Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 01:13   #41
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
wat bewijst dat?
Dat er in verhouding tot het aantal gebruikers van esperanto, opvallend veel internet-pagina's aan gewijd zijn.
Oud 25 oktober 2007, 01:42   #42
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
heb je eigenlijk wel argumenten?
Hangt er van af, voor welk doel en hoe gepreciseerd.
Citaat:
Weet je wat dat is, een 'argument'?
Jawel, hoewel in sommige talen meer dan 1 strekking en ik weet niet hoeveel en welke daarvan door esperanto worden "ondersteund". In het Nederlands: http://www.angenent.biz/soclog/2005/...e-van-het.html

Ik probeer er zelf 1 Nederlands woord voor te bedenken dat zo veel mogelijk betekenissen insluit:
dramzin.
Oud 25 oktober 2007, 05:39   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
De getallen op Net reeds (aantal hits) stellen mij in het gelijk.
Metaseek, setting "internationaal", op nagenoeg ieder typisch esperanto-woord onmiddellijk ruim 100 hits en dat is grofweg 10% méér dan op de meeste mij bekende Nederlandse schuttingwoorden met Metaseek in setting "Nederland". Toch zijn er alleen in Nederland al, meer mensen bekend met die schuttingwoorden dan er over de hele wereld esperantisten bestaan.
"esperanto": 109 hits
"lingvo" 113 hits
"instruistino" 112 hits
"standardo" 99 hits
"malvarme" 106 hits

Tot zover mijn bedrevenheid op het stukje van "statistiek".
Of hoe men statistiek in een hoekje kan plooien om het eigen grote gelijk te "bewijzen"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 11:07   #44
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er in verhouding tot het aantal gebruikers van esperanto, opvallend veel internet-pagina's aan gewijd zijn.
en dan?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 13:01   #45
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
en dan?
Spam dus.
Oud 25 oktober 2007, 13:04   #46
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of hoe men statistiek in een hoekje kan plooien om het eigen grote gelijk te "bewijzen"...
Ja, zo werkt dat; nog eens mijn oude voorbeeldje "Sittard":

Toen ik in 1980 in Sittard kwam wonen, viel mij onmiddellijk op dat hier weinig muggen zijn en veel wespen; bewijs dus, dat Sittarders geen wespen lusten ....
Oud 25 oktober 2007, 13:35   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spam dus.
verklaar?
Oud 25 oktober 2007, 13:36   #48
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, zo werkt dat; nog eens mijn oude voorbeeldje "Sittard":

Toen ik in 1980 in Sittard kwam wonen, viel mij onmiddellijk op dat hier weinig muggen zijn en veel wespen; bewijs dus, dat Sittarders geen wespen lusten ....
inderdaad, uw redeneringen zijn zo belachelijk. Fijn dat u het zelf inziet.
Oud 25 oktober 2007, 13:38   #49
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
verklaar?
Herhaal, bedoel je? Nee hoor.
Oud 25 oktober 2007, 13:43   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Herhaal, bedoel je? Nee hoor.
je mag gerust je flauwe kul herhalen, maar daar heb ik niks aan. met 'verklaar' bedoel ik: breng argumenten aan.
Oud 25 oktober 2007, 14:03   #51
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
je mag gerust je flauwe kul herhalen, maar daar heb ik niks aan. met 'verklaar' bedoel ik: breng argumenten aan.
Ik behoor bij uitzondering eens tot een meerderheid: de niet-esperantisten; daartegenover ben ik wel op redelijk werkbaar niveau "gebruiker" van enige (echte, natuurlijke) talen die allang hun nut bewijzen.

"De Nieuwe Kleren Van De Keizer" beschouw ik als een zeer leerzaam sprookje.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 oktober 2007 om 14:04.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 19:45   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik behoor bij uitzondering eens tot een meerderheid: de niet-esperantisten; daartegenover ben ik wel op redelijk werkbaar niveau "gebruiker" van enige (echte, natuurlijke) talen die allang hun nut bewijzen.

"De Nieuwe Kleren Van De Keizer" beschouw ik als een zeer leerzaam sprookje.
Hoezo? Wat wilt u ons, esperantisten, dan wel duidelijk maken?

Trouwens, uw stelling dat slechts de "natuurlijke" talen de enige "echte" zijn, is grotesk. Iedere taal heeft in haar gestandardiseerde component een zekere mate van "gemaaktheid", van afspraken en normen, van door taalkundigen en commissies genomen beslissingen.

