Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2007, 23:01   #281
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke installatie? Bedoelt u de "sunmachine"? Welnu, deze kost stukken van mensen...
Ga eens wat beurzen over bio-energie af, dan zal je tenminsten weten waarover ik het heb.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2007, 23:55   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ga eens wat beurzen over bio-energie af, dan zal je tenminsten weten waarover ik het heb.
En waarover heeft u het dan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 07:13   #283
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarover heeft u het dan?
gewoon een zelfsgemaakte afbreekgasinstallatie en een kleine stroomgroep die je tweedehands koopt.

Je kan hierover dus gemakkelijk informatie vinden in de betere bibs.
Oud 23 november 2007, 11:17   #284
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gewoon een zelfsgemaakte afbreekgasinstallatie en een kleine stroomgroep die je tweedehands koopt.
En dat is allemaal gratis...
Oud 23 november 2007, 11:21   #285
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat is allemaal gratis...
Heb ik dat ergens gezegd?

Maar je kan met een beetje verstand wel de kostprijs enorm drukken.
Oud 23 november 2007, 11:29   #286
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik dat ergens gezegd?

Maar je kan met een beetje verstand wel de kostprijs enorm drukken.
Dan nog blijft het heel prijzig.
Oud 23 november 2007, 11:35   #287
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan nog blijft het heel prijzig.
Aan de huidige energieprijzen heb je het op 2 jaar terugverdiend.
Oud 23 november 2007, 11:42   #288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aan de huidige energieprijzen heb je het op 2 jaar terugverdiend.
Geef mij maar eens het cijfermateriaal!
Oud 23 november 2007, 11:49   #289
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef mij maar eens het cijfermateriaal!
http://forum.politics.be/showthread.php?t=98277&page=5

Denk je dat de site die ik daar door geef, miljoenen uitgeeft aan 1 installatie als het goedkoop kan.
Trouwens je hebt 1m³ beton nodig, 1 stalen vat, 5 meter koperbuis, een overdrukklep, 1 opvangblaas en 1 stroomgroepje en je kan koken, verwarmen en licht maken met je eigen stront.
Oud 23 november 2007, 16:26   #290
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Denk je dat de site die ik daar door geef, miljoenen uitgeeft aan 1 installatie als het goedkoop kan.
Trouwens je hebt 1m³ beton nodig, 1 stalen vat, 5 meter koperbuis, een overdrukklep, 1 opvangblaas en 1 stroomgroepje en je kan koken, verwarmen en licht maken met je eigen stront.
Ik zag laatst een reportage op een franse zender over een gezin dat volledig onafhankelijk was de normale energie.
De wc wasmet een vergaarbak waar hij een bepaald produkt op deed zodat geur en uitwerpselen vergingen.
buiten had hij in een veranda een soort arduin of dorpel met daaronder allerlei gaten in om flessen met water in te steken(zoiets als in wijnkelder)die doorliep in zijn muur langs de binnenkant,de zon warmde de steen op die op zijn beurt de flessen water opwarmde.
Elektriciteit maakte hij ook met mest,maar hoe dat werkte heb ik niet gezien.

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 23 november 2007 om 16:27.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2007, 23:52   #291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zie mooie tekeningen, mooie verhaaltjes, maar geen getoetst cijfermateriaal en al evenmin enige concrete ervaringsinformatie van u.
Oud 24 november 2007, 09:47   #292
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie mooie tekeningen, mooie verhaaltjes, maar geen getoetst cijfermateriaal en al evenmin enige concrete ervaringsinformatie van u.
Ik heb anders wel de site en het emailadres gegeven waar je alle informatie kan krijgen die je wil hebben.
Maar zal het nog eens posten.http://www.biogas-e.be/

De reden dat ik je dit adres geef, is omdat zij met de unif van Gent werken en beter op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen inverband met afbreekgas. Zij zullen je zonder problemen alle cijfermateriaal geven dat je wil.
Oud 24 november 2007, 20:13   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb anders wel de site en het emailadres gegeven waar je alle informatie kan krijgen die je wil hebben.
Maar zal het nog eens posten.http://www.biogas-e.be/

