Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2007, 07:30   #1001
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Dit is wat mij betreft één van de meest intelligente opmerkingen die ik hier al gelezen heb. Wat hebben Vlaanderen en Wallonië immers nog gemeen?
Als linkse ratten (sorry mcielen) het eens worden met rechtse pilaarbijters (sorry Jan) dan gaat het misschien toch nog de goede kant op met de Vlaamse Beweging.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 08:04   #1002
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
De volgende stap van uw redenering zal waarschijnlijk zijn dat een Belgicist per definitie een anti-democraat is, Jan?
Mensen als Cedric Vloemans, Yann Verbeeck of Hans Van de Couter zijn in elk geval geen goede promotie voor het democratisch karakter van het Belgicisme.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 09:38   #1003
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Mensen als Cedric Vloemans, Yann Verbeeck of Hans Van de Couter zijn in elk geval geen goede promotie voor het democratisch karakter van het Belgicisme.
Noem het de onbezonnenheid van de jeugd, behalve dan van *knip* Van De Cauter. Die zou echt wel beter moeten weten als advocaat en partijleider.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 09:43   #1004
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem het de onbezonnenheid van de jeugd, behalve dan van *knip* Van De Cauter. Die zou echt wel beter moeten weten als advocaat en partijleider.
Cedric Vloemans blijft dan blijkbaar ergens in zijn jeugdfase steken... Schijnbaar meent hij nog steeds dat men mensen met een andere politieke visie mag "aframmelen" en dat een Vlaamse leeuw of Waalse haan een vrijgeleide is voor een belgicist om erop los te hameren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 09:45   #1005
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Cedric Vloemans blijft dan blijkbaar ergens in zijn jeugdfase steken... Schijnbaar meent hij nog steeds dat men mensen met een andere politieke visie mag "aframmelen" en dat een Vlaamse leeuw of Waalse haan een vrijgeleide is voor een belgicist om erop los te hameren.
Tja, dat is uiteindelijk een mening die voor zijn eigen rekening valt, he.
De gemiddelde Belgicist denkt niet zo extreem, net zoals de gemiddelde flamingant dat waarschijnlijk ook niet doet.

Oud 20 november 2007, 09:46   #1006
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Noem het de onbezonnenheid van de jeugd
Ik denk het niet, Rudy. Er zijn genoeg jongeren, in alle politieke strekkingen, die politiek geëngageerd zijn op een open en democratische wijze. En eveneens overal zitten er idioten, frustrés, petits esprits, abrutis, holle vaten die in een politiek ideaal een middel zien om toch nog iets te betekenen etc.

De politieke strekking is niet bepalend, wel het type mensen. En ik kan je verzekeren dat ik kots van sommige types die zichzelf Vlaamsnationalist noemen, en met hen niet de minste samenwerking wens.
Oud 20 november 2007, 09:46   #1007
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Taalracisme, wat is dat eigenlijk?
dat is wat het FDF elke doet.
Oud 20 november 2007, 09:48   #1008
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Taalracisme, wat is dat eigenlijk?
Het wezen van het Belgische haatproject.
Oud 20 november 2007, 09:57   #1009
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het wezen van het Belgische haatproject.
Het Belgische haatproject? Wat mag ik me daar bij voorstellen?
U bedoelt toch niet het Belgicisme wat in wezen het vreedzaam samenleven binnen ons land nastreeft, zonder de nood te voelen om dit land op te delen volgens de talen, in tegenstelling tot het federalisme dat als uiteindelijke doel heeft om dit land te verdelen in het klassieke 'divide et impera' principe?

Oud 20 november 2007, 10:01   #1010
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet zo moeilijk, ga gewoon even terug naar de wortels van het Belgisch separatisme. Dat is gewoon ontstaan uit ordinair taalracisme tegen "den Ollander" en alles wat Nederlandstalig was.
Het haatproject bestond er in alles wat Nederlandstalig was in België uit te roeien. En in de hoofden van le noyau dur (ik denk spontaan aan een aantal Oost-Brusselse gemeenten) is dat nog altijd zo.

