Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2007, 14:47   #41
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Hier, ik heb het voor je gegoogled. Ik ben toch zo'n slechte nog niet, he?

http://www.knack.be/nieuws/belgie/fr...ticle3323.html
Neen neen zo slecht ben je niet... Ik vroeg me alleen wie dan de weerderheid is in brussel. Aangezien het niet het frans is; ook niet het nederlands of het engels...?

Kan het zijn dat de schrijf(st)er van het artikel een kleine vertalingsfout maakte...Of kan iemand me dit artikel in het frans geven?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2007, 15:00   #42
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Neen neen zo slecht ben je niet... Ik vroeg me alleen wie dan de weerderheid is in brussel. Aangezien het niet het frans is; ook niet het nederlands of het engels...?

Kan het zijn dat de schrijf(st)er van het artikel een kleine vertalingsfout maakte...Of kan iemand me dit artikel in het frans geven?
Het komt er op aan hoe je meerderheid bekijkt he. Als je 50% moet halen, tja, dan haalt niemand die op dit moment. Als je echter de grootste groep als meerderheid beschouwd, dan is dat duidelijk de franstaligen.
De berichten over het "verlies van meerderheid" zijn dus lichtjes overdreven, maar wél een teken aan de wand...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2007, 15:02   #43
largo_w

Standaard

de studie: http://www.brusselsstudies.be/PDF/FR_40_BS6FR.pdf
de woorden: "il est permis d’affirmer que si l’on entend par « francophones
» les personnes dont la langue maternelle est le français, ils constituent aujourd’hui
une minorité des Bruxellois
. En revanche, si l’on entend par « francophones »
ceux qui maîtrisent bien ou très bien le français, on est proche des 95%, en ce
compris pratiquement tous les Bruxellois néerlandophones."
(bijhorende grafiek 6 eens bekijken)

Met andere woorden moet men in feite opletten... Wat het artikel zegt is dat er geen 500 001(als je stelt dat er 1mio brusselaars zijn!!!) franstaligen zijn in de betekenis van mensen die frans spreken van huize uit!

pffff wat een zever allemaal...
Oud 27 oktober 2007, 15:03   #44
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Het komt er op aan hoe je meerderheid bekijkt he. Als je 50% moet halen, tja, dan haalt niemand die op dit moment. Als je echter de grootste groep als meerderheid beschouwd, dan is dat duidelijk de franstaligen.
De berichten over het "verlies van meerderheid" zijn dus lichtjes overdreven, maar wél een teken aan de wand...
jep ik had het slecht verstaan ook... Het is me nu duidelijk!

ja een teken aan de wand meer en meer europese ambtenaren in brussel
Oud 27 oktober 2007, 15:06   #45
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
jep ik had het slecht verstaan ook... Het is me nu duidelijk!

ja een teken aan de wand meer en meer europese ambtenaren in brussel
Niet alleen ambtenaren. Brussel huisvest een enorm aantal zij-beroepen die je echt niet onder de ambtenaren kan rekenen, hoewel die ook veel bureauwerk doen.
Daarnaast is de aangroei van laaggeschoolde mahgrebijnen het grootst en duidelijk een probleem. Meer brusselaars zullen de stad ontvluchten, het percentage zeker niet verbeterend.

.
Oud 27 oktober 2007, 15:08   #46
largo_w

Standaard

Citaat:
Niet alleen ambtenaren. Brussel huisvest een enorm aantal zij-beroepen die je echt niet onder de ambtenaren kan rekenen, hoewel die ook veel bureauwerk doen.
Daarnaast is de aangroei van laaggeschoolde mahgrebijnen het grootst en duidelijk een probleem. Meer brusselaars zullen de stad ontvluchten, het percentage zeker niet verbeterend.
Wat de studie bewijst is dat het engels in optocht is...
Niet het arabisch, turks of marokkaans of zo hé...

