Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2007, 13:34   #361
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U gaat toch ook geen lyrische citaten aanhalen van Hitler als illustratief voorwoord wanneer u een boek schrijft. Waarom moet Jean-Marie Dedecker, mandataris in een democratie, nu precies een uitspraak aanhalen van een Wies Moens, waarvan we weten dat hij een hekel had aan de democratische instellingen. Een beetje ernstig blijven. Dat soort inconsekwenties maakt politiekers ongeloofwaardig.
Hitler vergelijken met Wies Moens ... da's een beetje te veel met het haar gertrokken, niet?
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Wies Moens gehoord. Zo'n hoogvlieger die zo'n geweldige indruk nagelaten heeft, zal hij dan ook niet zijn.
Wedden dat de meesten op dit forum nog nooit gehoord hadden van die man tot jij hem oprakelde?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 13:42   #362
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Je vraagt het niet aan mij, maar ik ben het grosso modo eens met deze paragraaf. Het partijpolitieke Vlaamsnationalisme zou er vandaag idd heel anders uitgezien hebben als de repressie en de daarop volgende normalisering anders en rechtvaardiger zouden verlopen zijn.
De repressie en de daarop volgende "normalisering" (?) hebben slechts een beperkte rol gespeeld in de radikalisering van het naoorlogse Vlaams-nationalisme. Denk je nu werkelijk dat een menselijker aanpak van het Belgisch regime het onstaan van het VB zou verhinderd hebben? Helemaal niet. Dat speelde niet meer mee tijdens het onzalige Egmontpact, dat de geboorte van het VB inluidde. JMDD bestempelt het VB als "extreemrechts", ik houd het bij "radicaalrechts". Tussen de twee begrippen zit een belangrijke nuance. Je kan evengoed het liberalisme van JMDD extreem-liberaal noemen.

JMDD is vermoedelijk voorstander van een "Forza Flandria", zonder het VB. Wel ik pas hiervoor, zonder het VB is het al bij voorbaat een geamputeerde formule waarvan alleen de NV België baat bij heeft. En alles waar België baat bij heeft bestrijd ik. Ik ben nu eenmaal een radicale separatist en ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 14:13   #363
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Hitler vergelijken met Wies Moens ... da's een beetje te veel met het haar gertrokken, niet?
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Wies Moens gehoord. Zo'n hoogvlieger die zo'n geweldige indruk nagelaten heeft, zal hij dan ook niet zijn.
Wedden dat de meesten op dit forum nog nooit gehoord hadden van die man tot jij hem oprakelde?
Je moet vermoedelijk nog zeer jong zijn indien je nog nooit van Wies Moens gehoord hebt. Hij heeft namelijk een zeer belangrijke rol gespeeld in de Vlaamse beweging. Reeds aktief in de eerste wereldoorlog als aktivist, waarvoor hij 4 jaar gevangenisstraf heeft gekregen, daarna in 1931 mede-oprichter van de nieuwe-orde partij Verdinaso, tijdens de oorlog directeur van Radio Brussel, gecontroleerd door de Duitsers, wat hem niet belette de onmenselijke Joden-politiek van de nazi's openlijk te veroordelen. Na de tweede wereldoorlog bij verstek ter dood veroordeeld door het Belgisch (on)gerecht. Gelukkig was hij kunnen ontsnappen naar Nederland, waar hij nog een belangrijke rol gespeeld heeft op onderwijsvlak. Belangrijk dichter, publicist en zoveel meer. Het verleden kennen is noodzakelijk om het heden te begrijpen, beste.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 14:51   #364
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik zou eerder zeggen: de meest opportunistische partij bij uitstek.
NVA vormt kartel met een partij die niet achter haar standpunten staat, dat noem ik pas plat opportunisme,...
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 15:10   #365
Don Quichote
Banneling

Standaard

De grote bocht van CDV moet nog komen.
De "macht" lonkt.

Ze gaan een dode (en dure) mus proberen te verkopen als een grote overwinning.
Vlaming het peerke.

Weverke verwezen in de verte starend, met slechts zijn piemeltje in de hand.

