Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wie is de ruziestoker?
De Vlamingen 9 10,59%
De Walen 42 49,41%
Geen van beiden 34 40,00%
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2007, 22:40   #41
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
U antwoorde niet op de vraag? Waarom mogen wij niet solidair zijn met wallonië is de vraag? Waarom moeten wij solidair zijn met vlaanderen en niet met wallonië? Waarom MAG dat niet? Heeft de westhoek dat recht volgens u? heeft limburg dat recht? Heeft iedere zieke/gehandicapte persoon dat recht?

Nogmaals: waarom heeft wallonië geen recht op solidariteit van de rest van ons land?

Stap maar af van het idee dat u al het gepaste antwoord gaf... Doe eens normaal en antwoord eens gepast OF bedenk tweemaal wat je schrijft in het vervolg!

goeie vraag eigenlijk...
Voor mij moet dat in feite ook niet maar sta mij dan ook toe IEDERE vorm van solidariteit in vraag te stellen... Ik mag ook hopen dat u nooit ziek wordt!

We kunnen het hele systeem in vraag stellen natuurlijk maar dat is niet de bedoeling... De vraag is waarom wallonië geen enkel recht heeft op solidariteit vanuit vlaanderen!
Noem jij het solidair zijn om heel je leven lang als als vlaming en vlaanderen dus zomaar gratis en voor niets 12 miljard euro per jaar aan wallonie geven?
Nogmaals,je snapt het duidelijk niet.Dat geeft niets met solidair te maken.
Die geldstroom wil zeggen en ik zeg het toch nog maar eens;is geld krijgen zonder er iets voor te moeten doen.
Walen die naar hier willen komen en willen werken natuurlijk en omgekeerd vanhetzelfde;dat is voor mij solidair zijn.
Bij uw waalse vrienden kennen ze maar steeds 1 woord;NON,NON en nog eens NON.Eigen schuld dikke bult dat ze dan eens ferm op hun bek gaan.
Waarom moeten we solidair zijn met vlaanderen?Wat een domme vraag man?
Ik ben vlaming en woon in vlaanderen en wil het beste voor vlaanderen en de vlamingen.Ik wil en heb met wallonie geen fluit te maken.
Waarmee ik nergens zeg we niet met wallonie moeten samen werken,das dus zoals ik al net heb gezegd geen probleem maar die geldstroom dus hoort totaal niet,das volledig onterecht.
Toen vlaanderen heel arm was dan hebben wij nooit een geldstroom gezien van wallonie naar vlaanderen,integendeel zelfs.
Er zijn wel vlamingen naar wallonie gaan werken,das dus weer iets heel anders en heeft totaal niets te maken met een geldstroom.

Ik ben sowieso voor een onafhankelijk vlaanderen en vind dat wallonie maar eens op eigen poten moeten staan,punt.
Nu krijgen ze trouwens al dat geld al jarenlang en ze verkwanselen het dan nog bij,ts.En wat gebeurt er dan,die arrogante egoistische walen willen dan nog meer geld zomaar van ons krijgen en ze gaven op een bepaald moment als reden op hun scholen niet kunnen onderhouden en er paddestoelen en dergelijke binnen in aant groeien waren en ga zo maar door.Een schande want zij zijn degene die dat gratis geld zomaar zelf deels in hun zakken hebben gestoken en verkwanselt hebben.

Het is net omgekeerd;waarom is er nooit eens een geldstroom van wallonie naar vlaanderen?Ik kan mij wel voorstellen dat dat nu absoluut niet gaat,heb net gezegd waarom maar toen ze rijk waren en vlaanderen arm,waarom hebben wij dan geen geld zomaar gratis en voor niets gekregen van wallonie?
Geloof je mij niet wat ik zeg,hoeft niet,er zijn genoeg bewijzen en onderzoeken naar gedaan ect....
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 22:41   #42
Marlboro
Banneling

Standaard

En dit is veel duidelijker en mooier verwoord dan hetgene ik kan.

Een Mallenaar geeft gemiddeld 2100 euro per jaar aan Wallonië.

