Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 16 november 2007, 19:05   #61
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik ook...
Mooi, zijn we het daarover eens.

Citaat:
Uh, ja., Uh, ja.
Zo werkt het niet, stripfiguur. Als u aan mij vraagt of ik deze mensen tot de elite vind behoren en ik antwoord daarop 'Nee' dan is dát mijn antwoord. Ik weet toch zélf wel het beste wat mijn mening is, denkt u niet?

Citaat:
Verhofstadt heeft nogtans veel goeds gedaan voor ons land en ons gewest in zijn 8 jaar als premier. En daarvoor ook...
België kent vele mensen die veel hebben gedaan voor het land België maar dat was niet de vraag. Lees zijn burgermanifesten en kijk naar de behaalde resultaten en roep dan nog eens dat hij tot de Vlaamse elite behoort.

Citaat:
Uw betoog klonk nogal... flamingantisch maar hey je kan dat anders nog eens tegenspreken met een link van de vb website he...
Misschien was het u niet opgevallen maar ik sprak nu juist de inhoud van die 'link naar het VB' tegen.

Citaat:
En u kan het niet uitleggen ook niet dusja...nog moeilijker he
Oh, ik kan het wel uitleggen maar de vraag blijft of u het wilt snappen. Maar voor u wil ik best nog eens een poging doen met een subjectieve waarneming: Wie de Belgische politiek volgt moet steeds weer concluderen dat de Vlamingen zich altijd hebben laten 'piepelen' door de franstaligen. (Let op: Een uitdrukking als bijvoorbeeld 'Plat op de buik gaan' is er één die wij in de Nederlandse politiek niet kennen. Hoe zou dat komen denkt u?) Niet alleen door de franstaligen maar ook door hun eigen vertegenwoordigers. Dit heeft ook een direct effect op de (politieke) houding van veel Vlamingen. Wat ik nu de laatste tijd merk in internationale persreacties is dat Vlaanderen respect begint af te dwingen, Vlamingen laten niet meer over zich lopen. Je merkt het ook aan de Vlamingen zélf die veel zelfbewuster handelen. Ik schrijf dat toe aan het handelen van een nieuwe generatie politici die ik voor het gemak maar 'Vlaamse elite' noem. Van mij mag u het bestaan ervan tegenspreken, dat is aan u.

Citaat:
Jah ze doen aan politiek en moeten de wensen van hun kiespubliek inwilligen zo gaat het vaak in de politiek... De vlamingen doen net hetzelfde. En in the end komen we tot een gemeenschappelijk programma... bent u nu zo wereldvreemd of doet u gewoon alsof?
Ik niet. Maar dan begrijpt u ook dat het af en toe nodig is dat de Vlamingen zich stevig manifesteren.

Citaat:
"het forum" was volgens mij het meest correcte antwoord en jah...daar moet ik geen antwoord meer op geven denk ik dan. Maar pakt es de trein tot hier praat es met andere mensen en zo...Ge zult es wa meemaken
Grappig is dat, dat doe ik namelijk regelmatig.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 16 november 2007, 19:29   #62
Hertog van Gelre

Standaard

Een terzijde: Heeft u uw nickname eigenlijk gekozen om het regeltje eronder? Dan kan ik het goed begrijpen...
Oud 16 november 2007, 19:37   #63
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Mijn idee? Hertog en Largo praten naast elkaar en weten maar al te goed wat de ander wil zeggen.

Largo wil het - met opzet? zijn politieke idealen? - over 'elite' hebben verblijvend op Vlaamse bodem.
Terwijl Hertog het heeft over Vlamingen, die zich Vlaming voelen en een ideaal hebben om een voortrekker te zijn in Vlaanderen, voor Vlaanderen en zichzelf, of het nu politiek, cultureel, intellectueel of economisch is. Niet die 'elite' die de ambitie heeft elite van België te zijn, door 'België' erkend te worden en er bijna geen bal om geeft of Vlaanderen dat 'erkend' of niet.
Burry is offline  
Oud 16 november 2007, 20:03   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Een terzijde: Heeft u uw nickname eigenlijk gekozen om het regeltje eronder? Dan kan ik het goed begrijpen...

