Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2007, 12:28   #121
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik veronderstel dat die smurrie van het atoomagentschap komt.
De vraag was wel hoe ge de afwezigheid van radioaktief slib in de omgeving van Doel en Tihange verklaart ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 13:23   #122
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Ja lap zeg, nu roepen ze juist op de radio af dat er een brand is in de kerncentrale van Doel, in de warme zone.

Kzal eens gaan kijken, van ver.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 14:05   #123
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als de kans op kanker van 1% naar 1.6% stijgt, is dat een stijging van 60%.
Dát is statistiek en dát is wat Percalion - terecht - aanklaagt.
Hij klaagt helemaal niets terecht aan. Wat vooral statistiek is, is dat je onderzoekt of een stijging significant is. En daar gaat het om, beste Adrian. Vanzelfsprekend blijft de kans klein. Maar iedereen die zo'n significante stijging irrelevant vindt, stel ik voor om naast een kerncentrale te gaan wonen met zijn kleine kinderen. Wedden dat het plots toch relevant wordt?

Zijn vergelijking met lottobiljetten sloeg overigens echt op niets. Een kans van nul kan je niet vermeerderen met 100%. Daarvoor moet je zelfs geen statistiek kennen. Een elementaire kennis van wiskunde is voldoende.

Laatst gewijzigd door Edina : 11 december 2007 om 14:05.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 14:15   #124
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijft natuurlijk dat men geen verband tussen de stijging in kankers en de eventuele verhoging van straling kan trekken. Daarvoor is het stralingsniveau rond deze kerncentrales nu eenmaal te laag om significant te zijn.

German Environment Minister Sigmar Gabriel said in a statement that, based on current scientific knowledge, the findings could "not be explained by exposure to radiation from a nuclear reactor".
"To explain this increased cancer risk, the population would have to be exposed to radiation at least 1,000 times higher than what comes from German nuclear power plants," he said.
Oud 11 december 2007, 14:18   #125
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Ja lap zeg, nu roepen ze juist op de radio af dat er een brand is in de kerncentrale van Doel, in de warme zone.

En is hem al geblust ?
Oud 11 december 2007, 14:19   #126
Ovidius
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En is hem al geblust ?
Het valt voorlopig allemaal goed mee blijkbaar, anders was ik dit bericht ook niet aan het intikken waarschijnlijk.

Citaat:
11/12 Brand in kerncentrale Doel

De brandweerkorpsen van Kieldrecht en Beveren zijn dinsdag omstreeks 12.40 uur opgeroepen voor een brand in de kerncentrale van Doel.

De brand zou zich situeren in de warme zone van het reactorgebouw van Doel 4. De brandweer heeft nog niet kunnen achterhalen waar de rookontwikkeling precies vandaan komt. Mogelijk gaat het om een oververhitte elektrische motor.

Er zijn geen gewonden gevallen en is er ook geen gevaar voor de omgeving, aldus nog de brandweer.