Per jaar geeft Vlaanderen, 12,6 miljard euro aan Wallonië, een gemiddelde Waal merkt hier echter niets van, het geld gaat naar een zeer dure Waalse Staatseconomie, en niet naar het Waalse volk. Ook de Mallenaren betalen gemiddeld 2100 euro per jaar aan Wallonië.

Men doet nog altijd smalend over die geldtransfers. Toch is het een realiteit, het gaat om jaarlijks 12 miljard Euro. Men onderschat ook de grootte van het bedrag. Vorig jaar was er de Tsunamieramp. De wereld kwam massaal in actie en er werd een record bedrag opgehaald van12 miljard Euro, evenveel dus als de jaarlijkse transfer. Ook in België werd 50 miljoen opgehaald, een record volgens alle media. Maar Vlaanderen betaalt wel 200 keer die 50 miljoen euro aan Franstalig België! Men is blind voor de feiten omdat het waarschijnlijk "niet-politiek-correct" is om deze feiten te benoemen.

De geldtransfers van 12,86 miljard euro verlopen binnen verschillende transferkanalen:

Via de Sociale zekerheid (3,74 miljard euro)
Via de Federale Begroting (1,52 miljard euro)
Via de Financiering van de regio’s (1,3 miljard euro)
Via de Federale Staatsschuld (4,4 miljard euro)
Via Intresten en Overdrachten (1,5 miljard euro)
Men beweert dat er vroeger omgekeerde geldtransfers waren, van Wallonië naar Vlaanderen. Het Rijke geïndustrialiseerde Wallonië zou dan het arme Vlaanderen gesteund hebben… Dit is een manifeste politieke leugen! Ook toen Vlaanderen arm was, werd het zwaarder belast dan het rijkere Wallonië. Van 1832 tot 1912 betaalden de 4 Vlaamse provincies met 44,1% van de bevolking 44% van alle belastingen, Wallonië betaalde slechts 30% van de belastingen voor een bevolkingsaandeel van 38,2%. Toch kreeg Vlaanderen (zonder Brabant) dat 44% van de belastingen betaalde, maar 35% van het overheidsinvesteringen. Ook in die tijd was er dus al een geldtransfer van Vlaanderen naar Wallonië en dus zeker niet omgekeerd! Hoogleraar J. Hannes die hier onderzoek naar gedaan heeft zoekt al 40 jaar naar transfers van Wallonië richting Vlaanderen, hij heeft er nooit gevonden. Zijn analyse is duidelijk: "Vlaamse politici vertrekken van het beginsel dat België niet mag barsten maar België zal nog lang niet barsten, België barst als de Franstaligen één eurocent aan de Vlamingen betalen"

Het geld wordt gebruikt voor een "staatseconomie", waarin vooral PS’ers vele onnodige topfuncties bekleden. Om over de zogenaamde PS-*fraude nog maar te zwijgen. Wallonië zal het probleem nooit oplossen zolang de Vlamingen blijven betalen. Niet alleen het Vlaams Belang maakt deze analyse, ook journalist Mathias Danneels van het Nieuwsblad maakt een duidelijke analyse: "Ook Elio Di Rupo zal met een vergrootglas moeten zoeken naar een federale staat waar de solidariteit zo genereus is als nu al jaren binnen de Belgische contex het geval is"

Zonder die Geldtransfers kunnen we niet alles oplossen natuurlijk. Maar het is toch veel, het getal tussen de haakjes is de kostprijs:

Gezinsbeleid, bijvoorbeeld verhoging kinderbijslag en een soort opvoedersloon voor huismoeders (3520 miljoen euro)
Pensioenen (1000 miljoen euro)
Tewerkstellingsbeleid, bijvoorbeeld verlaging werknemers- en werkgeversbijdragen (2500 miljoen euro)
Welzijn en gezondheid (1261 miljoen euro)
Vlaams Aandeel in de vennootschapsbelasting, een bijkomende daling met 20% en het afschaffen van crisisbelastingen (1080 miljoen euro)
Vlaams aandeel in de personenbelasting, een daling met bijvoorbeeld 10% (2119 miljoen euro)
Een aantal reserves zoals bijvoorbeeld voor de meerkost van de "vergrijzing" en het opvangen van meerkost door conjunctuurschommelingen.
Solidariteit moet er zijn, ook met Wallonië. Solidariteit wil zeggen, dat je zelf kiest hoeveel je aan je medemens, vriend of familielid in nood wil geven. De Vlaming heeft niets te kiezen, Aan deze 2000 euro die je aan Wallonië afgeeft heb je niets te zeggen.. Dit is dus geen solidariteit maar Diefstal!