Misschien bewijst het wel eens dat de brusselaars het goed hebben in de rand ...
Oud 27 oktober 2007, 15:12   #47
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat de studie bewijst is dat het engels in optocht is...
Niet het arabisch, turks of marokkaans of zo hé...

Misschien bewijst het wel eens dat de brusselaars het goed hebben in de rand ...
Je moet dat ook bekijken naast de bevolkingscijfers he. Het engels is inderdaad een uitschieter, vooral als je de laatste jaren bekijkt. Maar de gestade groei van de mahgreb is zeker een feit waar je niet naast kan. De studie blijkt het daar niet over te hebben en duidelijk slechts één item naar voor te willen schuiven, wat nog redelijk slecht uit de verf komt, als je het realistisch bekijkt.
Slechte titel, slechte studie, en bijgevolg een slechte draad...

.
Oud 27 oktober 2007, 15:13   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ik ken geen enkele Waal die Brussel een Waalse stad noemt en ik ken geen enkele Franstalige Brusselaar die dat zou pikken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2007, 15:13   #49
largo_w

Standaard

Citaat:
Slechte titel, slechte studie, en bijgevolg een slechte draad...
Vind ik eigenlijk ook maar net als mij denk ik dat de draadstarter iets anders dacht!
Oud 27 oktober 2007, 15:27   #50
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vind ik eigenlijk ook maar net als mij denk ik dat de draadstarter iets anders dacht!
Tja, de titel spreekt aan he

.
Oud 27 oktober 2007, 16:30   #51
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet er dan steeds overal een meerderheid zijn?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2007, 16:32   #52
largo_w

Standaard

Citaat:
Moet er dan steeds overal een meerderheid zijn?
logisch ja...

Ale ik snapte de titel verkeerd no problem! Franstaligen zijn wel degelijk de grootste taalgroep in brussel!
Oud 27 oktober 2007, 16:35   #53
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
I know you know wath I meant!
Niet echt neen. Ik vond het een tamelijk nietszeggende mededeling.

Citaat:
Omdat het er niet bij hoort... Brusseleirs houden algemeen zelf niet van vlamingen (laat staan flaminganten)!
Tja, en is die zelfhaat een goede basis om te starten.

Citaat:
Hahahahahahaha... Brussel is dan ook geen vlaamse stad en hoort dus niet bij "de vlaamse massa". Brussel is een aparte entiteit...
Ik zie niet eens het verband met wat ik vroeg. Ik vroeg dus: stel dat de meeste Gentenaars niet zo tuk zijn om in een Vlaanderen te wonen, zijn zij dan geen Vlamingen meer?

Citaat:
Ik weet dat sommige vlamingen in de waan leven dat deze (om één of andere reden) geen aparte entiteit is maar tsjah...
Ik erken het feit dat de Belgische staat Vlaanderen opgedeeld heeft in twee entiteiten: een Brussels Hoofdstedelijk Gewest en een die "Vlaams Gewest" genoemd wordt. Wat de tweede Vlaamser maakt dan de eerste, weet ik zo meteen niet.

Citaat:
Dan haalk m'n tweeloop boven ... Dat ze eerst proberen die vlag die hier wappers naar beneden te halen
Bah, ben jij ook zo'n vendelzwaaier/vlaggenhanger? Vind ik maar sentimenteel-nationalistisch gedoe...
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 27 oktober 2007, 16:36   #54
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Franstaligen zijn wel degelijk de grootste taalgroep in brussel!
Dat is waar, en daar heb ik au fond geen probleem mee.

