Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 19 november 2007, 17:57   #661
Vrijgevochten
Burger

Standaard

Om dedecker (LDD) leutig te citeren:
op die mars voor eenheid waren er niet meer supporters dan op een doordeweekse anderlecht - club brugge, 80% franstaligen, 20% nederlandstaligen...wil al genoeg zeggen welke eenheid ze willen....
Vrijgevochten is offline  
Oud 19 november 2007, 18:11   #662
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EXTREEM Bekijk bericht
35000 Belgen Op 9milioen inwoners
brussel 22 oktober 1961:vlaamse betoging voor meer zelfstandigheid.volgens de organisatie 100.000 deelnemers en volgens de rijkswacht 63.000.we spreken dan enkel over vlaamse betogers.het verschil is toch wel erg groot.
Oud 19 november 2007, 18:29   #663
Hallebarde
Banneling

Standaard

Ik stel voor dat we de realiteit van zaken zien :
  • De franstalige partijen komen als “eenheidsfront” voor de dag met lachwekkend onaanvaardbare “eisen”.
Geen enkele reactie vanwege de vlaamse partijen ; geen enkele negatieve commentaar in de vlaamse media.
  • Als per toeval, en via een risicoloos maar ruim verspreid televisiezendertje, komt Bart Dewever’s broer melden dat Vlaanderen de brusselse rand moet opgeven.
Geen enkele reactie van Bart Dewever (noch van de vlaamse partijen in het algemeen), zelfs niet als de RTBF zwaar uitpakt met dit “belangrijk nieuws”.
  • Junior Michel laat een klein wazig vliegertje op : de MR wil “eventueel praten” over een staatshervorming, later te regelen (zegge bijvoorbeeld komende zomer), en waarbij hij als voorbeeld de ruil van een doodgeboren fiscaal musje voor de uitbreiding van Brussel – dus het afstaan van Vlaamse gemeenten – aanhaalt.
Geen hoongelag vanop de vlaamse banken, wel integendeel : CD&V, OpenVLD en zélfs NVA vinden één en ander een belangrijke doorbraak !
  • Na dagenlange overvloedige promotie via de franstalige pers en televisie, trekt de “mars voor België” uiteindelijk maximaal 35.000 betogers (scouts, kleuters, frietmadammen, vreemdelingen en de brusselse politie incluis). Dit betreft dus zowat 0,34 % van de bevolking. Te vergelijken met het inwonersaantal van bvb. Maasmechelen of Châtelet, om maar iets te zeggen. Een flink betogingske om een paar cent loonsverhoging haalt meer deelnemers, wijl het hier toch gaat om het voortbestaan van een land.
Niettemin gewagen de media – zowel franstalige als nederlandstalige – van een groot sukses en een duidelijk signaal !
  • De zwaar opgeblazen “petitie voor België” haalt, zegt men, zo’n 140.000 handtekeningen. Had men enkele duidelijke vragen gesteld over het hoe, het waarom, en het tegen welke prijs dit België moet blijven bestaan, dan zou dat cijfer zo mogelijk nóg veel minder geweest zijn, maar dat even terzijde. Het betreft, in het beste geval, amper 1,3 % van de bevolking. Vergelijkt u dat maar even met bijvoorbeeld het stemmenaantal dat door de zgn. “nationalistische” of zelfs door de als “ondemocratisch” omschreven partijen gehaald wordt in Vlaanderen. Vergelijk het ook eens met het stemmenaantal dat de volgens de franstaligen “ongeschikte” Leterme kreeg van zijn vlaamse kiezers.
Toch krijgt dit zeer ruime aandacht in de media, alsof het nu voor ééns en voor altijd duidelijk heeft gemaakt welke richting het verder uit moet met België.
  • De MR zegt “zeer tevreden” te zijn met de reactie van de vlaamse partijen op haar “aanbod” (Reynders en andere franstaligen, ook in de media, omschrijven de vlaamse partijen al sinds enige tijd als “les parties du Nord du Pays”, alsof Vlaanderen niet meer bestaat). Over signalen die vlaamse partijen zouden moeten geven, heeft hij het nog nauwelijks, en over het in het franstalig eenheidsfront geëiste terugschroeven van de stemming inzake BHV en de benoeming van de drie FDF-burgemeesters, nog minder.
CdH doet er weliswaar nog een coucheke tegendradigheid bovenop, en wil, naast het fameuze “signaal” uit le Nord du Pays, dat een eventueel gesprek over de staatshervorming buiten de formatie blijft.
Geen enkele negatieve commentaar uit Vlaanderen, wel integendeel : de CD&V vindt dat de deur nu op een kier staat, en dat er snel een regering kan worden gevormd. Ook al liggen de onderhandelingen nog steeds stil, naar het schijnt. Nou, moe.