Laatst gewijzigd door Don Quichote : 2 november 2007 om 15:10.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 15:47   #366
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Elke vergelijking loopt mank. Dat is zo. Maar het ging hier over het principe. Dat u nog niet over Wies Moens hebt gehoord kan ik wel begrijpen. Wies Moens was directeur van Zender Brussel tijdens de oorlog.Hij werd bij verstek ter dood veroordeeld (niet tot 4 jaar), vluchtte en stierf in ballingschap in Nederland. Hij was ook een dichter die een relatief omvangrijk werk naliet en soms mooie gedichten schreef.
Maar Wies Moens had zo een dubbele kant. Zo schreef hij: 'dat boek dat geschreven is in de taal van ons volk, toch in z'n 'geest' geheel en al on-Nederlandsch kan zijn".Hij windt zich namelijk op over het feit dat sommigen onder meer "de Jood en zionist Jacob Israël De Haan zonder eenig voorbehoud als Nederlandsche dichter aanzien". Dat is namelijk, "verkéérd", zelfs "een ketterij in volksch opzicht", namelijk "dat zij ons de Joden, die verblijven op het Nederlandse territoor, als Nederlanders voorstellen."

Wies Moens in zijn jonge jaren.

Wies Moens (rechts) en Borms.

Het Verdinaso werd opgericht door Wies Moens, Joris van Severen en Emiel Thiers.

Het Blad van het Verdinaso 'Hier Dinaso' schreef het volgende over de Joden:
"Geen volk ter wereld heeft zoveel psychopaten in zijn midden, zoveel moordenaars, zieken en venerisch besmetten als het Joodse. Alleen reeds door het feit hunner aanwezigheid verspreiden de Joden overal kiemen van verwoesting en van ontbinding, want hun streven is zich alom op de puinen der anderen te verheffen."

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2007 om 16:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 16:12   #367
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke vergelijking loopt mank. Dat is zo. Maar het ging hier over het principe. Dat u nog niet over Wies Moens hebt gehoord kan ik wel begrijpen. Wies Moens was directeur van Zender Brussel tijdens de oorlog.Hij stierf in ballingschap in Nederland. Hij was ook een dichter die een relatief omvangrijk werk naliet en soms mooie gedichten schreef.
Maar Wies Moens had zo een dubbele kant. Zo schreef hij: 'dat boek dat geschreven is in de taal van ons volk, toch in z'n 'geest' geheel en al on-Nederlandsch kan zijn".Hij windt zich namelijk op over het feit dat sommigen onder meer "de Jood en zionist Jacob Israël De Haan zonder eenig voorbehoud als Nederlandsche dichter aanzien". Dat is namelijk, "verkéérd", zelfs "een ketterij in volksch opzicht", namelijk "dat zij ons de Joden, die verblijven op het Nederlandse territoor, als Nederlanders voorstellen."

Wies Moens in zijn jonge jaren.

Wies Moens (rechts) en Borms.

Het Verdinaso werd opgericht door Wies Moens, Joris van Severen en Emiel Thiers.

Het Blad van het Verdinaso 'Hier Dinaso' schreef het volgende over de Joden:
"Geen volk ter wereld heeft zoveel psychopaten in zijn midden, zoveel moordenaars, zieken en venerisch besmetten als het Joodse. Alleen reeds door het feit hunner aanwezigheid verspreiden de Joden overal kiemen van verwoesting en van ontbinding, want hun streven is zich alom op de puinen der anderen te verheffen."
Ik ben géén Dinaso, ook geen neo-Dinaso, maar wie de geschiedenis van het Verdinaso wat kent, weet dat Moens bij de nieuwe marsrichting gebroken heeft met het Verdinaso. En dat is al in 1934. Je citaat, te lezen op de site van Piano, dateert van 1935 en dus n�* zijn uitstap.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 16:18   #368
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Ik ben géén Dinaso, ook geen neo-Dinaso, maar wie de geschiedenis van het Verdinaso wat kent, weet dat Moens bij de nieuwe marsrichting gebroken heeft met het Verdinaso. En dat is al in 1934. Je citaat, te lezen op de site van Piano, dateert van 1935 en dus n�* zijn uitstap.
Dat is ook zo, maar Moens collaboreerde met de Nazi's gedurende gans de oorlog. En Moens brak niet wegens al dan niet antisemitisme met het Verdinaso, maar omdat Van Severen koos voor het staatsnationalisme en Moens voor het volksnationalisme. Na de oorlog leverde Moens ook (literaire) bijdragen aan het blad van het OLS (Oud-Strijders Legioen) een van de succesvolle extreem-rechtse organisaties in Nederland.

