![]()  | 

Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.  | 

| 	

|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | 
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. | 
| Bekijk resultaten enquête: Is het beleven van een godsdienst achterlijk? | |||
| Ja, alleen zwakkelingen dienen een God | 
		 | 
	64 | 32,00% | 
| Alleen sommige godsdiensten zoals de Islam | 
		 | 
	45 | 22,50% | 
| Zeker niet, godsdienst is voor velen een noodzakelijke steunpilaar in moeilijke tijden | 
		 | 
	91 | 45,50% | 
| Aantal stemmers: 200. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]()  | 

| 
		 | 
	Discussietools | 
| 		

| 
		#261 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

| 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#262 | |
| 

Minister 

| 

Citaat: 

[size=1]Officieus copyright Brabo.[/size] 

Ik sta in den avond Op den rand van een afgrond En schouw in het Heelal Niets was, niets is, niets zal  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#263 | ||
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

| 
||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#264 | ||
| 

Parlementslid 

| 

Citaat: 

(Ik snap trouwens niet wat ik te maken heb met je post - ik ben benieuwd.) PS Ik vind godsdienst een achterlijke, doch voor bepaalde mensen noodzakelijke, steunpilaar. Wat moet ik nu stemmen? (Pff, moest ik 2 nicks hebben zou het gemakkelijker gaan.)  | 
||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#265 | |
| 

Secretaris-Generaal VN 

| 

Citaat: 

pfff alle 18 pagina's na mekaar gelezen.... Ik vrees dat godsdienst voor bepaalde mensen een noodzakelijke steunpilaar is. Zelf vind ik het een achterlijke bedoening. Maar het ergste van al, is dat die "noodzakelijke steunpilaar" bij de monotheistische godsdiensten vooral gebaseerd is op de angst voor het hiernamaals. Dat alleen al resulteert in een volkomen verlammende werking op iemands denkwereld/denkpatroon. Maar zoals ergens op de vorige pagina's werd aangehaald, wil ik gerust toegeven dat m.i. de basis van het katholicisme (zonder de macht van Rome) misschien nog de meeste mogelijkheden biedt om op een humanistische wijze in het hierNUmaals te kunnen leven en zichzelf dus onnodig kan maken. 

Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#266 | 
| 

Minister 

| 

Godsdienst is persoonlijk en de mensen moeten het zelf weten als ze erin willen geloven. Zolang ze daar niemand anders pijn mee doen, is daar niets mis mee. 

Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken, Wees Immer Uzelf En Ongeknecht Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken, Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#267 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

