![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar zelfs als ik onder die vrijheid probeer te verstaan wat ik denk dat je er hier onder andere onder verstaat, hier een tegenvoorbeeldje van die 'vrijheid van keuze': Ik zit op kot in een kleine stad met maar liefst vijf panossen en vier kruidvatten. Er liggen ook twee H&M's. Vergroot dit de kans niet enorm dat ik, als ik snel eens iets nodig heb wat ik in desbetreffende ketens kan vinden, daar binnenspring? In welke mate is er dan nog sprake van vrije keuze?
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Ik bedoel eigenlijk zowat alles wat zich heeft afgespeeld aan schrijnende taferelen tot nu, en waar mijns inziens veel te weinig aan word gedaan. Misschien was er een opstand, misschien was er media-aandacht, maar dat was niet genoeg ...
Ik denk bv. aan Wit-Rusland en Tsjetenië waar de politie mensen bij wijze van spreken doodschiet als hun gezicht hun niet aanstaat, aan honger en dorst in Darfur, kinderarbeid, het verdwijnen van het Aralmeer, klimaatproblemen, kernwapenrpoductie- en opslag, het conflict in Birma, de valse medicijnenzwendel in Afrika, het gebrek aan medische zorg en onderwijs in veel landen, het feit dat in Zuid-Amerika kleuters op afvalbergen werken en er sterven, ... Ik vergeet waarschijnlijk nog heel veel dingen. En ik weet wel dat wij daar als enig persoon weinig aan kunnen doen en dat veel te maken heeft met de politieke leiders van dat land. Misschien is het ook wel paternalistisch om te moeten denken dat we overal moeten ingrijpen als er iets fout gaat, als wereld. Maar toch, ... als we ergens en bloc en als wereld tegen optreden moet het onrecht toch stoppen?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 oktober 2007 om 23:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik denk niet dat de topicstarter dit bedoelt... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De markt bepalen aan de hand van werkeloosheid zullen ze nooit doen,wel aan de hand van de winst voor een selectieve groep,denk daar maar eens goed over na!
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
De economisch machtigen liggen inderdaad continu op de loer om zich te kunnen bedienen van de staatsmacht; het geeft hen immers een soort shortcut voor de harde wetmatigheden van de 'vrije markt'. Véél gemakkelijker is het om te kunnen opereren onder de paraplu van een door de staat in stand gehouden monopolie of instapdrempels. De uitdaging bestaat erin om net d�*t te beletten. Minder staat dus, in plaats van méér... Citaat:
En dat heeft dan weer te maken met het cultiveren van een soort 'ambtenarenmentaliteit' bij de mensen: een goede vaste maandelijkse 'pree', goede sociale vangnetten en vooral de ambitie om elk risico (cq. verantwoordelijkheid) uit te sluiten. Meer dan anderhalve generatie is er hier door geïndoctrineerd. En daar plukken we nu de vruchten van. Wat die keuzevrijheid betreft: er is vandaag zéér veel keuze; wie bewust consumeert (of -mindert) komt meer aan z'n trekken dan ooit tevoren. Niet de grote cultuurpessimist uithangen hier... Citaat:
Het is voorts een fout te veronderstellen dat werknemers gezien worden als een 'noodzakelijk kwaad'; het enige wat men daarin ondervindt is de economische wetmatigheid van de vrije markteconomie. En voordat je al té hard tegen het 'kapitalistische karretje' begint te trappen ('t is populair tegenwoordig...); vergeet niet dat het net dat kapitalisme en liberalisme is geweest dat je die gouden paplepel in de mond gestopt heeft en je nu toelaat om als een rotverwend kindje te zagen dat 'papa en mama' je te weinig beschermen in deze grote boze wereld. Want zo komt het over. Ik neem aan dat je nooit in het Berlijn van de jaren '70 bent geweest en daar het verschil gezien hebt tussen West en Oost; tussen de welvaart en de 'vrijheid' (hoe relatief ook) en de sombere troosteloosheid aan de andere kant van de muur. D�*�*r was immers geen 'kapitalisme' en geen 'liberalisme'. Ik vraag me soms af welk pilletje je zou kiezen eens voor zo'n keuze gesteld: het blauwe of het rooie... Citaat:
Citaat:
