten gronde antwoorden.
Trajanu$ is offline  
Oud 17 oktober 2007, 18:57   #468
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De VU overleefd??? Waar zit ze dan wel?
in het parlement, verspreid over zowat alle Vlaamse partijen.
Pelgrim is offline  
Oud 17 oktober 2007, 18:58   #469
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trajanu$ Bekijk bericht
welja, tot die halve sossen eruit wouden hé
die halve sossen blijken nu wel standvastiger dan de n-va'ers...
Pelgrim is offline  
Oud 18 oktober 2007, 20:28   #470
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je hebt gelijk maar mijn buikgevoel zegt dat de CD&V liever nu aan de macht is dan te gokken op een goede score in 2009 wegens standvastigheid. Wat de gevolgen daarvan zouden kunnen op termijn zijn willen ze niet weten.
De oude krokodillen van CD&V zijn nu nog een laatste maal in de running. H. van Rompuy is de laatste keer verkozen federaal. Daarna is het gedaan voor en met hem. Wat kan het hem dus schelen dat CD&V dan definitief roemloos wegteerd?
De 'jongere' CD&V-ers kunnen wel peilingen indenken en toekomstige zeteltjes voorspellen en zien in dat nu op zeker spelen ook een zeker einde is daarna.

Wie is als het er echt op aankomt (nog) de baas binnen CD&V?
Burry is offline  
Oud 18 oktober 2007, 20:42   #471
Trajanu$
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
die halve sossen blijken nu wel standvastiger dan de n-va'ers...

vooral.
Trajanu$ is offline  
Oud 19 oktober 2007, 07:23   #472
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard Waarom BHV in het parlement moet gesplitst worden - zonder onderhandelingen

Op lvb.net vond ik volgende vlijmscherpe analyse van Luk Van Braekel over waarom BHV gesplitst moet worden op democratische wijze, zonder onderhandelingen.

Als de NVA bereid is toch te onderhandelen, doet ze afbreuk aan het streven om de discriminerende Belgische machtsverhoudingen om te buigen naar een normaal democratisch bestel.

Citaat:
Kortom, als de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde in oktober gerealiseerd wordt via het democratische meerderheidsprincipe in plaats van via de aloude Belgische compromismethode (een beetje zoals met het gemeentelijk stemrecht voor migranten, dat ook door een parlementaire meerderheid werd goedgekeurd, terwijl een meerderheid van Vlaamse kamerleden tegen was), dan kan de onvermijdelijke situatie die daaruit zal voortvloeien meteen de oplossing voor de regeringsformatie dichterbij brengen. De eenzijdige splitsing van BHV zal een psychologische ommekeer veroorzaken: van één vragende partij (de Vlamingen, voor een staatshervorming) naar twee vragende partijen (de Franstaligen zullen vragende partij zijn voor corrigerende maatregelen voor de Franstalige inwoners van Halle-Vilvoorde). Deze zet zal de Franstaligen er ook aan herinneren dat zij in België een minderheid zijn, en dat aanhoudend verzet tegen de wil van de meerderheid het land ondermijnt, waarvan zij beweren dat het hen zo dierbaar is.

Op 15 juni 2004 verklaarde Yves Leterme dat vijf minuten politieke moed voldoende zouden zijn om BHV te splitsen. Straks krijgt zijn partij samen met de andere Vlaamse partijen de kans om dat ook te bewijzen. Vijf minuten politieke moed graag, bij de start van het nieuwe parlementaire jaar. En voor alle duidelijkheid: wishful thinking over het einde van België, de proclamatie van de Vlaame onafhankelijkheid of een samengaan met Nederland is voorbarig en niet relevant, en leidt ons alleen maar af van de hoofdzaak: het uitoefenen van Vlaamse macht op basis van een numerieke meerderheid binnen het reële Belgische staatsverband.
Kortaf is offline  
Oud 19 oktober 2007, 08:26   #473
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op 15 juni 2004 verklaarde Yves Leterme dat vijf minuten politieke moed voldoende zouden zijn om BHV te splitsen. Straks krijgt zijn partij samen met de andere Vlaamse partijen de kans om dat ook te bewijzen. Vijf minuten politieke moed graag, bij de start van het nieuwe parlementaire jaar. En voor alle duidelijkheid: wishful thinking over het einde van België, de proclamatie van de Vlaame onafhankelijkheid of een samengaan met Nederland is voorbarig en niet relevant, en leidt ons alleen maar af van de hoofdzaak: het uitoefenen van Vlaamse macht op basis van een numerieke meerderheid binnen het reële Belgische staatsverband.
Ook die hard separatisten a la VB kunnen zich scharen achter die vijf minuten politieke moed uitgeoefend door YL , BDW en cons.
Een separatist gaat niet wegkijken als door eenzijdige splitsing en attendant Belgische machtsverhoudingen worden gedekoloniseerd.
Oud 19 oktober 2007, 08:52   #474
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op lvb.net vond ik volgende vlijmscherpe analyse van Luk Van Braekel over waarom BHV gesplitst moet worden op democratische wijze, zonder onderhandelingen.

