![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Communicatieproblemen tussen Nederlanders en Vlamingen? Nooit meegemaakt. Jarenlang was ik medewerker van een internationale katholieke organisatie en had talrijke contacten met de noorderburen (ook al omdat we voor een gezamenlijk Vlaams-Nederlands tijdschrift zorgden). Nooit ofte nooit waren er door het verschil in tongval communicatieproblemen. Nooit. Ook met en bij mijn Nederlandse vrienden heb ik nooit enig taalhindernis ondervonden. Waarover leutert straatrue dan wel? En over helpdesk gesproken. Onlangs belde ik de helpdesk van de firma waar ik een weerstation van had gekocht. Aan de telefoon werd ik geholpen door een vriendelijke dame die met een Noord-Nederlandse tongval sprak. Zij noch ik ondervonden enig probleem. En trouwens, mijn kinderen, net zoals zovelen, volgen vaak kinderprogramma's (denk maar aan Ome Willem) of Noord-Nederlands gesproken tekenfilms. Nooit gehoord dat een van de kinderen bij me kwam vragen: "Paps, ik begrijp ze niet." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gevraagd? Ja, aanvankelijk vroeg men het heel beleefd. 't Antwoord van Belgique was toen: "Non! C'est scandaleux ce que vous demandez!" Daarop is men het met veel meer aandrang beginnen vragen, maar ook dan was het nog steeds een afwijzing. Toen is men het beginnen eisen, is men er voor op straat gekomen. Pas dan, met heel veel tegenzin, kwam België over de brug. En dan nog probeerde Belgique de daadwerkelijke taalgelijkheid tegen te werken, zodanig dat die gelijkberechtiging er eigenlijk pas in de jaren zeventig is gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Straatrue toch,....
![]() |
#264 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Minister-President
|
![]() Hoezo; erg veel verwijten en scheldwoorden heb ik nog niet gebruikt.
Ik kan er ook niet aan doen dat EN en FR talen zijn met meer prestige in de wereld dan NL. Maar dat laatste zal allicht als een verwijt in de oren klinken; het is nochtans een objectieve vaststelling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er zijn meer mensen die Chinees, Urdu en Portugees spreken; maar blijkbaar heeft Frans meer prestige en zie ik dat men in Nederland ook meer FR leert dan voornoemde talen. Wereldwijd leert men ook nog liever Frans dan Duits. Duits is in Europa nochtans een grotere taal, prestige van het Duits is momenteel echter ongeveer gelijk aan 0. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U weet toch dat Duitsland (en dus ook het Duits) op economisch vlak een veel grotere rol speelt dan Frankrijk? Waarom heeft het Duits dan geen 'prestige'? Er gaan miljarden van hand tot hand in die taal. Laatst gewijzigd door Aeternitas : 27 december 2007 om 14:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gisteren op TV: Stijn Meuris van Monza. Hij zei: ik ken als Limburger veel beter FR dan Duits; maar ik denk aan Duits vooral aan een taal die uitstekend gepast is om in te vloeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Banneling
|
![]() M.a.w, uw stelling is enkel en alleen gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, en kan daardoor gewoon verworpen worden.
Laatst gewijzigd door Aeternitas : 27 december 2007 om 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat straatrue nog altijd hoopt in de adellijke kringen toegelaten te worden, blijkbaar helpt het als men dan de taal van Molière spreekt, anders verstaan ze je niet.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Banneling
|
![]() Laten we gewoon met z'n allen Esperanto gaan praten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lijkt me niet meteen een aantrekkelijk milieu; maar in elk milieu heb je interessante en minder interessante figuren. Erg ver ben ik nog niet. Ik heb hoogstens 1 keer een WL volksvertegenwoordiger de hand geschud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als Britten een vreemde taal leren is het ook vrij vaak FR. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. Wat heeft dat te maken met wat u 'prestige' noemt? Enkele jaren geleden was het een rage om Chinees te gaan leren, had die taal dan van de ene op de andere dag 'prestige'? |
|
![]() |
![]() |