Vandaar dat Largo zoveel draad heeft op zijn winch!
Oud 16 november 2007, 20:16   #65
Condor
Vreemdeling

Standaard DE idee van Vlaamse meerderheid en verantwoordelijkheid

Een aanrader in dit verband is het boek van Lode Claes :" De afwezige meerderheid"
Condor is offline  
Oud 16 november 2007, 22:31   #66
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Terwijl Hertog het heeft over Vlamingen, die zich Vlaming voelen en een ideaal hebben om een voortrekker te zijn in Vlaanderen, voor Vlaanderen en zichzelf, of het nu politiek, cultureel, intellectueel of economisch is. Niet die 'elite' die de ambitie heeft elite van België te zijn, door 'België' erkend te worden en er bijna geen bal om geeft of Vlaanderen dat 'erkend' of niet.
Spijker op zijn kop.
Oud 16 november 2007, 22:31   #67
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Condor Bekijk bericht
Een aanrader in dit verband is het boek van Lode Claes :" De afwezige meerderheid"
Dit ook.
Oud 16 november 2007, 22:33   #68
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Vandaar dat Largo zoveel draad heeft op zijn winch!
Oud 17 november 2007, 10:46   #69
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, ik kan het wel uitleggen maar de vraag blijft of u het wilt snappen.
Moeilijk... M'n intelect is niet zo groot en zo...
Citaat:
Maar voor u wil ik best nog eens een poging doen met een subjectieve waarneming:
En voor uw draadje neem ik aan...
Citaat:
Wie de Belgische politiek volgt moet steeds weer concluderen dat de Vlamingen zich altijd hebben laten 'piepelen' door de franstaligen.
Dit is een pertinente leugen! Het ligt in de lijn met "sinds den beginne hebben vlamingen nooit in België willen stappen maar ze hadden niks te zeggen..." zoiets nog zo van die quatsch die hier wel meer wordt opgehangen. En ja ze zeggen het hier op het forum meer en meer maar maakt het het daarom "meer werkelijk"? Volgens u dus wel...
Citaat:
(Let op: Een uitdrukking als bijvoorbeeld 'Plat op de buik gaan' is er één die wij in de Nederlandse politiek niet kennen. Hoe zou dat komen denkt u?)
Een correcte uitspraak van een nog beter politicus wat wil je? (HP nog altijd niet verteerd hollander ???)
Natuurlijk gebruiken ze dat wel in nederland of zitten ze daar naar elkaar te wuiven met kushandjes ter rechter-zijde, linkerzijde en de middenberm. Daar geloof ik niks van u heeft zelf een communistische partij
Citaat:
Niet alleen door de franstaligen maar ook door hun eigen vertegenwoordigers.
voila ik denk dat u het begint te snappen...
Citaat:
Dit heeft ook een direct effect op de (politieke) houding van veel Vlamingen.
Sommige ja als je genoeg er blijft indrammen dat ze 12 miljard betalen aan wallonië ja dan krijg je wel meer en meer een soort "volksbesef" en plots zijn we binnen vlaanderen allemaal vrienden en zo...
Nu bon alles heeft effect op vlamingen... Nu tegenwoordig is dat wat communautair geladen (al is dat ook al bijna gedaan ze sturen nu al berichten de lucht in van hoeveel deze regeringsvorming ons gaat kosten...) maar zo hebben we al meer onderhandelingen gehad. Volgende keer zal het meer "belastingen" gericht zijn enz.
Citaat:
Wat ik nu de laatste tijd merk in internationale persreacties is dat Vlaanderen respect begint af te dwingen, Vlamingen laten niet meer over zich lopen.
Vlaanderen heeft altijd veel respect afgedwongen in het buitenland alleen wisten de meesten niet dat het vlaanderen was. De meesten weten het nog altijd niet hoor..."flanders is that in spain?" is nog niet van de kaart...
Citaat:
Je merkt het ook aan de Vlamingen zélf die veel zelfbewuster handelen.
U bedoeld gewoon dat de vlaming meer bewust is geworden van vlaanderen? U probeert me dit idee op te leggen maar een kritische geest merkt al rap dat u speelt met een mamoet op naaldhakken...
Citaat:
Ik schrijf dat toe aan het handelen van een nieuwe generatie politici die ik voor het gemak maar 'Vlaamse elite' noem.
Dat heb ik ondertussen al door... Maar mijn standpunt is duidelijk u heeft weinig grond om op te staan maar probeert hier toch het "vlaams denken" te definiëren...
Citaat:
Van mij mag u het bestaan ervan tegenspreken, dat is aan u.
Ik spreek dat zeker tegen... Ale er is volgens mij altijd een vlaamse elite geweest maar "het elitair denken en handelen" dat u wilt ophangen is volgens mij zeer ver gezocht...
Citaat:
Ik niet. Maar dan begrijpt u ook dat het af en toe nodig is dat de Vlamingen zich stevig manifesteren.
Dit m'n beste zegt ALLES... Dit is enkel aan de orde als u er per definitie vanuit gaat dat er twee polen zijn in België (liefst tegenpolen de + en de -??) en dat franstaligen en nederlandstaligen helemaal niks in gemeen hebben EN dat nog eens de vlamingen altijd het schoothondje zijn geweest van de franstaligen. DIT is per definitie flamingante propaganda en zeer ver van de werkelijkheid...