Kijk, bij dit alles – en nog véél meer – moet er geen tekeningetje gemaakt worden : u voelt vanzelfsprekend ook wel wat er zit aan te komen.

Ach, op een zekere mate van kiezersbedrog zijn we al goed getraind eigenlijk ; we hebben het nooit anders geweten. En we beseffen maar al te best dat ons politiek puikje voor een groot deel bestaat uit omhooggevallen onbekwamen.

Maar hier gaat het toch om net dat ietsje anders : enkele figuren hebben bij de verkiezingen hun hoofd boven de modderbrij gestoken, en hebben aldus middels duidelijke verkiezingsbeloften doen geloven dat zij met stellige vasthoudendheid de vlaamse belangen zouden voorstaan. Zij hebben, uitsluitend d�*�*rom, velen weten te overtuigen, en zij hebben derhalve een overduidelijk mandaat gekregen van hun vlaamse kiezers.

Wij kunnen slechts hopen dat die welbepaalde figuren, die ons allen nu aan de onderhandelingstafel vertegenwoordigen, niet louter banale volksverraders blijken te zijn.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 19 november 2007 om 18:34.
Hallebarde is offline  
Oud 19 november 2007, 18:30   #664
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijgevochten Bekijk bericht
Om dedecker (LDD) leutig te citeren:
op die mars voor eenheid waren er niet meer supporters dan op een doordeweekse anderlecht - club brugge, 80% franstaligen, 20% nederlandstaligen...wil al genoeg zeggen welke eenheid ze willen....
De Decker citeren ...
Nu bewijs je echt dat je wat in je mars hebt
Oud 19 november 2007, 19:33   #665
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat zou zeer goed kunnen hoor. Het was gisteren het eerste artikel wat ik tegenkwam en vandaag heb ik er blindelings mee gelinkt.
Verder maakte ik me niet vrolijk over dat artikel. 35.000 is best een respectabel aantal voor een demonstratie. Het gaf volgens mij alleen prima aan waarom deze mars nu juist de tegenstellingen bevestigde.

Maar ook het artikel wat jij hier plaatste doet dit eigenlijk. Zie daarvoor de quote van Jan en het stukje over de Vlaamse frietenverkoper.

Dat er franstalige politici meelopen vind ik persoonlijk onzinnig maar misschien is dat een andere discussie.

Wat we hebben gezien is een betoging van franstaligen die België willen behouden maar dat wisten we al. Wat de mars had moeten zijn, het 'benadrukken van de eenheid van België'' is jammerlijk mislukt door het massaal wegblijven van de Vlaamse meerderheid. Het geeft alleen maar aan hoe schrijnend de tegenstellingen inmiddels zijn geworden.
man, wat bazel jij onzin de laatste tijd...
En dan erna afkomen met die attitude van "pas op mensen ik kom hier niet met vooroordelen hoor"...

wie gelooft dit nu nog?!?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 19 november 2007, 19:43   #666
saint
Vreemdeling

saint's schermafbeelding

Standaard

als uitgeweken vlaming woonachtig in noorwegen aanschouw ik het als mijn opgave jullie de publieke opinie van de noorse bevolking door te geven.

la belgique / belgium zero points !!

de noorse pers is de laatste maanden van een voorzichtig "t gaat niet goed daar in belgie" verschoven naar een politieke crisis en ze spreken zelf over een bijna niet te ontlopen opsplitsing!

een mens zou er bijna bij gaan dagdromen !

een ding staat als een paal boven water, belgie heeft zich nogmaals ongelofelijk belachelijk gemaaky in de internationale pers.

de mars op brussel wordt hier omschreven als krachtloos, minimaal en een teken aan de wand dat belgie geen toekomst heeft.

Laatst gewijzigd door saint : 19 november 2007 om 19:45.
saint is offline  
Oud 19 november 2007, 19:52   #667
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de mars op brussel wordt hier omschreven als krachtloos, minimaal en een teken aan de wand dat belgie geen toekomst heeft.

