Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2007, 18:50   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Piet De Bruyn (N-VA): Verdwijnt er opnieuw een kostbaar manuscript uit Vlaanderen?

Na het Gruuthuse-handschrift vorig jaar, dreigt er opnieuw een bijzonder kostbaar en cultuurhistorisch belangrijk manuscript naar het buitenland te verdwijnen. Het topstuk in kwestie, het Antifonarium Tsgrooten, werd rond 1500 besteld door abt Tsgrooten van de abdij van Tongerlo. Het was de Leuvense scribent Franciscus van Weert die de opdracht tot een goed einde bracht en een meesterwerk van Brabantse miniatuurkunst afleverde.

Dit meesterwerk dreigt evenwel naar het buitenland te verdwijnen voor een veilingverkoop. Nochtans koos de huidige eigenaar, de familie De Mérode, ervoor om het manuscript in eerste instantie aan te bieden aan de culturele instellingen in eigen land. Vooralsnog echter zonder positief gevolg. Ook het aankoopdossier dat al geruime tijd bij Vlaams minister Anciaux ligt, bleef tot heden zonder duidelijk antwoord waardoor het manuscript wellicht begin volgend jaar naar Londen verhuist voor een veilingverkoop door Christie’s. Volgens Vlaams parlementslid De Bruyn zou het een grote vergissing zijn ook dit kostbaar meesterwerk uit Vlaanderen te laten vertrekken: “Het Antifonarium biedt Vlaanderen de laatste kans om een van de werken die in opdracht van abt Tsgrooten werden vervaardigd, te verwerven. Na de spijtige verkoop van het Gruuthuse-handschrift aan de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, beloofde de minister een proactief beleid in het kader van het topstukkendecreet. Blijkbaar heeft deze belofte niet kunnen voorkomen dat alweer een uniek stuk uit ons cultuurhistorisch patrimonium naar het buitenland verdwijnt.”De Bruyn zal de minister zo spoedig mogelijk interpelleren over dit dreigend vertrek van alweer een topstuk uit Vlaanderen.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 18:58   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook het aankoopdossier dat al geruime tijd bij Vlaams minister Anciaux ligt, bleef tot heden zonder duidelijk antwoord waardoor het manuscript wellicht begin volgend jaar naar Londen verhuist voor een veilingverkoop door Christie’s.
Binnenkort verdwijnt er 'dankzij' Anciaux en de progressieve 'weg-met-ons'-cultuur van zijn prutspartijtje dus nogmaals een stuk historisch erfgoed naar het buitenland. Gelukkig staan mensen als hijzelf altijd klaar om ons in de plaats daarvan wat multiculturele verijking te bezorgen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 20:14   #3
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Met de verkoop van het Gruuthuuse-manuscript had ik weinig problemen. Het bleef op een toegankelijke plaats in een openbare instelling in het Nederlandse taalgebied. Als dit manuscript geveild wordt komt het in privéhanden. Dat zou ik pas echt jammer vinden. Zo'n topstuk uit ons erfgoed moet gewoon toegankelijk zijn. Het hoort gewoon in een bibliotheek en niet in een privéverzameling.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 21:01   #4
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat historische manuscripten binnen het nederlandse taalgebied (dus in Nederland mag ook) moeten blijven, liefst in openbare instellingen, beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 21:06   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickmaes1604 Bekijk bericht
Ik vind dat historische manuscripten binnen het nederlandse taalgebied (dus in Nederland mag ook) moeten blijven, liefst in openbare instellingen, beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek.
Als er hier een perfecte copie van is zal dat toch genoeg zijn, of niet? Wat is de meerwaarde vh origineel voor de wetenschap? De inkt en het perkament kunnen onderzoeken? Dat zijn toch maar de dragers van de culturele inhoud.
(Mocht ik een écht kunstwerk van waarde bezitten zou ik het verkopen en een perfecte kopie aan de muur hangen)

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 december 2007 om 21:09.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 22:13   #6
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als er hier een perfecte copie van is zal dat toch genoeg zijn, of niet? Wat is de meerwaarde vh origineel voor de wetenschap? De inkt en het perkament kunnen onderzoeken? Dat zijn toch maar de dragers van de culturele inhoud.
(Mocht ik een écht kunstwerk van waarde bezitten zou ik het verkopen en een perfecte kopie aan de muur hangen)
mja forumfilosoof, mickey mouse is ook cultuur zeker?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2008, 13:46   #7
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Sorry dat ik dit weer oprakel, maar de VRT bericht dat de Vlaamse regering het Antifonarium Tsgrooten gekocht heeft voor 400.000 euro.

Al dat geklaag op dit forum over "Belgique die het niet toestaat dat Vlaanderen geld steekt in haar cultuur", enzovoort, was dus ongegrond.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 13 februari 2008 om 13:48.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2008, 14:26   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Den "belgique" of "de vlaamse regering" lijken me twee verschillende dingen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 18:00   #9
legacy
Vreemdeling

legacy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Den "belgique" of "de vlaamse regering" lijken me twee verschillende dingen.
Inderdaad, helemaal waar maar desondanks is het goed nieuws.
legacy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2008, 18:21   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geef mij maar een échte filosoof.....
Oud 14 februari 2008, 18:23   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Sorry dat ik dit weer oprakel, maar de VRT bericht dat de Vlaamse regering het Antifonarium Tsgrooten gekocht heeft voor 400.000 euro.

Al dat geklaag op dit forum over "Belgique die het niet toestaat dat Vlaanderen geld steekt in haar cultuur", enzovoort, was dus ongegrond.
Bertje heeft terecht tegen zijn kl....gekregen van zijn vroegere partijgenoten. Meer moet je daar niet achter zoeken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be