BRON

Laatst gewijzigd door Ovidius : 11 december 2007 om 14:20.
Oud 11 december 2007, 14:21   #127
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik weet dat tegenstanders evenveel ongelijk hebben als ik wegens geen bewijzen en van niet meer weten.
Je moet je eigen gebrek aan kennis niet projecteren op anderen. Er zijn meer dan voldoende redenen om tegen kernenergie te zijn. en dan heb ik het niet over speculaties, maar over feiten. Kernenergie is geen "schone" energie. Het is niet omdat er in de kerncentrales geen CO2-uitstoot is, dat kernenergie CO2-neutraal is. Integendeel. Bij de ontginning en verrijking van uranium komt er wel degelijk veel CO2 vrij. En dat zal alleen maar toenemen, naarmate men minder rijke ertsen moet aanspreken. En dan zwijg ik nog van de andere vervuiling die met die ontginning gepaard gaat. Of over het kernafval dat kernenergie met zich meebrengt (ook kernfusie trouwens, want het is een wijdverbreid misverstand dat er bij kernfusie geen kernafval zou zijn). Afval waarvoor nog steeds nergens ter wereld een definitieve oplossing is. Ondanks de tientallen jaren oude beloftes dat die er snel zouden komen. Afval waarmee we duizenden generaties na ons opzadelen...
Het is overigens niet zo dat er een keuze moet gemaakt worden tussen kernenergie of fossiele brandstoffen. Dat is enkel iets wat de kernlobby probeert te doen geloven.
Oud 11 december 2007, 14:23   #128
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het valt voorlopig allemaal goed mee blijkbaar, anders was ik dit bericht ook niet aan het intikken waarschijnlijk.
Bedankt.
Oud 11 december 2007, 14:25   #129
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt voorlopig allemaal goed mee blijkbaar
Denk je nu echt dat ze snel zullen zeggen dat er wel een gevaar is voor de omgeving? Ik vind het nogal voorbarig trouwens om te zeggen dat er geen gevaar is voor de omgeving op het moment dat men nog niet weet vanwaar de rookontwikkeling komt...
Oud 11 december 2007, 14:26   #130
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmmm...gebrek aan vertrouwen in de wetenschappers ?
Integendeel. Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die samen met mij twijfelen aan de haalbaarheid van kernfusie.
Oud 11 december 2007, 14:29   #131
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Edina, ik begrijp jullie niet goed. Als een verouderde centrale wordt vernieuwd of vervangen, en dus ook beter beveiligd naar de bevolking toe, mag er toch geen probleem zijn. Er zijn al veel mensen gestikt in koolmijnen, meer dan dat er kankerpatiënten zijn door kerncentrales. ok, de mijnen werden niet vernieuwd wegens alternatieve energiebronnen. Maar toch, het heeft geen zin op de energiebron te schieten, er moet ook nog oog zijn voor de veiligheid. Mijn inziens heeft uw lobby geen zin iets te doen aan die veiligheid, om principiële redenen.
Je schijnt het probleem van kernenergie niet echt te vatten. Die zit niet vooral in veiligheid van kerncentrales, maar wel in de vervuiling bij de uraniumontginning en -verrijking en in de kernafval! Het wordt foutief voorgesteld als "schone energie". Zolang ze met dat afval geen blijf weten, is het onverantwoord ermee door te gaan. We zadelen daar duizenden generaties mee op. Een meer kortzichtige manier van denken is er amper!
Oud 11 december 2007, 14:31   #132
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Je moet je eigen gebrek aan kennis niet projecteren op anderen. Er zijn meer dan voldoende redenen om tegen kernenergie te zijn. en dan heb ik het niet over speculaties, maar over feiten. Kernenergie is geen "schone" energie. Het is niet omdat er in de kerncentrales geen CO2-uitstoot is, dat kernenergie CO2-neutraal is. Integendeel. Bij de ontginning en verrijking van uranium komt er wel degelijk veel CO2 vrij. En dat zal alleen maar toenemen, naarmate men minder rijke ertsen moet aanspreken. En dan zwijg ik nog van de andere vervuiling die met die ontginning gepaard gaat. Of over het kernafval dat kernenergie met zich meebrengt (ook kernfusie trouwens, want het is een wijdverbreid misverstand dat er bij kernfusie geen kernafval zou zijn). Afval waarvoor nog steeds nergens ter wereld een definitieve oplossing is. Ondanks de tientallen jaren oude beloftes dat die er snel zouden komen. Afval waarmee we duizenden generaties na ons opzadelen...
Het is overigens niet zo dat er een keuze moet gemaakt worden tussen kernenergie of fossiele brandstoffen. Dat is enkel iets wat de kernlobby probeert te doen geloven.
Men is nu eenmaal niet verplicht om uranium aan te rijken met co2 producerende energie. Men kan dit ook met co2 vrije kernenergie doen.
Nu de andere keuzes zijn ofwel dure energie (er is niets zo duur, dan gratis energie), ofwel geen energie.
Oud 11 december 2007, 14:32   #133
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik probeer ook iets verder te denken dan "après moi les mouches"
Door de duizenden generaties na ons op te zadelen met het afval van onze energiewinning?
Oud 11 december 2007, 14:35   #134
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Men is nu eenmaal niet verplicht om uranium aan te rijken met co2 producerende energie. Men kan dit ook met co2 vrije kernenergie doen.
Dat is een drogreden, aangezien het tot op vandaag wel degelijk zo gebeurt. En omdat uranium ook niet onbeperkt voorradig is. Bovendien komt er bij de uraniumwinning nog wel wat zwaardere vervuiling kijken, zoals ik al zei.

Citaat:
Nu de andere keuzes zijn ofwel dure energie (er is niets zo duur, dan gratis energie), ofwel geen energie.
Onzin. Kernenergie is niet goedkoop. En energie uit hernieuwbare bronnen is niet per definitie duur. Natuurlijk is het essentieel dat we minder energie gaan verbruiken. We gooien het dan ook al tientallen jaren door ramen en deuren naar buiten bij wijze van spreken.
Oud 11 december 2007, 14:37   #135
Ovidius
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt dat ze snel zullen zeggen dat er wel een gevaar is voor de omgeving? Ik vind het nogal voorbarig trouwens om te zeggen dat er geen gevaar is voor de omgeving op het moment dat men nog niet weet vanwaar de rookontwikkeling komt...
Ben jij eigenlijk zelf al ooit op den Doel binnen geweest Edina, of in eender welke kerncentrale? Weet jij hoeveel keer hier de sirenes worden getest? Hoeveel veiligheidsmaatregelen er daar gelden?