Citaat:
U bedoelt toch niet het Belgicisme wat in wezen het vreedzaam samenleven binnen ons land nastreeft, zonder de nood te voelen om dit land op te delen volgens de talen, in tegenstelling tot het federalisme dat als uiteindelijke doel heeft om dit land te verdelen in het klassieke 'divide et impera' principe?
Nee, die 'spin' bedoel ik niet.
Oud 20 november 2007, 10:05   #1011
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niet zo moeilijk, ga gewoon even terug naar de wortels van het Belgisch separatisme. Dat is gewoon ontstaan uit ordinair taalracisme tegen "den Ollander" en alles wat Nederlandstalig was.
Het haatproject bestond er in alles wat Nederlandstalig was in België uit te roeien. En in de hoofden van le noyau dur (ik denk spontaan aan een aantal Oost-Brusselse gemeenten) is dat nog altijd zo.
Ik denk dat je de oorzaken van het ontstaan van België een beetje oversimplifiëerd. En bijgevolg lijkt me uw gevolgtrekking even onjuist.
U gelooft echt in het idee dat de Nederlandstaligen lijden onder 'taalvervolging', he? Waarom staan er in het wetboek sinds 1870 al wetten ter erkenning en gelijkbehandeling van de Nederlandse taal?

Oud 20 november 2007, 10:08   #1012
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U gelooft echt in het idee dat de Nederlandstaligen lijden onder 'taalvervolging', he? Waarom staan er in het wetboek sinds 1870 al wetten ter erkenning en gelijkbehandeling van de Nederlandse taal?
Het Belgische haatproject was precies in zijn volle glorie te zien tussen 1830 en 1870, toen men alle Nederlandstalige schooltjes sloot en alles, tot zelfs de lokale administraties, officieel verfranste. Vanaf 1870 zijn daar onder impuls van de Vlaamse beweging bescheiden veranderingen in gekomen, maar die heeft het officiële België nooit van harte aanvaard.

Als u echt tot een verzoening en harmonie wil komen, zou het goed zijn de Belgische taalvervolging te erkennen en uitgebreid te documenteren. U zou dan de Vlaamsgezinden een vorm van erkenning geven en tegelijkertijd kunnen vaststellen dat het haatproject goeddeels tot het verleden behoort. Zo'n Belgische 'waarheidscommissie' zou een aanzet kunnen vormen tot een Belgische verzoening.

Als dat allemaal niet kan, moet men niet verbaasd zijn dat het verleden blijft woekeren, en steeds nieuwe generaties blijft afkeren van België.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 20 november 2007 om 10:12.
Oud 20 november 2007, 10:17   #1013
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het Belgische haatproject was precies in zijn volle glorie te zien tussen 1830 en 1870, toen men alle Nederlandstalige schooltjes sloot en alles, tot zelfs de lokale administraties, officieel verfranste. Vanaf 1870 zijn daar onder impuls van de Vlaamse beweging bescheiden veranderingen in gekomen, maar die heeft het officiële België nooit van harte aanvaard.

Als u echt tot een verzoening en harmonie wil komen, zou het goed zijn de Belgische taalvervolging te erkennen en uitgebreid te documenteren. U zou dan de Vlaamsgezinden een vorm van erkenning geven en tegelijkertijd kunnen vaststellen dat het haatproject goeddeels tot het verleden behoort. Zo'n Belgische 'waarheidscommissie' zou een aanzet kunnen vormen tot een Belgische verzoening.

Als dat allemaal niet kan, moet men niet verbaasd zijn dat het verleden blijft woekeren, en steeds nieuwe generaties blijft afkeren van België.
Ik voel niet de nood om de 'Vlaamsgezinden te erkennen'...
Uiteindelijk spreekt U wel over een periode in het verleden, die ook voltooid verleden tijd is, waar ik nu toch niks meer aan kan veranderen.