Een heel mooi voorbeeld om een foute redenering (die velen nog maken) te illustreren. [size=5]Godsdienst is persoonlijk en de mensen moeten het zelf weten als ze erin willen geloven.[/size] men haalt hier twee begrippen door elkaar : het begrip "God" en het begrip "godsdienst". 1. God Onder het begrip "God" verstaan we "de ene God die alles gemaakt heeft", de "Schepper" met andere woorden. Als iemand het bestaan van een "Schepper" oppert, zullen er echter onmiddellijk anderen zijn die de wedervraag zullen stellen "Maar wie heeft dan de Schepper geschapen - en wie heeft dan die vorige Schepper geschapen, enz."? De "Godsvraag" is dus een wat ongelukkige en kinderlijke poging van de menselijke geest om een antwoord te vinden op de meer fundamentele vraag: "Hoe komt/kan het dat er überhaupt IETS bestaat"? Maar het stellen van deze vraag en het "neefje" van deze vraag "Moeder waarom leven wij?" of "Wat is de zin van alles?" - "Waarom bestaat er IETS?" heeft waarschijnlijk meer te maken met hoe de menselijke geest (die nood heeft aan concepten als 'oorzaak en gevolg' en 'zin') in elkaar zit en functioneert. Deze vragen en hun mogelijk antwoord durven nogal eens serieuze angsten oproepen, van het genre "Heeft het leven (en het lijden - als je op deze wereld een pechvogel bent) dan geen enkele zin? - Dan maak ik mij maar beter ineens van kant. etc." En het is waarschijnlijk vanuit deze existentiële angsten dat de menselijke geest de "Godsvraag" heeft uitgevonden. Er bestaat zoiets als een grote "Vaderfiguur" die jou en de rest heeft verwekt, die soms heel streng kan zijn en de oorzaak van lijden, maar die ervoor zorgt dat uiteindelijk alles goedkomt. Tot zover het "godsbegrip". 2. Godsdienst Iets anders dan het begrip "God" dat een filosofisch begrip is, is het begrip "godsdienst". Het is immers niet omdat je tot de conclusie zou kunnen komen dat er zoiets als een Schepper zou kunnen bestaan, dat je daar ook nog eens een of ander specifiek gevolg aan dient te geven. Je kan gerust je gemoedsrust op een wat kinderlijke manier sussen door te stellen "ik geloof in een God" en daar verder geen gevolgen of verplichtingen aan koppelingen. Godsdienst nu komt overeen met geloof in één of meer goden én het geloof dat het gedrag van één of meer goden door menselijk gedrag beïnvloedbaar is. Door te offeren aan een God kan je ervoor zorgen dat die God doet wat jij wil dat die God doet. Je kan bijvoorbeeld een schaap slachten en zo hopen dat God je zal helpen om je vijand gemakkelijker te verslaan. Naarmate echter meer en meer mensen uit je omgeving meedoen aan die "Godsgekte", zal het moeilijker zijn om er zelf aan te weerstaan. Je kan misschien afkomen met filosofische stellingen als hierboven om op te merken "Waar zijn jullie toch mee bezig?". Maar daar zullen diegenen die lustig schapen aan het slachten zijn en zich meermaals voor hun God op de grond werpen niet veel oren naar hebben. Ze zullen je gek verklaren, een spelbreker, en als ze de meerderheid van je omgeving uitmaken kunnen ze je zelfs doden voor je gedachten. Eenvoudig door je te bannen. Sociaal ben je dan dood. En fysiek ook zo goed als, omdat een mens nu eenmaal andere mensen nodig heeft om te overleven. En daarom verkiezen veel mensen om (oorspronkelijk tegen hun zin) mee te doen aan de "Godsgekte", om geen (sociale) zelfmoord te plegen. Later zullen ze dan deze "Godsgekte" aan hun kinderen doorgeven en hen dreigen met uitsluiting als ze niet meedoen. 3. Conclusie Geloven in een God is al een houten been, godsdienst is zelfs een nog kinderlijker reactie op de bestaansvragen. Waarschijnlijk komt godsdienst voort uit de tijd dat de mensen nog in geesten geloofden. Geesten waren ook weer constructies van de menselijke geest. Mogelijk van mensen met een schizofrene aanleg die "stemmen hoorden" en daar zo van overtuigd waren dat die stemmen echt waren dat ze anderen van het bestaan ervan konden overtuigen, hoewel die anderen, die geen schizofrene aanleg hadden, helemaal geen stemmen konden horen. Die stemmen die de schizofrenen hoorden kunnen dan vanalles "verteld" hebben. Over hoe het vroeger was, hoe het later zou worden en hoe het nu "zou moeten zijn". En hier is dan waarschijnlijk de godsdienst uit ontstaan. De schizofrenen die begaafd en machtig genoeg waren konden inspelen op de existentiële angsten die de minder begaafden moeilijk onder woorden konden brengen. Ze konden deze anderen ervan overtuigen te geloven in "hogere wezens" die tot hen spraken en die hen zegden hoe het er in de samenleving aan toe moest gaan. DUS : Geloven in een God is één ding - Godsdienst is een ander. Geloven in een God is per definitie een persoonlijke aangelegenheid. Godsdienst is per definitie een gemeenschappelijke aangelegenheid.  | 
|
| 
		 | 

|