Een kleine zelfstandige vandaag kan nog heel goed z'n brood verdienen, maar hij moet daarbij vooral rekenen op z'n inventiviteit en snelle reflexen om de grote knapen voor te blijven. Als ge het zoveelste boetiekske in de Veldstraat opent zonder echt iets nieuws/vernieuwends te brengen, dan lonkt het faillissement binnen de zes maand. Ik kan ze zo voorspellen... de mislukkingen van morgen. Moet je echt geen genie voor zijn hoor. Het is een illusie te denken dat het vroeger allemaal beter, prettiger, warmer en wat dan ook is... Ik heb ook de neiging om nostalgisch te doen (wordt trouwens sterker met de jaren), maar dat is vals sentiment. Er is vandaag evenveel warmte als vroeger; ge moet er alleen open voor willen staan en u niet laten leiden door de angsten voor een veranderende wereld. D�*t is de ziekte vandaag: mensen voelen zich onzeker ondanks het feit dat we ons nog nooit zo verregaand hebben verzekerd (sociaal dan). Het zit vooral in het koppeke. Allez, ik ga een pintje gaan pakken in het duivenlokaal in 't dorp. Nog wat keuvelen en dan genieten van een stoofpotje met frietjes. Deed ik twintig jaar geleden ook al en zal ik hopelijk binnen twintig jaar nog doen. (bij 'leven en welzijn', zei mijn grootva zaliger) Want uiteindelijk is er niemand die het voor jou zal uitstippelen, BitterSweet... ge moet uw eigen weg maken en genieten van elke dag dat ge gezond wakker wordt. Anders zijt ge slecht bezig en wordt ge maar een zuurpruim.
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Mijn Zweedse meubelen, Taiwanese electronica, Amerikaanse schoolboeken, Afrikaanse nootjes, Nederlandse tijdschriften, Marrokaanse trui, Salvatoriaanse T-Shirt, Bangladeshe zwemshort, Chinese lamp, Singaporeaanse ooglenzen, zelfgekweekte groenten, etc zijn het eens met de topictitel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
A tract of land is challenged into the putting out of coal and ore. The earth now reveals itself as a coal mining district, the soil as a mineral deposit. The field the peasant formerly cultivated and set in order [bestellte] appears differently than it did when to set in order still meant to take care of and to maintain. The work of the peasant does not challenge the soil of the field. In the sowing of grain it places the seed in the keeping of the forces of growth and watches over its increase. But meanwhile even the cultivation of the field has come under the grip of another kind of setting-in-order, which sets upon [stellt] nature. It sets upon it in the sense of challenging it. Agriculture is now the mechanized food industry. Air is now set upon to yield nitrogen, the earth to yield ore, ore to yield uranium, for example uranium is set upon to yield atomic energy. Heidegger - The question concerning technology Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 oktober 2007 om 12:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoezo, geen keuze? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Ik heb dan ook niet de behoefte om er tegen in te gaan. Dankzij het systeem kan ik de wereld zien, en kan de wereld tot bij mij komen. Ik ben niet beperkt tot de gelimiteerde resources van één geografische locatie, noch ben ik gelimiteerd door de vakkunde van één geografische locatie, maar ik heb toegang tot alle resources, waar ook ter wereld. 't Zou een pak saaier en eentoniger zijn, zonder dat systeem me dunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Neen, dat argument is in het geheel niet geldig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Kapitaal en goederen zijn al meerdere generaties geglobaliseerd, het enige probleem is dat personeel en wetgeving dit niet zijn.
Globalisering stoppen is onmogelijk, aangezien het kapitaal toch zal kruipen waar het het best rendeert. Je kan enkel maar wat vertragen aan een kost die groter is als de tijdelijke opbrengst. De beste manier om de ongewenste symptomen van globalisatie tegen te gaan is dan ook meer globalisatie.
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 oktober 2007 om 19:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Dat is gezever. In het land waar de grenzen al eeuwen zijn weggevaagd heb je, om enige voorbeelden aan te halen, nog steeds enorme cultuurverschillen van staat tot staat, ketens die in de ene staat goed draaien, maar in de andere staat niet en moonshine die nog steeds ambachtelijk en illegaal gebrouwen de grote alcoholmerken blijft de loef afsteken.
![]() |
#37 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Werkelijk, uw variatie mag u gerust houden. Niet echt, maar bon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Ik zie geen enkel aspect van globalisatie dat uw vrijheid beknot, daarentegen honderden aspecten van het beperken van globalisatie die uw vrijheid kunnen beperken.
![]() |