![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren een wandeling met de bengels gemaakt. Door bos en veld.
En vooral door modder. Mensen van het platteland kennen dat wel; dat mengsel van aarde en water. Hier bij ons zit je met zwarte grond en vaak heel diepe modderpoelen waar menig katsjoewebotten het benauwd van krijgen. Een dun laagje modder op een harde ondergrond tref je hier alleen bij dooi aan. Zwarte modder is echter niet plakkerig, hij glijdt vrij gemakkelijk van katsjoewebotten maar mits de juiste dikheid kan hij ongelooflijke zuigkrachten ontwikkelen. Zwarte modder is ook thixotropisch, dat willen zeggen dat hij platter wordt naarmate je er in roert. Een vastgezogen katsjoewebot krijg je er slechts uit als je hem er in 1 keer uit kan trekken. Als je gaat wiebelen wordt de modder plat en zit-ie helemaal vastgezogen. Zwarte modder ontstaat zeer gemakkelijk. Zwarte grond is licht van structuur en laat gemakkelijk water door. Een fris buitje en 1 tractor volstaan. Zo'n modder is ook weer snel opgedroogd, in tegenstelling tot modder van na enkele dagen regen. De grond neemt dan zoveel water op dat het weken kan duren voor de diepste modderpoelen opgedroogd zijn. Zwarte modder smaakt opvallend neutraal. Op voorwaarde dat hij niet van de velden komt natuurlijk. Zwarte paadjesmodder zal ik zeggen. Weinig smaak, beetje organische toets, makkelijk door te spoelen. Niet echt een aanrader qua. Opgedroogd valt zwarte modder heel gemakkelijk uit elkaar. Tractorsporen zijn na droging binnen de kortste keren terug uitgevlakt. Dat is ook de een van de redenen dat gaten opvullen met steenpuin slecht tijdelijk effect heeft. De stenen worden gewoon steeds dieper de grond in gereden en na korte tijd zijn ze gewoon verdwenen. En gelukkig zijn zwarte moddervlekken vrij gemakkelijk uit te wassen want na zo'n expeditie zie je er uit... Hoe zit het met de modder in jou streek? Is dat ook zo'n spannende modder als de befaamde 'Kempische Zwarte'?
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Hier in het centrum van de Koekenstad, is er weinig modder te vinden... Diegene die er te vinden is, is geïmporteerd van een of ander landelijk gehucht. Voor modder van uitzonderlijk goede kwaliteit moet je aan het Deurganckdok zijn, heb ik mij laten vertellen. Hij is wat aan de lichtbruine kant en heeft een ziltige smaak. Je kan het gebruiken om eigenaardige bouwwerken mee te maken. Door zijn consistente structuur is hij uitermate geschikt om er namaak "type 7" mee te maken.
Voor meer gefundeerde uitleg over modder of aanverwanten kan je terecht op deze site... Smakelijk en nog veel modderplezier ![]()
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier wordt vooral met modder gegooid.
Omdat mijn dorp op zandgrond is gebouwd wordt deze modder geimporteerd uit Wieringen.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Boomse kleiputten zijn van een heel andere aard.
Die grijzige modder is hard en taai. Het duurt lang vooraleer die voldoende doorweekt is om je er verder in te laten zakken dan een schoenzool. en dan is ie in bijna alle gevallen verschrikkelijk plakkerig, tot weken later vind je klompjes plak-klei waar je gewandeld hebt. Maar da's jeugdsentiment. Waar ik nu woon, Vilvoorde, is de kans dat je echte modder tegenkomt zeer klein. Zo'n drabberig laagje over beton/asfalt, of een zacht en doornat grasveldje waar je alleen met hopen energie een modderplekje kan veroorzaken is hier normaal. Nu moet ik zeggen, het terrein in sanering hierover, zou een prachtveld modder kunnen zijn. Een combinatie van humus-zwarte modder- ,kleismurrie en oppervlakkige uitglij plekken, afgewisseld met betonplaten en asfaltklompen. Helaas is het feit dat ze deze vlakte aan het saneren zijn een goeie indicatie waarom ik het niet ga uittesten. PAK's Poly Aromatische Koolwaterstoffen(teer,pek,koolgruis,vetzakkerij), Beteks (whatever that may be) en Cyanides(van de oude leerlooierij, en mijn grootste zorg) maken dat ik er niet ga kijken.
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() hier in Sint Mariaburg (tssn Ekeren en Brasschaat) allemaal zandgronden ... niet al te veel modder dus, tenzij je echt een geweldige regenbui meemaakt bvb als je aan t joggen bent in één van de mooie eeuwenoude beuken dreven hier ... je loopt dan onder die koepel van groene blaadjes (ttz in de zomer toch) en stelt verassend vast dat die geweldige zondvloed van een zomerse bui ... helemaal niet tot onder die prachtige kruinen komt ... dus je loopt in je shortje en je best wel sexy kaki t-shirtje rustig voort en denkt ik kan precies toch wel mijn 12 km afmaken ... maar dan twintig minuten-een half uurtje verder begint die zondvloed toch wel plots en drastisch door te komen tot beneden ... binnen de twee minuten zeiknat ... en je voelt de stroom regen van je rug tot in je onderbroek lopen ... fuck toch maar opgeven en snel naar huis fietsen ... ondertussen tracht je vruchteloos de al te groot wordende plassen te ontwijken en je voelt op sommige plaatsen het water tot over de rand van je loopschoenen komen ... maar slijk ? nee dat niet echt he ... op dat vlak blijft het hier maar wat aanmodderen.
Laatst gewijzigd door Anna List : 7 november 2007 om 11:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Leem.
Ideaal om in weg te zakken en vervolgens in te blijven steken dus.
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Vlaamse Zandstreek, zeer slechte landbouwgrond trouwens, slechts geschikt voor mindere gewassen als maïs, rogge en bieten.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Woon binnen dat kaartje. Dus weinig goede modder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() wat is daar racistisch aan?
![]()
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat maakt voor jou dan goede modder?
En waar gebruik je het zoal voor?
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Zo te zien is het écht wel slijkerig bietenseizoen in 't Waasland !
![]()
![]() |
#17 |
|
![]() hier in leuven is er zo een soort bruine modder... Vuil op de schoenen hoor!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeg haar maar dat ik altijd even wil helpen om dat spul van haar lijf te krijgen.
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|