![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Wat moet er dan gebeuren met:
1) De Belgische schulden? Ik neem aan dat iemand daarvoor zal opdraaien. Ik gok op u en ik, de gewone burgers. 2) Brussel? Laten we met zijn allen eens een fikse burgeroorlog uitlokken om te tonen dat we hier even barbaars kunnen zijn? 3) Eventuele tolgelden die Wallonië zou heffen indien Vlamingen door Wallonië willen rijden en vice versa. Wat dus met de nieuwe administratieve rompslomp, regels die ineens veranderen in het andere landsdeel omdat men zich persé van mekaar wil onderscheiden,... 4) rechten van minderheden Alle Vlamingen uit Wallonië en alle Walen uit Vlaanderen? 5) Identiteitskaarten Ik voel het al aankomen: Weer eens betalen voor een nog duurdere identiteitskaart 6) Wordt werken in Wallonië dan ook aanzien als werken in het buitenland en dan ook weer extra belast? Waarschijnlijk wel. Politici, federaal, gewestelijk of lokaal, willen natuurlijk hetzelfde: hun zakken vullen en liefst zo vol mogelijk 7) Hoe gaan we een buitenlandse politiek voeren? Als we gesplitst zijn, zijn we met nog minder en hebben we dus nog minder te zeggen. (Alsof we nu nog iets betekenen natuurlijk). Of gaan we in dergelijke gevallen toch als 1 stem naar buiten komen? 8) Wat als een provincie zich wil afscheuren van de rest? Stel eens voor: Een onafhankelijk verenigd Limburg? 9) Wat met het leger, de regeringsgebouwen, kunstwerken... die federaal bezit zijn? Als we die nu eens allemaal geven aan de groep die we het minst horen, namelijk de Duitstalige gemeenschap? Of worden die ook onafhankelijk? 10) Hoe kan je het vertrouwen van investeerders terugwinnen? Want dat het vertrouwen zo stilaan zoek is, is een feit. We zijn ons hier echt aan het belachelijk maken. (Let wel: Ik spreek me hier niet over uit wie nu aan de basis van de problemen liggen) 11) Wat met gedeelde databanken (bijv. het gerecht, politie, belastingen,...) Wordt dit nu ook opeens gesplitst en weet het ene landsdeel niets meer van het andere? Enz... (Vul maar even aan of geef oplossingen) Waarmee ik dus wil zeggen: Splitsen is nog niet zo gemakkelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij Tsechoslowakije is die splitsing vrij gemakkelijk verlopen.
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het allergrootste voordeel van een onafhankelijk Vlaanderen is het feit dat als de Teutonen nog eens via de Ardennen Frankrijk willen binnenvallen wij Vlamingen dan lekker neutraal kunnen blijven.
Allez...als je toch aan het zwammen (let op de woordkeuze) bent geslagen mag ik toch ook een Vlaamse duit in het Belgicistische zakje doen (let op de woordkeuze)...niet?
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat klopt maar het gezever van de franstalige onderdrukker moet maar eens voorgoed stoppen. Want ik ben het echt beu aan het worden en ik kan me niet inbeelden dat ik er als enige zo over denk. Dag na dag wordt het duidelijker dat wij alleen maar goed zijn om hun op hun wenken te bedienen en wee o wee als er eens een scheef antwoordje komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een Vlaamse duit in het Belgische zakje doen : (spreekwoord) betekenis : 1 jezelf blauw betalen 2 van eindeloos geduld en toegeeflijkheid getuigen 3 een onbeperkt vermogen tonen om de grootste beledigingen te slikken 4 jezelf gewillig laten uitbuiten 5 op simpele vraag territorium afstaan 6 op simpele vraag eigen wetten en decreten negeren ... etc etc |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Straks ga ik nog geloven dat De Croo de verkeerden voor mentaal gehandicapten aanziet.
![]() |
![]() |
#7 | |||||
Gouverneur
|
![]() Die kunnen toch evenredig verdeeld worden
Vlaanderen is niks met die vuilnisbelt en kan die beter zo snel mogelijk laten vallen. Citaat:
Die moeten natuurlijk in de mate van het mogelijke gerespecteerd worden. Das geen onoverkomelijke kost. Citaat:
Ik dacht het niet. Één van de grote problemen met de huidige Belgische buitenlandse politiek is dat Vlamingen en Walen vaak een verschillende mening hebben en er niet uit komen, bijgevolg houdt België op internationaal vlak vaak zijn mond. Een onafhankelijk Vlaanderen lost zoiets op. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dankzij de informatisering is het een koud kunstje om ze te kopiëren.