tis largo_w de aanvulling "inch" is van de strip...
En hehe even raden wie in deze strip wint in the end
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 17 november 2007, 10:49   #70
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Mijn idee? Hertog en Largo praten naast elkaar en weten maar al te goed wat de ander wil zeggen.
We praten niet naast mekaar maar inderdaad ik snap wel wat de hertog hier wil ophangen...
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 17 november 2007, 13:43   #71
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Moeilijk... M'n intelect is niet zo groot en zo...
Ik had het over ''willen'', niet over ''kunnen''.

Citaat:
En voor uw draadje neem ik aan...
Neen. Ik had een discussie verwacht over het al dan niet bestaan van een Vlaamse elite met teleurgestelden in hedendaagse of ex-politici. Niet het geleuter van iemand die de werkelijkheid niet onder ogen wil zien.

Citaat:
Dit is een pertinente leugen! Het ligt in de lijn met "sinds den beginne hebben vlamingen nooit in België willen stappen maar ze hadden niks te zeggen..." zoiets nog zo van die quatsch die hier wel meer wordt opgehangen. En ja ze zeggen het hier op het forum meer en meer maar maakt het het daarom "meer werkelijk"? Volgens u dus wel...
Zoals dit, bijvoorbeeld. Ik wil best met u een discussie aangaan maar als u de geschiedenis van uw land, en die van de Vlaamse Beweging, ontkent heb ik er weinig hoop op dat het een erg zinvolle wordt.

Citaat:
Een correcte uitspraak van een nog beter politicus wat wil je? (HP nog altijd niet verteerd hollander ???)
Ik heb het niet over die uitspraak en zeker niet over De Gucht. Zijn uitspraak over Balkenende laat ik geheel voor hem, ik ben er totaal niet door geraakt. Ik heb het over het politieke klimaat in Vlaanderen waarbij er op voorhand al van wordt uitgegaan dat er iemand 'plat op de buik'' gaat.
Citaat:
Natuurlijk gebruiken ze dat wel in nederland of zitten ze daar naar elkaar te wuiven met kushandjes ter rechter-zijde, linkerzijde en de middenberm.
Neen, het wordt NIET gebruikt in Nederland. Er zijn stevige debatten met winnaars en verliezers, maar altijd met opgeheven hoofd, of je nu wint of verliest.
Citaat:
Daar geloof ik niks van u heeft zelf een communistische partij
Wat dat hiermee te maken heeft begrijp ik niet. IK heb trouwens geen communistische partij, het land wel.

Citaat:
voila ik denk dat u het begint te snappen...
IK wel.