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2007 om 16:24.
Oud 2 november 2007, 16:27   #369
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo, maar Moens collaboreerde met de Nazi's gedurende gans de oorlog. En Moens brak niet wegens al dan niet antisemitisme, maar omdat Van Severen koos voor het staatsnationalisme en Moens voor het volksnationalisme.
1. Het zetten van een citaat van iemand uit een vereniging bij iemand die op dat moment geen lid meer is van die vereniging om te bewijzen dat hij of zij een bepaald standpunt deelt, is intellectueel oneerlijk en bewijst niks over die persoon. Ook niet dat Moens om antisemitische redenen in de collaboratie ging. Tenzij je er vanuit gaat dat antisemitisme de hoofdreden was voor iedere collaboratie.

2. De breuk van Moens met het Verdinaso was inderdaad omwille van de staatsinrichting. En dat is dan ook omdat de Vlaamse Beweging toen vooral met staatsinrichting bezig was en niet met het antisemitisme. Er zijn sporadische incidenten in Antwerpen en Lier, waar een zekere mate van antisemitisme in de campagnes van de verkiezingen zat, worden vermeld. Maar pogroms? Nee, dat niet. De problemen zijn ontstaan met de toestroom van Oosteuropese Joden, in het bijzonder naar Antwerpen. En dat op een moment dat heel wat Europese landen, de grenzen voor de Joden hadden gesloten.
Oud 2 november 2007, 16:28   #370
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

En wederom wordt een discussie scheefgetrokken door alles te verketteren van iemand die een fout maakte.
Maakt het maken van een fout dan de rest van je leven en werken waardeloos? Ook het goede?
Belachelijk!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 16:40   #371
system
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Het zetten van een citaat van iemand uit een vereniging bij iemand die op dat moment geen lid meer is van die vereniging om te bewijzen dat hij of zij een bepaald standpunt deelt, is intellectueel oneerlijk en bewijst niks over die persoon. Ook niet dat Moens om antisemitische redenen in de collaboratie ging. Tenzij je er vanuit gaat dat antisemitisme de hoofdreden was voor iedere collaboratie.

2. De breuk van Moens met het Verdinaso was inderdaad omwille van de staatsinrichting. En dat is dan ook omdat de Vlaamse Beweging toen vooral met staatsinrichting bezig was en niet met het antisemitisme. Er zijn sporadische incidenten in Antwerpen en Lier, waar een zekere mate van antisemitisme in de campagnes van de verkiezingen zat, worden vermeld. Maar pogroms? Nee, dat niet. De problemen zijn ontstaan met de toestroom van Oosteuropese Joden, in het bijzonder naar Antwerpen. En dat op een moment dat heel wat Europese landen, de grenzen voor de Joden hadden gesloten.
Maar Moens is nooit uit het Verdinaso getreden omwille van het antisemitisme van het Verdinaso. Daar gaat het juist om. Hetgeen hij schrijft over Jacob De Haan wijst juist op een antisemitisme van Moens. Ver van mij om te zeggen of Moens de holocaust nu goedkeurde. Feit is dat de man tot november 1943 lang directeur bleef van Zender Brussel, niet zo maar een kleine collaborerende zender. Waarschijnlijk werd het stilaan duidelijk wie de oorlog ging winnen. Moens greep dan naar een uitvlucht over een uitzending over de Hitlerjeugd om zijn ontslag te kunnen aanbieden. Het heeft niet mogen baten.