Tot slot een vergelijking uit het dagelijkse leven. Stel dat je met je een goede vriend of een kennis eens een avond op stap gaat, Jij hebt 50 euro, je vriend heeft geen zakgeld. Als goede vriend ben je solidair en zal je een bepaald bedrag geven, maar ga je hem 30 euro geven als je zelf maar 20 euro overhoudt? Dat lijkt dus zeer onwaarschijnlijk. Maar het wordt nog erger als je vriend die 30 euro zomaar gaat opeisen! Je vriendschap zal wellicht niet meer lang duren. Solidariteit met onze Waalse buren en vrienden is dus geen enkel probleem maar laten we het gewoon puur logisch houden.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 22:43   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Wie is de ruziestoker?
Niet "de Vlamingen" of "de Walen", maar een deel van de Vlamingen: meer bepaald de Franstalige Brusselaars.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 22:46   #44
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Niet "de Vlamingen" of "de Walen", maar een deel van de Vlamingen: meer bepaald de Franstalige Brusselaars.
en de waalse politici.

Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 23:45   #45
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
"Vlaams-nationalisten" en "Waals-nationalisten", die piepkleine extremistische minderheden met een grote mond?
... die nu al 155 dagen de formatie lamleggen?

Bedoelt u die, onverlaat?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 23:48   #46
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is ook zoiets als media.
Ik zou daar niet op rekenen. Die zeggen dat 90 pct van de Vlamingen een unitair België willen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 11 november 2007 om 23:48.
Oud 11 november 2007, 23:49   #47
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Noem jij het solidair zijn om heel je leven lang als als vlaming en vlaanderen dus zomaar gratis en voor niets 12 miljard euro per jaar aan wallonie geven?
Weet jij wel waarin die 12 miljard zitten (een cijfer dat zeer betwijfelbaar is maar dat terzijde het populisme van het vb en consoorten heeft genoeg zijn werk gedaan...)??
Nogmaals,je snapt het duidelijk niet.
das spijtig natuurlijk
Dat geeft niets met solidair te maken.
sociale zekerheid heeft er nogtans veel mee te maken dacht ik zo...
Die geldstroom wil zeggen en ik zeg het toch nog maar eens;is geld krijgen zonder er iets voor te moeten doen.
ja want ieder jaar gaat een ambtenaar van deur tot deur met een envelop waarop staat "1000€ d'un bon pigeon flamant"
Walen die naar hier willen komen en willen werken natuurlijk en omgekeerd vanhetzelfde;dat is voor mij solidair zijn.
??? Ja dat komt misschien omdat je het woord solidariteit niet snapt...
Bij uw waalse vrienden kennen ze maar steeds 1 woord;NON,NON en nog eens NON.Eigen schuld dikke bult dat ze dan eens ferm op hun bek gaan.
goh... Das ferme praat door iemand ingefluisterd of zelf gevonden?
Waarom moeten we solidair zijn met vlaanderen?Wat een domme vraag man?
Die vraag is helemaaaaaaaaaaaaal niet dom dat jij die als dom afzegt is sprekend natuurlijk...
Ik ben vlaming en woon in vlaanderen en wil het beste voor vlaanderen en de vlamingen.Ik wil en heb met wallonie geen fluit te maken.
U bent vlaming en heeft heel veel met wallonië te maken we maken namelijk een land samen. Want zoals ik al zei kan ik die redenering optrekken voor iedere limburger en boer uit de westhoek... Waarom alleen "vlaanderen" (welk stuk van België jij er nu ook al inziet...)
Waarmee ik nergens zeg we niet met wallonie moeten samen werken,das dus zoals ik al net heb gezegd geen probleem maar die geldstroom dus hoort totaal niet,das volledig onterecht.
Neen dat klopt niet! Die geldstroom is terecht... Het niet verminderen van die geldstroom is niet normaal maar dat is terzijde!
