Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2007, 20:50   #161
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Kwetst de waarheid? Walen die vloeiend Nederlands spreken is bij wijze van spreken even zeldzaam als een vliegende kakkerlak.
Ik heb hier dan al veel vliegende kakkerlakken gezien.

Wanneer ben je voor de laatste keer in WL geweest?

1918?
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 20:55   #162
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ik heb hier dan al veel vliegende kakkerlakken gezien.

Wanneer ben je voor de laatste keer in WL geweest?

1918?
Zelfs in Moeskroen en Komen-Waasten begrepen ze me niet in het Nederlands, dat zijn nochtans "faciliteitengemeenten".

Waar zijn dan die Waalse gemeenten waar je in het Nederlands terecht kunt? Leef jij misschien op campings in de Ardennen waar het vol Nederlanders en Vlamingen zit?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 20:59   #163
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zelfs in Moeskroen en Komen-Waasten begrepen ze me niet in het Nederlands, dat zijn nochtans "faciliteitengemeenten".

Waar zijn dan die Waalse gemeenten waar je in het Nederlands terecht kunt? Leef jij misschien op campings in de Ardennen waar het vol Nederlanders en Vlamingen zit?
Wie zijn "ze"?

En er zijn veel bijv. Antwerpenaren die denken dat ze NL spreken, terwijl ze Algemeen Antwerps spreken.

Geen campings van VL&NL in de omgeving te bespeuren.
Oud 29 november 2007, 21:12   #164
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Wie zijn "ze"?

En er zijn veel bijv. Antwerpenaren die denken dat ze NL spreken, terwijl ze Algemeen Antwerps spreken.

Geen campings van VL&NL in de omgeving te bespeuren.
Doe zelf de test, praat eens Nederlands in het gemeentehuis of een andere openbare dienst in Moeskroen ....

Waar woon jij wel in Wallonië, als ik lees dat je 'er' in het Nederlands terecht kunt

Dit verschijnsel beperkt zich normaal tot Hamme-Mille, Betekom en de Ardennen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 29 november 2007 om 21:13.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 21:16   #165
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Doe zelf de test, praat eens Nederlands in het gemeentehuis of een andere openbare dienst in Moeskroen ....

Waar woon jij wel in Wallonië, als ik lees dat je 'er' in het Nederlands terecht kunt

Dit verschijnsel beperkt zich normaal tot Hamme-Mille, Betekom en de Ardennen.
Ik zeg niet dat je in Moeskroen in het NL terecht kunt maar aangezien je als VB vindt dat de faciliteiten uitdovend zijn, zou ik daar FR praten.

Ik zeg alleen dat ik al veel vliegende kakkerlakken ben tegengekomen in la Wallonie profonde.

Wat niet wegneemt dat er in Moeskroen meer FRbelgen zijn die NL kennen dan vliegende kakkerlakken in in het Meetjesland.
Oud 29 november 2007, 21:17   #166
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Dat Vlaams parlement zorgt voor de Vlaamse economie die meer dan 80% van de export uitmaakt. JIJ hebt centen dank zij dat Vlaamse parlement, dus ergens heeft het wel nutteloze functies ja.
Het zijn individuen en bedrijven die voor de de Vlaamse Economie zorgen, niet het Vlaams Parlement, dat zorgt alleen maar voor meer kosten ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 23:45   #167
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Als men in wallonie geen frans kan is dat door het onderwijssysteem. Jullie slagen alles door elkaar..
Walen zijn onwillig, verfransingspolitiek, complottheoriëen,..
Gewoon het nederlands heeft weinig studiepunten in het waalse onderwijsprogamma, dat is misschien niet goed. Maar om hiervoor de waalse burgers weer aan te vallen. Laag. Maarja dat zijn we hier ook niet anders gewoon.
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 23:52   #168
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Als men in wallonie geen frans kan is dat door het onderwijssysteem. Jullie slagen alles door elkaar..
Walen zijn onwillig, verfransingspolitiek, complottheoriëen,..
Gewoon het nederlands heeft weinig studiepunten in het waalse onderwijsprogamma, dat is misschien niet goed. Maar om hiervoor de waalse burgers weer aan te vallen. Laag. Maarja dat zijn we hier ook niet anders gewoon.
Eigenlijk zou men de films in Wallonië om te beginnen al eens in de oorspronkelijke talen moeten uitzenden. Dat zou al heel veel oplossen, maar met ons geweldig systeem hebben wij natuurlijk niets meer te zeggen in Wallonië. Wij kunnen zelfs voor onze nationale verkiezeingen niet op Waalse politici stemmen. Hoe kunnen wij hen dan afstraffen of net belonen voor hun politieke prestaties? Ik vind dat behoorlijk frustrerend. Ik wil een nationale kieskring.

Laatst gewijzigd door Wanne : 29 november 2007 om 23:54.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 23:53   #169
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men in wallonie geen frans kan is dat door het onderwijssysteem.
En waarom is dat onderwijssysteem dan zo slecht? Waarom komt er dan zo weinig krieitek tegen de kwaliteit van het onderwijs?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 23:54   #170
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne Bekijk bericht
Wij kunnen zelfs voor onze nationale verkiezeingen niet op Waalse politici stemmen.
Als Oost-Vlaming kan ik ook geen West-Vlaamse politici verkiezen. En ik heb dat nooit een probleem gevonden.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 29 november 2007, 23:56   #171
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Allez jong, vind jij het normaal dat je niet voor om het even wie kunt stemmen om het land te besturen? Ik vind dat ver van normaal.
Oud 29 november 2007, 23:57   #172
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie slagen alles door elkaar...
Ik vrees dat jij het bent die die "eer" te beurt valt. In Wallonië kan men kiezen tussen lessen Nederlands, Duits of Engels. Steeds meer Walen kiezen voor het Engels als tweede taal.

