Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2007, 23:14   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Als een VL naar een helpdesk in Nederland moet bellen voor een computerprobleem is de kans groot dat er problemen ontstaan door het verschil in accent. Soms moet je heel goed luisteren en omgekeerd ook.

Wanneer een FRbelg in contact komt met een helpdesk uit Frankrijk, zijn er zelden problemen.

EN.. dat is niet enkel gebaseerd op eigen ervaring.
Enige dagen 't forum niet bezocht door het voorbije kerstfeest, en, kijk eens, 't eerste waarop ik hier stoot is een pak onzinnige uitspraken van straatrue.

Communicatieproblemen tussen Nederlanders en Vlamingen? Nooit meegemaakt. Jarenlang was ik medewerker van een internationale katholieke organisatie en had talrijke contacten met de noorderburen (ook al omdat we voor een gezamenlijk Vlaams-Nederlands tijdschrift zorgden). Nooit ofte nooit waren er door het verschil in tongval communicatieproblemen. Nooit. Ook met en bij mijn Nederlandse vrienden heb ik nooit enig taalhindernis ondervonden. Waarover leutert straatrue dan wel?

En over helpdesk gesproken. Onlangs belde ik de helpdesk van de firma waar ik een weerstation van had gekocht. Aan de telefoon werd ik geholpen door een vriendelijke dame die met een Noord-Nederlandse tongval sprak. Zij noch ik ondervonden enig probleem.

En trouwens, mijn kinderen, net zoals zovelen, volgen vaak kinderprogramma's (denk maar aan Ome Willem) of Noord-Nederlands gesproken tekenfilms. Nooit gehoord dat een van de kinderen bij me kwam vragen: "Paps, ik begrijp ze niet."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2007, 23:18   #262
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben ze gelijkberechtiging van het NL gevraagd en gekregen?
Hebben ze geen eigen onderwijs geëist en gekregen?
Gevraagd? Ja, aanvankelijk vroeg men het heel beleefd. 't Antwoord van Belgique was toen: "Non! C'est scandaleux ce que vous demandez!" Daarop is men het met veel meer aandrang beginnen vragen, maar ook dan was het nog steeds een afwijzing. Toen is men het beginnen eisen, is men er voor op straat gekomen. Pas dan, met heel veel tegenzin, kwam België over de brug. En dan nog probeerde Belgique de daadwerkelijke taalgelijkheid tegen te werken, zodanig dat die gelijkberechtiging er eigenlijk pas in de jaren zeventig is gekomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 02:20   #263
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Straatrue toch,....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

De Evilbu-Wet

Naarmate communautaire discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een insinuatie dat Vlamingen niet de taal met de Nederlanders gemeen hebben tot één.
Oud 27 december 2007, 07:50   #264
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Straatrue toch,....
Wuk (=wat)? zoals Freddy De Vadder zou zeggen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 08:28   #265
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Niet moeilijk om de flaminganten en erger hier te herkennen; je moet maar kijken wie grove, brutale en scheldwoorden gebruikt.
En DAT moet van jou komen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 08:46   #266
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En DAT moet van jou komen
Hoezo; erg veel verwijten en scheldwoorden heb ik nog niet gebruikt.

Ik kan er ook niet aan doen dat EN en FR talen zijn met meer prestige in de wereld dan NL.
Maar dat laatste zal allicht als een verwijt in de oren klinken; het is nochtans een objectieve vaststelling.
Oud 27 december 2007, 08:49   #267
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Elk land heeft zijn symbolen: een vlag, een volkslied, een wapenschild. Dat laatste gaat echter in principe altijd gepaard met een wapenspreuk: l'union fait la force, je maintiendrai... Vlaanderen heeft zoiets niet. Iemand een idee voor een Vlaamse wapenspreuk?
Zoals de Vlamingen zich nu laten doen is dit volgens mij de beste spreuk : "Met de pijp in de mond en de broek vol stront".
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 08:50   #268
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Zoals de Vlamingen zich nu laten doen is dit volgens mij de beste spreuk : "Met de pijp in de mond en de broek vol stront".
In de HUMO van deze week zegt Leterme dat BE zeker nog een meerwaarde heeft.
Wapenspreuk zal nog niet voor morgen nodig zijn.
Oud 27 december 2007, 10:47   #269
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo; erg veel verwijten en scheldwoorden heb ik nog niet gebruikt.

Ik kan er ook niet aan doen dat EN en FR talen zijn met meer prestige in de wereld dan NL.
Maar dat laatste zal allicht als een verwijt in de oren klinken; het is nochtans een objectieve vaststelling.
Iedere taal is gelijkwaardig, mijn beste straatrue. Er is natuurlijk een lingua franca (Engels), maar wilt dat zeggen dat die taal meer 'prestige', meer waarde heeft dan bijvoorbeeld het Ainu?
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 14:40   #270
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
Iedere taal is gelijkwaardig, mijn beste straatrue. Er is natuurlijk een lingua franca (Engels), maar wilt dat zeggen dat die taal meer 'prestige', meer waarde heeft dan bijvoorbeeld het Ainu?
100% akkoord dat elke taal gelijkwaardig is; maar de ene heeft meer meer prestige dan de andere.

