Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2007, 11:39   #501
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Je brengt het allemaal wel heel negatief en je stelt de voorstanders voor als onbenullen die alleen maar kunnen uitschreeuwen hoe geweldig de Vlamingen wel niet zijn. Er is ook nog een tussenweg, Spinoza.

De culturele verbondenheid kan niemand ontkennen. Als je zowel Vlamingen als Nederlanders als normale mensen beschouwt met zowel hun positieve en negatieve kanten zou je tot de conclusie kunnen komen dat er veel is wat we samen zouden kunnen doen. Zonder dwang, zonder manipulatie, gewoon op vrijwillige basis met de intentie er samen iets van te maken.
Als je die redenering doortrekt zou er zelfs vrede zijn tussen de palestijnen en de israeli's of walen en vlamingen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 11:44   #502
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Konden maar meer Nederlanders kennis nemen van hoe sommige Vlamingen over ons denken. Dan zou het snel afgelopen zijn met de Nederlandse sympathie voor Vlaanderen. Helaas moet ik nu altijd aanhoren hoe geweldig Vlaanderen en de Vlamingen zijn.
Inderdaad. De Ijzerbedevaart, de Ijzerwake, Voorpost, TAK, NSV, enz...........tonen duidelijk dat Vlaanderen ergens nog in het verleden leeft. Dat men voor of tegen België is, is van geen belang hier. Het gaat over simpele feiten. Nederland heeft veel meer een toekomstvisie en draait trouwens wel, ze heeft helemaal niets te winnen met een aansluiting van Vlaanderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 11:54   #503
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Konden maar meer Nederlanders kennis nemen van hoe sommige Vlamingen over ons denken. Dan zou het snel afgelopen zijn met de Nederlandse sympathie voor Vlaanderen. Helaas moet ik nu altijd aanhoren hoe geweldig Vlaanderen en de Vlamingen zijn.
Met de zelfhaat en Hollanderhaat van de Vlamingen heb ik uitgebreid kennis gemaakt al een aantal jaren geleden.

Ook nu nog zien we in de media bij de regeringsonderhandelingen dat Vlamingen vaak weinig zelfrespect hebben voor zichzelf.

Een volk dat 150 jaar is onderdrukt en voor minderwaardig is uitgemaakt door hun heersers ,kun je niet zo maar veranderen.
Voor de toekomst heb ik hoop.Want Nederlanders van Noord tot Zuid horen bij elkaar en ondanks onze verschillen zijn we een volk en worden we een Staat.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 12:01   #504
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad. De Ijzerbedevaart, de Ijzerwake, Voorpost, TAK, NSV, enz...........tonen duidelijk dat Vlaanderen ergens nog in het verleden leeft. Dat men voor of tegen België is, is van geen belang hier. Het gaat over simpele feiten. Nederland heeft veel meer een toekomstvisie en draait trouwens wel, ze heeft helemaal niets te winnen met een aansluiting van Vlaanderen.
Het gaat ons niet om financieel gewin.
Familie blijft familie.
Mijn voorouders zijn van Vlaanderen naar Holland gegaan rond 1600,
zoals zo velen toen de Vlaamse steden in die tijd leegstroomden.
Samen met de Vlamingen hebben de Hollanders een Gouden eeuw neergezet en Holland tot een wereldmacht gemaakt in de 17e eeuw.
Daarom zullen Holland en Vlaanderen voorgoed aan elkaar verbonden blijven.
Daar verandert geen Waal of Belgicist iets aan.
Oud 29 november 2007, 13:10   #505
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het gaat ons niet om financieel gewin.
Familie blijft familie.
Mijn voorouders zijn van Vlaanderen naar Holland gegaan rond 1600,
zoals zo velen toen de Vlaamse steden in die tijd leegstroomden.
Samen met de Vlamingen hebben de Hollanders een Gouden eeuw neergezet en Holland tot een wereldmacht gemaakt in de 17e eeuw.
Daarom zullen Holland en Vlaanderen voorgoed aan elkaar verbonden blijven.
Daar verandert geen Waal of Belgicist iets aan.
Afgezien van mijn moeder, kan ik mijn familie missen als kiespijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 13:13   #506
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Afgezien van mijn moeder, kan ik mijn familie missen als kiespijn.
Oud 29 november 2007, 13:38   #507
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de zelfhaat en Hollanderhaat van de Vlamingen heb ik uitgebreid kennis gemaakt al een aantal jaren geleden.

Ook nu nog zien we in de media bij de regeringsonderhandelingen dat Vlamingen vaak weinig zelfrespect hebben voor zichzelf.