Citaat:
Sommige ja als je genoeg er blijft indrammen dat ze 12 miljard betalen aan wallonië ja dan krijg je wel meer en meer een soort "volksbesef" en plots zijn we binnen vlaanderen allemaal vrienden en zo...
Nu bon alles heeft effect op vlamingen... Nu tegenwoordig is dat wat communautair geladen (al is dat ook al bijna gedaan ze sturen nu al berichten de lucht in van hoeveel deze regeringsvorming ons gaat kosten...) maar zo hebben we al meer onderhandelingen gehad. Volgende keer zal het meer "belastingen" gericht zijn enz.
Daar gaat u weer. Denkt u nu echt dat de Vlaamse ontvoogding, de taalstrijd, de Vlaamse beweging en de communtaire problemen van nu zijn? Dat kunt u toch niet menen?

Citaat:
Vlaanderen heeft altijd veel respect afgedwongen in het buitenland alleen wisten de meesten niet dat het vlaanderen was. De meesten weten het nog altijd niet hoor..."flanders is that in spain?" is nog niet van de kaart...

U bedoeld gewoon dat de vlaming meer bewust is geworden van vlaanderen? U probeert me dit idee op te leggen maar een kritische geest merkt al rap dat u speelt met een mamoet op naaldhakken...

Dat heb ik ondertussen al door... Maar mijn standpunt is duidelijk u heeft weinig grond om op te staan maar probeert hier toch het "vlaams denken" te definiëren...

Ik spreek dat zeker tegen... Ale er is volgens mij altijd een vlaamse elite geweest maar "het elitair denken en handelen" dat u wilt ophangen is volgens mij zeer ver gezocht...

Dit m'n beste zegt ALLES... Dit is enkel aan de orde als u er per definitie vanuit gaat dat er twee polen zijn in België (liefst tegenpolen de + en de -??) en dat franstaligen en nederlandstaligen helemaal niks in gemeen hebben EN dat nog eens de vlamingen altijd het schoothondje zijn geweest van de franstaligen. DIT is per definitie flamingante propaganda en zeer ver van de werkelijkheid...
Het spijt me maar het kost me steeds meer moeite om u serieus te nemen. Ik heb de federatie niet verzonnen, het brussels gewest, BHV, de crisis van meer dan 150 dagen. Ik heb ook de geschiedenis van uw land niet verzonnen. Die is keurig na te lezen in alle geschiedenisboeken. Het wordt nu langzaamaan tijd dat u met echte argumenten afkomt.

Citaat:

tis largo_w de aanvulling "inch" is van de strip...
En hehe even raden wie in deze strip wint in the end
Ja. Een tweedimensionaal stripfiguur. De werkelijkheid kent méér dimensies, Largo.
Oud 17 november 2007, 14:09   #72
largo_w

Standaard

Citaat:
die van de Vlaamse Beweging

We verstaan elkaar wees onmiddelijk wat duidelijker he
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=11
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 17 november 2007, 15:43   #73
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
We verstaan elkaar wees onmiddelijk wat duidelijker he
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=11
Neen, het spijt me.
Door uw citaat en uw link begrijp ik dat u er nog steeds van uitgaat dat ik een flamingante elite bedoel maar niets is minder waar. Het gaat me er nu juist om dat de houding die ik beschrijf 'mainstream' is geworden. Ik bedoel dus weldegelijk een Vlaamse elite.
De mensen die u aanwijst zijn wel Vlamingen maar behoren tot de Belgische elite. Ik hoop dat u dat verschil onderkent.

Er bestaat namelijk geen Belgische democratie meer en dus ook geen Belgische politici, laat staan een Belgische politieke elite. Er bestaan wel belgicistische politici maar dat is wat anders. Dat die Belgische democratie niet meer bestaat is niet iets wat �*k heb verzonnen. Het was een feit vanaf het moment dat er geen Belgische partijen meer bestonden.