![]() |
![]() |
#8 | |||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Een splitsing gebeurd geleidelijk .. niet plots
![]()
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() Worden jullie niet erg moe van jullie zelf zo constant te herhalen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Normaal gebeurt dat vrij plots - In Tsjecho-Slovakije waren de poltiekers eigenlijk zelf aanvankelijk stomverbaasd & ze hebben dat dan op een drafje geregeld & zelfs "vergeten" er een referendum over te houden. Het as er relatief gemakkelijk omdat er zeer weinig grensoverlappingen waren -
geen 2talige hoofdstad - haast geen "grensarbeiders".. Het is overigens vermakelijk om vast te stellen dat bij alle splitsingen er nadien hard gewerkt wordt om de nadelige gevolgen van een splitsing zoveel mogelijk ongedaan te maken.. (samen lid worden van de EU enz..) Vooral het "kiezen" van een nieuwe nationaliteit kan voor velen hard aankomen (de familie Leterme - waarvan diverse naaste familieleden van de als supervlaamsnationalist gedoodverfde would be eerste minister lid zijn van CDH !) Het subsidiarizeren van bevoegdheden wat momenteel de algemene doelstelling is van de vlaamse politici past volledig in een europees kader van een verder doorgedreven regionalizering van de diverse natie-staten & als onze waalse en franstalig-vlaamse vrienden dat in dit europees kader bekijken dek ik dat we ze bovendien over de streep van het voeren van ernstige onderhandelingen kunnen halen. Een meerderheid van de belgische bevolking is voor een verenigd europa en dat is tegengesteld aan een splitsing of een onafhankelijk vlaanderen met of zonder Brussel.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik denk eerder dat we naar een soort Ulster-oplossing moeten gaan. Verregaande autonomie, maar toch nog een eenheid op internationaal vlak. Ik vraag me af wie welke agenda heeft bij die onderhandelingen. Persoonlijk ben ik wel gewonnen voor een lijst van items die men federaal wil houden en om de rest dan gewestelijk te regelen en zo een grotere autonomie te bekomen. Onafhankelijkheid zie ik toch al zeker in dit stadium niet zitten. Aan de antwoorden op mijn vragen zie ik trouwens dat er niet serieus wordt nagedacht over eventuele problemen. Dat is weer de "Het zal wel meevallen"-mentaliteit waardoor we achteraf weer in de shit komen te zitten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik voorspel dat hier tegen morgen weer iemand diezelfde "hebben jullie wel goed nagedacht over wat jullie eigenlijk willen en de GEVAREN daaraan verbonden" 'vraagjes' komt neuzelen.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 16 november 2007 om 14:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gewone gewauwel dat geen steek houdt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vooreerst wordt er door geen enkele Vlaamse partij aan de onderhandelingstafel gepraat over een splitsing van het land. Enkel de Franstaligen sturen nu aan aan op splitsing omdat ze weigeren om de grondwet en de regels van onze rechtsstaat te respecteren...
Het laatste dat werd gesplitst was de bevoegdheid over de wapenleveringen (Nepal) en daar Wallonië vragende partij was, gebeurde dat onverwijld. Ook voor de Francorchampswet mochten de Franstaligen onverwijld hun zin krijgen. Het kiesarrondissement BHV moet echter al jaren gesplitst worden om het arrest uit te voeren van het Grondwettelijk Hof (toen nog Arbitragehof), bij zover dat er momenteel geen geldige federale verkiezingen meer kunnen doorgaan. De grondwettelijke democratische staat België is dus momenteel virtueel dood... en er zijn wel nog actieve democratische deelstaten met parlementen en regeringen van de deelstaten, gemeenschappen en Brussels gewest... Als het formatieberaad mislukt zou het federaal parlement kunnen ontbonden worden. Maar gezien de splitsing van het kiesarrondissement BHV nog zijn eindstemming niet kan krijgen, kunnen ook geen geldige verkiezingen worden uitgeschreven en zou het democratisch bestuur in België dus verder in zijn deelstaten liggen. Naar Joegoslavisch model kunnen de bevoegdheden dan maar worden overgedragen naar de deelstaten... De splitsing is dan wel niet gebeurt onder impuls van de Vlamingen, maar door de Franstaligen uit koppigheid en onwil om zich met respect te gedragen volgens de regels van de rechtstaat België. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |