![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ha! Eindelijk de Belgische NGO's doorgelicht.
Wilt u nog een potje vrijwilligerswerk gaan doen voor twaalf twaalf twaalf? ![]() Woensdag verschijnt bij Borgerhoff en Lamberigts het boek "Hoe goed is het goede doel?" De auteur, Thierry Debels, belooft daarin een kritische doorlichting van de Belgische ngo-wereld. Debels licht onder meer de fondsenwerving van de ngo's toe, stelt ernstige vragen bij de efficiëntie van die organisaties en geeft de Vlaamse ngo Vredeseilanden, een partner van de koepelorganisatie 11.11.11, een onvoldoende. De ondertitel van het boek luidt 'Honderd euro in de collectebus van 11.11.11 levert slechts één euro in het Zuiden op'. Behalve Vredeseilanden komt in de rest van het boek de koepel 11.11.11 niet meer ter sprake. Luttele dagen voor de start van de jaarlijkse campagne overweegt 11.11.11 nu om Debels via gerechtelijke weg te dwingen die negatieve ondertitel te schrappen, zegt Bogdan Vanden Berghe, algemeen secretaris van 11.11.11. 'De ondertitel is absoluut onwaar en wordt in het boek helemaal niet onderbouwd.' Elke partner van de 11.11.11-koepel, aldus de algemeen secretaris, wordt jaarlijks financieel en inhoudelijk doorgelicht door onafhankelijke experts. 'Ook Vredeseilanden was geslaagd.' De auteur zelf legt uit: 'De uitgever heeft de baseline gekozen, niet ikzelf. De redenering die ik volg om tot die ene euro voor het Zuiden te komen, staat wél in mijn boek. Volgens een intern document van Vredeseilanden, dat een piramidestructuur van de middelen weergeeft, blijkt dat de ngo slechts 15procent van haar budget van 12miljoen euro aan de doelgroep besteedt. Amper 15procent gaat dus naar de arme boer in het Zuiden. Volgens mij is dat een bovengrens en moet je dat bedrag sterk verlagen. Zo wordt geen rekening gehouden met fraude, of met projecten die mislukken. Daarom komt volgens mij niet 15procent, maar één procent voor het Zuiden veel dichter bij de werkelijkheid.' Debels klaagt aan dat Belgische ngo's geen rekening houden met projecten die mislukken, en dat volgens hem zelfs niet willen toegeven. De fraude slaat volgens hem op Vredeseilanden, dat 'wegens fraude vorig jaar zijn kantoor in Zimbabwe moest sluiten'. Dré Smessaert van Vredeseilanden spreekt dat tegen: 'Dat is absoluut onwaar. Een medewerkster in Zimbabwe meldde een vermoeden van fraude, dat wij door het auditingbedrijf KPMG lieten onderzoeken. Uiteindelijk was van fraude geen sprake. Het kantoor in Zimbabwe is gesloten, wegens de woekertaksen die de Zimbabwaanse regering na het vertrek van buitenlandse bedrijven aan de ngo's doorrekende.' Wat betreft de 15procent voor het Zuiden, is ook enige nuancering op zijn plaats: behalve 15procent voor de doelgroep, besteedt Vredeseilanden volgens het interne document ook 30procent aan de partnerorganisaties in het Zuiden. Ook gaat 30procent naar de werking van de landenkantoren, en nog maar 25procent naar het Belgische hoofdkantoor. Daarom kun je net zo goed stellen dat 45procent van het budget naar het Zuiden (doelgroep plus partnerorganisaties) gaat. Vredeseilanden voegt er bovendien aan toe dat het interne document binnen de organisatie werd afgekeurd. 'In geval van noodhulp is het zeer relevant wat er precies netto naar de mensen in het Zuiden gaat', zegt Bogdan Vanden Berghe van 11.11.11. 'Maar dat ligt helemaal anders bij structurele ontwikkelingssamenwerking. Omdat wij partners in het Zuiden structureel steunen, moet je dat percentage uiteraard bij de steun aan het Zuiden rekenen.' Onzin, vindt Thierry Debels: 'Partners steunen in het Zuiden is niet de basistaak van een ngo.' Overigens geeft de auteur toe dat de harde kritiek op de hele ngo-wereld enkel is gebaseerd op zijn informatie over Vredeseilanden, die twee oud-medewerkers hem gaven. Die extrapolatie noemt hij terecht, want 'Vredeseilanden wordt beschouwd als een van de beste leerlingen in de klas', dus zit Debels naar eigen zeggen slechts op het topje van de ijsberg. 'De ngo-wereld is een maffia waarin zwijgplicht heerst. De sector is duidelijk aan loutering toe.' Bogdan Vanden Berghe van 11.11.11 juicht toe dat het debat over ontwikkelingssamenwerking en de ngo-wereld wordt aangezwengeld. 'Maar dit boek is ongenuanceerd. Dit is daarom een gemiste kans op een goed, inhoudelijk debat.' |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() zie ook onder Maatschappij, post van ynneb
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb ook ooit voor een NGO gewerkt als vrijwilliger... weinig centen van wat de mensen gaven raakte bij de projecten. Zelfs gezien dat er eigenlijk NIKS van dat geld naar het doel ging, maar volledig naar de werkingskosten...
Vele NGO's zijn eigenlijk opgezet om de staat te melken en hier in België een maandloon te voorzien voor de stichter(s) en in het buitelnland geld voor de familie ervan... Als men dat ooit echt gaat doorlichten, ga je rare dingen tegenkomen...
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Geef dan aan de armen op straat.
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 3 november 2007 om 17:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Pollycorrect stelde :
Citaat:
beste groeten.
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() ik zie dat die NGO's hier ontzettend veel bijval krijgen en letterlijk omkomen in de populariteit en geloofwaardigheid!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() Het probleem is natuurlijk ruimer dan alleen de NGO's.
Alle officiële ontwikkelingshulp moet direct worden afgeschaft. De Amerikaanse libertarische presidentskandidaat Ron Paul wil die stap zetten, met het gevolg dat hij er bij de Joodse organisaties heeft gelegen, want Israël ontvangt van alle landen de meeste 'ontwikkelingshulp' (9 dollar per Amerikaan en per jaar). http://www.lewrockwell.com/block/block88.html
![]() |
#9 |
|
![]() Te beginnen met die in eigen land , aan Frankofonia.
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() waarom komt 11.1111 niet met de juiste cijfers naar buiten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Plus, en dat vind ik zwak, hij verschuilt zich achter de baseline van de uitgever. Mijn vraag: wat is uiteindelijk de bedoeling van de auteur ? Mij lijkt het alsof die man ergens een frustratie heeft opgelopen, wil zijn gal uitspuwen, en al wat steun geeft aan goeie doelen demoniseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://www.indymedia.be/node/13266 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Walenland rekent beter : €100 = €0 !
Citaat:
Pour les flamands la même chose ... Laatst gewijzigd door predator : 5 november 2007 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Lokaal Raadslid
|
![]() (sorry, quasi dubbele posting met voorgaande ...)
BELGA heeft vandaag een persbericht buitengestuurd dat de druk op de NGO's nog wat verhoogt. Het verwijst naar een studie van 2006 (initieel gepubliceerd op www.doordacht.be (nu verwijderd ?), maar nu nog consulteerbaar op http://positief.wordpress.com/dossie...ssamenwerking/) Persbericht Belga : verwijderd wegens reeds gepost hierboven Laatst gewijzigd door ynneb : 5 november 2007 om 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
U gaat wel heel erg kort door de bocht door de voorzitter van 11.11.11 een dief te noemen. Ik stel voor dat u deze bewering met staalharde argumenten, c.q. bewijzen, staaft. De link die u in uw bericht hebt geplakt bewijst alvast één ding: dat u toegang heeft tot een zoekmachine. Om het voor u en uw medestanders heel eenvoudig te maken: ik wil eenduidig bewijs voor de gratuite bewering dat Dhr Geysels een dief is. Dat mag toch niet al te moeilijk zijn voor u?
![]() |
![]() |
#17 |
Parlementslid
|
![]() Nu heb ik altijd mijn reserves ivm zulke ontwikkelingshulp. Tot nu toe heeft geen enkele organisatie mij kunnen overtuigen van haar efficiëntie en dus blijven de overschrijvingen uit. Want als dit enkel en alleen is om je geweten te sussen, zitten we terug in de tijd van de aflaten.
Wat ik wel doe, is als kleine zelfstandige regelmatig steunkaarten kopen of donaties bij klanten die zich engageren, maar dat is eerder om commerciële redenen dan dat ik echt geloof dat het geld goed terecht komt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() Eigenlijk is België een goed voorbeeld van wat er gebeurt, indien men gedwongen hulpverlening installeert. De staat, in handen van 'progressieve' politici, wordt gebruikt als wapen om Jan Modaal te beroven ten bate van één of ander goed doel. De beroofde heeft geen controle op het gebruik van zijn centen, en de rover is ook niet gemotiveerd om de centen goed te gebruiken omdat de pikkerij ieder jaar rustig kan herhaald worden. Er zijn twee gevolgen: (1) het (met de staatsmacht als dreigmiddel) gestolen geld wordt op alle échelons geplunderd, en wat overblijft wordt vaak onzinnig of onefficiënt gebruikt, en (2) Jan Modaal is niet meer gemotiveerd om zich vrijwillig in te zetten voor werkzame hulpverlening.
Want ik geloof wel degelijk in vrijwillig gegeven hulp. Het is echter een simpele psychologische wet dat mensen geen interesse meer ontwikkelen, of inzet vertonen voor zaken, die de staat hen met geweld uit handen heeft genomen. Wanneer die aan de staat gelieerde beroepshelpers hun balansen presenteren, dan vergeten zij op het negatief altijd het enorme, eigenlijk niet in te schatten gat te vermelden dat zij door hun betutteling hebben geslagen in het sociaal kapitaal, in het potentieel voor vrijwillig initiatief. Hun hulpverlenerij onder staatsparaplu corrodeert, naast andere negatieve effecten, ook het sociaal weefsel in het donorland. Er zou al heel wat gewonnen zijn wanneer die NGO's zich radicaal zouden distantiëren van iedere vorm van staatmachtsuitoefening, en indien ze de verslaving zouden overwinnen aan de multiplicatie die de staat , de EU enz hen aanbieden (genre 1 euro gekregen, 3 euro weggepikte belastingcenten erbovenop). Het verschil is moreel: vrijwillig gegeven geld is moreel gedragen, is echte solidariteit; via de fiscus met staatsgeweld weggeroofd geld is moreel niet gedragen, en is valse 'solidariteit' (het soort dwangsdolidariteit dat door de vakbonden en de belgicisten wordt gepredikt). "Gestolen goed gedijt niet, ook niet als het door de fiscus is gepikt", dat zou het eerste motto van die NGO's moeten zijn.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 8 november 2007 om 13:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er was een tijd dat ik regelmatig een behoorlijke som via Oxfam overschreef. Er bereikten mij nochtans ook toen al gelijkaardige berichten als er vandaag. Wat mij heeft doen afhaken is echter de politieke partijdigheid van Oxfam. De dag dat Oxfam de steun voor de tsunamislachtoffers weigerden die het VB toezegde ging mijn portemonee voorgoed dicht. Jammer dat ik niet eerder opmerkte dat Oxfam ook een van de steuners is van de beruchte VRT-nota. Om terug te komen op de Belgische pikkedieverij. De transfers van nord naar zuid werden decennialang ontkent. Sinds dat niet langer kan groeit de weerstand van de geripte Vlaamse burger gestaag.
![]() |