Er bestaan wel een Vlaamse democratie en een Franstalige/Waalse democratie. Maar elke gemeenschap heeft eigen partijen, eigen politici en dus eigen standpunten en belangen én, dat is hier cruciaal, een eigen kiezerspubliek. Wat tot nu toe steeds de situatie was, is dat de franstaligen/Walen dit wél beseften en naar buiten toe als één blok optraden maar dat de Vlamingen nog steeds handelden vanuit een Belgische reflex, een Belgische context. Het is nu voor het eerst dat Vlamingen één lijn trekken en daaraan vasthouden, hoewel de Vlaamse media nog niet zover zijn, is gebleken.

Het besef is gegroeid dat Vlaanderen de facto een zelfstandige democratie is. Natuurlijk zal men, als men tenminste België in stand wil houden, compromissen moeten sluiten met 'de overkant'. Maar 'de overkant' rekent ze er niet op af als ze iets goeds of slechts doen, het is het eigen - Vlaamse - kiezerspubliek dat dat wel doet. Dat besef is er de reden van dat er wel een Vlaamse (politieke) elite, zij het schoorvoetend, moést opstaan.

Wat je nu ziet is dat in feite twee landen met elkaar in onderhandeling zijn om een 'verdrag' te sluiten, niets meer en niets minder. Politici moeten niet meer de belangen verdedigen van heel België maar slechts van hun eigen gewest, het andere gewest heeft immers eigen belangenvertegenwoordigers.
Oud 17 november 2007, 18:09   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben niet van plan om me hier veel te moeien, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik geniet van de rustige, heldere reacties van Hertog van Gelre.
Je zou mij nogal de benen onder mijn kont zien uitlopen als we hier zo'n politici hadden.
Oud 17 november 2007, 20:14   #75
Hertog van Gelre

Standaard

Je weet wel hoe je een man verlegen moet maken, Knuppel.
Oud 17 november 2007, 20:19   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is nochtans niet de bedoeling.
Ik ben op bepaalde vlakken een heel harde tante maar kan zeker ook een complimentje kwijt aan wie het verdient. Wie mij kent weet trouwens dat ik méén wat ik zeg.
Jou bezig zien is gewoon genieten.
Oud 18 november 2007, 03:23   #77
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat is nochtans niet de bedoeling.
Ik ben op bepaalde vlakken een heel harde tante maar kan zeker ook een complimentje kwijt aan wie het verdient. Wie mij kent weet trouwens dat ik méén wat ik zeg.
Jou bezig zien is gewoon genieten.
Dank je.
Oud 18 november 2007, 08:49   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
djimi heeft gelijk.
Dat komt af en toe wel eens voor, ja.
djimi is offline  
Oud 18 november 2007, 08:54   #79
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Hij () heeft idealen en handelt ernaar. Dagelijks. Dat doet hij inderdaad in de culturele sector en niet in de politieke.

2) Ik deel niet �*l zijn idealen

3) maar zijn integriteit staat buiten discussie.
1) Leuk. Zie ook 3) .

2) Gelukkig maar, zou ik zelfs durven zeggen. Ik hou niet van 'klonen', ook niet van mezelf.

3) Zo'n lofbetuiging doet deugd, en steekt mij tegelijk nog een hart onder de riem. Daar zaten er al een paar, maar er is nog steeds plaats voor eentje meer. Dat is trouwens geen wonder; kijk maar eens goed naar dat kleine pietje van mijn avatar !

vriendelijke groeten,

djimi

Laatst gewijzigd door djimi : 18 november 2007 om 09:02.
djimi is offline  
Oud 18 november 2007, 09:35   #80
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het besef is gegroeid dat Vlaanderen de facto een zelfstandige democratie is. Natuurlijk zal men, als men tenminste België in stand wil houden, compromissen moeten sluiten met 'de overkant'. Maar 'de overkant' rekent ze er niet op af als ze iets goeds of slechts doen, het is het eigen - Vlaamse - kiezerspubliek dat dat wel doet. Dat besef is er de reden van dat er wel een Vlaamse (politieke) elite, zij het schoorvoetend, moést opstaan.
Correcte analyse en dito weergave.
En op onze zogezegde elite die de laatste jaren bedolven is onder de lintjes, moeten we zeker niet rekenen.
rik47 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be