Toen vlaanderen heel arm was dan hebben wij nooit een geldstroom gezien van wallonie naar vlaanderen,integendeel zelfs.
en toen we nog in grotten woonden waren er ook geen transfers...spijtig geval he
Er zijn wel vlamingen naar wallonie gaan werken,das dus weer iets heel anders en heeft totaal niets te maken met een geldstroom.
Meer zelf er zijn 1mio vlamingen in wallonië gaan wonen en wonen er nog steeds...
Ik ben sowieso voor een onafhankelijk vlaanderen en vind dat wallonie maar eens op eigen poten moeten staan,punt.
Ja maar je hebt hier geen argumenten voor...Buiten het uitspuwen van partijpropaganda en onbedachte redeneringen!
Nu krijgen ze trouwens al dat geld al jarenlang en ze verkwanselen het dan nog bij,ts.En wat gebeurt er dan,die arrogante egoistische walen willen dan nog meer geld zomaar van ons krijgen en ze gaven op een bepaald moment als reden op hun scholen niet kunnen onderhouden en er paddestoelen en dergelijke binnen in aant groeien waren en ga zo maar door.Een schande want zij zijn degene die dat gratis geld zomaar zelf deels in hun zakken hebben gestoken en verkwanselt hebben.
je weet dus echt niet wat solidariteit is ... maar je raakte wel een punt aan dat er geen evolutie is; dat is wel iets dat waar is. De reden is de negatieve spiraal waarin walen worden gewikkeld onder leiding van de PS. Een partij die zo rap mogelijk uit ons systeem moet gezeefd worden ze hebben evenveel de politieke inhoud van ons vb (niet dus!) en zijn gewoon gevaarlijk.
Het is net omgekeerd;waarom is er nooit eens een geldstroom van wallonie naar vlaanderen?
Waarschijnlijk omdat wallonië een armere regio is. Meer nood heeft aan ontwikkeling en zo...
Ik kan mij wel voorstellen dat dat nu absoluut niet gaat,heb net gezegd waarom maar toen ze rijk waren en vlaanderen arm,waarom hebben wij dan geen geld zomaar gratis en voor niets gekregen van wallonie?
Omdat dat systeem toen nog niet bestond...misschien!
Geloof je mij niet wat ik zeg,hoeft niet,er zijn genoeg bewijzen en onderzoeken naar gedaan ect....
Jij zou best zelf eens wat meer onderzoek en bewijs gaan zoeken en minder plat populisme rondstrooien dat jij zelf hebt gehapt als een hongerig schaap...
Mijn vraag blijft: WAAROM mogen wij niet solidair zijn met wallonië?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 23:51   #48
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn vraag blijft: WAAROM mogen wij niet solidair zijn met wallonië?
Maar dat mag, m'n beste, dat mag. Wanneer gaan we daar eindelijk eens mee beginnen?
Oud 11 november 2007, 23:52   #49
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Vlamingen" en "Walen", wat zijn dat?

Bedoelt u, "Vlaams-nationalisten" en "Waals-nationalisten", die piepkleine extremistische minderheden met een grote mond?
Whaha, blijkbaar een bord voor je kop én jarenlang opgesloten in een kelder geleefd.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2007, 23:54   #50
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Tegen de gewoonte van dit forum in, ga ik er in deze thread vanuit dat we beter af zijn met belgie dan zonder.

Maar wie blaast er eigelijk Belgie op? Ik wordt misselijk van al die "red de solidariteit" of "red belgie" oproepen.

Stel, je gaat naar de cinema. Je krijgt een ticketje voor een welbepaalde zetel. Als je aan die zetel aankomt, dan zit daar al iemand op. Jij vraagt beleefd of meneer zich niet vergist heeft. Die doet of hij je niet hoort. Je vraagt het nog eens. Die meneer vraagt van hem gerust te laten. Maar je geeft niet op, je hebt betaald en je wil de film zien. Je dringt dus aan.
En dan krijg je de reactie uit de zaal. "Schei daar eens mee uit, wij willen de film zien." Het resultaat is dat jij degene bent die recht in zijn schoenen staat, en iedereen vindt dat jij ruzie aan het stoken bent en de film voor iedereen verpest.