Een volk dat 150 jaar is onderdrukt en voor minderwaardig is uitgemaakt door hun heersers ,kun je niet zo maar veranderen.
Voor de toekomst heb ik hoop.Want Nederlanders van Noord tot Zuid horen bij elkaar en ondanks onze verschillen zijn we een volk en worden we een Staat.
Heb je indoctrinatie cursussen bij het VVB gevolgd? Het "onderdrukte volk", wat moeten we niet horen.................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 14:23   #508
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Heb je indoctrinatie cursussen bij het VVB gevolgd? Het "onderdrukte volk", wat moeten we niet horen.................
Als het over indoctrinatie gaat dan hebben de Vlamingen nog wel een boek open te doen.
Oud 29 november 2007, 15:41   #509
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als het over indoctrinatie gaat dan hebben de Vlamingen nog wel een boek open te doen.
Mischien een klusje voor Tom Lanoye? Die zij eens over ons: "Jullie zijn onze moffen".
Oud 29 november 2007, 16:16   #510
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mischien een klusje voor Tom Lanoye? Die zij eens over ons: "Jullie zijn onze moffen".
Ja de bezetting van 1815 tot 1830 is ze niet in de koude kleren gaan zitten.
Oud 30 november 2007, 12:20   #511
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
nog een verschil ... belgen hebben tenminste smaak... hollanders denken enkel in termen van "hoe verkoop ik het", "wakosta?" en "als ik er 2 koop krijg ik er dan 1 gratis"
Nederlandse topkeuken steekt Belgische voorbij

Nederland telt meer toprestaurants met twee of drie Michelinsterren dan België. 'En er is nog een schitterende lichting Nederlandse topchefs in aantocht', zegt Sergio Herman van restaurant Oud Sluis.

(belga) - Jarenlang was Nederland een woestenij voor de lekkerbek. Verder dan een broodje kroket of boerenkool met worst geraakte je niet. Maar die tijden blijken vervlogen. In de Michelingidsen die deze week voorgesteld werden, heeft Nederland twee restaurants met drie sterren, net zoals België. Maar waar wij negen restaurants met twee sterren tellen, zijn dat er in Nederland al tien.

'De grote ommezwaai is er gekomen sinds 2000', zegt Werner Loens, de hoofdredacteur van Michelin Benelux en voorheen jarenlang inspecteur. 'Ik herinner me hoe ik in de jaren tachtig als een marsmannetje werd bekeken toen ik alleen een beter restaurant binnenstapte. Oude mensen die in groep iets te vieren hebben, die durfden wel eens te gaan eten. Maar een klein gezelschap aan een lekkere tafel, dat was ongezien.'

Het is volgens Loens pas sinds 2000 dat de interesse voor de keuken via de media is doorgedrongen naar brede lagen van de bevolking. Toch zijn er volgens Norbert Koreman, hoofdredacteur van Saisonnier, een culinair magazine dat zowel in België als in Nederland actief is, nog veel donkere vlekken in de Nederlandse culinaire lente. 'Rij een Vlaams dorp binnen en je vindt ergens wel een goed restaurant. In Nederland is het alles of niets. Top of broodje kroket.'

12:08 - 30/11/2007
Copyright © Tijd.be
Oud 30 november 2007, 12:29   #512
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nederland telt meer toprestaurants met twee of drie Michelinsterren dan België. 'En er is nog een schitterende lichting Nederlandse topchefs in aantocht', zegt Sergio Herman van restaurant Oud Sluis.

(belga) - Jarenlang was Nederland een woestenij voor de lekkerbek. Verder dan een broodje kroket of boerenkool met worst geraakte je niet. Maar die tijden blijken vervlogen. In de Michelingidsen die deze week voorgesteld werden, heeft Nederland twee restaurants met drie sterren, net zoals België. Maar waar wij negen restaurants met twee sterren tellen, zijn dat er in Nederland al tien.

'De grote ommezwaai is er gekomen sinds 2000', zegt Werner Loens, de hoofdredacteur van Michelin Benelux en voorheen jarenlang inspecteur. 'Ik herinner me hoe ik in de jaren tachtig als een marsmannetje werd bekeken toen ik alleen een beter restaurant binnenstapte. Oude mensen die in groep iets te vieren hebben, die durfden wel eens te gaan eten. Maar een klein gezelschap aan een lekkere tafel, dat was ongezien.'

Het is volgens Loens pas sinds 2000 dat de interesse voor de keuken via de media is doorgedrongen naar brede lagen van de bevolking. Toch zijn er volgens Norbert Koreman, hoofdredacteur van Saisonnier, een culinair magazine dat zowel in België als in Nederland actief is, nog veel donkere vlekken in de Nederlandse culinaire lente. 'Rij een Vlaams dorp binnen en je vindt ergens wel een goed restaurant. In Nederland is het alles of niets. Top of broodje kroket.'