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2007 om 16:48.
Oud 2 november 2007, 16:52   #372
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
En wederom wordt een discussie scheefgetrokken door alles te verketteren van iemand die een fout maakte.
Maakt het maken van een fout dan de rest van je leven en werken waardeloos? Ook het goede?
Belachelijk!
U gaat er nogal lichtjes over. Verschaeve heeft ook mooie dingen geschreven, maar hij dankte God dat deze een Hitler had geschapen. Moens is blijven volharden in de boosheid. Volharden in het kwade. En in dat licht verbleken mooie gedichten.
Oud 2 november 2007, 16:54   #373
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar Moens is nooit uit het Verdinaso getreden omwille van het antisemitisme van het Verdinaso. Daar gaat het juist om. Hetgeen hij schrijft over Jacob De Haan wijst juist op een antisemitisme van Moens. Ver van mij om te zeggen of Moens de holocaust nu goedkeurde. Feit is dat de man tot november 1943 lang directeur bleef van Zender Brussel.Waarschijnlijk werd het stilaan duidelijk wie de oorlog ging winnen. Moens greep dan naar een uitvlucht over een uitzending over de Hitlerjeugd om zijn ontslag te kunnen aanbieden.
Jong, geef gewoon toe dat je je hand overspeelt. Moens verlaat het Verdinaso omwille van de staatsinrichting, d�*t weten we. De rest is interpretatie. Dat citaat over De Haan, ook geciteerd door Walter Pauli blijkbaar, is te beperkt om veel conclusies uit te trekken, behalve dan dat hij vragen stelt of joden Nederlanders kunnen zijn. Alsof de Joden die discussie niet zelf voeren.

Of Moens een 'excuus' nodig had om bij Zender Brussel te vertrekken is ook een vraag. Feit is dat er ook binnen de collaboratie fracties waren en dat de groeiende invloed van de Algemene SS een doorn in het oog was van de Dietse fractie. Ook binnen de collaboratie kwam er verzet tegen die gang van zaken, onder meer 'Nederland één' en de hernaming van de NSJV naar Blauwvoetvendels.
Oud 2 november 2007, 16:54   #374
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jong, geef gewoon toe dat je je hand overspeelt. Moens verlaat het Verdinaso omwille van de staatsinrichting, d�*t weten we. De rest is interpretatie. Dat citaat over De Haan, ook geciteerd door Walter Pauli blijkbaar, is te beperkt om veel conclusies uit te trekken, behalve dan dat hij vragen stelt of joden Nederlanders kunnen zijn. Alsof de Joden die discussie niet zelf voeren.

Of Moens een 'excuus' nodig had om bij Zender Brussel te vertrekken is ook een vraag. Feit is dat er ook binnen de collaboratie fracties waren en dat de groeiende invloed van de Algemene SS een doorn in het oog was van de Dietse fractie. Ook binnen de collaboratie kwam er verzet tegen die gang van zaken, onder meer 'Nederland één' en de hernaming van de NSJV naar Blauwvoetvendels.
U leest niet wat ik schrijf. Moens was het oneens geworden met Joris Van Severen over welke vorm van nationalisme nu het beste was. Oorspronkelijk was Van Severen ook een volksnationalist, maar later veranderde hij van koers en werd staatsnationalist. Het is ook evident dat heeft dit te maken met de staatsinrichting. Als u geen conclusies wilt trekken over wat Moens zegt over Jacob De Haan, dan is dit uw zaak. Echt verwonderen doet me dat ook weer niet.

Natuurlijk kwam er verzet in de rangen van de collaborerende Vlaam-nationalisten van het VNV. Ook Jef Vandewiele met DeVlag begon postjes af te snoepen van het VNV. Want daar ging het vooral over bij het VNV, over het verdelen van postjes. Neemt niet weg dat het VNV is blijven collaboreren tot haar laatste snik, tot de allerlaatste dag.

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2007 om 17:11.
Oud 2 november 2007, 17:10   #375
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
U gaat er nogal lichtjes over. Verschaeve heeft ook mooie dingen geschreven, maar hij dankte God dat deze een Hitler had geschapen. Moens is blijven volharden in de boosheid. Volharden in het kwade. En in dat licht verbleken mooie gedichten.
Als je bekijkt dat jouw diskussie handelt over één citaat, ja, dan ga ik daar licht over. Vind ik zelfs geen aandacht waard. Het gaat om datgene wat in het citaat staat, niet over diegene die het zei!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 17:13   #376
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Als je bekijkt dat jouw diskussie handelt over één citaat, ja, dan ga ik daar licht over. Vind ik zelfs geen aandacht waard. Het gaat om datgene wat in het citaat staat, niet over diegene die het zei!
Er zijn even mooie citaten van andere mensen die zich nooit gecompromiteerd hebben.

Als u het geen aandacht waard vindt, waarom reageert u dan telkens?