Mijn punt is: het is niet omdat je ijvert voor de status quo, dat je gelijk hebt.
Trouwens, ik denk niet dat BHV en andere kwesties echt gevoelig liggen bij de Walen. Het zijn meer de Franstalige politici die op de kast springen voor Franstalige Brusselaars en Randbewoners. Tenminste, dat ik mijn optiek.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 00:13   #51
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Whaha, blijkbaar een bord voor je kop én jarenlang opgesloten in een kelder geleefd.

Hans zit nog steeds in fase 1: De ontkenningsfase

Er zitten hier ook een hoop mensen in fase 2: de beledigingsfase

fase 1'ers onderkennen het probleem niet, behalve een paar extremisten is er niets aan de hand en België kan op dezelfde voet nog wel 100 jaar door

fase 2'ers zien een probleem en vinden onafhankelijkheidsaanhangers maar domme mensen en maken ze uit voor fascisten, tuig, a-socialen en allerhande andere dingen.

Als het beter gaat met de onafhankelijkheidsaanhang dan raken steeds meer mensen van fase 1 naar fase 2. Dus als hans1 boos wordt denk maar: Het is niet zijn schuld, het is zijn besef van de waarheid.

Laatst gewijzigd door Daimanta : 12 november 2007 om 00:13.
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 03:15   #52
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U antwoorde niet op de vraag? Waarom mogen wij niet solidair zijn met wallonië is de vraag?
U mag gerust solidair zijn met Wallonië: be my guest.
Ik heb zelfs een suggestie: kies u een specifiek goed doel uit. Bijvoorbeeld het provinciebestuur van Henegouwen, dat per inwoner dubbel zoveel ambtenaren heeft als een Vlaamse provincie.

Of u kunt de provincie Luik helpen om het vuurwerk van de 14e juillet in de vurige stede te subsidiëren.

Maar laat een ander de vrijheid om desgewenst niet 'solidair' te zijn met Wallonië.

Citaat:
Waarom moeten wij solidair zijn met vlaanderen en niet met wallonië? Waarom MAG dat niet? Heeft de westhoek dat recht volgens u? heeft limburg dat recht? Heeft iedere zieke/gehandicapte persoon dat recht?
Niemand moet verplicht solidair zijn met de Westhoek. Iedereen mag solidair zijn met de Westhoek. Hetzelfde dus als mbt Wallonië. Immers: alle gedwongen solidariteit is diefstal. Dat is de evidentie zelve: 'solidariteit' is een begrip met een morele dimensie, en moraliteit impliceert vrijheid.

Een staat die 'solidariteit', onder welke vorm dan ook, aan de burgers oplegt, is een roversstaat.

U hebt juist begrepen dat �*lle momenteel bestaande staten voor deze kwalificatie in aanmerking komen.

Maar: België bakt het bruiner dan bruin, door bovenop de gebruikelijke pikkerij nog een zeer uitzonderlijke permanente interregionale beroving op het getouw te zetten, ruim anderhalve eeuw nu al. Deze interregionale beroving heeft een karakter dat afwijkt van de gewone dieverijen waaraan een doorsnee particratische verzorgingsstaat zich ahw per definitie schuldig maakt. In België hebben we te doen met de facto twee gescheiden gemeenschappen, wat bv blijkt uit het feit dat er itt de buurlanden geen federale partijen zijn. Een Vlaming kan niet stemmen voor Waalse partijen, maar zit wel met de wetten die waalse partijen op federaal niveau opleggen (idem dito in de andere richting). Normaal zouden dat dus twee landen moeten zijn, vermits de betrokken burgers zich in politiek opzicht niet federaal kunnen/willen (schrappen wat niet past!) organiseren. België is een dode huls, met daarin twee reële landen.

Pikant nu is het feit, dat één van die twee reële landen de Belgische staatsmachine kan aanwenden om het andere reële land uit te melken. U moet eens opletten: dat uitmelkende land is ook datgene, waar de grote hoop van de tricolore vlaggen hangen en waar de grote hoop van de handtekeningen onder petities voor behoud van dwangsolidariteit worden getekend. Is u dat al opgevallen?