De reden dat ik je dit adres geef, is omdat zij met de unif van Gent werken en beter op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen inverband met afbreekgas. Zij zullen je zonder problemen alle cijfermateriaal geven dat je wil.
Kortom, u heeft het maar van "horen zeggen" en, alhoewel u hier met veel pouha stelt dat het allemaal maar weinig kost, heeft zelf nog geen enkele stap in de richting gezet die u hier verdedigt.
Oud 24 november 2007, 20:17   #294
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Jantje heeft gelijk. Biogas is heel goed voor de mensheid, voor de planeet en voor de individuele portemonnee. Het stinkt alleen verschrikkelijk.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 20:29   #295
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Jantje heeft gelijk. Biogas is heel goed voor de mensheid, voor de planeet en voor de individuele portemonnee. Het stinkt alleen verschrikkelijk.
Inderdaad, die schetenlatende communisten stinken uren in de omtrek...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 20:35   #296
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U plaatst dan ook zo'n installatie... Of plundert u uw portemonnee nog langer?
Oud 24 november 2007, 22:11   #297
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U plaatst dan ook zo'n installatie... Of plundert u uw portemonnee nog langer?
Nee, want dat werkt alleen in ontwikkelingslanden waar er een grote stroom organisch restafval door huishoudens wordt geproduceerd, die deze stroom zelf moeten verwerken.

In China zijn er nu 22 miljoen rurale huishoudens die hun energie uit biogas halen. Tegen 2030 moeten dat 300 miljoen Chinezen zijn.

Nearly 22 mln households using biogas in China
http://www.china.org.cn/english/environment/232945.htm

In India vindt ge vergelijkbare cijfers, net zoals in vele andere grotendeels rurale ontwikkelingslanden.

Bij ons heeft dat alleen zin op grote, gecentraliseerde schaal (bijvoorbeeld bij veehouders, of op basis van energiegewassen of door afvalverwerkers). En die grootschalige projecten worden dan ook op voortdurende basis in heel Europa geïmplementeerd. Er is een echte biogas boom aan de gang.

In die zin is biogas inderdaad goed voor de mensheid en voor de planeet. Maar ik geloof niet in een klein vergistingssysteem voor het gemiddelde huisgezin hier in Vlaanderen. Ge moet min of meer de schaal vergroten en dat enigszins centraliseren - pas dan zijt ge efficiënt bezig.

Binnenkort bieden ze hier electriciteit uit biogas aan, en die zal goedkoper zijn dan die van andere aanbieders en technologieën. Koopt ge die groene stroom, dan doet ge goede zaken.

Mocht er een globale koolstofmarkt ontstaan en mocht de prijs verder stijgen dan de huidige Europese prijs, dan gaat ge natuurlijk nog meer electriciteit en warmte uit biogas zien opduiken.

Eén koe: zeven huishoudens. Essent doet mee. Goed informatief filmpke. Daar geloof ik wel in, in dat soort schaal: één veeboerderij levert gas voor 800 nieuwbouwwoningen.
http://www.new-energy.tv/trailer.php...eeuwarden.html

Anderzijds, zoals Jan zegt kunt ge in ne plastieke zak kaka doen, hem dichtsnoeren, en een paar dagen later hebt ge biogas. Als ge dat verbrandt, kunt ge nen helen dag koken. Ge hebt maar één toilet-beurt nodig. Dit is allemaal soooo basic.

Ge kunt dus, als ge de moeite doet, met weinig middelen zoiets ineensteken. Maar dat blijft iets voor hobbyisten. Voor het gemiddelde huisgezin dat al aangesloten is op gas/electriciteit en bij wie het afval allemaal centraal wordt verwerkt (opgehaald via de riool en de vuilkar) - voor die gezinnen heeft dat geen zin.

Dus ja en nee, zowa.