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2007 om 17:15.
Oud 2 november 2007, 17:15   #377
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U leest niet wat ik schrijf. Moens was het oneens geworden met Joris Van Severen over welke vorm van nationalisme nu het beste was. Oorspronkelijk was Van Severen ook een volksnationalist, maar later veranderde hij van koers en werd staatsnationalist. Het is ook evident dat heeft dit te maken met de staatsinrichting. Als u geen conclusies wilt trekken over wat Moens zegt over Jacob De Haan, dan is dit uw zaak. Echt verwonderen doet me dat ook weer niet.

Natuurlijk kwam er verzet in de rangen van de collaborerende Vlaam-nationalisten van het VNV. Ook Jef Vandewiele met DeVlag begon postjes af te snoepen van het VNV. Want daar ging het vooral over bij het VNV, over het verdelen van postjes. Neemt niet weg dat het VNV is blijven collaboreren tot haar laatste snik, tot de allerlaatste dag.
Op basis van één citaat (van de man zelf) dat volledig uit context wordt genomen, noem ik niemand een antisemiet.

En ja, het VNV is blijven collaboreren. Zoals alle andere collaborerende bewegingen in Europa. Eens je in de boot zit, kan je er niet meer uit. Nu, wat die 'postjes' betreft: die waren er in overvloed door het vluchten van de traditionele politici. Het probleem was wie het meeste gehoor kreeg en aangezien het Duitse burgerlijke bestuur liever een zuivere ideologische en dus Germaanse beweging had, kreeg DeVlag steeds meer steun tegenover het VNV. Die toenemende invloed gaf steeds meer reactie binnen de politici in spé van de jeugdbeweging en jonge kaders. Da's de kwestie.
Oud 2 november 2007, 17:20   #378
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gaat toch ook geen lyrische citaten aanhalen van Hitler als illustratief voorwoord wanneer u een boek schrijft. Waarom moet Jean-Marie Dedecker, mandataris in een democratie, nu precies een uitspraak aanhalen van een Wies Moens, waarvan we weten dat hij een hekel had aan de democratische instellingen. Een beetje ernstig blijven. Dat soort inconsekwenties maakt politiekers ongeloofwaardig.
Ze leren 't nooit af...

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 november 2007 om 17:21.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 17:23   #379
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op basis van één citaat (van de man zelf) dat volledig uit context wordt genomen, noem ik niemand een antisemiet.

En ja, het VNV is blijven collaboreren. Zoals alle andere collaborerende bewegingen in Europa. Eens je in de boot zit, kan je er niet meer uit. Nu, wat die 'postjes' betreft: die waren er in overvloed door het vluchten van de traditionele politici. Het probleem was wie het meeste gehoor kreeg en aangezien het Duitse burgerlijke bestuur liever een zuivere ideologische en dus Germaanse beweging had, kreeg DeVlag steeds meer steun tegenover het VNV. Die toenemende invloed gaf steeds meer reactie binnen de politici in spé van de jeugdbeweging en jonge kaders. Da's de kwestie.
Dat "Jef cognac" bovendien alcoolist was is bijzaak.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 17:28   #380
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat is nu weer het altijd terugkerende argument: als je in de collaboratie zit kun je niet meer terug. Jawel. Zo schrijft Nico Wouters in zijn boek 'De Führerstaat, Overheid en collaboratie in België (1940-1944)'.
(Lannoo, 2006):

Het VNV had zich altijd als partij gericht op de (utopische)creatie van Groot-Nederland. Nu dit in 1940 wegviel, bleef er weinig concreets over.
..../...
Het bestuurlijk programma van het VNV en Rex kende maar één dominant, concreet punt. Dat was het stimuleren van zoveel mogelijke benoemingen van partijleden in het overheidsbestuur. De Wever (Bruno) stelt over het VNV:'De leiding had enkel oog voor het personeelsbeleid'.

Het VNV had het eigenlijk helemaal niet nodig om met de Duisters te collaboreren. Ze kon haar utopisch plan door de Nazi-inval niet meer uitvoeren en de Vlaamse belangen nog minder. Bovendien, op het einde van 1941, toen het duidelijk werd welke kant het opging, welke de bedoelingen waren van de Duitsers, toen had het VNV zich nog eervol kunnen terugtrekken. Het VNV deed dit niet maar bleef bij de vleespotten tot op het einde van de oorlog. En de belangen van Vlaanderen hebben ze daar zeker niet mee gediend. Integendeel!

Laatst gewijzigd door system : 2 november 2007 om 17:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be