U hebt overschot van gelijk: particratische verzorgingsstaten leggen altijd dwangsolidariteit op. Edoch: de Belgische staat legt daarnaast ook nog een uitzonderlijke interregionale dwangsolidariteit op. Beide soorten dwangsolidariteit zijn grotendeels onafhankelijk. Na de afschaffing van de Belgische dwangsolidariteit rest er nog altijd andere dwangsolidariteit, met allerhande achtergestelden, verworpenen der aarde, andersgekansten, en wie weet westhoekbewoners.

Er zal dus inderdaad, zoals u zeer scherp hebt gezien, na de opheffing van de interregionale dwangsolidariteit nog genoeg bevrijdingswerk aan de winkel zijn. Maar het is niet omdat iemand al gestolen heeft, of omdat een ander ook steelt, dat een supplementaire zware dieverij moet worden vergoelijkt.

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 12 november 2007 om 03:18.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 09:19   #53
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
U hebt overschot van gelijk: particratische verzorgingsstaten leggen altijd dwangsolidariteit op. Edoch: de Belgische staat legt daarnaast ook nog een uitzonderlijke interregionale dwangsolidariteit op. Beide soorten dwangsolidariteit zijn grotendeels onafhankelijk. Na de afschaffing van de Belgische dwangsolidariteit rest er nog altijd andere dwangsolidariteit, met allerhande achtergestelden, verworpenen der aarde, andersgekansten, en wie weet westhoekbewoners.
Na de analyse , de conclusie graag.
Als ik zelf even snel mag :
het feit van een ' dubbele ' dwangsolidariteit zorgt er voor dat deze niet kan opgeheven worden in het gegeven vd Belgische staat.
Diegenen die van de interne Vlaamse solidariteit profiteren (of ze mogen toewijzen) maken gemene zaak met hen die dat doen op Belgisch niveau.
Hetgeen betekent dat er nooit een meerderheid in België gevonden zal worden om de externe solidariteit ten grave te dragen.
Frankofonia en haar Vlaamse slippendragers zijn de meerderheid in dit land.
Alleen separatisme is de uitweg.
Oud 12 november 2007, 10:53   #54
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Maar dat mag, m'n beste, dat mag. Wanneer gaan we daar eindelijk eens mee beginnen?
Jouw vorm van solidariteit interesseert me niet maar je antwoord is wel correct
Oud 12 november 2007, 11:00   #55
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
En dit is veel duidelijker en mooier verwoord dan hetgene ik kan.

Een Mallenaar geeft gemiddeld 2100 euro per jaar aan Wallonië.

Per jaar geeft Vlaanderen, 12,6 miljard euro aan Wallonië, een gemiddelde Waal merkt hier echter niets van, het geld gaat naar een zeer dure Waalse Staatseconomie, en niet naar het Waalse volk. Ook de Mallenaren betalen gemiddeld 2100 euro per jaar aan Wallonië.

Men doet nog altijd smalend over die geldtransfers. Toch is het een realiteit, het gaat om jaarlijks 12 miljard Euro. Men onderschat ook de grootte van het bedrag. Vorig jaar was er de Tsunamieramp. De wereld kwam massaal in actie en er werd een record bedrag opgehaald van12 miljard Euro, evenveel dus als de jaarlijkse transfer. Ook in België werd 50 miljoen opgehaald, een record volgens alle media. Maar Vlaanderen betaalt wel 200 keer die 50 miljoen euro aan Franstalig België! Men is blind voor de feiten omdat het waarschijnlijk "niet-politiek-correct" is om deze feiten te benoemen.