Er zijn meer mensen die Chinees, Urdu en Portugees spreken; maar blijkbaar heeft Frans meer prestige en zie ik dat men in Nederland ook meer FR leert dan voornoemde talen.

Wereldwijd leert men ook nog liever Frans dan Duits. Duits is in Europa nochtans een grotere taal, prestige van het Duits is momenteel echter ongeveer gelijk aan 0.
Oud 27 december 2007, 14:58   #271
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
100% akkoord dat elke taal gelijkwaardig is; maar de ene heeft meer meer prestige dan de andere.

Er zijn meer mensen die Chinees, Urdu en Portugees spreken; maar blijkbaar heeft Frans meer prestige en zie ik dat men in Nederland ook meer FR leert dan voornoemde talen.

Wereldwijd leert men ook nog liever Frans dan Duits. Duits is in Europa nochtans een grotere taal, prestige van het Duits is momenteel echter ongeveer gelijk aan 0.
'Prestige' bestaat niet, straatrue. Nu ja, natuurlijk wel in de hoofden van chauvinisten.
U weet toch dat Duitsland (en dus ook het Duits) op economisch vlak een veel grotere rol speelt dan Frankrijk? Waarom heeft het Duits dan geen 'prestige'? Er gaan miljarden van hand tot hand in die taal.

Laatst gewijzigd door Aeternitas : 27 december 2007 om 14:59.
Oud 27 december 2007, 15:22   #272
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
'Prestige' bestaat niet, straatrue. Nu ja, natuurlijk wel in de hoofden van chauvinisten.
U weet toch dat Duitsland (en dus ook het Duits) op economisch vlak een veel grotere rol speelt dan Frankrijk? Waarom heeft het Duits dan geen 'prestige'? Er gaan miljarden van hand tot hand in die taal.
Waarom een taal geen prestige heeft, is moeilijk te zeggen; maar het is nu eenmaal zo.

Gisteren op TV: Stijn Meuris van Monza.
Hij zei: ik ken als Limburger veel beter FR dan Duits; maar ik denk aan Duits vooral aan een taal die uitstekend gepast is om in te vloeken.
Oud 27 december 2007, 15:52   #273
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom een taal geen prestige heeft, is moeilijk te zeggen; maar het is nu eenmaal zo.
M.a.w, uw stelling is enkel en alleen gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, en kan daardoor gewoon verworpen worden.

Laatst gewijzigd door Aeternitas : 27 december 2007 om 15:52.
Oud 27 december 2007, 15:54   #274
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
M.a.w, uw stelling is enkel en alleen gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, en kan daardoor gewoon verworpen worden.
Ik stel alleen vast wat er wereldwijd gebeurt.
Oud 27 december 2007, 15:55   #275
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat straatrue nog altijd hoopt in de adellijke kringen toegelaten te worden, blijkbaar helpt het als men dan de taal van Molière spreekt, anders verstaan ze je niet.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 15:58   #276
VlaamseKracht
Banneling

Standaard

Laten we gewoon met z'n allen Esperanto gaan praten...
VlaamseKracht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 15:59   #277
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik denk dat straatrue nog altijd hoopt in de adellijke kringen toegelaten te worden, blijkbaar helpt het als men dan de taal van Molière spreekt, anders verstaan ze je niet.
Waarom zou ik daarop hopen?
Lijkt me niet meteen een aantrekkelijk milieu; maar in elk milieu heb je interessante en minder interessante figuren.
Erg ver ben ik nog niet. Ik heb hoogstens 1 keer een WL volksvertegenwoordiger de hand geschud.
Oud 27 december 2007, 16:05   #278
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel alleen vast wat er wereldwijd gebeurt.
Ok. Bewijs me dat dat wereldwijd gebeurt. Stel jezelf eens de vragen van een echt sociologisch onderzoek.
Oud 27 december 2007, 16:18   #279
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ok. Bewijs me dat dat wereldwijd gebeurt. Stel jezelf eens de vragen van een echt sociologisch onderzoek.
Ik heb maar een diploma van 50m zwemmen; maar ik stel vast dat EN op 1 staat wanneer mensen een vreemde taal moeten leren en dat binnen (West-)Europa er vrij veel mensen zijn die ook FR leren wanneer ze nog een vreemde taal moeten leren.

Als Britten een vreemde taal leren is het ook vrij vaak FR.
Oud 27 december 2007, 16:24   #280
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb maar een diploma van 50m zwemmen; maar ik stel vast dat EN op 1 staat wanneer mensen een vreemde taal moeten leren en dat binnen (West-)Europa er vrij veel mensen zijn die ook FR leren wanneer ze nog een vreemde taal moeten leren.

Als Britten een vreemde taal leren is het ook vrij vaak FR.
1. Graag wat cijfermateriaal. Ik neem niet graag mensen op hun woord.
2. Wat heeft dat te maken met wat u 'prestige' noemt? Enkele jaren geleden was het een rage om Chinees te gaan leren, had die taal dan van de ene op de andere dag 'prestige'?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be