Als esperantist kunt u mij geenszins ervan weerhouden te geloven in de bruikbaarheid van Esperanto. Niet "geloof" in de betekenis van iets wat we als waarheid aannemen zonder tastbare bewijzen; neen, wel als een vaste overtuiging die gegroeid is doordat we die taal in allerlei omstandigheden hebben kunnen gebruiken en ook nog steeds gebruiken. Daar kunt u gewoon niets tegenover stellen.
Oud 25 oktober 2007, 23:12   #53
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Hoezo? Wat wilt u ons, esperantisten, dan wel duidelijk maken?

Trouwens, uw stelling dat slechts de "natuurlijke" talen de enige "echte" zijn, is grotesk. Iedere taal heeft in haar gestandardiseerde component een zekere mate van "gemaaktheid", van afspraken en normen, van door taalkundigen en commissies genomen beslissingen.

Als esperantist kunt u mij geenszins ervan weerhouden te geloven in de bruikbaarheid van Esperanto. Niet "geloof" in de betekenis van iets wat we als waarheid aannemen zonder tastbare bewijzen; neen, wel als een vaste overtuiging die gegroeid is doordat we die taal in allerlei omstandigheden hebben kunnen gebruiken en ook nog steeds gebruiken. Daar kunt u gewoon niets tegenover stellen.
Esperanto "bestaat" lang genoeg om zijn ONbruikbaarheid te hebben aangetoond.

Ik ken toevallig wel enige lieden (van chats/fora op internet) die zelf "conlangs" (constructed languages) knutselen.

Het valt mij steeds weer op dat daar allerlei omslachtigheden blijven insluipen en nagenoeg allemaal hebben ze een niet of moeilijk op toetsenbord benaderbaar en werkbaar "eigen" alfabet nodig.

MISSCHIEN is een kunstmatige taal nuttig bedenkbaar maar die zou ik dan eerder laten uitwerken door wis/reken-kundigen dan door zulke evangelisten.

De programmeertaal "basic" is bijna-mensentaal en zou wellicht als een voorbeeld kunnen dienen voor iets dat werkelijk snel te leren en te gebruiken valt.

Speciale lettertekens, accenten enzo zijn onwenselijk; er zijn echt niet veel bijzondere klanken nodig om iets bruikbaar(s) te fabrieken.

Maar lees vooral eens dat sprookje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_nieu..._van_de_keizer

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 oktober 2007 om 23:13.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 00:18   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
wel als een vaste overtuiging die gegroeid is doordat we die taal in allerlei omstandigheden hebben kunnen gebruiken en ook nog steeds gebruiken. Daar kunt u gewoon niets tegenover stellen.
je dogmatische onwetendheid begint komische vormen aan te nemen Willemke.
Oud 26 oktober 2007, 05:44   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja? Bewijs ons dat maar eens. Wat verstaat u dan onder "onbruikbaarheid" en kunt u dat wat concreet duiden?
Oud 26 oktober 2007, 05:46   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je dogmatische onwetendheid begint komische vormen aan te nemen Willemke.
Eigenlijk begin ik medelijden te krijgen met Willem. In het begin dacht ik eerst dat hij niet goed op de hoogte was, maar nu blijkt dat de man zichzelf opgezadeld heeft met een viscerale haat die hem iedere objectieve benadering onmogelijk maakt. Best wel zielig, als u het mij vraagt.
Oud 26 oktober 2007, 15:45   #57
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken toevallig wel enige lieden (van chats/fora op internet) die zelf "conlangs" (constructed languages) knutselen.
En willen die meestal niet gewoon opzettelijk zo origineel mogelijk zijn, en betekent dat niet meestal het verhogen van de moeilijkheid? Dat is dan wel het tegengestelde van Esperanto, lijkt me. Ik ken (helaas) enkel de basis van Esperanto (nooit de kans of tijd gehad het echt te oefenen), maar grammatica en klankkleer lijken me net zo eenvoudig mogelijk gehouden te zijn.

Niets tegen mensen die met conlangs bezig zijn, trouwens. Altijd zeer leuk.

Citaat:
lt mij steeds weer op dat daar allerlei omslachtigheden blijven insluipen en nagenoeg allemaal hebben ze een niet of moeilijk op toetsenbord benaderbaar en werkbaar "eigen" alfabet nodig.
Dat van het lastige alfabet van Esperanto is eigenlijk het enige enigszins redelijke argument tegen Esperanto dat ik in deze draad tegengekomen ben: die ĝ, ĉ, ĥ, ĵ, ŝ en ŭ zijn niet al te handig. Maar ik geloof dat het gebruikelijk is om dit te omzeilen door "gx" te schrijven i.p.v. ĝ. Onoverkomelijk is het dus niet.