--- Marie Jeanneke =

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 19 november 2007 om 19:52.
circe is offline  
Oud 19 november 2007, 20:02   #668
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Je stelde "Op iets wat geen 'echte' bedreiging vromt, komt helemaal geen reactie", waarmee je wel leek te beweren dat je vond dat de opkomst toch vrij indrukwekkend was.
Neen. De poging om er een zo groot mogelijke betoging van te maken (affiches, veel persbelangstelling) verraadt de angst voor een reeele dreiging. Het resultaat was echter maar povertjes...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 19 november 2007, 20:05   #669
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
ja en morgen barst België
België is al lang gebarsten. Het enige dat nog rest is wat plakband.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 19 november 2007, 20:11   #670
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Het gaat hier om een veelvoud van het grootst aantal samengekomen Vlaams nationalisten. Het is inderdaad belachelijk dat men de Vlaams nationalisten nog de agenda zou laten bepalen.
Niemand houdt al die brave Belgen tegen om op de BUB, de redders des vaderlands, te stemmen. Tot het zover is, klasseer ik uw manier om te bepalen wie de agenda mag bepalen bij de rest van uw idiotieën
Distel is offline  
Oud 19 november 2007, 21:15   #671
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door saint Bekijk bericht
als uitgeweken vlaming woonachtig in noorwegen aanschouw ik het als mijn opgave jullie de publieke opinie van de noorse bevolking door te geven.

de noorse pers is de laatste maanden van een voorzichtig "t gaat niet goed daar in belgie" verschoven naar een politieke crisis en ze spreken zelf over een bijna niet te ontlopen opsplitsing!

een ding staat als een paal boven water, belgie heeft zich nogmaals ongelofelijk belachelijk gemaaky in de internationale pers.

Vermits ik zelf zowat 50/50 in het buitenland (Frankrijk) woon, begrijp ik goed waar u het over hebt.

Het is wel zo dat de buitenlandse media er soms in slagen van een min of meer algemeen beeld van de belgische situatie te schetsen, ook al is het inzicht in de voor hen warrige belgische staatsstructuur en het belang van de toch zeer verschillende bevolkingsgroepen niet zeer groot.

In Frankrijk komt daar nog bij dat de pers voor haar informatie vooral aanleunt bij wat ze uit de belgische franstalige media verneemt, zodat het weergegeven beeld erg gekleurd is.

De laatste tijd begint het in Frankrijk echter te dagen dat het begrip "Vlaanderen" niet enkel een stukje autoweg met enigmatische richtingsaanwijzers betekent, maar dat daar misschien zelfs een soortement apart volk woont, dat afwijkt van de normale belgen.

De pourquoi en de comment ervan is echter een andere zaak : we hebben nog een lange weg af te leggen om dat duidelijk te maken.
Hallebarde is offline  
Oud 19 november 2007, 21:17   #672
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Vermits ik zelf zowat 50/50 in het buitenland (Frankrijk) woon, begrijp ik goed waar u het over hebt.

Het is wel zo dat de buitenlandse media er soms in slagen van een min of meer algemeen beeld van de belgische situatie te schetsen, ook al is het inzicht in de voor hen warrige belgische staatsstructuur en het belang van de toch zeer verschillende bevolkingsgroepen niet zeer groot.

In Frankrijk komt daar nog bij dat de pers voor haar informatie vooral aanleunt bij wat ze uit de belgische franstalige media verneemt, zodat het weergegeven beeld erg gekleurd is.

De laatste tijd begint het in Frankrijk echter te dagen dat het begrip "Vlaanderen" niet enkel een stukje autoweg met enigmatische richtingsaanwijzers betekent, maar dat daar misschien zelfs een soortement apart volk woont, dat afwijkt van de normale belgen.

De pourquoi en de comment ervan is echter een andere zaak : we hebben nog een lange weg af te leggen om dat duidelijk te maken.
Noord-Europa vanaf de UK zou ik positief tegen Vlaanderen zien, al de rest is negatief. We weten dus naar wie we moeten kijken voor ONZE nieuwe unie, eens we uit de EU stappen.
Hashiwokakero is offline  
Oud 19 november 2007, 21:25   #673
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Noord-Europa vanaf de UK zou ik positief tegen Vlaanderen zien, al de rest is negatief. We weten dus naar wie we moeten kijken voor ONZE nieuwe unie, eens we uit de EU stappen.
Aan de hand van mijn persoonlijke ervaring kan ik niet stellen dat men in Frankrijk tegen Vlaanderen is, hoor. Men heeft er eenvoudigweg geen benul van wat Vlaanderen is.