Ik wel, ik heb er al meer dan eens gewerkt (als onderaannemer) en woon er vlakbij. Als de rook uit de reactor kwam dan hadden hier al lang de sirenes geloeid. Indien niet, dan geef ik straks licht in den donkere, positief denken Edina, positief denken...

Typisch, jullie zoeken altijd direct het ergste?! Straks hebben we ne meltdown zeg stelt u dat voor, heel België onbewoonbaar!

Laatst gewijzigd door Ovidius : 11 december 2007 om 14:39.
Oud 11 december 2007, 14:40   #136
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een ideologische strijd; Maar ik ben er zeker van dat het collectief bewustzijn veld wint, in het belang van wie nog gelooft in verbeterde en ecologisch verantwoorde energiebronnen.
Ik vrees dat je je zwaar vergist. Kernenergie is out. De kernlobby probeert het nog wat te rekken door mee te surfen op de klimaatproblematiek met de valse argumentatie van zogezegde CO2-neutraliteit.

Kernenergie een ecologisch verantwoorde energiebron noemen, is gewoon bespottelijk.
Oud 11 december 2007, 14:42   #137
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij klaagt helemaal niets terecht aan. Wat vooral statistiek is, is dat je onderzoekt of een stijging significant is. En daar gaat het om, beste Adrian. Vanzelfsprekend blijft de kans klein. Maar iedereen die zo'n significante stijging irrelevant vindt, stel ik voor om naast een kerncentrale te gaan wonen met zijn kleine kinderen. Wedden dat het plots toch relevant wordt?

Zijn vergelijking met lottobiljetten sloeg overigens echt op niets. Een kans van nul kan je niet vermeerderen met 100%. Daarvoor moet je zelfs geen statistiek kennen. Een elementaire kennis van wiskunde is voldoende.
Blijkbaar ken je zo weinig af van statistiek, dat je niet weet dat de kans om de lotto te winnen hoegenaamd niet gelijk is aan nul. Als die kans immers gelijk zou zijn aan nul, dan zou er nooit iemand de lotto winnen. Daarvoor moet je "enkel maar een elementaire kennis van wiskunde" hebben, zoals je zelf mooi aangeeft. En aangezien die kans dus bestaat, is een verdubbeling van die kans om te winnen natuurlijk statistisch significant. Zoals je nogmaals mooi aangeeft: "Vanzelfsprekend blijft de kans klein. Maar iedereen die zo'n significante stijging irrelevant vindt, stel ik voor om" de lotto te blijven spelen zoals vroeger. "Wedden dat het plots terug relevant wordt?"

PS: nog wat leesvoer, met statistisch relevante cijfers:

https://www.sckcen.be/sckcen_nl/acti...rt/index.shtml
Oud 11 december 2007, 14:44   #138
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt dat ze snel zullen zeggen dat er wel een gevaar is voor de omgeving?
Neen, de kernlobby, zowat het machtigste complot-orgaan van de ganse wereld, gaat alles toestoppen.

Citaat:
Ik vind het nogal voorbarig...
Dat komt omdat jij nog nooit in een bedrijf hebt gewerkt.
Oud 11 december 2007, 14:46   #139
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Door de duizenden generaties na ons op te zadelen met het afval van onze energiewinning?
Je verhaaltje wordt met de jaren labieler, nu Zweden, Frankrijk, Finland, Zwitersland, en binnenkort hopelijk ook België, de geologische begraving van het langlevende afval binnen afzienbare tijd zullen aanvatten.
Oud 11 december 2007, 14:48   #140
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Edina, het klopt idd dat de afstand tot de centrale een rol speelt.
Maar jij weet beter dan wie anders hier, dat er andere onderzoeken zijn geweest rond andere soorten elektriciteitscentrales en dat daar dezelfde problemen zijn vastgesteld geweest.

Laten we dus eerlijk zijn en toegeven dat een deel van de problemen niet komen van de kernreactor.
Ik doe geen enkele uitspraak over deze studie, aangezien het enige wat ik daarover weet afkomstig is uit de media. Het onderzoek zelf werd volgens mij nog niet eens gepresenteerd. Het lijkt mij dus in ieder geval aangewezen om te wachten op het effectieve onderzoek alvorens er conclusies uit te trekken. Net zoals het nogal voorbarig om op basis van de gegevens in de media het onderzoek naar de vuilnisbak te verwijzen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be