Laatst gewijzigd door C2C : 24 november 2007 om 22:24.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 23:55   #298
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, want dat werkt alleen in ontwikkelingslanden waar er een grote stroom organisch restafval door huishoudens wordt geproduceerd, die deze stroom zelf moeten verwerken.

In China zijn er nu 22 miljoen rurale huishoudens die hun energie uit biogas halen. Tegen 2030 moeten dat 300 miljoen Chinezen zijn.

Nearly 22 mln households using biogas in China
http://www.china.org.cn/english/environment/232945.htm

In India vindt ge vergelijkbare cijfers, net zoals in vele andere grotendeels rurale ontwikkelingslanden.

Bij ons heeft dat alleen zin op grote, gecentraliseerde schaal (bijvoorbeeld bij veehouders, of op basis van energiegewassen of door afvalverwerkers). En die grootschalige projecten worden dan ook op voortdurende basis in heel Europa geïmplementeerd. Er is een echte biogas boom aan de gang.

In die zin is biogas inderdaad goed voor de mensheid en voor de planeet. Maar ik geloof niet in een klein vergistingssysteem voor het gemiddelde huisgezin hier in Vlaanderen. Ge moet min of meer de schaal vergroten en dat enigszins centraliseren - pas dan zijt ge efficiënt bezig.

Binnenkort bieden ze hier electriciteit uit biogas aan, en die zal goedkoper zijn dan die van andere aanbieders en technologieën. Koopt ge die groene stroom, dan doet ge goede zaken.

Mocht er een globale koolstofmarkt ontstaan en mocht de prijs verder stijgen dan de huidige Europese prijs, dan gaat ge natuurlijk nog meer electriciteit en warmte uit biogas zien opduiken.

Eén koe: zeven huishoudens. Essent doet mee. Goed informatief filmpke. Daar geloof ik wel in, in dat soort schaal: één veeboerderij levert gas voor 800 nieuwbouwwoningen.

Anderzijds, zoals Jan zegt kunt ge in ne plastieke zak kaka doen, hem dichtsnoeren, en een paar dagen later hebt ge biogas. Als ge dat verbrandt, kunt ge nen helen dag koken. Ge hebt maar één toilet-beurt nodig. Dit is allemaal soooo basic.

Ge kunt dus, als ge de moeite doet, met weinig middelen zoiets ineensteken. Maar dat blijft iets voor hobbyisten. Voor het gemiddelde huisgezin dat al aangesloten is op gas/electriciteit en bij wie het afval allemaal centraal wordt verwerkt (opgehaald via de riool en de vuilkar) - voor die gezinnen heeft dat geen zin.

Dus ja en nee, zowa.
Dat is idd het grote probleem hier in België.
Veel mensen zijn hun natuurlijke energiëbron reeds kwijt voor ze er ooit gebruik van kunnen maken. Mensen in steden en dorpskernen die op de riool zijn aangesloten en een slottoilet gebruiken, hebben zeer weinig mogelijkheden om dze energiewinning toe te passen.
Daarbij komt dat je ook groenafval moet gebruiken dan enkel uitwerpselen van mens en dier, want anders loop je de kans zonder gas te vallen op koude dagen als je veel stookt.
Oud 25 november 2007, 00:26   #299
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zij geven ook nog eens aan dat ook snelhout een goede en economisch verantwoorde manier van energiewinnig is geworden.

Hoewel ik dit dus niet toepasbaar vind voor gewone gezinnen of gemeentes, daar die warmte kort bij de gebruikplaats moet gehouden worden of verloren gaat.
Oud 25 november 2007, 01:18   #300
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén koe: zeven huishoudens.
Hier toch een kleine nuanse, een rund leverd +/- 227dm³ gas of 5064kj en een varken 255dm³ gas of 5697kj per dag. Een mens 28dm³ of 699kj.

We gaan hier dus hopelijk we even onze universitairen krijgen die ons gaan vertellen hoeveel huishoudens hier echt mee kunnen verwarmen.
Want in denk dat de 7 huishoudens per koe een klein beetje veel overdreven zijn,
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be