Laatst gewijzigd door Burkide : 27 oktober 2007 om 16:36.
Oud 27 oktober 2007, 16:39   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je vergis je. Die aanwijzingen zijn er wel degelijk. Overal langs de taalgrens groeit het besef dat men Nederlands moet leren. Het Nederlandstalig onderwijs zit vol franstaligen. 25 jaar geleden was het hier en daar 1 franstalige in een klas. Nu heb je minstens 20% franstaligen in elke klas van elke school. Heel vaak 30, 35, 45, 50%. In Brussel nog meer.
In onze school hebben wij helemaal geen 20% Franstaligen en ook de scholen in het Kortrijkse waarmee ik vertrouwd ben, hebben helemaal niet dergelijke percentages aan Franstaligen (nochtans is Kortrijk heel dichtbij voor mensen van Henegouwen).

Ik zou trouwens wel eens de cijfers willen zien waarop u zich baseert om tot dergelijke conclusies te komen. En ja, in het Brussels Vlaams onderwijs zit het wel ietsje anders, maar er spelen daar nog andere factoren een rol dan het louter taalkundige.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2007, 16:46   #56
largo_w

Standaard

Citaat:
Niet echt neen. Ik vond het een tamelijk nietszeggende mededeling.
Dan ken jij brussel niet goed!

Citaat:
Tja, en is die zelfhaat een goede basis om te starten.
...(vul zelf in)

Citaat:
Ik zie niet eens het verband met wat ik vroeg. Ik vroeg dus: stel dat de meeste Gentenaars niet zo tuk zijn om in een Vlaanderen te wonen, zijn zij dan geen Vlamingen meer?
Dat idee zou open moeten liggen voor hen inderdaad...

Citaat:
Ik erken het feit dat de Belgische staat Vlaanderen opgedeeld heeft in twee entiteiten: een Brussels Hoofdstedelijk Gewest en een die "Vlaams Gewest" genoemd wordt. Wat de tweede Vlaamser maakt dan de eerste, weet ik zo meteen niet.
haha... belgië deelde veel meer in...provincies, gemeenten,...
Verder geef ik je volledig gelijk... geen van beiden is vlaams in vlaams nationalistische zin! Wij gaan overeen komen ...

Citaat:
Bah, ben jij ook zo'n vendelzwaaier/vlaggenhanger? Vind ik maar sentimenteel-nationalistisch gedoe...
Nop! Alleen hangt hij hier (wapperen eigenlijk niet echt...)...
Niks met sentiment te maken!
Oud 27 oktober 2007, 16:57   #57
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan ken jij brussel niet goed!
Het is niet omdat mijn ervaringen niet overeenstemmen met de jouwe, dat ik Brussel niet goed ken. Brussel heeft zijn specificiteiten, maar niet meer dan iedere andere stad ter wereld die heeft.

Citaat:
haha... belgië deelde veel meer in...provincies, gemeenten,...
Jep. In principe niets tegen indelingen, hoor. Wel iets tegen de notie als zou "Vlaanderen" gelijkgesteld moeten worden aan het "Vlaams Gewest", en tegen een absurditeit van een "Brussels Gewest" (een gewest dat enkel op taal en niet op het samenvallen van taal en economische leefbaarheid is gebaseerd) (en het racisme dat aan de basis ligt van de creatie van Brussel als apart gewest).

Citaat:
Verder geef ik je volledig gelijk... geen van beiden is vlaams in vlaams nationalistische zin! Wij gaan overeen komen ...
Joepie

Citaat:
Nop! Alleen hangt hij hier (wapperen eigenlijk niet echt...)...
Niks met sentiment te maken!
Maar alles met...?
Oud 27 oktober 2007, 17:24   #58
largo_w

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat mijn ervaringen niet overeenstemmen met de jouwe, dat ik Brussel niet goed ken. Brussel heeft zijn specificiteiten, maar niet meer dan iedere andere stad ter wereld die heeft.
Haha... Brussel is de hoofdstad van belgië, is dat nieuw voor u?
Brussel is GEEN vlaamse stad ze is haar eigen hoofdstad en maakt enkel onderdeel uit van België... Ze heeft verder geen banden met vlaanderen, wallonië of de kantons!