Voor hen is dat allemaal gewoon La Belgique, and that's it. Zij zien daarin niet veel verschil met hun départements of landsstreken, die weliswaar divers, maar toch alle "Frankrijk" zijn.
Hallebarde is offline  
Oud 19 november 2007, 21:45   #674
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Aan de hand van mijn persoonlijke ervaring kan ik niet stellen dat men in Frankrijk tegen Vlaanderen is, hoor. Men heeft er eenvoudigweg geen benul van wat Vlaanderen is.

Voor hen is dat allemaal gewoon La Belgique, and that's it. Zij zien daarin niet veel verschil met hun départements of landsstreken, die weliswaar divers, maar toch alle "Frankrijk" zijn.
Eenheid in verscheidenheid dus.

Laatst gewijzigd door straatrue : 19 november 2007 om 21:45.
straatrue is offline  
Oud 19 november 2007, 21:48   #675
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door saint Bekijk bericht

Du bor i Norge? Flott! Hvor?
vooruit is offline  
Oud 19 november 2007, 21:51   #676
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Je vergeet dat oa. Catalonië en Baskenland in het zuiden liggen.
En in ik heb in Oost-Europa gemerkt dat sommigen België zien als een kleine sovjet-unie. Met verfransing ipv verrussing.
vooruit is offline  
Oud 19 november 2007, 22:07   #677
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
België is al lang gebarsten. Het enige dat nog rest is wat plakband.
en na een tijd vergaat ook de plakband.
Oud 19 november 2007, 22:11   #678
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door saint

Bangelijk goed nieuws.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 19 november 2007, 22:29   #679
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
man, wat bazel jij onzin de laatste tijd...
En dan erna afkomen met die attitude van "pas op mensen ik kom hier niet met vooroordelen hoor"...

wie gelooft dit nu nog?!?
Ha! Het mooie is dat je het niet hoeft te geloven. Ik kreeg vanavond de gedrukte versie van het artikel (het zal morgen wel online staan). Het is inderdaad van kop veranderd, het is anders maar ik denk niet dat jij daar vrolijker van wordt:

Enkele citaten (Bron: NRC Handelsblad)

Citaat:
Een schaars teken van ongenoegen
Meelopen in de 'Mars voor eenheid', gisteren in Brussel, was niet zonder risico. De Franstalige krant Le Soir had haar lezers vooraf gewaarschuwd: wat als er vooral Franstaligen komen? Dan werd het misschien een 'begrafenismars', die het beeld zou versterken van een verdeeld land. Een land dat zijn langste tijd heeft gehad. Dat zou het tegenovergestelde zijn van wat Marie-Claire Houart, de Luikse die de mars had georganiseerd, voor ogen had.
Er kwamen 35.000 mensen: ouderen, jonge ouders, kinderen. Velen gingen gehuld in Belgische vlaggen. De meesten waren inderdaad Franstalig.
Citaat:
Erg veel was het niet, 35.000 demonstranten. In 1996, tijdens de affaire rond kindermoordenaar Dutroux, liepen 300.000 Belgen mee, in een 'witte mars'. Van een echte crisis, anders dan een politieke is nu dan ook geen sprake.
Maar ik hoef geen excuses van je, hoor Largo. Morgen plaats ik het hele artikel (althans de link met bronvermelding) zodra hij online staat. Zo niet, scan ik hem in.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 19 november 2007, 23:25   #680
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
De reportages op de Spaanse TV spreken over 25.000 aanwezigen uit heel Belziek maar als je door de regels doorleest van de spandoeken dan merk je zo op dat alles wat Nederlands was "verkeerd" geschreven was.

Waren de frietjes, pintjes en brusselse wafels gratis?

Met 25000 waren ze om het land te redden... het is zeker niet de kwantiteit maar de kwaliteit liet ook de wensen over.
En de schitterendste slogan was toch wel "Dank u voor de verfransing". Geen een Franstalige die begrepen heeft wat er dus opstond...
Jan van den Berghe is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be