Copyright © Tijd.be
Whaha. Überpownage.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 14:02   #513
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Whaha. Überpownage.
Nederland is aan een nieuwe "Gouden Eeuw" begonnen.
Nergens wordt er zoveel buiten de deur gegeten dan hier.
Oud 30 november 2007, 15:13   #514
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam
Vlamingen moet je niet overtuigen maar verleiden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Kroket of frikandel speciaal?

Mij verleiden??
Hm, friete mee stoverij.
Oud 30 november 2007, 16:53   #515
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Eerst onder het juk van de Franstalige minderheid vandaan en dan als minderheid onder het juk van de Nederlanders zeker? Dank je de koekoek!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 17:07   #516
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Eerst onder het juk van de Franstalige minderheid vandaan en dan als minderheid onder het juk van de Nederlanders zeker? Dank je de koekoek!
Vlaanderen als onafhankelijk staat is ook prima, even goede vrienden.
Hereniging is geen plicht maar een voorrecht.
Oud 30 november 2007, 17:28   #517
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U zit te lang vast aan federatie België om het begrip confederatie te vatten. Confederaties hebben namelijk een vrij losse band en zullen verrweg het meeste zelf bepalen. Dingen zoals een standaardgrondwet, een vlag en een leger is dan wat we delen. Waar dat zorgt wel voor échte solidariteit, niet het leegzuigende Belgische model.
Oud 30 november 2007, 17:43   #518
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De huidige Nederlanders en de huidige Vlamingen zouden na de hereniging geen twee strict gescheiden eenheden vormen, maart ieder een verzameling van regio's, waarbij iedere regio een minderheid zou vormen in het geheel. Dus kan er onmogelijk sprake zijn van een Nederlandse "juk" voor de Vlamingen. Hoe zie jij die juk voor je trouwens?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 17:56   #519
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Copyright © Tijd.be
Ach, in België zijn er nog steeds 15 restaurants met 1 ster meer dan in Nederland. En als je alleen België zou opdelen, is de afstand met Vlaanderen nog veel groter:
DG: 0 met 3 sterren, 0 met 2 sterren en 1 met 1 ster.
WL: 0 met 3 sterren, 0 met 2 sterren en 19 met 1 ster.
BR: 0 met 3 sterren, 3 met 2 sterren en 10 met 1 ster.
VL: 2 met 3 sterren, 6 met 2 sterren en 48 met 1 ster.
NL: 2 met 3 sterren, 10 met 2 sterren en 63 met 1 ster.

Nederland doet het dus nauwelijks beter dan VL en BR samen, terwijl het ruim twee keer zoveel inwoners heeft. Dat komt vooral door de ongelijke verdeling binnen NL: de drie noordelijke provincies leveren maar vijf restaurants met 1 ster, terwijl Limburg er in z'n eentje al veertien levert: twee met 2 sterren en twaalf met 1 ster. Waarschijnlijk is het aantal sterrenrestaurants vooral sterk gegroeid in de Randstad, waar er nu 35 zijn (Noord- en Zuid-Holland en Utrecht samengeteld).

Maar wel opmerkelijk dat Wallonië het zo slecht doet: geen enkel 2- of 3-sterrenrestaurant. Nederland is dus al bourgondischer dan Wallonië.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 30 november 2007 om 17:58.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 18:09   #520
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ach, in België zijn er nog steeds 15 restaurants met 1 ster meer dan in Nederland. En als je alleen België zou opdelen, is de afstand met Vlaanderen nog veel groter:
DG: 0 met 3 sterren, 0 met 2 sterren en 1 met 1 ster.
WL: 0 met 3 sterren, 0 met 2 sterren en 19 met 1 ster.
BR: 0 met 3 sterren, 3 met 2 sterren en 10 met 1 ster.
VL: 2 met 3 sterren, 6 met 2 sterren en 48 met 1 ster.
NL: 2 met 3 sterren, 10 met 2 sterren en 63 met 1 ster.

Nederland doet het dus nauwelijks beter dan VL en BR samen, terwijl het ruim twee keer zoveel inwoners heeft. Dat komt vooral door de ongelijke verdeling binnen NL: de drie noordelijke provincies leveren maar vijf restaurants met 1 ster, terwijl Limburg er in z'n eentje al veertien levert: twee met 2 sterren en twaalf met 1 ster. Waarschijnlijk is het aantal sterrenrestaurants vooral sterk gegroeid in de Randstad, waar er nu 35 zijn (Noord- en Zuid-Holland en Utrecht samengeteld).

Maar wel opmerkelijk dat Wallonië het zo slecht doet: geen enkel 2- of 3-sterrenrestaurant. Nederland is dus al bourgondischer dan Wallonië.
En wie delen de sterren uit?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be