Als de NVA bereid is toch te onderhandelen, doet ze afbreuk aan het streven om de discriminerende Belgische machtsverhoudingen om te buigen naar een normaal democratisch bestel.
Prachtige artikels schrijft die Van Brakel!

Laat ons hopen dat De 'Vlaamse' onderhandelaars ze niet alleen lezen.....
Oud 19 oktober 2007, 08:53   #475
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Niet juist : het toekennen van culturele rechten zoals het recht op onderwijs in de eigen taal, eigen radio en TV uitzendingen, eigen kranten
en een recht om zich tegen de culturele onderdrukking van de "meerderheid" te verzetten is fundamenteel. De toestand in eu is momenteel zo dat het principe weliswaar aanvaard is, maar dat de praktische toepassing aan de lidstaten subsidiair toekomt. Dit heeft als gevolg dat er nog steeds ongelofelijke wantoestanden bestaan ivm met oa. het onderwijs in het Nederlands, Bretoens e.a. "minderheidstalen" in Frankrijk (ik ga niet de ganse lijst afwaffen.. het is belangrijk genoeg dat men zich hierover principieel eens goed beraad.. iedereen behoort uiteindelijk tot een "minderheid").

Darwinistisch zou men kunnen stellen dat er uiteindelijk één bepaalde cultuur, één bepaalde religie, één bepaalde taal uiteindelijk geroepen zal zijn om alle diversiteit uit te roeien.. maw dat "de meerderheid" de wereld zal overheersen. Dat is niet mijn ideologie & ik veronderstel ook niet die van het gros van de Vlaams- of belgische Nationalisten..
ik schreef weldegelijk :
Citaat:
terwijl elke meerderheid in het parlement natuurlijk de grootste gemene deler van de wil van het volk is.

minderheden speciale politieke rechten toekennen is maw tegen de wil van het volk regeren
waarmee ik sleutels op de democratie bedoel : vetorechten/speciale meerderheden per taalgroep/alarmbellen

ik had het niet over culturele rechten, taalrechten ...dat zijn mensenrechten en die worden door niemand betwist.
Anna List is offline  
Oud 19 oktober 2007, 10:14   #476
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet. Als de Vlamingen niet veranderen wordt Vlaanderen een mini-Belgique.

Nu is het wel zo dat de Vlaamse publieke opinie enigszins veranderd is tegenover tien jaar geleden. Het is mijns inziens niet helemaal in de goede richting, maar dat terzijde. Maar zelfs op die verandering lopen de politici een decennium achter.
D�*t is best mogelijk.

Zelf vrees ik dat het nog tien keer erger zal worden: 'La Flandre �* papa' (maar dan wellicht in het Engels) zal alvast NIET mijn 'vaderland' worden.

Voor de rest kan ik je alleen maar gelijk geven:

ik ben zeker geen Vlaams-Nationalist - ik zou zelfs moeten zeggen: integendeel - maar ik vind wèl dat het hoog tijd wordt dat in België eindelijk - na 177 jaar ! - een waarlijk democratische samenleving tot stand wordt gebracht.
Als dat niet nù gebeurt, zal het land geen lang leven meer beschoren zijn, wat de 'heersende politieke machten' daarover ook menen te mogen/moeten denken.
Ik hoop alleen dat ik niet van de regen in de drop terecht kom, maar die hoop wordt met de dag kleiner.