Walen zijn eigenlijk gewoon niet geïnteresseerd in de kennis van het Nederlands. En wie kan het hen kwalijk nemen? Vlaanderen en Wallonië zijn zodanig uit elkaar gegroeid. Waarom zou je als Waal Nederlands leren, als je gemakkelijker contact kan maken met die 60 miljoen taalgenoten te zuiden? Toch niet omwille van een louter administratief staatsgrensje, zeker?
Oud 30 november 2007, 00:00   #173
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allez jong, vind jij het normaal dat je niet voor om het even wie kunt stemmen om het land te besturen?
Dat is volstrekt normaal.

Je stemt niet op ministers. Etienne Davignon of Kris Peeters zijn ook minister kunnen worden zonder verkozen te zijn.
Je stemt voor de volksvertegenwoordigers. Iedereen vaardigt een aantal mensen af die het volk vertegenwoordigen. Een aantal Oost-Vlamingen, een handvol Antwerpenaren, nog wat Luikenaars, etc...
En het zijn DIE volksvertegenwoordigers die al dan niet hun vertrouwen kunnen geven aan een regering.
Hoe kleinder de kieskringen, hoe nauwer de band tussen verkozene en kiezer. En dus hoe democratischer.
Oud 30 november 2007, 00:02   #174
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Walen zijn eigenlijk gewoon niet geïnteresseerd in de kennis van het Nederlands. En wie kan het hen kwalijk nemen? Vlaanderen en Wallonië zijn zodanig uit elkaar gegroeid. Waarom zou je als Waal Nederlands leren, als je gemakkelijker contact kan maken met die 60 miljoen taalgenoten te zuiden? Toch niet omwille van een louter administratief staatsgrensje, zeker?
De media bepalen de interesse van een volk. In Luxemburg heeft men veel betere linguïsten en het is niet verwonderlijk een van de meest welvarende landen van Europa. In het Noorden van Frankrijk is er trouwens redelijk veel armoede. Wij mogen trouwens ook niet vergeten dat Vlamingen veel beter frans kunnen dan hun Noorderburen. En dat komt niet doordat wij intelligenter zijn. Ik volg je logica trouwens niet van de kieskringen. Tegenwoordig heb je televisie en internet. 't is niet zo dat ik dichter bij een Limburger dan bij een West-Vlaming sta als het op politieke bekwaamheid aankomt.

Laatst gewijzigd door Wanne : 30 november 2007 om 00:09.
Oud 30 november 2007, 01:50   #175
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Is er eigenlijk ooit al een studie geweest over de band tussen Antwerpen en Brussel? Misschien een berekende gok, maar ik denk dat die band groter is dan rompstaat-aanhangers denken. Ik vraag me af of Antwerpen kan overleven zonder de tertiaire sector die in en rond de hoofdstad Brussel gevestigd is en of Brussel wel nog zo 'bruisend' gaat zijn als de Antwerpse haven weg valt.
Bij uitbreiding geldt dat zeer zeker voor heel Vlaanderen, maar ik denk dat de band tussen Antwerpen en Brussel zwaar wordt onderschat. Het zou wellicht dramatisch zijn om Brussel op te geven.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 08:43   #176
lordoffaith
Provinciaal Statenlid

lordoffaith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Bwahvoor dien pépé en mémé van 90 jaar die er nog wonen,moet je het ni laten hé.Brussel is in feite de hoofdstad van marokko.

ik ben 27 , fiere vlaming en woon in brussel en ik ken er nog zo'n paar
Oud 30 november 2007, 10:40   #177
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zou men de films in Wallonië om te beginnen al eens in de oorspronkelijke talen moeten uitzenden.
Vlaanderen is een uitzondering op dit vlak. De meeste landen spreken tekst over. Dit is geen waals isolement ofzo
Oud 30 november 2007, 10:43   #178
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vrees dat jij het bent die die "eer" te beurt valt. In Wallonië kan men kiezen tussen lessen Nederlands, Duits of Engels. Steeds meer Walen kiezen voor het Engels als tweede taal.

Walen zijn eigenlijk gewoon niet geïnteresseerd in de kennis van het Nederlands. En wie kan het hen kwalijk nemen?
Als niemand het hen kwalijk kan nemen wat is dan het probleem?
Als ik in een gat in wallonie zou wonen zou ik ook liever engels leren dan frans.
Wees blij dat het zo is, de best betaalde jobkes in brussel zijn voor de vlamingen.
Oud 30 november 2007, 10:52   #179
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen is een uitzondering op dit vlak. De meeste landen spreken tekst over. Dit is geen waals isolement ofzo
Ook de Scandinavische landen ondertitelen hun films en TV-programma's.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2007, 10:57   #180
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ook de Scandinavische landen ondertitelen hun films en TV-programma's.
Inderdaad, er zijn maar een beperkt aantal, eerder kleine talen, die hun films ondertitelen.
Dubbing was bij start vd TV te duur.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be