U wil eigenlijk gewoon elk excuus gebruiken om België van alle kwaad te beschuldigen, waarvan U meent momenteel de rechtvaardiging van uw ijver voor een onafhankelijk Vlaanderen te vinden.

Het spijt me zeer, maar dat zijn argumenten die bij mij niet opgaan omdat ze uitgaan van de premisse van een onafhankelijk Vlaanderen, terwijl ik zoek samen te leven met alle landgenoten van ons België.

Oud 20 november 2007, 10:19   #1014
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het spijt me zeer, maar dat zijn argumenten die bij mij niet opgaan omdat ze uitgaan van de premisse van een onafhankelijk Vlaanderen, terwijl ik zoek samen te leven met alle landgenoten van ons België.
Ik wil ook samenleven met iedereen in het huidige belgië en zelfs daarbuiten, maar dan wel met andere staatsgrenzen om me heen.

Nog niet door dat wij geen Walen haten? Kleine nuance me dunkt!
Oud 20 november 2007, 10:21   #1015
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk spreekt U wel over een periode in het verleden, die ook voltooid verleden tijd is, waar ik nu toch niks meer aan kan veranderen.
Er zijn nog voldoende resten van dat verleden over om steeds weer nieuwe anti-Belgen te vormen.

Niet ik heb er het meeste baat bij dat die anti-Belgische motor zonder brandstof geraakt.

Citaat:
U wil eigenlijk gewoon elk excuus gebruiken om België van alle kwaad te beschuldigen, waarvan U meent momenteel de rechtvaardiging van uw ijver voor een onafhankelijk Vlaanderen te vinden.

1. Zoals u wellicht weet, ben ik geen onvoorwaardelijk voorstander van een onafhankelijke Vlaamse staat. Ik ben voorstander van een België waarin de democratische meerderheid 100 pct kan regeren over het hele grondgebied. Uw maneuver schiet dus de kosmos in.

2. Geen erkenning van de Belgische misdaden uit het verleden? Jammer. U mist een kans op Belgische verzoening, zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 20 november 2007 om 10:24.
Oud 20 november 2007, 10:40   #1016
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Als een Vlaams-Nationalist de collaboratie ontkent of minimaliseert wordt hij onmiddellijk doodgeknuppeld. Een Belgicist die het opzettelijk uitroeien van de Nederlandse taal minimaliseert wordt met rust gelaten, zeker in Franstalige België.
Die geschiedenis is op zich geen reden om het land te splitsen, het is voorbij. Maar de geschiedenis vervalsen of ontkennen hoort meer thuis in Maoïstisch China dan in een West-Europees land.

Bovendien is het niet enkel geschiedenis.

-> Komen

België is gewoon in essentie een onverdraagzaam land. Daarmee heb ik niet gezegd dat de meeste belgicisten onverdraagzaam zijn. Enkel een beetje naïef.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 10:43   #1017
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Ik wil ook samenleven met iedereen in het huidige belgië en zelfs daarbuiten, maar dan wel met andere staatsgrenzen om me heen.

Het is die kleine nuance die je anderen moet duidelijk maken. De laatste maanden heb ik gemerkt dat enorm veel kennissen van mij opgeschoven zijn in de richting van separatisme, juist omdat ze doorkregen dat het niet draait rond Walen haten of jezelf superieur voelen. Nee, het draait rond een zo efficiënt mogelijke staatsvorm te kiezen.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 11:47   #1018
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
"La Belgique sera Latine ou elle ne sera pas!"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 11:52   #1019
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
Nee maar iets positiefs over hen zeggen op u blogstek kan blijkbaar ook niet. Grote nuance me dunkt !
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2007, 11:56   #1020
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Nee maar iets positiefs over hen zeggen op u blogstek kan blijkbaar ook niet.
Is dat zo? Waarom met bloemen gooien als daar geen aanleiding toe is?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be