In het belang van de democratie, en om wille van een minimum aan respect voor �*lle Belgen pleit ik dan ook zonder de minste aarzeling voor

- de afschaffing van speciale politieke voorrechten voor minderheden,
- de onmiddellijke invoering van het BROV,
- de creatie van 'volksvertegenwoordigende organen' waarin èlke 'zetel' evenveel 'kost', en daar kunnen er dankzij de invoering van het BROV wat mij betreft gerust ook tussen zitten die op basis van één federale kieskring samengesteld worden,
- en last but not least de onmiddellijke en totale vernietiging van de 'stemcomputers'.
djimi is offline  
Oud 19 oktober 2007, 10:44   #477
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of die hier al staat, maar daar komt ie toch...

klikkeeeuh
Oud 19 oktober 2007, 11:00   #478
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
ik ben zeker geen Vlaams-Nationalist - ik zou zelfs moeten zeggen: integendeel - maar ik vind wèl dat het hoog tijd wordt dat in België eindelijk - na 177 jaar ! - een waarlijk democratische samenleving tot stand wordt gebracht.
Als dat niet nù gebeurt, zal het land geen lang leven meer beschoren zijn, wat de 'heersende politieke machten' daarover ook menen te mogen/moeten denken.
Ik hoop alleen dat ik niet van de regen in de drop terecht kom, maar die hoop wordt met de dag kleiner.
Awel ik ben het met je eens, hoewel ik *wel* een separatist ben. Maar in mijn evolutie van Belg naar separatistische Vlaming ben ik met dezelfde uitganspunten als jij hier beschrijft begonnen.

Het is idd niet zo dat VL automatisch tot beter bestuur zal leiden en misschien leidt het zelfs tot slechter bestuur, maar Vlaanderen geeft meer HOOP op beter bestuur dan België, al was het maar omdat

1) het bestuur in een onafhankelijk Vlaanderen zowiezo dichter bij de kiezer komt te staan en
2) de politieke klasse niet meer de schuld zal kunnen steken in de schoenen van de andere gemeenschap

Het bestaan van twee gescheiden gemeenschappen en kiezerkorpsen verhoogt automatisch de lans op misbruik en slecht bestuur.

In de Belgische context moet je voor grondige bestuurlijke hervormingen wachten tot de twee gemeenschappen perfect op elkaar afgestemd zijn. Oranje blauw komt daar wel ergens in de buurt van maar het is een zeldzaam verschijnsel (om de 20 jaar?) en zelfs dan blijkt het enorm moeilijk.
Kaal is offline  
Oud 19 oktober 2007, 11:08   #479
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zou compleet in tegenstelling zijn met de democratiserende trend om het bestuur dichter bij de burger te brengen. Een soort ver-EU-isering van België, als het ware.
Voor mij zou één kieskring , in het kader van federale verkiezingen dan toch, de politiek juist dichter bij de mens brengen. Want dan zou ik tenminste mijn eventuele erkentelijkheid kunnen tonen aan een uitredend Vlaams of Waals premier of minister. Maar, ja Vlaams nationalisten zullen alleen al maar om oportunistische redenen huiveren om dit idee.
speurneus is offline  
Oud 19 oktober 2007, 11:23   #480
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Voor mij zou één kieskring , in het kader van federale verkiezingen dan toch, de politiek juist dichter bij de mens brengen.
Dat is natuurlijk niet zo. Vroeger werd je vertegenwoordigd door iemand die in je directe regio woonde (arrondissementen). Nu, met de provinciale kieskringen, kan het zijn dat jouw vertegenwoordiger al 70 km verder woont (bv. een inwoner van Ronse en een volksvertegenwoordiger uit Prosperpolder).
Maar jij wil het nog veel erger maken: een inwoner van Bulskamp wil jij laten vertegenwoordigen door een volksvertegenwoordiger uit pakweg Manderfeld (grofweg 350 km). Die mensen hebben met elkaar niets te maken, en de volksvertegenwoordiger uit Manderfeld weet geen snars van de Westhoek en zijn problemen.

Citaat:
Want dan zou ik tenminste mijn eventuele erkentelijkheid kunnen tonen aan een uitredend Vlaams of Waals premier of minister.
Politiek heeft niets te maken met erkentelijkheid.
Kortaf is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be