De geldtransfers van 12,86 miljard euro verlopen binnen verschillende transferkanalen:

Via de Sociale zekerheid (3,74 miljard euro)
Via de Federale Begroting (1,52 miljard euro)
Via de Financiering van de regio’s (1,3 miljard euro)
Via de Federale Staatsschuld (4,4 miljard euro)
Via Intresten en Overdrachten (1,5 miljard euro)
Men beweert dat er vroeger omgekeerde geldtransfers waren, van Wallonië naar Vlaanderen. Het Rijke geïndustrialiseerde Wallonië zou dan het arme Vlaanderen gesteund hebben… Dit is een manifeste politieke leugen! Ook toen Vlaanderen arm was, werd het zwaarder belast dan het rijkere Wallonië. Van 1832 tot 1912 betaalden de 4 Vlaamse provincies met 44,1% van de bevolking 44% van alle belastingen, Wallonië betaalde slechts 30% van de belastingen voor een bevolkingsaandeel van 38,2%. Toch kreeg Vlaanderen (zonder Brabant) dat 44% van de belastingen betaalde, maar 35% van het overheidsinvesteringen. Ook in die tijd was er dus al een geldtransfer van Vlaanderen naar Wallonië en dus zeker niet omgekeerd! Hoogleraar J. Hannes die hier onderzoek naar gedaan heeft zoekt al 40 jaar naar transfers van Wallonië richting Vlaanderen, hij heeft er nooit gevonden. Zijn analyse is duidelijk: "Vlaamse politici vertrekken van het beginsel dat België niet mag barsten maar België zal nog lang niet barsten, België barst als de Franstaligen één eurocent aan de Vlamingen betalen"

Het geld wordt gebruikt voor een "staatseconomie", waarin vooral PS’ers vele onnodige topfuncties bekleden. Om over de zogenaamde PS-*fraude nog maar te zwijgen. Wallonië zal het probleem nooit oplossen zolang de Vlamingen blijven betalen. Niet alleen het Vlaams Belang maakt deze analyse, ook journalist Mathias Danneels van het Nieuwsblad maakt een duidelijke analyse: "Ook Elio Di Rupo zal met een vergrootglas moeten zoeken naar een federale staat waar de solidariteit zo genereus is als nu al jaren binnen de Belgische contex het geval is"

Zonder die Geldtransfers kunnen we niet alles oplossen natuurlijk. Maar het is toch veel, het getal tussen de haakjes is de kostprijs:

Gezinsbeleid, bijvoorbeeld verhoging kinderbijslag en een soort opvoedersloon voor huismoeders (3520 miljoen euro)
Pensioenen (1000 miljoen euro)
Tewerkstellingsbeleid, bijvoorbeeld verlaging werknemers- en werkgeversbijdragen (2500 miljoen euro)
Welzijn en gezondheid (1261 miljoen euro)
Vlaams Aandeel in de vennootschapsbelasting, een bijkomende daling met 20% en het afschaffen van crisisbelastingen (1080 miljoen euro)
Vlaams aandeel in de personenbelasting, een daling met bijvoorbeeld 10% (2119 miljoen euro)
Een aantal reserves zoals bijvoorbeeld voor de meerkost van de "vergrijzing" en het opvangen van meerkost door conjunctuurschommelingen.
Solidariteit moet er zijn, ook met Wallonië. Solidariteit wil zeggen, dat je zelf kiest hoeveel je aan je medemens, vriend of familielid in nood wil geven. De Vlaming heeft niets te kiezen, Aan deze 2000 euro die je aan Wallonië afgeeft heb je niets te zeggen.. Dit is dus geen solidariteit maar Diefstal!

Tot slot een vergelijking uit het dagelijkse leven. Stel dat je met je een goede vriend of een kennis eens een avond op stap gaat, Jij hebt 50 euro, je vriend heeft geen zakgeld. Als goede vriend ben je solidair en zal je een bepaald bedrag geven, maar ga je hem 30 euro geven als je zelf maar 20 euro overhoudt? Dat lijkt dus zeer onwaarschijnlijk. Maar het wordt nog erger als je vriend die 30 euro zomaar gaat opeisen! Je vriendschap zal wellicht niet meer lang duren. Solidariteit met onze Waalse buren en vrienden is dus geen enkel probleem maar laten we het gewoon puur logisch houden.
heb je een bron?
Oud 12 november 2007, 11:05   #56
largo_w

Standaard

Citaat:
U mag gerust solidair zijn met Wallonië: be my guest.
meer zelf... We zijn samen guest!

Citaat:
Maar laat een ander de vrijheid om desgewenst niet 'solidair' te zijn met Wallonië.
Gelukig heeft u die vrijheid niet...