Citaat:
MISSCHIEN is een kunstmatige taal nuttig bedenkbaar maar die zou ik dan eerder laten uitwerken door wis/reken-kundigen dan door zulke evangelisten.

De programmeertaal "basic" is bijna-mensentaal en zou wellicht als een voorbeeld kunnen dienen voor iets dat werkelijk snel te leren en te gebruiken valt.
Zie jij al iemand in BASIC een conversatie houden? Dat lijkt me toch net iets ingewikkelder dan Esperanto te leren.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 17:08   #58
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

En om in de geest van de draad te blijven:

היינט צוטאגס רעדן יידיש אין אמעריקע, מאמע שפראך, איבערהויפט די פרומע חסידישע קרייזן.
ווי נאך רעדט מען יידיש? ארץ ישראל, אוקריינע, רוסלאנד, ענגלאנד, בעלגיע, אבער דאס רוב זענען חרדישע אידן וואס וואונען בעיקר אין אמעריקע, אין ארץ ישראל איז נישט פארהאן קיין אידישע צייטונגע , ווייל דער דימענד פאר אידיש אין ליטעראטור איז נישט אזוי שטארק.
אויך אין די אלע מדינות אחוץ אמעריקע און לאנדאן ווי ענגליש איז זייער ערשטער שפראך, איז אבער יידיש קיינמאל דער שפראך פאר ענגליש אין יענע מדינות דעריבער פאר מאדערן טערמינען אין אידיש וועלן זיי פארשטיין און זיך באנוצען מיט ענגליש טערמינען אלס זייער אידיש. ווי למשל קאמפיוטער, פריזשערעיטאר קאר און אזוי ווייטער.
כאטש וואס היינט הערט זיך יידיש

Je zou denken dat dit een of ander vreemd taaltje is, die ons volledig vreemd in de oren klinkt. Maar neen: het is gewoon een Germaanse taal, namelijk Jiddisj. Het was een van de belangrijkste talen in Europa (zeker in Oost-Europa) maar daar heeft ene A.H. verandering in gebracht. Toch is het de moedertaal van allicht nog enkele duizenden Vlamingen, vooral Antwerpenaren.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 17:23   #59
willem1940NLD

Standaard

Het voorbeeld "basic" gaf ik alleen maar omdat daarmee met een minimale woordenschat en verwaarloosbare grammatica al erg veel mogelijk is.

Zoiets als "basic" loslaten op een op zich al eenvoudig-strakke taal met klein alfabet, zonder verbuigingen, naamvallen, meervouden en al zulke meuk zal een compact geheel kunnen opleveren en bovendien (kale) leenwoorden uit andere talen moeiteloos absorberen. Neem eens Maleis/Bahasa Indonesia als voorbeeld, hoewel denkelijk enige Filippijnse of oud-Amerikaanse talen ook wel zulke mogelijkheden in zich hebben en niet te vergeten Stille-Zuidzee-talen alsmede (daaraan verwant) een naar ik meen op Nieuw-Guinea gangbaar taaltje (tok pisin) waarover ik soms iets opvang .... he, dat zie ik nu pas: veel hits op Net en duidelijk reeds veel meer sprekers dan esperanto.
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...pisin&where=nl

Info over Maleis en het nauw daaraan verwant Bahasa Indonesia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maleis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Indonesisch

====
Gaat het om een taal die binnen 1 groep als overbrugging dient (voorwaarde: onmiddellijk verstaanbaar voor alle sprekers van enige tot die groep behorende taal) dan lijkt mij "Slovio" ideaal voor het Slavisch bereik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slovio

Ik trof onlangs ook iets dergelijks aan voor het Germaans gebeuren: "Folkspraak", maar het ziet er naar mijn smaak al weer te ingewikkeld uit hoewel blijkens bijschrift op hun pagina zij toch ooit met "basic" zouden zijn opgestart ... toch hoog tijd dat er eens wiskundigen zich op deze hobby storten.
http://www.geocities.com/folkspraak/FSPINDEX.html
Oud 27 oktober 2007, 00:33   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jammer genoeg kwam er geen repliek meer van Willem. Kan hij dan zijn bewering niet bewijzen als zou het Esperanto volgens hem "onbruikbaar" zijn als taal?

Citaat:
O ja? Bewijs ons dat maar eens. Wat verstaat u dan onder "onbruikbaarheid" en kunt u dat wat concreet duiden?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be