Citaat:
Jep. In principe niets tegen indelingen, hoor. Wel iets tegen de notie als zou "Vlaanderen" gelijkgesteld moeten worden aan het "Vlaams Gewest", en tegen een absurditeit van een "Brussels Gewest" (een gewest dat enkel op taal en niet op het samenvallen van taal en economische leefbaarheid is gebaseerd) (en het racisme dat aan de basis ligt van de creatie van Brussel als apart gewest).
Haha het staat u niet aan dus tzijn racisten en klootzakken...Jep kan ik wel geloven .
Vlaanderen is natuurlijk het vlaams gewest een entiteit binnen federaal België, wat anders?

Citaat:
Joepie
...want er bestaat niet zoiets als een vlaams volk...

Citaat:
Maar alles met...?
Steun! En de goesting van mijn moeder om em buiten te hangen
Oud 27 oktober 2007, 17:53   #59
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Haha... Brussel is de hoofdstad van belgië, is dat nieuw voor u?
Euh... Neen? Heb ik ooit ontkent dat het dat was? Dat is een van de specificiteiten van Brussel. Andere steden hebben andere specificiteiten. So what?

Citaat:
Brussel is GEEN vlaamse stad ze is haar eigen hoofdstad en maakt enkel onderdeel uit van België... Ze heeft verder geen banden met vlaanderen, wallonië of de kantons!
Ten eerste heb ik het nooit, maar dan ook nooit gehad over de officiële gang van zaken. Daar heb ik lak aan.
Ten tweede is zelfs volgens de officiële gang van zaken Brussel in zekere mate een Vlaamse stad. Het valt immers onder het ambtsgebied van de Vlaamse Gemeenschap. Het valt wel niet onder het Vlaams Gewest - maar waarom zou men met "Vlaanderen" enkel het "Vlaams Gewest" bedoelen?

Citaat:
Haha het staat u niet aan dus tzijn racisten en klootzakken...
Mag ik je wat vragen? Waarom is Brussel een gewest? 't Kan niet om de taal alleen gaan, want gewesten hebben geen snars te maken met taalwetgeving. Gewesten gaan in de eerste plaats over economische kwesties. Vandaar dat de Duitstalige Oostkantons gerust Duitstalig kunnen blijven én deel uitmaken van het Waals Gewest.

Ik zie maar een reden voor de schepping van het Brussels Gewest: de verfranste middenklasse uit de jaren'60 en '70 vond zich te goed om bij die flamands te horen, en daarvan werd handig gebruik van gemaakt van de Belgische elite om een absurd federalisme te creëren dat enkel diende om de "staatsgevaarlijke" krachten te sussen.

Of ziet u een andere reden?

Citaat:
Vlaanderen is natuurlijk het vlaams gewest een entiteit binnen federaal België, wat anders?
Zelf in de Belgische optiek is Vlaanderen meer dan het Vlaams Gewest. Al gehoord van de Vlaamse Gemeenschap?

Citaat:
...want er bestaat niet zoiets als een vlaams volk...
In absolute zin bestaan er ook geen "volkeren". So what?

Citaat:
Steun!
Aan? De Koning? Het VBO? Etienne Davignon?
Oud 27 oktober 2007, 19:33   #60
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Stel dat je over heel Vlaanderen een referendum organiseert over onafhankelijkheid, en heel het land zegt in meerderheid "ja", behalve Gent. Is Gent dan opeens geen Vlaamse stad meer?
Als u dat referendum om wat voor duistere redenen dan ook enkel pro forma organiseert, dan blijft Gent inderdaad een Vlaamse stad.

Als u uw referendum ernstig neemt, dan laat u 'de fiere stede' haar eigen weg gaan.
Louter cultureel zal Gent zeker nog een tijd 'Vlaams' blijven, op politiek vlak is de 'Gentse' entiteit ontstaan, waarmee de 'Vlaamse' entiteit zich niet meer dient te moeien.

Dat is wat ik erover denk.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be