Citaat:
Niemand moet verplicht solidair zijn met de Westhoek. Iedereen mag solidair zijn met de Westhoek. Hetzelfde dus als mbt Wallonië. Immers: alle gedwongen solidariteit is diefstal. Dat is de evidentie zelve: 'solidariteit' is een begrip met een morele dimensie, en moraliteit impliceert vrijheid.
Dit is een grap of zo? Want laatste keer dat ik keek vroegen ze bij het opvragen van de beslastingen, verhogen van de benzinetaksen, verhogen van gemeentebelastingen,... NIET (NIET!) aan welk doel ik mijn geld wou geven... En vertel eens wat nieuws natuurlijk is dat diefstal

Citaat:
Een staat die 'solidariteit', onder welke vorm dan ook, aan de burgers oplegt, is een roversstaat.
Bravo... Je hebt het wiel uitgevonden!

Citaat:
U hebt juist begrepen dat �*lle momenteel bestaande staten voor deze kwalificatie in aanmerking komen.
Ik ben liberaal...

Citaat:
Maar: België bakt het bruiner dan bruin, door bovenop de gebruikelijke pikkerij nog een zeer uitzonderlijke permanente interregionale beroving op het getouw te zetten, ruim anderhalve eeuw nu al. Deze interregionale beroving heeft een karakter dat afwijkt van de gewone dieverijen waaraan een doorsnee particratische verzorgingsstaat zich ahw per definitie schuldig maakt. In België hebben we te doen met de facto twee gescheiden gemeenschappen, wat bv blijkt uit het feit dat er itt de buurlanden geen federale partijen zijn. Een Vlaming kan niet stemmen voor Waalse partijen, maar zit wel met de wetten die waalse partijen op federaal niveau opleggen (idem dito in de andere richting). Normaal zouden dat dus twee landen moeten zijn, vermits de betrokken burgers zich in politiek opzicht niet federaal kunnen/willen (schrappen wat niet past!) organiseren. België is een dode huls, met daarin twee reële landen.
euhm... neen dit klopt niet! België is één federaal land!

Citaat:
Pikant nu is het feit, dat één van die twee reële landen de Belgische staatsmachine kan aanwenden om het andere reële land uit te melken. U moet eens opletten: dat uitmelkende land is ook datgene, waar de grote hoop van de tricolore vlaggen hangen en waar de grote hoop van de handtekeningen onder petities voor behoud van dwangsolidariteit worden getekend. Is u dat al opgevallen?
hehe... Laatst dat ik checkte was nog altijd een meerderheid van de vlamingen voor een behoud van het land u vertelt dus praat tegen de vaak!

Citaat:
Er zal dus inderdaad, zoals u zeer scherp hebt gezien, na de opheffing van de interregionale dwangsolidariteit nog genoeg bevrijdingswerk aan de winkel zijn. Maar het is niet omdat iemand al gestolen heeft, of omdat een ander ook steelt, dat een supplementaire zware dieverij moet worden vergoelijkt.
Je hebt me hier weinig bijgeleerd... Wanneer schaffen we het belasting- en sociale zekerheisstelsel op?
Oud 12 november 2007, 11:06   #57
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

De Vlaming als slachtoffer, zo zien we het graag.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 11:18   #58
giserke
Banneling

Standaard

Wie zijn "De Walen"? Ik woon op 2 min van de taalgrens (te voet) Ik kom met die "Walen" goed overeen.

De stelling op deze manier stellen doet de Vlaamse zaak veel kwaad!
De Wij en Zij "slechten" stelling is achterlijk en puur racisme!
Wat niet wegneemt dat je kunt zijn tegen de heersende politieke klasse in Wallonië, en dat je van mening kan zijn dat een splitsing van dit land beter is voor het beleid van beide landsgedeelten.

Laatst gewijzigd door giserke : 12 november 2007 om 11:23.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2007, 11:20   #59
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jouw vorm van solidariteit interesseert me niet
Het aanbod is dan ook niet aan u gericht.
Oud 12 november 2007, 11:22   #60
Tavek
Banneling

Standaard

Waarom niet de boel opdoeken en een Nederlandse Federatie oprichten ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be